Mijn plekkie + Sympathisant van 'GoT voor Behoud der Nederlandsche Taal' [GvBdNT]
Daarom heb ik dus een Abit KA-7 /100
Verwijderd
ja en daarom heb ik dus een K7V met fasttrak
maar ik zou kiezen voor hdd+cdrom en op de andere kanaal de burner
maar ik zou kiezen voor hdd+cdrom en op de andere kanaal de burner
Verwijderd
Primary IDE: master-> HD
slave -> CD-rom
Secondary IDE: master-> Burner
Zo heb ik het. Heb in een CT ooit gelezen dat dit het beste was.
Maar als je er een tweede HD bij neemt, wat is dan het beste?
slave -> CD-rom
Secondary IDE: master-> Burner
Zo heb ik het. Heb in een CT ooit gelezen dat dit het beste was.
Maar als je er een tweede HD bij neemt, wat is dan het beste?
En daarvoor hebben ze dus SCSI uitgevonden, dan heb je deze problemen niet. (sorry, maar ik moest het even kwijt).
Zorg ervoor dat je HD's _altijd_ als master zet. De toegangstijd van drives schijnt hier namelijk nogal gevoelig voor te zijn. Voor cd-roms is die toch al erg hoog vergeleken met HD's.
En branders kun je het best ook op master zetten.
De prioriteiten zijn dus als volgt:
1. HD
2. Brander
3. De rest (CD-ROM, DVD, etc.)
En branders kun je het best ook op master zetten.
De prioriteiten zijn dus als volgt:
1. HD
2. Brander
3. De rest (CD-ROM, DVD, etc.)
Verwijderd
Oke, HD -> master
Brander -> master
en wat dan als je twee HD's hebt en een brander?
Nee, dan gaat dat niet meer op
Brander -> master
en wat dan als je twee HD's hebt en een brander?
Nee, dan gaat dat niet meer op
Als je dus deze instellingen zou doen:
prim IDE master= hd
prim IDE slave = cd-rom
sec IDE master = cd-writer
Volgens mij is dit idd het beste ja, maar op deze manier presteert je hd toch niet optimaal?
prim IDE master= hd
prim IDE slave = cd-rom
sec IDE master = cd-writer
Volgens mij is dit idd het beste ja, maar op deze manier presteert je hd toch niet optimaal?
Verwijderd
Ligt aan wat je wil doen. Wil je veel on-the-fly CD's kopieren:
Primary Master: HDD
Primary Slave : CD-ROM
Secundary Master: CD-R(W)
Secundary Slave: (optionele) 2e HDD
Wil je een hoge HD performance:
Primary Slave: (optionele) 2e HDD
Secundary Slave: CD-ROM
Primary Slave : CD-ROM
Secundary Slave: (optionele) 2e HDD
Wil je een hoge HD performance:
Primary Slave: (optionele) 2e HDD
Secundary Slave: CD-ROM
OK, tnx.....ut wordt dus kiezen of delen.
Maar zou het lonen om een extra IDE controller aan te schaffen?
of is de performance opbrengst hiervan te laag?
Maar zou het lonen om een extra IDE controller aan te schaffen?
of is de performance opbrengst hiervan te laag?
Mijn plekkie + Sympathisant van 'GoT voor Behoud der Nederlandsche Taal' [GvBdNT]
Verwijderd
Een extra IDE kaart heeft voor en nadelen:
voordelen:
- ruimte voor 8 ide apparaten
- 4 kunnen een master aansluiting krijgen, dus hebben de hele kabel voor zichzelf. Dit is dus in theorie sneller.
Nadelen:
- Kaartje kost extra geld en het is de vraag of de kosten opwegen tegen de baten.
- Kost een extra IRQ die vaak niet te sharen is
- Niet alle extra IDE kaarten kunnen ATAPI devices aan. Dus dan kun je er alleen HD's op kwijt.
In jouw geval zou ik eerst kijken of je zonder een extra kaartje voldoende uit de voeten kunt, zo niet kun je altijd nog een extra IDE kaartje erbij kopen.
voordelen:
- ruimte voor 8 ide apparaten
- 4 kunnen een master aansluiting krijgen, dus hebben de hele kabel voor zichzelf. Dit is dus in theorie sneller.
Nadelen:
- Kaartje kost extra geld en het is de vraag of de kosten opwegen tegen de baten.
- Kost een extra IRQ die vaak niet te sharen is
- Niet alle extra IDE kaarten kunnen ATAPI devices aan. Dus dan kun je er alleen HD's op kwijt.
In jouw geval zou ik eerst kijken of je zonder een extra kaartje voldoende uit de voeten kunt, zo niet kun je altijd nog een extra IDE kaartje erbij kopen.
