MSX

Pagina: 1
Acties:
  • 308 views sinds 30-01-2008

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-08 20:09
Hoe kun je ook al weer een spelletje laden op een Microsoft Basic version 2.0 van de MSX? run"cas:" werkt niet!

• Glival
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-08 20:36
LOL :)

moest je niet eerst LOAD "programmanaam" en dan RUN ofzo? Is al zo lang geleden... :)

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 17:40
load"cas:",r
of cload"cas:"
gevolgd door een F-5 (run)
load en cload waren wel verschillend en 't heeft te maken hoe 't op tape was gezet, maar precies weet ik 't niet meer
Binary files (konami-spelletjes bijv.) startte je met bload"cas:",r
Speel ze.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• digital8
  • Laatst online: 05-01 10:52
Op maandag 22 januari 2001 11:50 schreef Mastermind het volgende:
Hoe kun je ook al weer een spelletje laden op een Microsoft Basic version 2.0 van de MSX? run"cas:" werkt niet!
Hmm.., je wilt dus iets van cassette laden..,

Damn.., da's lang geleden volgens mij was het zoiets..:

load "tetris.bas" = het spel laden...
cload "tetris.bas" = het spel laden en starten...

• TD-er
  • Laatst online: 19-08 17:40
Nee met cload kon je dus niet ineen keer 't programma starten, je laad dan alleen de basic-file in.
met run"cas:" of load"cas:",r (= gelijk) start 'ie de eerste plain-ASCII-file die hij tegen komt op de tape. (met csave opgeslagen files waren niet helemaal plain ASCII, d'r zat nog een header aan vast, g'loof ik.)
load"cas:tetris.bas",r kan natuurlijk ook, maar dan moet je wel precies weten wat de spelling van de file-naam is. (dat was nogal eens een probleem, omdat je maar 6+3 characters in een filenaam op cassette kon zetten)
die cas: is alleen noodzakelijk als je d'r ook een diskdrive in hebt zitten, anders weet je MSX-je niet waar 'ie de file moet zoeken. Aangezien je 't hier over basic 2.0 hebt, zul je wel een MSX-2 hebben en die hebben bijna allemaal een discdrive (behalve de 8230 van philips geloof ik. de 8235 had een single sided drive en 64k RAM en de 8245 een DD/DS drive en 128k RAM :) de 8280 kon ook video-beelden digitaliseren en had 2 drives, net als de 8255)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• [J.d.I.] DirtyHarry
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 24-07 11:33
Op m'n Commodore64 SX ging het zo:
load"spelletje",8 [return] (van VC1541 diskdrive)
:)

• Mastermind
  • Laatst online: 02-08 20:09
BLOAD "CAS:",R is het! :)
Is trouwens gaaf, met MESS http://mess.emuverse.com/ kun je CAS files (spelletje voor MSX emulator) omzetten in WAV files zodat ik ze op m'n gewone MSX kan spelen! :)

Verwijderd

Op mijn antieke P2000t huiscomputer die hier naast mij staat (>:)) drukte je eerst op de 'inhoud' knop, dan werd de microcasette doorzocht, vervolgens tikte je

CLOAD "naamspelletje" <enter>

Dan zo'n 5 minuten wachten, en klaar. Nu maar hopen dat er geen leesfouten op de casette staat! Tik RUN <enter> en de boel wordt gestart :)

Nostalgische gevoelens (8>

• cyco2437
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-09-2025
voor een konami spel op mijn MSX 2 moest ik altijd
BLoad"spel.ruk",r (,r was dat 'ie gelijk ging starte)

Better to be pissed off than pissed on .... :)

• DynaMikeY
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-08 10:12

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Op maandag 22 januari 2001 12:14 schreef TD-er het volgende:
Nee met cload kon je dus niet ineen keer 't programma starten, je laad dan alleen de basic-file in.
met run"cas:" of load"cas:",r (= gelijk) start 'ie de eerste plain-ASCII-file die hij tegen komt op de tape. (met csave opgeslagen files waren niet helemaal plain ASCII, d'r zat nog een header aan vast, g'loof ik.)
load"cas:tetris.bas",r kan natuurlijk ook, maar dan moet je wel precies weten wat de spelling van de file-naam is. (dat was nogal eens een probleem, omdat je maar 6+3 characters in een filenaam op cassette kon zetten)
die cas: is alleen noodzakelijk als je d'r ook een diskdrive in hebt zitten, anders weet je MSX-je niet waar 'ie de file moet zoeken. Aangezien je 't hier over basic 2.0 hebt, zul je wel een MSX-2 hebben en die hebben bijna allemaal een discdrive (behalve de 8230 van philips geloof ik. de 8235 had een single sided drive en 64k RAM en de 8245 een DD/DS drive en 128k RAM :) de 8280 kon ook video-beelden digitaliseren en had 2 drives, net als de 8255)
8230 had een single sided diskdrive, maar het verschil met de 8235 is dat ie maar 64K RAM heeft (wel 128K VRAM)

* DynaMikeY heeft veel lol gehad met zijn 8230, maar was toch blij dat ik na een jaar een 8280 gekocht heb :)

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

• Jordi
  • Niet online

Jordi

#1#1

Mwah, beetje oud topic dit ;)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.