Ook dat is maar de vraag. Iets 3x encrypten hoeft niet perse moeilijker te kraken te zijn dan iets wat je maar 1x crypt.
In theorie transformeert een perfect encryptie-algoritme een tekst naar een serie 100% willekeurige data.(dwz dat je aan de gecodeerde tekst geen enkele informatie kan afleiden van de originele tekst). 3x dat algoritme toepassen heeft dus geen zin, je gecodeerde informatie kan niet meer random dan 100% willekeurig worden.
In de praktijk zijn algoritmes niet 100% perfect dus iets iteratief coderen *kan* een iets beter resultaat opleveren. Triple-Des is bijv. iets moeilijker te kraken dan Single-Des. Maar bijv. 10x iets encoderen met Des heeft geen zin. Het kost je alleen meer moeite/tijd/resources maar het eindresultaat is niet significant moeilijker te decrypten dan Triple-Des.
Voorbeeld:
f(x), g(x), h(x) zijn encryptie functies. x = plaintext, y = ciphertext.
1 encryptie algoritme.
y = f(x)
3 encryptie algoritmes achter elkaar.
y = f(g(h(x))).
Wiskundig kan je dan natuurlijk stellen dat i(x) = f(g(h(x))) en dat herschrijven als:
y = i(x).
ipv. dat je 3 encryptie algoritmes moet kraken moet je er nu maar 1 kraken, namelijk i(x). Dat is weliswaar een samengestelde functie, maar de kans is vrij groot dat je allerlei vereenvoudigingen kan uitvoeren waardoor de complexiteit van die functie veel kleiner is dan de complexiteit van de 3 aparte losse encryptie methoden.
Nou ja, het is een beetje lang en waarschijnlijk onsamenhangend verhaal geworden schat ik zo

maar ik hoop dat het een beetje duidelijk is dat wat jij zegt helemaal niet waar hoeft te zijn. Het kan wel, maar dat ligt er nu maar net aan welke algoritmes je gebruikt en in welke volgorde... Als je echt paranoide bent zou ik er zonder verder onderzoek in ieder geval niet zomaar van uit gaan.
En nu ik toch bezig ben nog maar even een stelling:
Een oud, bewezen algoritme (met evt. bewezen zwakheden) en een kortere sleutellengte kan altijd nog beter zijn dan een nieuw algoritme met een veel langere sleutel.
Proof left as exercise to the reader...