Toon posts:

Nieuwe onderdelen gigantisch traag

Pagina: 1
Acties:
  • 629 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik heb eergister m'n computer een beetje geupgrade. Hij bestaat nu uit de volgende onderdelen, onderdelen met een sterretje heb ik er nieuw ingezet:

- AMD 64 3700+ San Diego *
- Asus A8N5X nForce4 *
- Corsair 2 x 512 MB value select *
- Sapphire X800 GTO *
- Sweex 350W voeding ATX *
- Maxtor 40 GB ( pri master )
- Samsung 160 GB ( pri slave )
- Philips DVD brander ( sec master )
- ?? DVD speler ( sec slave )

Na alles erin gezet te hebben zou ik windows opnieuw gaan installeren. Format C, en toen install. Het kopieren van de install bestanden naar hdd gingen echt SUPER TRAAG. Hij deed er 1 a anderhalf uur over ( dus voordat de install begon, en er staat aangegeven dat het enkele minuten duurt ;) ). Ik denk dat de hele install wel 5-6 uur geduurt heeft. Na de installatie was windows ook nog steeds supertraag, alles duurt uren.

Tijdens de install gaf de hdd ook maar weinig activiteit aan, af en toe een seconde het ledje, dan weer 5 seconden nix. Het lijkt dus wel of er niet goed gecommuniceerd wordt met de HDD. Maar ik heb geen idee wat daar de oorzaak van is, ik heb de kabels 2x gechecked en aangedrukt. Ik heb een keer quickboot uitgezet en bij het testen van de memory geeft hij geen fouten. In de bios herkend hij mijn schijven en drives correct. Verder zijn de bios instellingen default.

Enig idee waarom het zo verschrikkelijk traag is?

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:18

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Waarom aardig wat geld uitgeven aan goede onderdelen en dan zo'n 'voeding' :X kopen...

Die dingen geven een keer continu 250W vermogen, heb je geen andere liggen?

Ruil 'm om nu het nog kan (binnen 8 dagen?), maar kijk eerst even hier: Welke voeding heb ik nodig? Deel 14 :)

[ Voor 46% gewijzigd door PD2JK op 09-02-2006 15:00 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

Verwijderd

Boot een met een bootable OS , bv een Knoppix CD. Hoe gaat het dan ?

• Getah
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02-07-2023
Asus NForce 4 + maxtor misschien? Is een bekend probleem, gebruik de search maar. Kijk of je problemen daarop lijken.

edit: of ging dat alleen over S-ATA? }:O

[ Voor 17% gewijzigd door Getah op 09-02-2006 15:08 ]

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-05 10:46

silitek

Tubes Only

IDD^^..Voeding is om te :r . Of dat direct of indirect met de traagheid te maken heeft, zou kunnen.
Dataverkeer gaat enstig traag. Hdd wel in orde???

Tubes....It's what make music music!

• Haas
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-05 04:16
Je ziet de laatste tijd veel van die topics voorbij komen. Prima hardware in combinatie met een gare voeding. Waarom besparen op de voeding?

Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga wel ff proberen alle voedingen los te koppelen van mijn schijven + drives, behalve van me boot schijf. Als het dan nog niet lukt ga ik proberen me OS op de samsung schijf te zetten. Ik laat de resultaten wel weten :).

(De HDD was trouwens in orde voordat ik de nieuwe spullen erin zette, dus neem aan van wel, verder gaat het niet om SATA schijven)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2006 15:30 ]

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:04
Staan je schijven en je DVD speler/brander wel in de goede modus. Niet dat ze in PIO modus staan. Dan snap ik dat het langzaam gaat. Zorg dat ze in de hoogts mogelijke UDMA of ATA modus staan (maximaal 6).

Disclaimer: Misschien dat ik hier en een term net verkeerd gebruik. het is al weer even geleden dat ik het voor het laatst had dat het niet goed stond.

Verwijderd

Topicstarter
Ze staan niet op PIO alle2 DMA. Verder heb ik er een andere HDD aangehangen met win 98. Ging ook super traag. Dus ik denk dat het moederbord of CPU stuk is... Dat word ruilen ben bang.

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Probeer eerst eens een sterkere voeding. Kijk eens hier:

Welke voeding heb ik nodig? Deel 14

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al alles losgekoppeld wat er niet aanhoefde. Dus alleen nog me hdd, verder niets. Ik geloof er dan niet in dat het aan de voeding ligt.

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Wel de juiste moederbord/ chipsetdrivers geinstalleerd?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:15

Theo

moederbord

nforce en maxtor gaan niet samen. misschien heb je hier wat aan?

