Nieuwe omgeving en server voor ERP-pakket *

Pagina: 1
Acties:

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-02 20:39
Hallo Allemaal,

Ik hoop dat ik het goede kopje heb gekozen voor het plaaten van deze vraag, zo niet, dan zie ik 'm vanzelf verhuizen.

Na een hoop gepoehaa is het dan zover, we gaan over van een DOS omgeving naar een .... omgeving.
Het betreft het omzetten van onze administratie, inkoop, verkoop en aanverwante zaken (alles-in-1-pakket) van DOS naar iets anders.

De PC's waarop de oude DOS software draait zijn allemaal XP machines die de DOS software met een trucje laten draaien op een NT4.0 systeem (Pentium II 233Mhz) met een 40Gb HDD en tape-backup unit. Er wordt gebruik gemaakt van 1 server, 1 domain en 7 a 8 werkstations, allemaal in 1 pand.

De vraag laat zich raden:
Ik heb gezocht naar de diverse mogelijkheden van Windows Server en Windows Server Small Business Edition. Informate opgevraagd bij diverse firma's maar de een spreekt de ander tegen.
Graag zou ik van U, professionele gebruikers, willen weten wat u zou aanschaffen in mijn geval.

De server wordt hoogstwaarschijniljk een Dell server, mijn inziens een gewone single core die de volgende taken moet uitvoeren:

- File server
- Nieuwe software draaien, bijvoorbeeld Grote Beer voor Windows met SQL server 2000
- Misschien een exchange service om de email te distriueren (er is geloof ik geen andere mogelijkheid dat te doen)
- Domain controller (logisch..)

Verder wordt onderzocht om te kijken of we de server dusdanig kunnen laten draaien dat het emails van ons bestelsysteem ontvangt en automatisch in het nieuwe ordersysteem verwerkt.

Alvast bedankt voor uw reactie.

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-02 23:08
Even simpel gezegt:

Microsoft Server 2003 Small Bussines Standaard.

Hierzin zit dan Server 2003: heb je nodig voor je domein, dns, dhcp enz.
Exchange 2003: die kan je voor de email gebruiken.
Outlook 2003: wanneer je bv geen office nodig hebt heb je wel meteen een email client voor de exchange server.

Emails die naar je order systeem kunnen is natuurlijk afhankelijk van je order systeem, in exchange zitten in iedergeval zat functie's dat zoiets ook altijd wel moet lukken.

Wat je als server HW neer moet zetten durf ik niet goed te zeggen nav dit bericht, ik ben niet bekend met grote beer, en die systeem belasting, maar een single core proc moet dit gok ik wel kunnen trekken, let alleen op je schijven, simpele sata schijven kunnen snel langzaam worden. ik vind de instap servers van dell vaak een beetje basis, en wil je fatsoenlijk gaan uitbreiden naar wat je nodig hebt worden ze erg snel duur. als je toch het beheer wilt uitbesteden, laat dan een aantal toko's langs komen en die een offerte uitbrengen. (mocht je in de regio lelystad zitten contact mij dan even, ook al is dit forum er niet helemaal voor bedoeld)

Join the club

Verwijderd

with powermage.

SBS is all you need, aangezien je aplicaties hoogstwaarschijnlijk afhankelijk zijn van windows, is het verstandig om inderdaad windows 2003 SBS te kiezen.

de meeste distributie proggies hebben vast wel een module waarmee je mails automatisch in een order kan verandeeren maar ddat is applicaite afhankelijk. 2003 server is een platform met veel mogelijkheden ondersteund door veel applicaties.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:44
Als je nu toch zo serieus bezig bent, maak dan eens een analyse van de kosten van uitval. Maak dus een indicatie van de schade als er 1 harddisk uitvalt (raid vangt dit op, 1 harddisk niet) enzovoorts. Je kan die kosten berekenen door het aantal personen*aantal uren te doen. Het is dus goed mogelijk dat je er dan bij uitkomt dat je beter 2 servers kunt kopen die redunant zijn. Ik houd de kosten van klanten die niet geholpen kunnen worden e.d. dan nog buiten beschouwing.

