Toon posts:

Opvulling tussen waterblok en harddisk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 2 harddisks die met Innovatek HD-O-Matic waterblokken zijn gekoeld. Het koeloppervlak van zo'n waterblok is volledig vlak terwijl de onderkanten van mijn Maxtor Diamondmax 10's hol zijn met aan 1 kant de printplaat met chips. Het waterblok maakt dus alleen contact met de randen van de onderkant van de harddisks als hij gemonteerd is.

Mijn vraag: Wat kan ik gebruiken om deze kloof te dichten zodat de bodem van de harddisk inclusief printplaat zo veel mogelijk contact maakt met het waterblok? Ik heb op GoT gelezen over pakking of vloeibaar pakking. Is dat een goed idee en wat moet ik me daarbij voorstellen? Ik heb op google daar weinig over kunnen vinden. Het schijnt te worden gemaakt van pakkingpapier, maar ik heb geen idee wat dat is.

Is er niet een soort warmtegeleidende, niet-stroomgeleidende foam/pasta die verandert in een soort piepschuim na opdroging geschikt is en niet je harddisks omzeep helpt? Koolance heeft een waterblok met een zak koelvloeistof erin om de kloof te dichten, maar zoiets zou ik niet kunnen gebruiken voor m'n Innovatek omdat zo'n zak vrij vol is.

Ik ben benieuwd en alvast thnx.

• brutalbasterd
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:37
Je kunt met gips een afdruk maken van je HD, daar een mal van maken en een tussenstuk gieten van lood of iets dergelijks.

This message was deleted

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07-2025
De kant van de printplaat moet je toch juist niet koelen? Wordt nauwelijks warm en je hebt kans dat de koelpasta of metaal of nog iets anders kortsluiting veroorzaakt.

Het zijn volgens mij vooral de andere kant (laten we die maar de bovenkant noemen) en de zijkanten die warm worden. Vaak zie je mensen 'n 2e hd bij 1 koelblok dan ook op z'n kop monteren.

Hahahah lood... :+ grapjas...

edit: wait a minute.... ik zoek net ff naar die Innovatek HD-O-Matic en zie dat hij sowieso alleen maar aan de zijkant koelt... wat doe je dan met de onderkant?

edit2: ah, je hebt vast een Innovatek HD-O-Matic Mirco... maar goed, als zij niets meeleveren, dan zal het wel goed zijn...

[ Voor 38% gewijzigd door MeMoRy op 09-02-2006 17:34 ]

U vraagt, wij antwoorden.

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
brutalbasterd schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 17:00:
Je kunt met gips een afdruk maken van je HD, daar een mal van maken en een tussenstuk gieten van lood of iets dergelijks.
Uhm ja en dan krijg je kortsluiting op je printje en weg hardeschijf :?

Voor zover ik weet hoef je de onderkant van een hardschijf ook niet zo zeer te koelen. Meer de zij en bovenkant van een schijf.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
De onderkant van een HD koelen is onzin. Een paar warme chips, maar das niet erg. Je moet de bovenkant of de zijkant koelen. Er is warmte ontwikkeling van de schijven die wrijving met de lucht hebben,en natuurlijk de actuator van de kop.

Er was hier wel eens een kerel die er een soort stroop op gesmeerd had, op de printplaat. Hilarisch EN kansloos :)

specs

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07-2025
Wrijving met de lucht is denk ik nihil... die warmte zou de data zo van de schijf wissen... Verder is die schijf plat en rond, dus heeft nauwelijk luchtweerstand. (was die dat niet, dan zou hij bij 7200 tpm uit elkaar spatten)

Het is dacht ik alleen de twee motoren: degeen die de schijf laat draaien en die de kop verplaatst

U vraagt, wij antwoorden.

Verwijderd

De bovenkant van een HD koelen is onzin. De warmte zit aan de onderkant, bij de chips en de motor.

Ik gebruik zelf koelers van koolance, deze maken inderdaad gebruik van een pasta welke hitte geleid. Dit werkt perfect.

Verpakking:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/30540/full.jpg

Pasta op schijf:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/30541/full.jpg

Gemonteerd:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/30187/full.jpg

@gladiool: nofi, maar je post bevat een hoop nonsense. Warmte door wrijving met de lucht? :o

Koeling aan de zijkant is het minst efficient, omdat daar het oppervlakte beperkt is en je dan moet vertrouwen op de warmtegeleiding van de behuizing, welke niet de warmte van de chips afvoert.