En haal ajb die troep van sweex uit je pc, sweex is niet pcwaardig, het is pure troep van de bovenste plank. Alleen met een hamer krijg je je systeem sneller kapot, sweex sloopt je pc!

Nu met WP, PV, EV en PC

Verwijderd

kijk eens of er voor je mobo een bios update beschikbaar is..
Ik ken iemand die een asus a8n-sli moederbord had met een zelfde soort probleem..
Opgelost na bios update..

en natuurlijk die sweex eruit...
Onder ''sweex'' staat in de Van Dale volgens mij ''snel kapot''

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Verwijderd schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 09:27:
Ik heb al alles losgekoppeld wat er niet aanhoefde. Dus alleen nog me hdd, verder niets. Ik geloof er dan niet in dat het aan de voeding ligt.
Als jij denkt dat het niet aan de voeding ligt, dan verdenk ik het moederbord van alle traagheid. Je had al gekeken of er een nieuwe BIOS was?

• The__Virus
  • Laatst online: 27-05 11:34
Het is ZOOO dom om met deze voeding zo'n systeem te draaien. Sorry hoor maar ik wil je echt waarschuwen. Deze voeding wordt nu veel te zwaar belast, die kan dat nooit aan. Hij blaast zichzelf straks op en dan kun je je prachtige specs door de plee spoelen, want enige vorm van beveiling heeft zo'n slechte voeding niet. Want al zeg je slechts met een hardeschijf te draaien, je hebt alsnog een zware processor, videokaart moederbord etc. wat alsnog gewoon stroom vraagt. Die paar watt minder door die apparaten afkoppelen gaat je echt niet helpen. Wil je een goede en niet al te dure voeding, dan raad ik je Huntkey aan, een A-merk dus. Zijn stabiel, veilig, stil en krachtig. Ik heb er ook één op een vergelijkbaar systeem. Een 500-watter voor 50 euro, dat is echt een goede prijs. Haal er zo snel mogelijk 1 en zet de computer niet meer aan voordat je een andere voeding hebt, want ik kan je op een briefje geven dat je pc binnenkort anders helemaal niet meer opstart.

• vleesjus
  • Laatst online: 06-05 10:47

vleesjus

echte vleesjus!

sweex voedingen zijn echt zwak een 650 watter haalt 25A op 12 volt mijn 400watt superflower haalt dat ook :/

en 25A is nog niet echt veel laatstaan een 350watter, heb het even voor je opgezocht de voeding levert op 12volt maar 12 ampere

ik heb trouwens een gelijkwaardig systeem (mindere processr iets zwaardere videokaart)

als ik jou was zoe ik meteen die voeding de deur uitdoen en zo snelmogelijk een andere halen want je beschadigd misschien je systeem ook nog wel door te lage voltages(hdd's ed.)

[ Voor 16% gewijzigd door vleesjus op 10-02-2006 11:25 ]

i7 4790k; 12GB ram; Asrock Z97 Extreme4; 1080ti;

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wat beteft nForce4 en Maxtor: dat gaat alleen in op bij SATA schijven en daarvan is hier geen sprake ;)

De symptomen doen me denken aan een uitgeschakeld DMA. Oftewel de HDD draait in PIO modus, waarbij alle communicatie met het geheugen dus via de CPU gaat. Resulterend in een 5x tot 10x slechtere performance. Kijk eens in de BIOS of de DMA correct is ingesteld :) Doublecheck daarnaast ook eens de jumperinstellingen van de IDE schijven.

Dat neemt nog niet weg dat de voeding imho uit de balans ligt tov de rest van het systeem.

Verwijderd

Hoi,

ik zou die voeding vervangen door een goede voeding en verder zou ik die trage 40G Maxtor ook afschrijven.
Verwijderd schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 14:56:
Hey,

Ik heb eergister m'n computer een beetje geupgrade. Hij bestaat nu uit de volgende onderdelen, onderdelen met een sterretje heb ik er nieuw ingezet:

- AMD 64 3700+ San Diego *
- Asus A8N5X nForce4 *
- Corsair 2 x 512 MB value select *
- Sapphire X800 GTO *
- Sweex 350W voeding ATX *
- Maxtor 40 GB ( pri master )
- Samsung 160 GB ( pri slave )
- Philips DVD brander ( sec master )
- ?? DVD speler ( sec slave )

Na alles erin gezet te hebben zou ik windows opnieuw gaan installeren. Format C, en toen install. Het kopieren van de install bestanden naar hdd gingen echt SUPER TRAAG. Hij deed er 1 a anderhalf uur over ( dus voordat de install begon, en er staat aangegeven dat het enkele minuten duurt ;) ). Ik denk dat de hele install wel 5-6 uur geduurt heeft. Na de installatie was windows ook nog steeds supertraag, alles duurt uren.