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-02 23:08
2 servers is vaak erg rigoreus, en afhankelijk van wat voor applicatie je hebt al helemaal niet interesant, stel dat je order pakket uitvalt, kan je met alleen nog mail wel fatsoenlijk verder werken, of andersom?

Zo ja: wat kost het als 1 server uit zou vallen, SBS is erg goed geprijsd voor wat je krijgt, als je die modules los moet kopen + 2x server word je een stuk minder vrolijk.

Een raid 1 is toch wel het minste wat je in een machine kan zetten, voor die paar euro zou ik dat zeker niet laten

Join the club

• djluc
Powermage schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 19:12:
2 servers is vaak erg rigoreus, en afhankelijk van wat voor applicatie je hebt al helemaal niet interesant, stel dat je order pakket uitvalt, kan je met alleen nog mail wel fatsoenlijk verder werken, of andersom?

Zo ja: wat kost het als 1 server uit zou vallen, SBS is erg goed geprijsd voor wat je krijgt, als je die modules los moet kopen + 2x server word je een stuk minder vrolijk.

Een raid 1 is toch wel het minste wat je in een machine kan zetten, voor die paar euro zou ik dat zeker niet laten
Om de punten waar jij het over hebt dus op een degelijke wijze te bereken kan je dus zo'n analyse. Dan kan je ook onderbouwd bedenken of het wel of niet "rigoreus" is.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
djluc schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 19:05:
Als je nu toch zo serieus bezig bent, maak dan eens een analyse van de kosten van uitval. Maak dus een indicatie van de schade als er 1 harddisk uitvalt (raid vangt dit op, 1 harddisk niet) enzovoorts. Je kan die kosten berekenen door het aantal personen*aantal uren te doen. Het is dus goed mogelijk dat je er dan bij uitkomt dat je beter 2 servers kunt kopen die redunant zijn. Ik houd de kosten van klanten die niet geholpen kunnen worden e.d. dan nog buiten beschouwing.
dan heb je dus niks meer aan sbs2003, daar die niet redundant te maken is (niet zonder 3rd party failover software van 7900 euro...van bv legato

of je moet enterprise windows nemen met enterprise exchange.. wat natuurlijk te duur is voor een bedrijfje met 10 medewerkers :P

A wise man's life is based around fuck you

• djluc
Zwelgje schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 19:34:
[...]

dan heb je dus niks meer aan sbs2003, daar die niet redundant te maken is (niet zonder 3rd party failover software van 7900 euro...van bv legato

of je moet enterprise windows nemen met enterprise exchange.. wat natuurlijk te duur is voor een bedrijfje met 10 medewerkers :P
Ik heb toevallig deze maand een oplossing gezien waarbij:
Iedere nacht server 1 (de server die gebruikt wordt) geimaged wordt naar server 2 (een redunante server). Hierdoor is het tijdsverlies beperkt tot het aanzetten van de andere server. Het dataverlies is beperkt tot de data van dezelfde dag.

Dit is uiteraard alleen mogelijk als het bedrijf ook sluitingstijden heeft en er zitten nog wel wat meer haken en ogen aan. Zo is het imagen van domaincontrollers ook niet officieel ondersteund. Wat betreft licenties: hiervoor is in overleg met MS maar set licenties nodig.

De aanschaf van software om een domein met 2 domeincontrollers en een trust te maken is inderdaad erg kostbaar. Als echter 8 personen hiervan afhankelijk zijn is het zelf een mogelijkheid dat dit nog rendabel is, zeker als je geen reserve systeem hebt. Dat zal blijken als we wat meer over de beschikbaarheid weten.

[ Voor 3% gewijzigd door djluc op 09-02-2006 19:50 ]

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
'cold backup' mag alleen als je een SA agreement hebt.. :)

http://www.microsoft.com/...benefits/cold_backup.mspx

A wise man's life is based around fuck you

• djluc
Dat zouden ze goed kunnen hebben, daarmee krijg je constant de laatste versie? Die zouden ze eens goed kunnen hebben inderdaad.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Kom op mensen..redunantie op deze manier is absoluut niet rendabel voor een klein bedrijf. Ze kunnen veel beter zorgen voor een goede IT dienst die snel een server weer up kan brengen en aan preventie werken. Goede hardware kopen bijvoorbeeld.

