Voltage specs van een fietsdynamo

Pagina: 1
Acties:
  • 5.882 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 88192

Topicstarter
Ik zit nou de kijken naar de specs van een aantal dynamo's voor de fiets. Dit met als doel om op een zo simpel mogelijk manier electronica aan te sluiten.

Alleen zit ik met de vraag over de spanning.
6V is standaard, maar is dit nu de RMS of de piekwaarde?
Dit omwille van het matchen van de spanningen op de electronica.

Voor de goede orde:
Hoewel het de fietsDYNAMO heet, is het echter een ALTERNATOR.
DYNAMO is per definitie een gelijkspanningsbron en een ALTERNATOR een wisselspanningsbron. Er is dus sprake van een spraakverwarring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcnerd
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-04-2022

pcnerd

Jump!

joepie, nah, ik denk dat het 6v wisselspanning is rms, pak anders je wisselspanningsmeter (scoop gaat lastig op de fiets).

Take a parachute, and jump!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Is een fietsdynamo niet gewoon ouderwets gelijkspanning?
Autodynamo's leveren wisselspanning, maar fietsdynamo's dacht ik niet.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-05 21:33

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Ik las niet lang geleden dat een fietsdynamo zelfs een stroombron is, en geen spanningsbron.

Normaal zitten er een 2,4W en een 0,6W lampje op een fiets, die samen 6V / 3Watt trekken. Op een of andere site las ik over de mogelijkheid om een extra 6V / 3 Watt koplamp te monteren in serie met de rest, zodat je een extra 'grootlicht' kreeg. De dynamo zou dan vanzelf 12V gaan leveren.

Maar het kan zijn dat dat niet voor alle modellen geldt natuurlijk.

Linkje naar het 12V verhaal: http://www.m-gineering.nl/son12v.htm

[ Voor 48% gewijzigd door Varienaja op 09-02-2006 16:40 ]

Siditamentis astuentis pactum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghannes
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:36
meet 'm gewoon met je multimeter idd ;)
maar ik ben altijd uitgegaan van 6v wisselspanning. Met een DC van 0 volt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

6v wisselaspanning dus na gelijkrichting krijg je du 8,4volt. Let er wel op dat dat gerust meer kan worden als je harder fiets, daarom zit er een zener in de meeste koplampen. Geen idee wat voor elektronica je er op zet, maar ik zou er gewoon 5volt DC van maken met een 7805.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-04 15:36
Als je niet zoveel stroom trekt kan je beter een L4945 nemen, dat is ook een 5V voltage regulator, maar de voltage drop is maar 0.75V, een stuk lager dan de 7805.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30705

The Widow Maker schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 19:07:
Als je niet zoveel stroom trekt kan je beter een L4945 nemen, dat is ook een 5V voltage regulator, maar de voltage drop is maar 0.75V, een stuk lager dan de 7805.
of een l4805 das een 800 ma versie
7805 heeft inderdaad drie volt overspanning nodig om 5 op de uitgang te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 88192

Topicstarter
Nou, het idee was dat ik mbv een charge-pump de spanning even ophoog en tevens gelijkricht. Hier gaat al een stuk vermogen verloren over de diodes, al zijn het power-schottkys.
Aangezien ik uitga van 3W max, blijft er op deze manier vrij weinig over van het vermogen.

Wat ik met het resterend vermogen ga doen, is een witte en een rode LED module aansluiten. Deze modules nemen ongeveer 1,3W op per stuk, dus ik verwacht dat het moet lukken. Echter is het een applicatie die pas werkt vanaf 9V, vandaar de ophoging van de spanning.

Vandaar ook mijn vraag of die 6V nou rms of piek is. Want als het piek is, dan is een verdubbeling al vrij kritisch, aangezien rms toch weer een stuk lager komt te liggen.
Het betreft hier dan ook geen 5V electronica, dus een 7805 oid heeft geen nut hier. Bovendien bouw ik liever een switcher vanwege de efficientie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Een fietsdynamo is een tamelijk simpel ding met een permanente magneet in een spoel constructie.

Zo'n simpel ding kan allerlei spanningen afgeven, tussen de 0V en pakembeet 12V. Tevens is de frekwentie van de wisselspanning natuurlijk variabel van 0 tot 1000 Hz of daaromtrend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Eerlijk gezegd denk ik niet dat een fiets dynamo nou echt geschikt is voor gebruik buiten fietslampjes. Je moet erg veel doen aan stabilisatie van de spanning. Je wilt niet dat wanneer je ineens een stuk harder fietst dat je dan teveel hebt. Dat is op zich te doen met een spannings regelaar maar die heeft ook weer een mininum spanning die je misschien niet haalt als je tegen harde wind in fietst. Ik zou de multimeter pakken en een stukje gaan fietsen. Wat eigenlijk nog beter is is er een osciloscoop aan hangen zodat je kan controleren wat in de post hierboven staat.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:26
Hier heb je toch echt geen meetapparatuur voor nodig. Simpel beredeneren is voldoende. Normale fietsverlichting is 3W totaal bij 6V. De 6V is dus de rms of effectieve waarde. De dynamo bestaat uit een magneet die binnen een spoel ronddraai, een gelijkrichter ontbreekt. De frekwentie is dus afhankelijk van de snelheid waarmee je de pedalen rond trapt. Als je dus perse de frekwentie wilt weten kun je er een teller aan hangen, maar voor deze toepassing lijkt me dat niet nodig.
Wil je toch meten, schroef dan je dynamo van je fiets en pak je accuboormachine, veel minder vermoeiend dan fietsen.
Pagina: 1