Toon posts:

nieuw systeem

Pagina: 1
Acties:
  • 30 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
hey mensen,
ik wil graag een nieuwe pc kopen alleen heb ik er weinig tot geen verstand van.

mijn eisen/wensen zijn:
- een stille pc :Z
- lekker snel
- moet er gelikt uitzien
- memory stick pro (duo) card-reader
- moet mogelijkheid hebben om 2 beeldschermen tegelijk op aan te sluiten (2 beeldschermen tegelijk hetzelfde beeld zien)

wat ik zelf bij elkaar heb gevonden is het volgende:
processor: intel pentium 4 650ht (3.4Ghz) E.299,-
videokaart: asus ati EAX550GE/TD (256MB) E.77,-
moederbord: asus P5GDC deluxe E.120,-
geheugen: corsair 1gb vs1gbkit400 E.95,-
harde schijf: samsung spinpoint sp2504c E.100,-
brander: pioneer 16x dvd-rewriter E.50,-
dvd-lezer: asus dvp-e 616 p2 E.24,-
kast: coolermaster centurion 530 E.60,-
voeding: coolermaster realpower atx 450 watt E.100,-
koeling: coolermaster hyper 48 E.50,-

dit is samen net geen 1000 euro, ongeveer mijn budget

is dit een goede, snelle en stille pc of zijn er betere/snellere configuraties voor dit budget.
ben benieuwd wat jullie ervan zeggen :)

owja ik had ook nog een vraagje over de processor, ik hoor 2 verschillende verhalen over intel pentium en amd athlon64. de een zegt dat amd beter en stabieler is en de ander zegt dat van pentium. maar welke processor is nou echt beter, sneller en/of stabieler.

• m0nkey
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-10-2023
Verdiep je eerst eens in elk artikel, kan erg leuk zijn om meer over je rig te weten te komen

Over de processor, het ligt eraan wat je gaat doen, als je gaat gamen kan je beter voor AMD gaan, zoniet Intel (beeldbewerking etc. als ik me niet vergis).

• brute51
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
Verwijderd schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 22:35:
... de een zegt dat amd beter en stabieler is en de ander zegt dat van pentium. maar welke processor is nou echt beter, sneller en/of stabieler.
Ja en dat zal wel altijd zo blijven. Mijn mening is dat er geen slechte processors zijn. Maar aangezien ik al een tijdje Athlons gebruik en ze me niet tegen vallen blij ik daarbij. Meestal komt dat ook omdat AMD's vaak net iets goedkoper zijn dan een gelijkwaardige Intel. Maar qua prestaties maakt het in mijn ogen niet uit van welk merk je een processor koopt.
Dat neemt niet weg dat er heel veel informatie te vinden is over elke processor. Zoek maar is naar '[naam & type processor] benchmark' met google. Dan zul je zien dat AMD's vaak net wat beter zijn voor spellen en Intels vaak wat beter videobewerking enzo.

Heb je nog apparatuur van een oude pc dat je wilt gebruiken voor je nieuwe? Zo nee, dan mis ik een beeldscherm, toetsenboord, muis, etc. Daarnaast, als je een stil systeem wilt dan zul je waarschijnljk alternatieve koeling moeten gebruiken op je processor, videokaart en mogelijk ook moederboord chipset en voeding. Trefwoorden hiervoor (zoeken met google dus): Zalman en Arctic. Dit zijn 2 (van de vele?) fabrikanten die 'stille' koelers maken. Check it out.

edit:
Aangezien je een stil systeem wilt zou ik je toch aanraden om een Athlon processor te nemen (van AMD dus). Deze gebruiken over het algemeen een stuk minder vermogen dan Intels waardoor er dus minder heftige en lawaaïge koeling nodig is. Mijn Athlon X2 wordt bijvoorbeeld heel vaak passief (dus stil) op de 30 graden gehouden. Volgens mij is dat niet echt mogelijk met een redelijke P4 van deze tijd. Maar zoals ik al zei, lees de benchmarks en reviews, daar staat een hoop informatie in.

[ Voor 20% gewijzigd door brute51 op 08-02-2006 22:53 ]

Ik heb echt een hele goeie PC.

Verwijderd

Topicstarter
m0nkey schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 22:44:
Verdiep je eerst eens in elk artikel, kan erg leuk zijn om meer over je rig te weten te komen

Over de processor, het ligt eraan wat je gaat doen, als je gaat gamen kan je beter voor AMD gaan, zoniet Intel (beeldbewerking etc. als ik me niet vergis).
sorry hoor maar wat is rig? (heb er echt weinig verstand van)

qua processor ga ik denk ik dan maar voor de pentium aangezien meer ga beeldbewerken dan gamen

Verwijderd

Ik zou ook ddr2 kopen ipv ddr wat je nu wil.

