CAT5e WCD

Pagina: 1
Acties:
  • 2.331 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-04 21:52
Ik heb een standaard CAT5e WCD gekocht. nu vraag ik me alleen af welke van de 2 opties ik moet kiezen voor normale UTP aansluiting..

A=
oranje - wit
oranje
groen - wit
groen
blauw
blauw - wit
bruin - wit
bruin

B=
groen - wit
groen
oranje - wit
oranje
blauw
blauw - wit
bruin - wit
bruin

A Soldiers manual and a pair of boots.

• punisher007
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-04 05:31
Google "cross straight cable" :)

[ Voor 19% gewijzigd door punisher007 op 09-02-2006 14:01 ]

http://blog.bjornhouben.com

• Ossenaar
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-04 22:25

Ossenaar

Oss de Gekste !!!

De kick van Electric!

Verwijderd

Het maakt niet uit. Je kan ook iets verzinnen.

Als je een straight wil kan je zelf wat verzinnen als ze aan beide kanen maar gelijk zijn.

als je een cross wil moet je er een aantal omdraaien. weet niet meer uit mijn hoofd welke.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 14:02:

Als je een straight wil kan je zelf wat verzinnen als ze aan beide kanen maar gelijk zijn.

als je een cross wil moet je er een aantal omdraaien. weet niet meer uit mijn hoofd welke.
het is handig om je gewoon aan de standaard te houden. maar in principe maakt het niks uit nee. straigt = straight

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 14:03:
[...]

het is handig om je gewoon aan de standaard te houden. maar in principe maakt het niks uit nee. straigt = straight
Volgens onder andere Cisco, maakt dat zeker wel wat uit. Het heeft te maken met de snelheid. En bovendien kun, waneer je je aan de standaard houdt, heel makkelijk een cross van maken.

• To_Tall
Ik weet hoe ik een RJ54 moet krimpen. maar een WCD nog niet eerder voor RJ45 aangesloten in de FAQ staat niks over een WCD alleen over de bekabeling...

Natuurlijk kan je zelf wat verzinnen.... maar dat is niet handig.. aangezien er standaarden zijn. waar ik mij graag aan wil houden aangezien ik misch volgend jaar nog meer moet aansluiten in huis!!

UTP 100 mbit maakt gebruik van ader 1, 2, 3, 6
daarnast maak ik gebruik van het al over bekende

oranje - wit
oranje
groen - wit
blauw
blauw- wit
groen
bruin - wit
bruin

voor de bekabeling. welke moet ik gebruiken A of B??? B lijkt mij cross over maar ben niet helemaal zeker van...

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 14:03:
[...]

pff, nergens voor nodig, maak gewoon wat creatiefs.

url

• mbaltus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:34
A en B heeft te maken met de specificatie van de aansluiting van de kabel. Dit is afkomstig van de specificaties EIA/TIA 568A en EIA/TIA 568B. Het verschil tussen deze twee is de volgorde van aansluiten van de aderparen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
EIA/TIA 568A                   EIA/TIA 568B
1 Wit-Oranje                    Wit Bruin
2 Oranje                          Groen
3 Wit-Groen                     Wit-Oranje
4 Blauw                           Blauw
5 Wit-Blauw                     Wit-Blauw
6 Groen                           Oranje
7 Wit-Bruin                      Wit-Groen
8 Bruin                            Bruin

In principe is er dus weinig verschil tussen deze twee variaties, zeker niet als het ingezet wordt in Ethernet omgevingen. Wat wel van belang is, is dat aan beide zijden dezelfde volgorde (standaard) wordt toegepast! Officieel moet voor CAT5e en CAT6 gebruik gemaakt worden van de 568A standaard. Daarnaast is dat laatste ook makkelijker toe te passen omdat het wat natuurlijker past in de stekker of patch-paneel.

Succes...

edit:
opmaak

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

• To_Tall
mbaltus schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 14:08:
A en B heeft te maken met de specificatie van de aansluiting van de kabel. Dit is afkomstig van de specificaties EIA/TIA 568A en EIA/TIA 568B. Het verschil tussen deze twee is de volgorde van aansluiten van de aderparen.

EIA/TIA 568A EIA/TIA 568B
1 Wit-Oranje Wit Bruin
2 Oranje Groen
3 Wit-Groen Wit-Oranje
4 Blauw Blauw
5 Wit-Blauw Wit-Blauw
6 Groen Oranje
7 Wit-Bruin Wit-Groen
8 Bruin Bruin

In principe is er dus weinig verschil tussen deze twee variaties, zeker niet als het ingezet wordt in Ethernet omgevingen. Wat wel van belang is, is dat aan beide zijden dezelfde volgorde (standaard) wordt toegepast! Officieel moet voor CAT5e en CAT6 gebruik gemaakt worden van de 568A standaard. Daarnaast is dat laatste ook makkelijker toe te passen omdat het wat natuurlijker past in de stekker of patch-paneel.