Tijdens de install gaf de hdd ook maar weinig activiteit aan, af en toe een seconde het ledje, dan weer 5 seconden nix. Het lijkt dus wel of er niet goed gecommuniceerd wordt met de HDD. Maar ik heb geen idee wat daar de oorzaak van is, ik heb de kabels 2x gechecked en aangedrukt. Ik heb een keer quickboot uitgezet en bij het testen van de memory geeft hij geen fouten. In de bios herkend hij mijn schijven en drives correct. Verder zijn de bios instellingen default.

Enig idee waarom het zo verschrikkelijk traag is?

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 11:36:
Hoi,

ik zou die voeding vervangen door een goede voeding en verder zou ik die trage 40G Maxtor ook afschrijven.

[...]
Die maxtor mag jij misschien traag vinden,.. maar een harde schijf kan nooit zo langzaam zijn dat je daardoor een topic als deze opent...

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-05 22:33

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Eigenlijk wat BalusC ookal zegt. Het is hier geen Nforce4 <> Maxtor probleem. Aangezien het een 40GB Maxtor schijf is kan dit geen Diamondmax 10 of 11 zijn en daar zijn alleen problemen mee, in combinatie met een Nforce4 chip.

Daarnaast controleer in je BIOS en in Windows onder apparaat beheer of bij alle drives DMA is ingeschakeld.

En je, die voeding... zoals al meerdere malen genoemd is deze nou niet van top kwaliteit. Sweex geeft wel een totaal vermogen op van 350Watt, maar dat zegt niet zoveel. Het gaat meer om de Ampere's die geleverd kunnen worden per lijn. Zo heb ik net in een ander topic gelezen dat de X800 serie van ATI toch graag 22 Ampere op de 12 Volt lijn heeft staan. Het is de vraag of de Sweex voeding dat redt. Als je toch dergelijke mooie hardware koopt, neem dan ook een degelijke voeding van bijvoorbeeld Enermax, Tagan of Zalman. Vooral de Tagan voedingen zijn nogal vrij populair en leveren goede prestaties als je de reacties van gebruikers zo leest.

Zelf gebruik ik een 480 Watt Enermax voeding in mijn Dual Athlon systeem.

In iedergeval leverd een 350 Watt A-merk voeding betere prestaties dan een 350 Watt Sweex voeding.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Heb je de master-slave instellingen wel goed staan (Niet op Cable select, maar echt op master-slave). Dus op het eind van je kabeltje de cd-rom speler als master en in het midden van de kabel je harddisk op slave.

Verwijderd

Allereerst Welkom op GoT; Ik zie dat het je eerste topic is hier.
Hieronder zet ik een korte samenvattende "PC-inelkaar-zet-checklist". Die kan je eerst eventjes bekijken voordat je aan dingen als nwe voedingen gaat beginnen :)
PS: Ik ga er overigens wel vanuit dat je wat basiskennis hebt van dingen als Bios flashen e.d.

Zet die Samsung in eerste instantie als Pri-master, die is een stuk sneller als de Maxtor. Zet die maxtor als Sec-master. Verdeel de DVD-drivers over de 2 IDE-poorten, beide als slave. Bij voorkeur de snelste van de 2 als slave op de Pri-IDE (slave op de Samsung dus).

Check dat je 100% zeker weet dat alle jumpertjes goed staan: Master op je HD's, slave op je DVD's (geen CS in ieder geval), en zet ze in de juiste volgorde op de IDE-kabel (de middelste stekker is slave, die aan het einde de master).
Zo dus:
begin(op mobo) --> []------(lang)------[]--(kort)--[] <-- einde (master)

Loop daarna voor de zekerheid alls nog eventjes na; Zitten geheugenreepjes goed, zit alles goed vast, heb je alle power-connectoren ook bevestigd (o.a. de 4-pins 12-volt connector wordt nogal eens vergeten).

Zet hem aan en loop als eerste het hele BIOS door, en maak alle instellingen correct. Zet bijvoorbeeld Sata/printer/com-poorten uit als je die niet gebruikt etc. Kijk of je geheugentimings/dual-channelgebruik etc. allemaal goed staat. Check of je CPU wel juist is ingesteld (op de juiste snelheid etc). Kortom besteed eventjes geduldig aandacht aan je BIOS.