Als je fatsoenlijke hardware hebt dan kan dit prima:
prim master: hd
sec master: cdrom
sec slave: burner
In ieder geval kan ik dat met gemak doen en on the fly achterstevoren en op de kop alles gaat goed, terwijl ik nog minstens 3 andere dingen aan het doen ben en ongeveer 11 progs in me taskbar heb staan.
Toch om wat uitbreidingsmogeljikheden te kunnen doen enzo heb ik een promise uata66 erbij gezet.
Nu:
uata66 prim master: hd
uata66 sec master: rack voor hd
moederbord prim master: cdrom
moederbord sec master: burner
Nog ZAAAAAAAAAAAAT uit breigingsmogelijkheden
prim master: hd
sec master: cdrom
sec slave: burner
In ieder geval kan ik dat met gemak doen en on the fly achterstevoren en op de kop alles gaat goed, terwijl ik nog minstens 3 andere dingen aan het doen ben en ongeveer 11 progs in me taskbar heb staan.
Toch om wat uitbreidingsmogeljikheden te kunnen doen enzo heb ik een promise uata66 erbij gezet.
Nu:
uata66 prim master: hd
uata66 sec master: rack voor hd
moederbord prim master: cdrom
moederbord sec master: burner
Nog ZAAAAAAAAAAAAT uit breigingsmogelijkheden
Verwijderd
Ik had het ook zo als Cyberdeck, met m'n DVD en m'n CDRewriter op de secondary controller, en de harddisk als enige op de primary:
Mobo Pri Master: HD
Mobo Sec Master: DVD
Mobo Sec Slave: Rewriter
P.S. Ik had de DVD als sec master en niet de rewriter, omdat ik m'n DVD standaard als drive D wilde.
Zowel de CD-ROM(DVD) als de writer zitten bij on-the-fly writing maar op 8x-speed (Plextor 8432), dus echt geen probleem om een controller te sharen. Tenzij de devices toevallig niet goed samenwerken, maar ja dat is triviaal he...
Terwijl een cdtje of DVD even naar de HD pompen wel veel bandbreedte kost, en dat wil ik zo snel mogelijk voor elkaar hebben dus wil ik de HD en m'n DVD op verschillende controllers.
Een HD wil ook nog wel eens last hebben van trage CDRom's/Writers aan dezelfde controller als de HD, dus...
Ik kopieer trouwens nooit on-the-fly, zie het nut niet zo, bij een ernstige kras of vuil is je kopie gelijk naar de haaien...
Enkele minuutjes extra wachten om eerst het origineel in te lezen, zorgt ervoor dat er nooit tikken/fouten/errors op de kopie komen.
Heb nu trouwens ook een Promise FastTrak66 RAID erbij gezet (een omgesoldeerde Ultra66 van 89 piek
), nu is het dus:
RAID Pri Master: IBM 20GB
RAID Pri Slave: IBM 20GB
RAID Sec Master: IBM 20GB
RAID Sec Slave: IBM 20GB
(Virtual c-drive 80gig, Troughput 131MB/s !)
Mobo Pri Master: DVD
Mobo Sec Master: Rewriter
Mobo Pri Master: HD
Mobo Sec Master: DVD
Mobo Sec Slave: Rewriter
P.S. Ik had de DVD als sec master en niet de rewriter, omdat ik m'n DVD standaard als drive D wilde.
Zowel de CD-ROM(DVD) als de writer zitten bij on-the-fly writing maar op 8x-speed (Plextor 8432), dus echt geen probleem om een controller te sharen. Tenzij de devices toevallig niet goed samenwerken, maar ja dat is triviaal he...
Terwijl een cdtje of DVD even naar de HD pompen wel veel bandbreedte kost, en dat wil ik zo snel mogelijk voor elkaar hebben dus wil ik de HD en m'n DVD op verschillende controllers.
Een HD wil ook nog wel eens last hebben van trage CDRom's/Writers aan dezelfde controller als de HD, dus...
Ik kopieer trouwens nooit on-the-fly, zie het nut niet zo, bij een ernstige kras of vuil is je kopie gelijk naar de haaien...
Enkele minuutjes extra wachten om eerst het origineel in te lezen, zorgt ervoor dat er nooit tikken/fouten/errors op de kopie komen.
Heb nu trouwens ook een Promise FastTrak66 RAID erbij gezet (een omgesoldeerde Ultra66 van 89 piek
RAID Pri Master: IBM 20GB
RAID Pri Slave: IBM 20GB
RAID Sec Master: IBM 20GB
RAID Sec Slave: IBM 20GB
(Virtual c-drive 80gig, Troughput 131MB/s !)
Mobo Pri Master: DVD
Mobo Sec Master: Rewriter
Pagina: 1