En ja, die warmte van het printje is dus wel degelijk belangrijk.

Koeling aan de 'bovenkant' is eveneens inefficient, omdat daar wederom niet de warmteveroorzakende delen zitten.

Koeling aan de onderkant is het best, mits je niet zo'n HD hebt waarvan de print de gehele onderkant beslaat. Je koelt dan en de electronica en de schijf zelf op de plekken waar de warmte ontstaat en met een zo groot mogelijk oppervlak.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2006 18:05 ]

• oshiro
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-02 09:29

oshiro

Chill, dude.

Schijf heeft best wel luchtweerstand, ik heb er hier een open liggen om voor de grap een HD-klok van te maken. Als ik hem aan een molex hang voel ik er behoorlijk veel lucht vanaf komen.(ze zijn wel heel vlak though)
Schijven kunnen makkelijk meer hebben dan 7200 tpm, luchtweerstand of niet. Een platter is eem mm of 1 a 1,5 dik schat ik, daar zit een behoorlijke treksterkte in. Ik denk dat ze het tienvoudige zelfs nog wel aankunnen.
En... waarom zou warmte data kunnen wissen? (of je moet het heel heet maken)
Maar ff back OT, als ik aan een schijf voel die net uit een draaiende PC komt is die inderdaad het warmst aan de massief metalen delen. De onderdelen die het meeste te verduren hebben van de warmte zijn de motor en de actuator (die zijn immers mechanisch) en die zitten juist weer vast aan het metaal. Het metaal koelen zou IMHO de beste oplossing zijn. De print is niet zo belangrijk om te koelen, je zou evt wel kunnen kijken of je de 'voet' van de HD kunt gladschuren en dan de HD-koeler erop kunt schroeven, evt met wat koelprut zelfs.

@ hezik, zit bij jou de print of de afdekplaat nou onder de pasta? goed dat je dat erbij krijgt btw, want met AS5 zou je van zo'n hoeveelheid niet blij worden 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door oshiro op 09-02-2006 18:06 ]

“Life is tough, but it's tougher when you're stupid.” - John Wayne | Last.fm

Verwijderd

Dit is dus geen koelpasta a la AS5. Het is meer een kitachtig iets, het hard uit tot een warmtegeleidende laag rubber die je er zo weer af kunt halen. Die kit zit rechtstreeks op de print, zonder afscherming ertussen.

De schijf in kwestie is er eentje die het best op deze manier gekoeld kan worden, zoals eigenlijk alle schijven tegenwoordig. Een klein printje wat nog niet tot de helft van de schijf komt. Op deze manier koel je en het printje en ook de schijf zelf op de meest efficiente wijze, want het dichts bij de plek waar de warmte ontstaat en met het grootst mogelijke oppervlakte.

Wat betreft warmte door wrijving van lucht; dat is echt de grootst mogelijke kolder die je maar kunt verzinnen. We hebben het niet over een HD die terugkeert in de dampkring ofzo.

Ja er is wel wat luchtverplaatsing binnen een schijf, maar door de marginale oppervlaktes van bv. de koppen, is de warmte door wrijving hiervan marginaal. De meeste warmte komt toch echt uit de motor, actuator en electronica.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2006 18:14 ]

• maratropa
  • Niet online
Uit de "knoweledge base" van maxtor:

When installing a modern high performance (7,200 to 15,000 RPM) SCSI disk drive, you must be aware of the drive requirements for heat dissipation, system power supply, and mounting concerns.

Disk drives used in servers and workstations have very high rotational speeds. The air friction that is created, leads to a rapid temperature rise in the hard drive. This heat must be dissipated by a cooling process that places the drives directly in front of a stream of cold air. Even modern server enclosures and disk sub-system cabinets often have insufficient cooling.

Maxtor weet hopelijk waar ze het over hebben :)

En van silentPCreview:
http://www.silentpcreview.com/article22-page1.html

1. In a tower-style case, the coolest position for the hard drive is probably the bottom front. The bottom back may also be a cool place. In terms of noise, this does put it farthest from the ear.
2. The front upper position for a hard drive is possibly the worst, for both heat and noise.
3. More heat emanates directly from the sides of hard drives than the top or bottom. This is true, at least, of the Seagate Barracuda IV, but as all hard drives examined share the same basic structure of a solid casing upon which thin top and bottom panels appear to be mounted, it is expected other drives exhibit the same characteristic.
4. For passive cooling, heatsinks mounted on the sides of the hard drive are most effective.