Succes...
Cheers!!
moet hier dus kiezen voor A.

Verwijderd

Voor een straigt moet aan beide kanten de volgende volgorde:

oranje - wit
oranje
groen - wit
blauw
blauw- wit
groen
bruin - wit
bruin

Aanvulling:
Maar bij een WCD met name als je een LSA hebt dan kan het wel eens anders zijn en staat het meestal ook wel aangegeven. Maar let op wanneer je aan de ene kant een RJ45 maakt en de andere kant een WCD!

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2006 14:14 ]

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:51

rapture

Zelfs daar netwerken?

Afbeeldingslocatie: http://www.incentre.net/incentre/images/ethcable568b.gif
De enige goeie manier om een straight UTP-kabel te knijpen. Een CAT5e UTP-kabel correct knijpen zorgt ineens voor Gigabit-compartibiliteit. Als je geïmproviseerde manier gebruikt om kabels te knijpen, dan zal je met het overstappen naar Gigabit ff al je kabels moeten herknijpen.

De volgorde van de standaard zorgt ervoor dat de juiste paren bijeen blijven.

• To_Tall
Verwijderd schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 14:11:
Voor een straigt moet aan beide kanten de volgende volgorde:

oranje - wit
oranje
groen - wit
blauw
blauw- wit
groen
bruin - wit
bruin
Het gaat niet om de bekabeling maar een Wand Contact Doos oftewel WCD. een klein patch kastje. met optie A+B de bekabeling staat netjes beschreven in de FAQ kon alleen patch Pannel niet vinden in de FAQ..

Voor de modjes misch handig om het verhaal van mbaltus te beschrijve in de FAQ..

cheers Topic closed!!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-04 21:24
jaja, ik ben het alleen niet eens met het verhaal van mbaltus.

de "B" standaard, zoals ik die overal tegenkom begint met wit-oranje (zie voorbeeld rapture), terwijl de "A" standaard met wit-groen begint (zoals je een kruis-kabel maakt)

[ Voor 12% gewijzigd door Meester_J op 09-02-2006 14:22 ]

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:51

rapture

Zelfs daar netwerken?

To_Tall schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 14:14:
Het gaat niet om de bekabeling maar een Wand Contact Doos oftewel WCD. een klein patch kastje. met optie A+B de bekabeling staat netjes beschreven in de FAQ kon alleen patch Pannel niet vinden in de FAQ.
Meestal staan de kleuren in het wandcontactdoos, WCD afkorting wordt bijna nooit gebruikt.

Als er geen kleuren staan, dan pak je een goedgeknepen stukje utp, ff in je wandcontactdoos of patchpanel steken en met een multimeter meten welke kleur aan elke pin zit.

Verwijderd

Inderdaad 568B en 568A...

Maakt niets uit wat je kiest, zolang je maar consequent hetzelfde gebruikt binnen je netwerk.

Europa gebruikt standaard 568B !!!

US gebruikt standaard 568A

Dit zou naar het schijnt te maken hebben met ISDN die in de US verschilt met dat van ons, maar maakt nix uit voor RJ45 connectoren. Enkel bij 110 blokken (IDC contacten) heeft dit nl voordeel.

succes

enne dit heeft nix met X cords of straight cords te maken... 568A aan één zijde en 568B aan andere zijde = verkeerd!

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2006 14:36 ]

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:18

tozzke

aka tozzert

waarom blijven mensen zeggen dat het niet uitmaakt hoe je hem maakt, als het aan beide zijden maar hetzelfde is?? :|
dat is namelijk de grootste onzin
het maakt wel degelijk uit hoe je het doet, pin 1&2 moet een paartje zijn, 3&6, 4&5 en 7&8. Doe je dit niet, krijg je gegarandeerd problemen (over korte afstanden kan het wel werken, maar langer dan 10 meter kan het dus wel degelijk problemen opleveren; netwerk instabiel, 10mbit ipv 100 enz)

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-04 12:16
Verwijderd schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 14:02:

Taatje, zeg dan niets.... gewoon een volgorde aannemen kan resulteren in een slecht tot niet werkend netwerk. TS moet aanhouden:

aan beide kanten:

or-wt
or
gn-wt
bl
bl-wt
gn
br-wt
br

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Wandcontactdoosjes: B volgen.

En wat TaaTje zegt is absoluut niet waar: altijd de volgordes aanhouden zoals ze hier al meermaals genoemd zijn (in kabels) of zoals aangegeven op wandcontactdoosjes. (Die zorgen vervolgens zelf voor de connecties naar de pinnetjes, maar hebben de paren naast elkaar voor overzichtelijkheid.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Pagina: 1