Toon posts:

Welk Formaat DVD-RAM op iMac G5

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben recentelijk in het bezit van een iMac G5 en gebruik graag DVD-RAMs (ook op de PCs).
Nu vroeg ik me af wat OS X op mijn iMac G5 ondersteunt met zo'n SuperDrive. Ondersteund het UDF voor read/write ? Of moet je daar extra s/w voor aanschaffen!

Welk formaat is het beste ivm uitwisseling?

Is er ook verschil tussen de Panasonic UJ drive ondersteund en bv een externe USB/Firewire LG multi-format drive?

TIA
M.

Verwijderd

Ligt er aan welke versie G5 Imac je hebt. De laatste versie van G5 modellen net voor de intel-Imac ondersteunen een soort van direct to disk beschrijving op dvd als een hardeschijf zijnde. Ik ga je er wel opwijze dat de snelheid van het schijven van een dvd vele malen langzamer is op een mac dan op een pc (ligt aan de trage Mitsumi loopwerk die in de mac zit) MAAR, de kwaliteit is wel weer ok :) ..Verder is het uitwisselbaarheid van gebrande DVD's met windowssystem veilloos voor mij. Ik heb zelf een HTpc en een G5 staan thuis en brand regelmatig geedite'd films op dvd's die ik weer op mijn windowsbak (of bij andere) afspeel. Zodra je met apple only bestanden aan de gang gaat op een windows gaat dat nog wel eens fout. En soms heel soms heb ik gezeik als ik een cd/dvd brand met een windows-map (hardeschijf ntfs) brand dat ik op de mac soms geen rechten heb (zelfde geld als ik een map van pc => mac over zet via wifi netwerk.) Maar dat is echt 1 op 20 keer ofzo.

Gebruik wel dvd+/-rw voor backups en de rest. Films of muziek vanwege rechten en school gebruik liever dvd-r/w

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2006 13:57 ]

• AntiChris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-12-2025

AntiChris

Fulltime IJsland-fan

Uhm, DVD-RAM is dus wél wat anders dan DVD+/-R(W)! En ik weet niet of DVD-RAM ondersteund is, hetzij door het OS hetzij door de software.

En það besta sem guð hefur skapað, er nýr dagur - Sigur Rós

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:49

breinonline

Are you afraid to be known?

In de nieuwe iMac is DVD-RAM in ieder geval niet ondersteund:
8x SuperDrive (dvd+r DL/dvd±rw/cd-rw); brandt dvd+r DL-schijven met max. 2,4-voudige snelheid, brandt dvd-r- en dvd+r-schijven met max. 8-voudige snelheid, brandt dvd-rw- en dvd+rw-schijven met max. 4-voudige snelheid, leest dvd's met max. 8-voudige snelheid, brandt cd-r-schijven met max. 24-voudige snelheid, brandt cd-rw-schijven met max. 8-voudige snelheid, leest cd's met max. 24-voudige snelheid.
In je handleiding kan je zo vinden of de versie die jij hebt het wel ondersteund.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• TieBie884
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-07-2023

TieBie884

Het leven kent geen appeltje-Z

Het is al even geleden dat ik DVD-RAM heb gebruikt, maar osx (en os9) ondersteunt DVD-RAM zonder omhaal als zijnde een soortement harddisc. Maar als ik het mij nog goed herinner levert het verwijderen van een bestand weinig op qua geheugenruimte (weet niet of dit mac specifiek is).

Intern- of externe drive doet er (natuurlijk) niet toe. Of het uitwisselbaar is met windows, geloof ik niet (waarschijnlijk wel met MACdrive o.i.d.). osx ondersteunt in ieder geval niet het formatteren als NFTS, wel linux/unix. Lezen kan weer wel (behalve schrijven op NFTS).

De LG combodrive kan overweg met de enkelzijdige DVD-RAM's van de (externe) Pioneer.
Dubbelzijdig nog niet durven proberen omdat daarvan de cartridges niet open kunnen...

(Maar het nut van DVD-RAM is uiteraard wat versleten. Een DVD-R is ondertussen zo'n honderdmaal goedkoper en veel sneller in gebruik.)

TB