polar alleen dan omgekeerd...

Pagina: 1
Acties:

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 21:03
Ik was even wat aan het fotograferen voor mn vader (spul dat hij wilde verkopen)
Dat doe ik dan met de canon A70. Als ik wat schitteringen weg wil nemen dan pak ik mn hama polar:
- hama PL circular M49 (XXII)
Die polar houd ik dan gewoon heel even met de hand vast.

Maar toen ook een keer verkeertom (per ongeluk), dat gaf andere effecten...

vanochtend scheen hier de zon nog even en dat was voor mij reden genoeg om dat even verder uit te zoeken. De foto hieronder is van de schoorsteen van de buren door een raam met dubbelglas)
resultaat:
normaal gebruik, niet echt spectaculair (kan aan mijn afstelling gelegen hebben...)
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/g.c.van.doorn/I/normaal.jpg

maar nu omgekeerd:
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/g.c.van.doorn/I/omgekeerd.jpg

Dat is toch wel effe schrikken, maar wel leuk om te weten...

kan iemand dit effect verklaren?

[ Voor 5% gewijzigd door hilbren op 09-02-2006 10:36 ]

• hilbren
ook nog even een fot van buiten gemaakt:
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/g.c.van.doorn/I/normaal_buiten.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/g.c.van.doorn/I/omgekeerd_buiten.jpg

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik weet niet hoe dicht je de pola tegen de lens houdt, maar wellicht heeft het gewoon te maken met licht dat tussen het objectief en de pola valt en daar weerkaatst.

Ik moet zeggen dat ik nog nooit een pola verkeerdom heb gebruikt (schroefdraad past ook maar op 1 manier :P), mar volgens mij zou het effect hetzelfde moeten zijn. Een pola is per slot van rekening niets meer dan een tralie en in principe is zoiets toch min of meer symmetrisch.

• hilbren
ja dat dacht ik dus ook, maar het blijkt dus niet zo.

de afstanden zijn overigens min of meer hetzelfde.

ook als je gewoon met het oog door de filter kijkt zie je de vreemde kleureffecten.

zelfde met mn B&W polar met crc coating (alhoewel het effect een stuk minder is)

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:23

Zoefff

❤ 

Volgens mij ligt het toch echt aan de (brakke) coating en reflectie daarvan. Als ik door m'n B&W pola kijk, zie ik niets anders als ik hem omdraai. Als je hem een beetje schuinhoud daarentegen, dan zie je een groenblauwe danwel paarachtige gloed verschijnen. Waarschijnlijk gebeurt dat ook bij jou doordat je het filter niet 100% recht voor de lens houdt, of omdat er licht tussen de lens en het filter reflecteert.

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• hilbren
ja maar zonder hem voor de camera te houden zie je het ook, dus het licht sowieso niet aan de reflectie oid!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:23

Zoefff

❤ 

Dan zit er gewoon een kutcoating op je filter :P

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Volgens mij wordt dit wel eens gebruikt als een 'warming filter' effect.
Ik weet verder niet of het aan de filter coating ligt maar ik heb hier een circulair polar filter dat duidelijk 'geler' wordt als ik er verkeerd om doorheen kijk (het werkt het beste om erdoor naar een LCD monitor te kijken en te draaien).
Mijn lineaire filters doen dit niet.

edit:
En met een reverse ring heb ik dus een weg-draaibaar warming filter :)

[ Voor 15% gewijzigd door djengizz op 09-02-2006 14:03 ]

• koraks
  • Niet online
hilbren schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 13:20:
ja maar zonder hem voor de camera te houden zie je het ook, dus het licht sowieso niet aan de reflectie oid!
Dat zegt toch niks? Als je hem voor je oog houdt i.p.v. voor de camera, neem je nog steeds hetzelfde effect waar (net zoals de camera dat doet). Dus het is erg waarschijnlijk dat het met de coating te maken heeft. Laat er bijvoorbeeld licht aan de 'achterzijde' (eigenlijk de voorzijde, maar je houdt hem dus andersom) tegen het filter vallen. Dit licht zal door de coating anders weerkaatst worden dan door de inerte achterzijde. Ik denk dat dat is wat je nu ziet. Lijkt me een logische verklaring, met name omdat het filter wat je gebruikt groter is dan de lens van je compactcamera, dus kan er makkelijk licht op het onbedekte deel van de pola vallen en door de reflectie weerkaatst worden. Wellicht dat er zelfs weerkaatsing binnen het filter zelf plaatsvindt (in het glas).

• hilbren
dus als ik het goed begrijp heeft zo'n coating dus een soort diode werking voor bepaalde kleuren?

• koraks
  • Niet online
hilbren schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 14:47:
dus als ik het goed begrijp heeft zo'n coating dus een soort diode werking voor bepaalde kleuren?
Bedoel je met 'diode-werking' dat ze in de ene richting wel worden doorgelaten en de andere niet? Dat lijkt me onwaarschijnlijk, maar het kan wel dat de coating in combinatie met de rest van het filter (glas zelf, polariserende folie, etc.) wel zo'n werking heeft. Er zouden dan reflecties in het filter zelf kunnen ontstaan, wat dit effect wellicht zou verklaren.

Jammergenoeg weet ik hier het fijne niet van, dus kom ik niet verder dan wat filosoferen :)

Overigens wordt het effect ook in deze thread op dpreview beschreven. Een verklaring ontbreekt helaas.

[ Voor 14% gewijzigd door koraks op 09-02-2006 15:22 ]

• hilbren
maar het wordt dus wel serieus gebruikt anders zouden er geen reverse ringen gestaan...

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
hilbren schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 16:15:
maar het wordt dus wel serieus gebruikt anders zouden er geen reverse ringen gestaan...
Worden ook gebruikt om met een omgekeerde (bijv) 50mm macro opnames te maken ;)

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07-2025
hilbren schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 16:15:
hoe wilde je met een 'reverse ring' een polarisatiefilter verkeerdom op je lens plaatsen?

• hilbren
snap ik jou niet of snap jij mij niet?

hier staan een aantal reverse ringen op (ook icm met zo'n 50mmprime)
http://www.cs.mtu.edu/~sh.../filter/thread-rings.html

[ Voor 24% gewijzigd door hilbren op 09-02-2006 16:59 ]

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:16
djengizz schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 13:36:
het werkt het beste om erdoor naar een LCD monitor te kijken en te draaien
Let er op dat er bij een tft gebruik wordt gemaakt van gepolariseerd glas... Zo'n test is dus (wellicht) niet in overeenstelling met de werkelijkheid...

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07-2025
hilbren schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 16:58:
snap ik jou niet of snap jij mij niet?
sorry, ik zat te slapen :Z . een filter heeft natuurlijk twee schroefdraden.
Pagina: 1