Een Dell met een redunante voeding en een goede RAID config is meer dan afdoende.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

Powermage schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 16:46:
Even simpel gezegt:

Microsoft Server 2003 Small Bussines Standaard.
Maar dan mist de TS nog SQL Server, dus misschien toch maar SBS premium. (tenzij dit standaard in het grote beer pakket zit natuurlijk, maar moest het toch even kwijt)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2006 00:47 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

offtopic:
lol @ sig hierboven :D

Grote Beer? bestaat dat nog? Wauw..
Exact Globe wordt iig met SQL Server 2000sp3 geleverd.
Scheelt je dus weer een licentie in dat geval, meestal gebruiken die consultants hun eigen SQL CD en niet die van SBS Enterprise...

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Glashelder schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 22:49:
Kom op mensen..redunantie op deze manier is absoluut niet rendabel voor een klein bedrijf. Ze kunnen veel beter zorgen voor een goede IT dienst die snel een server weer up kan brengen en aan preventie werken. Goede hardware kopen bijvoorbeeld.

Een Dell met een redunante voeding en een goede RAID config is meer dan afdoende.
^^^ Good advice.
Een Small Business Server met een backup apparaat (normale mensen nemen tapes maar je hebt er die willen DVDs) en raid-1 of raid-5 voor je gebruikersdaa moet meer dan zat zijn. Voor zo'n klein bedrijfje is redundantie nog helemaal niet aan de orde, er is meestal geeneens een "echte" ITer die weet hoe dat allemaal in z'n werk moet gaan en veel zie je dit soort bedrijfjes een paar uur beheer per maand afnemen bij een gezellige systeembeheer club uit de regio. Je kunt je beter er van verzekeren dat degene die die server levert ook elke maand een uurtje of twee á vier het spul komt onderhouden, dan een extra server neer gooien. Dat is leuk als je 50 gebruikers er aan hebt hangen of als je écht niet plat mag omdat je 24/7 service aan anderen moet leveren, maar voor een klein tokootje is het gekken werk.

Verwijderd

Gewoon een dell poweredge 850, 1GB memory 3*200GB hard disks (of minder, al naar gelang de databehoefte en eventuele expansie) in raid 5 configuratie.
Monteer er nog een tapedrive in en installeer SBS2003 oem.

Kijk of er bedrijven zijn de remote support kunnen leveren en klaar ben je. Echt duur en moeilijk is het niet. Neem maar eens contact op.

Succes, het zijn leuke dingen om op te zetten!

• Looney11
Hallo Mensen,

Hartstikke bedankt voor de reacties. Ik heb al een veel beter idee wat te moeten kiezen. Voor mijzelf is het een afstudeerproject om m'n studie HBO electrotechniek (deeltijd) te voltooien.

Afhankelijk van de software waarvoor we gaan kiezen zal ik een windows versie moeten kiezen met of zonder SQL server. Een raid configuratie is het "bare minimum" als ik de reacties zo bekijk, dus dat komt er zowieso in, of dat dan raid 1 of 5 wordt ben ik nog niet helemaal uit. De toepassingen worden steeds meer MB-vreters, op zich is het knap dat het 40Gb IDE HDD van onze huidige "server" nog niet door z'n hoeven is gegaan, ding draait als vanaf 1998! Verder zal ik de Tape-unit van de oude server overbouwen in degene die we gaan aanschaffen. Deze heb ik in oktober 2005 zelf aangekocht in ingebouwd dus die kan nog wel even mee.

De collega's hier vinden het wat vreemd dat de server steeds vaker crashed :) Hoog tijd om nieuwe hardware neer te zetten. Tevens zal ik een paar werkstations moeten vervangen en 1 win XP home moeten upgraden naar XP-pro daar ik met een domain moet werken, ik kan de XP home PC nu wel met het domain laten werken maar ben bang dat met de nieuwe server dit trucje niet meer opgaat.