Kijk ook of je alle BIOS'sen en Firmwares in de nieuwste versies hebt. Flash alles voorzover noodzakelijk (mss moet je daarna opnieuw je BIOS doorlopen, omdat ie je instellingen vergeet "vergeet" na het flashen). Dan is je HW op orde als het goed is.

Start daarna op met de tools van de HD fabrikanten om je harde schijf te "installeren"; Van Maxtor is dit bv. Maxblast, van Samsung weet ik dat niet. Veel van die tools zetten de DMA modus op de HD goed is mij opgevallen, en met de meeste van die tools kan je makkelijk eventjes je partities indelen.

Ga daarna pas aan de gang met de Win install-CD. Gebruik dan de DVD die je als slave aan je pri-IDE hebt hangen (slave op de Samsung dus).

Dat is denk ik zo'n beetje de juiste volgorde van handelen. Wellicht dat alles dan wèl goed gaat.

Daarna kan je eventueel gaan kijken of er iets aan je hardware stuk is/niet naar behoren werkt.

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2006 13:14 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

de middelste stekker is master, die aan het einde de slave
Uhm, het is precies andersom ;) Zie ook Mijn schijfconfiguratie is brak, hoe komt dat :)

Verwijderd

Haha, LOL you're right offcourse.

Kan je nagaan, zelfs ik kijk er makkelijk overheen als ik het moet opschrijven (en ik heb toch inmiddels vele vele PC's in elkaar gezet). Maar dat duidt een beetje aan waar ik eigenlijk op doel: Dat je redelijk goed moet opleten of je alles goed hebt gedaan, voordat je je WIndows gaat installeren.

Thx, post aangepast :)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2006 12:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb alle master/slave gevallen gechecked. Ook het ram is goed, heb hem ook op single channel getest. En in de bios geeft hij ook aan dat hij DMA gebruikt en geen PIO. Maar ik ga dan maar ff een nieuwe voeding halen, en laat het resultaat wel weer weten.

Thx voor de replies tot nu toe.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een 'Enermax Powersupply EG495AX 485W' besteld. Even kijken hoe het dan gaat :)

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-05 20:39
Owkee zowiezo een A merk voeding halen maar de traagheid los je daar niet mee op
Zal waarschijnlijk iets met het IDE kanaal zijn, dus moederbord wel zo kaal mogelijk opgestart dus zonder extra kaarten. En dan dingen uitsluiten en zoveel mogelijk hardware verwisselen.

edit
voeding krijg dus al :)

[ Voor 9% gewijzigd door lamko op 10-02-2006 19:50 ]

And this !! Is to go even further beyond!!!

Verwijderd

Topicstarter
Na de nieuwe voeding erin gezet te hebben was alles nog even traag. Maar daarna heb ik de nieuwste bios versie van de asus site gedownload en die erin geflashed.... en hoppa alles werkte :D

Thx voor alle hulp/reacties, het probleem is gefixt.

Verwijderd

Hate to say it, but . . . . told you so !

Had je weer het geld van een nwe voeding gescheeld :o
Verwijderd schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 11:49:
[...]
Kijk ook of je alle BIOS'sen en Firmwares in de nieuwste versies hebt. Flash alles voorzover noodzakelijk (mss moet je daarna opnieuw je BIOS doorlopen, omdat ie je instellingen vergeet "vergeet" na het flashen). Dan is je HW op orde als het goed is.
[...]

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2006 21:24 ]

Verwijderd

wees blij dat je die goeie voeding gekocht hebt, scheelt je weer beschadigde onderdelen in de toekomst... tenminste kans op...

• cycloon_
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-09-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 11:49:
Zet die Samsung in eerste instantie als Pri-master, die is een stuk sneller als de Maxtor. Zet die maxtor als Sec-master. Verdeel de DVD-drivers over de 2 IDE-poorten, beide als slave. Bij voorkeur de snelste van de 2 als slave op de Pri-IDE (slave op de Samsung dus).
Goed plan, maar niet helemaal correct ;) Je moet natuurlijk nooit (als het kan) een harddisk en een dvd/cdrom drive mixen op 1 kabel. Apparaten die op 1 kabel zitten moeten altijd "vechten" om met de cpu te praten, dus je wil nooit een langzaam apparaat combineren met een snel apparaat.

Gewoon die cdromdrives op je sec controller houden (master/slave) en die harddisks (samsung master/maxtor slave) op je prim controller.

http://specs.tweak.to/9714

Pagina: 1