Toon posts:

Backups maken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
** sorry verkeerde topic maar weet niet hoe ik deze kan omzetten **

ik wil een backupsysteem maken in een server bij een klant,
ik ben bang voor tapes, als deze in de zon liggen, ik weet het, ze mogen niet in de zon liggen maar na 100x uitleg is het bij sommige mensen niet meer uitleggen helaas.

nu komt de vraag:
Is het dan een goede optie om 5 externe hardeschijven te kopen (voor elke dag 1) en zo de backups te maken?

mvg Sander

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2006 15:52 ]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Om wat grootte gaat het hier? En waarom wil je gelijk 5 externe hardeschijven kopen? Dat lijkt me een beetje overdreven. Als het gaat om bijvoorbeeld 10 GB per dag backuppen, dan kan je net zo goed één externe HD van 100 GB (of meer) kopen en daar heb je dan zat aan.

Overigens past niet elk topic in Complete Systemen & Laptops, dus volgende keer even kijken wat het beter had gepast ;)

The devil is in the details.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Harde schijven kan natuurlijk ook onbetrouwbaar zijn, al kan een tape ook rot zijn waardoor je niet kan restoren. Maar de klant is dus een beetje laks?
Verwijderd schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 15:50:
** sorry verkeerde topic maar weet niet hoe ik deze kan omzetten **
Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/icon_hand.gif

[ Voor 23% gewijzigd door Gunner op 09-02-2006 15:54 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Als die klant zo laks is dan gaat het backuppen gewoon niet werken. Ze zullen die externe schijf 's nachts gewoon aan de PC laten hangen (leuk als een inbreker de PC en de externe harddisk met de backups meeneemt), altijd dezelfde schijf aan de PC laten zitten, of domweg consequent "vergeten" (als in: het nut er niet van inzien) om elke dag een backup te maken.

• Merijn70
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-01 19:40
Ik heb hier 5 Lacie Firewire 120 GB schijven en doe dus precies wat jij wil. Als software gebruik ik Retrospect 5.1 op OSX. De clients die ik backup zijn: OSX, Classic, Windows 2000 en Windows XP. Voorheen gebruikte ik een DLT4 drive maar deze was na 2 jaar al overleden omdat hij veel te vaak moest starten en stoppen.
Retrospect (voorheen van Dantz) is er voor OSX, Classic, Linux en Windows.
In twee jaar nog geen defecte schijven gehad overigens. ;)

Verwijderd

Topicstarter
idd de klant is een beetje laks :)

het gaat nu nog om 8 gig maar omdat er veel foto's in komen te staan en hun deze niet willen verkleinen

ik wil 5 schijven om elke dag een backup te maken zodat je altijd een paar dagen terug kan,
miss dat het overdreven is, miss dat ik er ook 2 kan nemen, dit moet ik nog ff overleggen met de klant

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
het gaat nu nog om 8 gig maar omdat er veel foto's in komen te staan en hun deze niet willen verkleinen

ik wil 5 schijven om elke dag een backup te maken zodat je altijd een paar dagen terug kan
Zeg dat die 8 GB uitgebreid gaat worden naar 50 GB, dan kan je nog steeds 4 dagen backuppen met één schijf van 200 GB. Maar zolang nieuwere foto's geen oude foto's overschrijven zie ik sowieso het nut eerlijk gezegd niet om naar oudere backups te kunnen gaan :?

The devil is in the details.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt merlijn,

ik denk dat ik gewoon de HD's in ga zetten.
Ik laat 's nachts de backup draaien en de volgende morgen moet deze weer opgeborgen worden.
als ze het systeem meenemen, hebben ze de data ook te pakken dus of ze nu een hd meenemen en/of de server, hebben we in iedergeval een backup van de dag daarvoor in de kluis liggen :)

ik denk dat ik deze hd's neem, als iemand ze laat vallen is er nog niet veel aan de hand denk :)
http://www.informatique.n...n/iqshop.cgi?M=I&A=412332

Gr Sander

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:23
Tapes in de zon? Waar staat de server?

Zelf zou ik toch voor tapes kiezen. Lijkt me ook veel minder storingsgevoelig bij transport.

Koop een doos/bak voor je tapes (je heb er gewoon bakken voor) en maak een goed backup schema

4 dag tapes en 4 week tapes. De week tape gebruik je bv vrijdag, en zo heb je altijd een backup van 4 weken terug. Maar het is maar een suggestie ;)

Verwijderd

Topicstarter
Freezerator schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 16:39:
Tapes in de zon? Waar staat de server?

Helaas gewoon in Nederland, ik hed liever datie in Italie staat, is iets dichterbij :P

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-02 11:41

Turkish

zhé germans

ook deze naar OM :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Pagina: 1