Toon posts:

Lawaai Zalman koeler

Pagina: 1
Acties:
  • 417 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb gisteren een aantal nieuwe pc-onderdelen ontvangen, waaronder:

Moederbord Asus a8n sli premium
AMD Venice 3500+ 2.2 ghz processor
Zalman Fat1lity koeler

Nu vind ik dat die zalman koeler redelijk wat lawaai maakt, maar ik kan 'm niet zachter zetten; zoals met een vorig model van zalman wel kon.

Er zit wel een optie in de bios met "Cool 'n Quiet" ofzo; maar dat lijkt me alleen voor de originele boxed cooler die bij de processor zit? Of kan ik dat ook gebruiken voor de zalman koeler; zo ja; helpt dat?

Groeten Robert

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:41
Volgens mij werkt Cool 'n Quiet ook gewoon met andere koelers, en dat zal waarschijnlijk wel helpen ja, omdat je koeler dan op een lager toerental zal gaan draaien. Maar moet je geen fanmate of iets dergelijks aansluiten om je CPU-koeler slomer te laten draaien (zonder CnQ)?

The devil is in the details.

Verwijderd

met Zalman fanmate kan je je cooler langzamer laten draaien, mits je die natuurlijk hebt aangesloten :)

• PD2JK
  • Laatst online: 08:18

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Kun je Q-Fan niet op 60/50C zetten?

Als deze temperatuur dan overschreden wordt, zal de ventilator op zijn snelst draaien. Werkt lineair/logaritmisch: hoe warmer de CPU, hoe sneller de ventilator gaat draaien.

[ Voor 72% gewijzigd door PD2JK op 09-02-2006 15:44 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Groever
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-05 12:41
Verwijderd schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 15:38:
Hallo,

Ik heb gisteren een aantal nieuwe pc-onderdelen ontvangen, waaronder:

Moederbord Asus a8n sli premium
AMD Venice 3500+ 2.2 ghz processor
Zalman Fat1lity koeler

Nu vind ik dat die zalman koeler redelijk wat lawaai maakt, maar ik kan 'm niet zachter zetten; zoals met een vorig model van zalman wel kon.

Er zit wel een optie in de bios met "Cool 'n Quiet" ofzo; maar dat lijkt me alleen voor de originele boxed cooler die bij de processor zit? Of kan ik dat ook gebruiken voor de zalman koeler; zo ja; helpt dat?

Groeten Robert
De Fatal1ty koelers maken idd nogal wat geluid, maar leveren uitstekende prestaties, vooral voor overklokken. (minder geluid = minder luchtverplaatsing, behalve als je een brak ding hebt.)

Maar naar mijn weet worden die dingen gewoon netjes geleverd met een fanmate O-)

Verwijderd

Hmmm ik zie nu op de zalman site dat deze cooler inderdaad zonder fanmate wordt geleverd. Je zal moeten proberen om er dan 1 los zien te krijgen. Je kan ook met CnQ (of Q-fan of iets dergelijks) lopen klooien.

Verwijderd

Topicstarter
en Cool 'n Quiet alleen is dat niet voldoende? (moet ik wel weten of dat werkt (ook op de zalmankoeler), dat straks niet mn cpu oververhit raakt)

• randje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

randje

LOiK

cool n quiet niet in de war halen met q-fan.
Cool n quiet is om de CPU onder te clocken met een lagere voltage indien er weinig cpu power benodigd is. Voordeel is dat er minder stroom wordt gebruikt en ook minder warmte.
Q-fan regelt de fan aan de hand van de temperatuur van de CPU (en sommige asus borden doen het ook a.d.h.v. chassis temp)

Maargoed, persoonlijk vind ik het aanschaffen van een zalmann cooler i.c.m. een A64 systeem zonde van je geld. De boxed cooler koelt met bovengenoemde features aan, al stil en goed genoeg.
En als ik me niet vergist maakt een zalman op fullspeed meer lawaai dan een willekeurige boxed a64 cooler op fullspeed)

edit: om CnQ te activeren moet je hem:
1- in de bios activeren
2- amd cpu drivers installeren (bij mij werken de nieuwere drivers niet met cnq)
3- energieverbruik op minimaal zetten in stroombeheer

[ Voor 14% gewijzigd door randje op 09-02-2006 15:57 ]

• Hahn
  • Laatst online: 06:41
Verwijderd schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 15:56:
en Cool 'n Quiet alleen is dat niet voldoende? (moet ik wel weten of dat werkt (ook op de zalmankoeler), dat straks niet mn cpu oververhit raakt)
Als het niet werkt dan blijft je koeler gewoon op de normale snelheid draaien, dus er kan eigenlijk niks gebeuren. En al raakt ie wel overhit, dan zal ie waarschijnlijk zelf uitschakelen (overhit beveiliging van de BIOS).

The devil is in the details.

Verwijderd

Topicstarter
en wat is Q-fan precies? softwarematig iets?

Verwijderd

Qfan is een ingebouwd "programma" in de BIOS die de snelheid van je fan regelt. ;) Hoe hoger de temperatuur, hoe sneller het fan gaat draaien. :)

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2006 16:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
aha, thnxs!!!! (weer wat wijzer geworden) :)

ik heb het gevonden ja; maar als ik dat op enable zet; zet de bios standaard het aantal graden waarbij de koeler vol gaat draaien op 72 graden; en minimum rpm van 1200.

Alleen krijg ik steeds bliepjes; omdat die zalmankoeler niet harder draait dan 900 ongeveer als ik het enable..

Minimum rpm op 0 zetten dan? of temperatuur lager zetten?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2006 16:34 ]

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Het aantal RPM's kun je op Disabled zetten als het goed is. Dan zeurt ie ook niet.

Verwijderd

Topicstarter
ja ik zie het; weer wat geleerd; thnxs mensen!!!!!!! dat scheelt echt enorm; af en toe staat de koeler bijna helemaal stil!!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Je gebruikt toch niet Q-Fan én de fanmate tegelijk hè?

Zolang de temperatuur maar onder de 80C blijft is er niets aan de hand... Maar ik zou wel onder de 50/55 blijven. :)

[ Voor 53% gewijzigd door PD2JK op 09-02-2006 17:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
heb geen fanmate (als je zo'n kastje met draaiknop bedoelt waarmee je de snelheid kunt instellen :P).. die zit niet op de Zalman-versie die ik heb..
Pagina: 1