Ik hou jullie op de hoogte van de keuzes en evt. problemen.

Nogmaals bedankt

Verwijderd

Met de huidige software & goedkope dualcore cpu's zou ik zelfs voor een low-budget server een dualcore nemen. Dit voornamelijk omdat als er een proces blijft hangen op 100% cpu load (kan gebeuren) je server dan vaak nog steeds de mogelijkheid heeft om jou het proces af te laten sluiten en je data veilig te stellen (ipv de reset knop maar in drukken).

• markjuh
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-11-2025
BackSlash32 schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 01:12:
offtopic:
lol @ sig hierboven :D

Grote Beer? bestaat dat nog? Wauw..
Exact Globe wordt iig met SQL Server 2000sp3 geleverd.
Scheelt je dus weer een licentie in dat geval, meestal gebruiken die consultants hun eigen SQL CD en niet die van SBS Enterprise...
Grote Beer voor Windows is gewoon Exact Globe 2003. Grote Beer is gekocht door Exact. Ik gok dat TS nu nog met Grote Beer voor Dos draait en straks misschien naar de Windows versie wil? En bij beide wordt inderdaad SQL bijgeleverd dus dit hoef je niet zelf te kopen. Nu is het zo dat voor Exact Globe (en dus ook Grote Beer) normaal gesproken een Dual Xeon wordt aangeraden. Zeker als je, in het geval van SBS 2003 ook nog Exchange er bij naast gaat draaien op dezelfde server.

Tevens is het, met het oog op zo veel mogelijk uptime, Prettig om een Dual Xeon met redundant voeding te hebben zodat, wanneer er een CPU of voeding uitvalt je nog gewoon lekker up and running bent. Eventueel met service contract bij Dell/HP/Fujitsu-Siemens of gewoon van het IT bedrijf zelf die de hardware levert.

Ook een Raid config is niet geheel onbelangrijk. Leftst Raid 10 en daarnaast een raid 1 set voor je OS. Raid 5 zou ik afraden tenzij je writeback cache aanzet op je raidcontroller. Maar dan moet je ook zorgen voor een battery backup unit. Anderds heb je kans dat bij uitval van bv de stroom het gedeelte wat nog in de cache van je controller staat weg is met als gevolg een corrupte raidset. Maar naar mijn mening is in dit soort tijden waar HD space eigenlijk nauwelijks iets kost niet boeiend om te gaan besparen op 1 HD.

Het lijkt mij verstandig dat jullie eerst beslissen welk software pakket je mee gaat draaien om vervolgens de exacte hardware specs van het pakket te weten. :)

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:28

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Markjuh schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 08:45:
[...]

Ook een Raid config is niet geheel onbelangrijk. Leftst Raid 10 en daarnaast een raid 1 set voor je OS. Raid 5 zou ik afraden tenzij je writeback cache aanzet op je raidcontroller. Maar dan moet je ook zorgen voor een battery backup unit. Anderds heb je kans dat bij uitval van bv de stroom het gedeelte wat nog in de cache van je controller staat weg is met als gevolg een corrupte raidset. Maar naar mijn mening is in dit soort tijden waar HD space eigenlijk nauwelijks iets kost niet boeiend om te gaan besparen op 1 HD.
Ik heb nog nooit een situatie gezien waarin de writeback cache uit stond op een raid controller :?
Wel controllers waarbij je het expliciet aan moest zetten (hsz80/40).

Voor SQL is het inderdaad voor performance aan te raden om je transaction logs op een RAID 10 te zetten (raid 10 is snel en veilig, maar duur) maar voor de rest van je data (data files en office data) is raid 5 prima. Eventueel kan je er nog een hot spare aan hangen, maar als je zorgt dat je een goed support contract hebt loop je weinig risico.

• Bas
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Bas

aka BannieMove

Dit is m.i. geen vraag voor PNS. maar gewoon even met Dell / HP reseller ed bellen voor goed advies.

