[Exch2003] Message size limits blijven bestaan

Pagina: 1
Acties:
  • 891 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MpDay
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-01 15:51
Hi,

Ik zit met 2 bedrijven die onderling heel veel emailen en met name grote bestanden doorsturen als bijlagen.
Beide bedrijven hebben een Small Business 2003 Server (SP1) met Exchange 2003 SP2. Oftewel: alles up-to-date.

Ze hebben problemen met grote bijlagen, want die krijgen ze terug met de NDR 5.2.3:
Dit bericht is groter dan de huidige systeemlimiet of het postvak van de geadresseerde is vol. Kort het bericht in of verwijder bijlagen. Probeer het bericht vervolgens opnieuw te verzenden.
<bedrijf_x.nl #5.2.3 smtp;450 5.2.3 Msg Size greater than allowed by Remote Host>
Een bekende melding dus, maargoed, ze versturen dus bijlagen van soms 25 MB!
Ik heb al duidelijk aangegeven dat ze dat beter niet kunnen doen, maar daar luisteren ze niet naar. Overigens heb ik ze wel zover gekregen dat ze eerst alles zippen voordat ze het versturen.

Om ervoor te zorgen dat er geen bottlenecks zijn heb ik (om te testen) even alle limits UIT gezet. Ze hebben ruimte genoeg want de store is nu 11GB terwijl ze kunnen groeien tot 75GB sinds SP2. (Uiteindelijk wil ik een Global Message Size van max 50MB zetten.)

Probleem: Als ik alle limits UIT zet blijf ik een NDR ontvangen met de bovenstaande melding. Ik kan wel bijlagen versturen van ongeveer 12MB, maar zodra ik 25MB probeer krijg ik ze terug. Ik heb alle limits doorlopen (bij beide bedrijven) en als volgt ingesteld:

- Global settings -> No limit
- System Policy -> No limit (alles uitgevinkt)
- Individual mailbox -> Use mailbox store defaults, oftewel: no limit
- Individual message limit -> Use default limit, oftewel: no limit
- Public folder -> No limit (alles uitgevinkt)
- Connector -> No limit (uitgevinkt)
- Virtual SMTP Server -> No limit (alles uitgevinkt)

SMTP berichten met bijlagen van 25MB kunnen wel eens 30MB worden als ze verstuurd worden, dat is bekend, maar er zijn geen limits, dus waarom krijg ik ze terug?
Beide bedrijven hebben trouwens ADSL wide-open van XS4ALL, maar ik neem aan dat hun niks tegenhouden.
Overigens: de servers zijn nooit ge-reboot, maar er wordt bij Microsoft ook niet gesproken over services restarten na het instellen van de limits. De SMTP service heb ik overigens wel opnieuw gestart.

Enig idee?
Cia0,
MP.

Verwijderd

misschien dat xs4all een limiet heeft? Stuur je via hun smarthost? Zit er ergens een firewall tussen waar je size limits hebt staan? Als je telnet van de ene naar de andere server, zie je dan een size limiet advertised staan? Kijk ook eens met metaedit in de metabase naar de MaxMessageSize key onder LM\SMTPSVC\1

• MpDay
Als ik telnet en ik zeg "ehlo" dan krijg ik voor size niks anders te zien dan 250-SIZE:
250-TURN
250-SIZE
250-ETRN
250-PIPELINING
250-DSN
250-ENHANCEDSTATUSCODES
250-8bitmime
250-BINARYMIME
250-CHUNKING
250-VRFY
250-X-EXPS GSSAPI NTLM LOGIN
250-X-EXPS=LOGIN
250-AUTH GSSAPI NTLM LOGIN
250-AUTH=LOGIN
250-X-LINK2STATE
250-XEXCH50
250 OK
Overigens, met de metabase explorer heb ik even gekeken:
MaxMessageSize (ID 36891) heeft de waarde 0.

• ^Stalkie^
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-02 20:34
Ik weet toevallid at xs4all een limiet heeft van 25 MB. Dit is al jaren zo en beschermt hun infrastructuur. Lijkt me ook wel vrij duidelijk als je wel 12 MB kan versturen. Als je je limits in Exchange2003 aan alle kanten instelt is het ingestelt. Bovendien zijn er geen hidden limits ofzo. Xs4all is je bottleneck.

Overigens wel leuk, want nu kan je je gebruikers vertellen dat jij er niet aan kan doen. ;)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

MpDay schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 14:19:
Hi,

Ik zit met 2 bedrijven die onderling heel veel emailen en met name grote bestanden doorsturen als bijlagen.
Beide bedrijven hebben een Small Business 2003 Server (SP1) met Exchange 2003 SP2. Oftewel: alles up-to-date.

Ze hebben problemen met grote bijlagen, want die krijgen ze terug met de NDR 5.2.3:
code:
1
2
3
4
5
Dit bericht is groter dan de huidige systeemlimiet 
of het postvak van de geadresseerde is vol. 
Kort het bericht in of verwijder bijlagen. 
Probeer het bericht vervolgens opnieuw te verzenden.
<bedrijf_x.nl #5.2.3 smtp;450 5.2.3 Msg Size greater than allowed by Remote Host>

MP.
Dit krijgen zij bij het versturen toch?
Gebruik je een smarthost voor het versturen, gaat het rechtstreeks naar IP (MX) of via een bSMTP box?

punten genoeg waar je nog naar kunt kijken.
Met name omdat de boel door een remote host wordt geweigerd (welke dan?) ben ik geneigd mee te gaan met bovenstaande poster :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Als het idd de ISP is die de limiet insteld dan kun inderdaad niks doen.
Het is toch veel verstandiger om een ftp server op te zetten (extern of intern).
Dan kunnen beide bedrijven lekker uploaden wat ze willen.....

Exchange is naar mijn mening ook niet bedoelt voor zulke emails.

• MpDay
Dit krijgen zij bij het versturen toch?
Gebruik je een smarthost voor het versturen, gaat het rechtstreeks naar IP (MX) of via een bSMTP box?
Ja, bij het versturen.
Ze versturen de mail, en binnen een minuut krijgen ze een melding terug in d'r postvak in :)

In dit geval zitten ze beide bedrijven bij xs4all, hebben ze beide een website bij xs4all met ieder een eigen domeinnaam, en is het bij beide het geval dat er aan de domeinnaam een MX record hangt met het IP adres van de SBS box.

Er wordt op dit moment geen gebruik gemaakt van een smarthost.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op zondag 12 februari 2006 @ 22:00:
Als het idd de ISP is die de limiet insteld dan kun inderdaad niks doen.
Tuluk wel: je kunt een specifieke SMTP connector maken voor <ander bedrijf>.nl; dan gaat de mail rechtstreeks tussen de twee servers. Moe je wel aan beide kanten doen, overigens. En op de algemene SMTP connectors toch maar een limiet zetten.
Het is toch veel verstandiger om een ftp server op te zetten (extern of intern). Dan kunnen beide bedrijven lekker uploaden wat ze willen.....
En jij gaat eindgebruikers die niet begrijpen waarom er limieten aan de omvang van hun e-mail zijn, uitleggen hoe FTP werkt?
Exchange is naar mijn mening ook niet bedoelt voor zulke emails.
BS

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Lagune
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

Lagune

Its time for warp

Is die size limit ook voor Business DSL ?

Als je geen smarthost gebruikt zou je toch niet de restrictie moeten hebben ?

Misschien kan je ze de Share Point laten gebruiken die bij de SBS zit ?
Pagina: 1