Confusion:
Zijn mening hierover zou totaal irrelevant moeten zijn.
Waarom? Zijn mening heeft betrekking op de ontwikkeling van GNOME en is dus gerelateerd aan het onderwerp van discussie. Daarbij vinden velen, ook in het GNOME kamp, dat hij ten minste ten dele gelijk heeft. Lees wat verder in de reacties en je zult zien dat top GNOME devvers gezegd hebben: klopt best wel, er wordt nogal snel met de HIG geschermd in plaats van de kritiek ter harte te nemen of tenminste serieus aan te horen.
Mark Platvoet:
Torvalds is maar goed in een ding, en dat is kernels bouwen. Zijn mening is dus totaal niet relevant.
Nogmaals, waarom zou iemands mening irrelevant moeten zijn als die mening ter zake is????
Waarschijnlijk zijn het daarom juist gnome gebruikers, simpelweg omdat deze groep, in tegenstelling tot Torvalds, geen harde pielemans krijgt van bitneuken.
Al met al: lekker boeiend wat Linusje te melden heeft, de man is wereldvreemd kindje.
...
Maar daar gaat dit hele topic niet over. Het gaat om Linusje wat weer eens hunkerde naar aandacht. Helaas resulteert dat enkel in wat hersenloos geblaat. Als gnome gebruikers nazi's zijn, is hij met vlag en wimpel Mao.
Ik denk dat jij de oorspronkelijk discussie nogal gemist hebt. Lees het nog eens terug.
Ik identificeer me niet met Linus en wil zijn opmerking ook niet goedpraten (wel had en heb ik er geen moeite mee, vanwege de context waarin ik het geheel zie), maar ik vind wel dat jij erg op de man speelt, en dat bovendien op iemand die aan deze discussie niet eens deelneemt.
De mening van een kde gebruiker is daarin niet relevant. Dat is toch juist het mooie van linux, dat je kunt kiezen. Feitelijk haalt linusje zijn eigen heilige "keuze" onderuit.
Hij wilt nu feitelijk dat alle desktops hetzelfde doen. Het is dus een zeer domme mening.
Nee, dat wil hij niet. Hij wilde de benodigde functionaliteit ter beschikking hebben. En liep tegen een muur toen hij dat doorgaf. Met andere woorden, hij wees op een gebrek en in plaats van een reactie in de zin van: ok, gaan we fixed, kreeg hij te horen, de meesten zullen dat niet missen, en voor hen is het alleen maar ongemakkelijk dus we laten het weg. Maar totdat je de oorspronkelijke discussie doorneemt zal je dat niet in kunnen zien.
Garyu:
Met dit soort uitspraken doet hij echter meer kwaad dan goed, en dat zou hij meoten beseffen. Daarnaast ben ik het absoluut oneens dat hij de Nr.1 eindgebruiker is. Hij was de eerste, maar daarmee is zijn zichtsveld op wat linux is en zou moeten worden ook compleet distorted.
Weet ik niet, als je de conclusie ziet van enige GNOME devvers, is het wel: HIG zijn guidelines, jongens, laten we toch wat opener staan voor commentaar en het niet te snel van tafel vegen met HIG als 'smoes'.
Als het echt zo uitpakt, heeft het m.i. heel veel zin gehad.
Nog een reden om als zijnde hem een beetje op je woorden te letten.
Misschien meer op wie er nog meer meeleest; zijn woorden waren best aangepast aan het publiek. Ga maar na, nergens is men over dat 'nazi' gevallen, wel over de rest.
Linus gedraagt zich als een klein kind met zijn beledigende uitlatingen. Veel mensen worden voor hun werk aan GNOME niet betaald en doen hun werk vanuit altruistische en idealistische motieven. Het print dialoog waar het over ging was nog niet af en er werd aan gewerkt, had ik gehoord. Dan hoeft hij GNOME niet gelijk af te zeiken omdat er een lullige print dialoog is die niet helemaal goed werkt. Valt mij tegen dat hij zich zo gedraagt, hoewel hij nog steeds mijn respect heeft had ik beter verwacht van de vader van Linux. Ik kijk liever niet naar wie het zegt, maar wat er gezegd wordt. Als ik het laatste doe, kan mij de oproer die Torvalds heeft veroorzaakt totaal niet boeien.
Op zich ben ik het met je eens (met je houding in elk geval), behalve dan dat Linus zich voornamelijk opwond over de manier waarop er met feedback omgegaan werd - HIG als direct excuus, het print dialoog was maar 1 voorbeeld. De starre houden ivm de HIG zorgt ervoor dat veel goede ideeen niet naar voren komen, omdat ze bij het minste of geringste afgeknald worden door iemand die met de HIG aankomt.
Linus' punt is: je kan in elk geval een poging doen, alles afknallen zorgt alleen voor stagnatie. Tenminste, zo interpreteer ik de situatie.
Het continue blokkeren van dingen met HIG als reden zorgt dat je slechts heel langzaam vooruitkomt.
Dit zie je ook terug in de GNOME ontwikkeling, langzaam maar zeker. Terwijl het bij KDE met schokken vooruit en achteruit gaat - dan weer veel nieuwe features en een onduidelijke structuur, dan weer een tijdje werken om de configuratiestructuur bruikbaar te maken, etc.
Voor mij was het met sawfish => metacity gedaan met GNOME, ik gebruik het heel sporadisch maar ben inmiddels bepaalde handigheidjes van KDE zo gewend dat ik niet meer zonder wil.
Wat ik niet zo goed begrijp is dat mensen zeggen: KDE heeft teveel features. Ze zitten toch niet in de weg? Als je ze niet nodig hebt en niet opzoekt, zal je er ook geen last van hebben (van de features, dat je de gezochte instelmogelijkheid niet gemakkelijk kunt vinden is een tweede)...
Van de andere kant, als je een feature had maar niet meer hebt, zit je te flippen. (Wat ik dus had met metacity toen die net uitkwam.)