Tjielp... een vogel.

• markjuh
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-11-2025
CyberJ schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 09:28:
[...]

Ik heb nog nooit een situatie gezien waarin de writeback cache uit stond op een raid controller :?
Wel controllers waarbij je het expliciet aan moest zetten (hsz80/40).
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt? Situatie waarin het uit stond heb je nog nooit gezien maar wel dat je het expliciet moest aan zetten? Dus dan staat het toch ook uit?

Verder is het idd wel zo dat het vaak aan staat maar dat een BBU standaard ontbreekt. Deze moet je vaak apart aan schaffen.

[ Voor 3% gewijzigd door markjuh op 10-02-2006 10:35 ]

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:28

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Markjuh schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 10:34:
[...]

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt? Situatie waarin het uit stond heb je nog nooit gezien maar wel dat je het expliciet moest aan zetten? Dus dan staat het toch ook uit?

Verder is het idd wel zo dat het vaak aan staat maar dat een BBU standaard ontbreekt. Deze moet je vaak apart aan schaffen.
offtopic:
Wat ik bedoelde is dat ik nog nooit een situatie heb gezien waarbij de cache uit stond. Bij de hedendaagse controllers / firmware staat dit default altijd aan.
Bij het configureren van de wat oudere controllers moest je dat vaak handmatig aanzetten. Ik kan me echter geen situatie bedenken waarin je het niet aan wilt hebben.. Verder bedoelde ik er niets mee..
Bas schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 10:13:
Dit is m.i. geen vraag voor PNS. maar gewoon even met Dell / HP reseller ed bellen voor goed advies.
Dan maak je daar een topicreport voor aan, en onthoud je je verder van kritiek/commentaar :) No flame intended..

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:51
Je vraagstuk is niet zo heel erg moeilijk, maar wel een PNS vraag vind ik zelf.
De TS vraagt advies over zijn PROFESIONELE omgeving, en dan komt er een betweter die zonder te reageren op de inhoud maar iets loopt te blaten.
Wat weet Dell / HP nu van ERP software :?
juist zulke reactie's zijn niet gewenst in PNS.

Maar over de vraag verder.
Je kunt het beste gaan voor een MS 2k3 SBS server.
Daar zit standaard al exchange in, en gaat gegarandeert werken met alle respectabele MKB ERP software.

Bij exact globe enterprise moet je iig SQL hebben. Ik weet niet of je dit erbij krijgt, of dat je het moet kopen.

Je kunt het beste een bedrijf bij jou in de buurt inschakelen om de server + service te leveren.
Dell is een optie, maar kijk ook eens naar een ML350 OID.
in ieder geval een RAID5 kabinet met 3 x x% schijven, en 1 als hotspare
Persoonlijk was ik gegaan voor 2GB geheugen gezien de prijzen en de grote meerwaarde met het gebruik van Exchange en SQL.
vervolgens een SLA afsluiten mbt response tijden bij defect vd server.

Welk ERP pakket je het beste kunt nemen is erg afhankelijk van wat je wilt, en in welke branche je werkt.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Bas
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Bas

aka BannieMove

Sorry, ik had even een andere beleving bij PNS...

Ontopic.

Standaard SBS2003 op redundante hardware. Qua merk maakt het niet zo veel uit, mits maar A merken is. Mijn advies:

1 x SBS 2003 standard
1 x CPU XX mhz
2 Gb RAM (omdat er ook apps op komen en Exchange er ook wel pap vanlust)
3 x 73 GB hdd in Raid 5 (afhankelijk van opslag capaciteit, meer schijven)
Redundant power supply

Bij Dell kun je kiezen voor een PowerEdge 1425Sc of een 1800 (afhankelijk van het aantal gebruikers en max disken). HP kan bv een ML 330 of een ML350

Belangrijk (vind ik), is garantie on site (next business day of 4 uur response) voor 3 jaar.