5. Even a small amount of airflow across the heat radiating surface usually aids cooling.

Dus helemaal uit de lucht gegrepen lijken mijn opmerkingen niet. 8)

specs

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Het is het meest effectief om de zijkanten van een drive te koelen, de onderkant is onzin.

De casing van de schijf zal opwarmen en deze moet koel gehouden worden. De zijkanten van de schijf zijn normaalgesproken uit 1 massief stuk met de rest van de case, dus het meest effectief om te koelen. De bovenkant is een deksel die daar weer op is gezet. Deze kan ook gebruikt worden als koeloppervlak, maar daar zal de warmte wel eerst heen getransporteerd moeten worden via de zijkanten en via opwarmende lucht.

🖥️ | 🚗

Verwijderd

als ik eens op de site van spire kijk zie ik een aliminum "plankje" met 2 koelers erin en doe moet je echt onder de schijf met 4 schroefjes vastzetten

linkje: http://www.spire.nl/hdd.asp?ProdID=17

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Lol, dat ding van Spire is al minstens 5 jaar oud, ik heb hem in een Conrad catalogus uit 2000 staan :P

Maargoed dat is luchtkoeling, geen koelblok die een bepaald oppervlak moet raken.

🖥️ | 🚗

Verwijderd

is toch normaal dat die veel luchtweerstand hebben, 7200 rpm is niet niks+ de oppervlakte van een platter is ook niet echt glad (ruwheid van 5 micron gok ik) maar aan 7200rpm kan zo'n kleine toppjes ook nog genoeg lucht verplaatsen hoor

Verwijderd

MadMarky schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 19:14:
Lol, dat ding van Spire is al minstens 5 jaar oud, ik heb hem in een Conrad catalogus uit 2000 staan :P

Maargoed dat is luchtkoeling, geen koelblok die een bepaald oppervlak moet raken.
maar die gasten van spire zullen toch wel weten hoe ze een hdd het beste kunnen koelen

• maratropa
  • Niet online
Niet alle producten op de markt zijn even doordacht, helaas.

Het zal vast wel een beetje werken, de onderkant koelen, maar het lijkt me redelijk onlogisch. Die chips kunnen hun warmte wel kwijt, en blijkbaar is het toch echt de wrijving icm met de 2 motoren die hun warmte aan de behuizing afstaan, en die je op zijn beurt van zijn warmte af moet helpen.

[ Voor 3% gewijzigd door maratropa op 09-02-2006 19:22 ]

specs

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inderdaad de HD-O-Matic Micro. Ik heb het tot nu toe zo gedaan:

1e schijf:

- 120 GB
- bovenin m'n kast in een 5 1/4" bay, vlak bij de top-fanhole op m'n bovenplaat
- waterblok onder geschroefd
- mede-gekoeld door een Zalman 2HC2 heatpipe koeler

2e schijf:

- 300 GB
- in een 3.5" bay
- waterblok bovenop bevestigd met een tie-wrap
- mede-gekoeld door ramsinks op 1 zijkant en een ramsink op de grote chip op de printplaat

De 1e schijf is 1 a 2 graden koeler dan de 2e. Ik denk dat de eerste HDD koeler is omdat die maar 1 platter heeft en vlak bij de top-casefan zit. De 2e HDD zit daar verder vandaan en heeft 3 platters. Als je dat erbij betrekt maakt 't in principe niet zo veel uit of 't boven of onder is gemonteerd. Ze worden beide wel veel gekoeld, want zonder die waterblokken werden ze consistent 10 tot 15 graden warmer. De eerste wordt goed gekoeld omdat 'ie contact met de motorbehuizing heeft en dus veel hitte opvangt. De tweede harddisk van boven gekoeld heeft daarentegen weer een groot oppervlak met het waterblok.

Ik ben benieuwd of je die pasta van Koolance ergens los kan kopen/bestellen. Dan kan ik er wat op smeren en dan uitharden. Ik wil wel wat daarvan kopen, maar moet dan wel eerst weten wat dat voor spul is.

Komt ineens in me op dat ik nog pads heb van m'n Nexus heatspreaders die worden gebruikt als opvulling in 't geval als je maar aan 1 kant chips hebt op je DIMM's. Ik neem aan dat ze wel thermal pads zijn. Ik heb ze niet nodig gehad en kan ze gebruiken om de kloof te vullen. Ik probeer ze vanavond wel even. Ik twijfel of ze wel zo goed geleiden als die Koolancepasta, maar dat zien we nog wel.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2006 10:06 ]

Pagina: 1