Vaak als je een app als Exact gebruikt, dan krijg je daar SQL runtime versie bij (SQL versie die uitsluitend voor die app mag gebruiken). Het is daarom niet nodig om een SBS2003 Premium (met SQL) te kopen. Of dit voor grote beer op gaat weet ik niet..
Mocht je nu echt een zware SQL app gaan gebruiken, dan is het misschien te overwegen om geen Raid 5, maar een Raid 10 te gebruiken (stripe in mirror).... maar dat is pas bij zwaardere apps.

je schrijft niets over backup, maar daarvoor zou ik kiezen voor een sdlt 80/160 GB (effectief 120 GB opslag) in combi met Veritas...

Tjielp... een vogel.

Verwijderd

titelfix

• PcDealer
  • Laatst online: 19-02 22:20

PcDealer

HP ftw \o/

Grolsch schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 12:41:

Wat weet Dell / HP nu van ERP software :?
juist zulke reactie's zijn niet gewenst in PNS.
[...]
Ook zij hebben consultans in dienst, hoewel ze voor zoiets kleins misschien niet te hard lopen... (?)

LinkedIn WoT Cash Converter

• Looney11
De offertes druppelen binnen en binnen 2 weken wordt de knoop doorgehakt over welk ERP pakket wordt gekozen. Zoals het er nu voor staat valt exact buiten de boot, teveel problemen met overstap en volgens collega's niet superstabiel. enfin, het scheelt een SQL licentie van MS of een SBS premium besteding.

2 servers zijn uitgekozen, 1 van Dell en 1 van Fujitsu Siemens met de volgende specs:

Pentium D 820 2,8Ghz
1Gb DDR2-533 ECC
SATA HDD, ik ben nog bezig een RAID configuratieprijs boven de tafel te krijgen
of 1X 160Gb of 2X 80GB in Raid 1, update volgt..
1 jaar next businessday garantie.
MS SBS2003 standard + 5 extra licenties
Verder zal ik de tape-unit van onze (r)noestige oude server overbouwen.
Prijs nu +/- 2100 euri's

M'n budget waarin ik mij mag bewegen is nogal krap geef ik toe, maar ja, ik beslis niet, dat doet de ivoren toren.

Nu heb ik 2 alternatieven voor AV:
- Normal Virus control, 1 server, 10 WS (1 jaar € 648)
- GFI mailsecurity voor Exchange (1 jaar € 350)

Ik moet eerlijk bekennen dat ik hier geen ervaring mee heb, zijn er (betere/goedkopere) alternatieven voor deze 2 pakketten?

Voor een netwerk met 7 clients en 1 server verwacht ik persoonlijk dat deze configuratie zonder problemen moet kunnen functioneren. In de toekomst zal alleen het interne gehuegen wat omhoog moeten worden geschroefd verwacht ik...

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:00

FastBunny

Give it the Works !

Zorg er wel voor dat je 2 schijven hebt in raid1, dit kan ook prima softwarematig en kost je dan alleen een extra harddisk. Maar aan de grootes te zien zijn het ide schijven en om er maar 1 in een server te hebben is best risicovol, een crash wordt dan een dag of misschien 2 niet werken :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• PcDealer
  • Laatst online: 19-02 22:20

PcDealer

HP ftw \o/

FastBunny schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 12:16:
Zorg er wel voor dat je 2 schijven hebt in raid1, dit kan ook prima softwarematig en kost je dan alleen een extra harddisk. Maar aan de grootes te zien zijn het ide schijven en om er maar 1 in een server te hebben is best risicovol, een crash wordt dan een dag of misschien 2 niet werken :)
Daarom ook RAID 1 en een spare op de plank...

LinkedIn WoT Cash Converter

Verwijderd

GFI Mail security doet enkel aan het scannen van Email. Dus voor een complete beveiliging is dat niet genoeg. Het is meer een add on voor normale av producten die meestal weer geen emails scannen

Voor een complete beveiliging zul je eigenlijk je server, het emailverkeer als ook de clients moeten voorzien van een AV programma. Een mooie oplossing daarvoor is Symantec Client Security (met groupware extensie) maar er zijn eigenlijk te veel alternatieven om op te noemen.
Pagina: 1