Verwijderd

Topicstarter
brute51 schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 22:46:
[...]

Ja en dat zal wel altijd zo blijven. Mijn mening is dat er geen slechte processors zijn. Maar aangezien ik al een tijdje Athlons gebruik en ze me niet tegen vallen blij ik daarbij. Meestal komt dat ook omdat AMD's vaak net iets goedkoper zijn dan een gelijkwaardige Intel. Maar qua prestaties maakt het in mijn ogen niet uit van welk merk je een processor koopt.
Dat neemt niet weg dat er heel veel informatie te vinden is over elke processor. Zoek maar is naar '[naam & type processor] benchmark' met google. Dan zul je zien dat AMD's vaak net wat beter zijn voor spellen en Intels vaak wat beter videobewerking enzo.

Heb je nog apparatuur van een oude pc dat je wilt gebruiken voor je nieuwe? Zo nee, dan mis ik een beeldscherm, toetsenboord, muis, etc. Daarnaast, als je een stil systeem wilt dan zul je waarschijnljk alternatieve koeling moeten gebruiken op je processor, videokaart en mogelijk ook moederboord chipset en voeding. Trefwoorden hiervoor (zoeken met google dus): Zalman en Arctic. Dit zijn 2 (van de vele?) fabrikanten die 'stille' koelers maken. Check it out.

edit:
Aangezien je een stil systeem wilt zou ik je toch aanraden om een Athlon processor te nemen (van AMD dus). Deze gebruiken over het algemeen een stuk minder vermogen dan Intels waardoor er dus minder heftige en lawaaïge koeling nodig is. Mijn Athlon X2 wordt bijvoorbeeld heel vaak passief (dus stil) op de 30 graden gehouden. Volgens mij is dat niet echt mogelijk met een redelijke P4 van deze tijd. Maar zoals ik al zei, lees de benchmarks en reviews, daar staat een hoop informatie in.
ik heb zelf een samsung synchmaster 930bf (ben ik trouwens uiterst tevreden over) en toetsenbord en muis heb ik nog. thnx

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ik zou geen Maxtor hdd nemen. Persoonlijk heb ik daar slechte ervaringen mee, en uit cijfers blijkt ook dat ze meer RMA's te verwerken krijgen dan andere hdd merken. Je kunt beter een Samsung Spinpoint nemen, die zijn ook nog stiller.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 22:53:
Ik zou ook ddr2 kopen ipv ddr wat je nu wil.
wat is het verschil hier eigenlijk tussen qua prijs en prestaties?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Verwijderd schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 22:58:
[...]

wat is het verschil hier eigenlijk tussen qua prijs en prestaties?
No offence, maar Google geeft je ongeveer 6317964982 hits als je op DDR2 zoekt.

Verder geef je niet echt aan wat je ermee wil, ik zou eens kijken op http://tweakers.net/reviews.dsp?Categorie=Best+Buy+Guide en daar wat klikken, vervangen en doen...

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• RoD
  • Niet online

RoD

MAX3400 schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 23:03:
[...]

No offence, maar Google geeft je ongeveer 6317964982 hits als je op DDR2 zoekt.

Verder geef je niet echt aan wat je ermee wil, ik zou eens kijken op http://tweakers.net/reviews.dsp?Categorie=Best+Buy+Guide en daar wat klikken, vervangen en doen...
En nog beter, Google geeft je precies de goeie hits als je op DDR vs DDR2 zoekt :P

• brute51
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
RoD schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 22:58:
Ik zou geen Maxtor hdd nemen. Persoonlijk heb ik daar slechte ervaringen mee, en uit cijfers blijkt ook dat ze meer RMA's te verwerken krijgen dan andere hdd merken. Je kunt beter een Samsung Spinpoint nemen, die zijn ook nog stiller.
Ik heb juist hele andere ervaringen met Maxtor. Heb onderhand 12 Maxtor schijven, verzameld over een aantal jaar. Tot nu toe 0 uitval. Een aantal van die schijven draaien gewoon 24/7, en het zijn geen Maxline's. Ik heb inderdaad ook gelezen dat Maxtor blijkbaar hoge RMA cijfers heeft. Maar zolang je ze koel genoeg houd is er niks aan de hand. Dat geldt volgens mij voor elke schijf (van elke fabrikant).

Je hebt wel een punt met dat andere schijven waarschijnlijk stiller zijn. Zoals ik al zei, ik koop nooit niks anders dan Maxtor, maar het schijnt dat andere merken stiller zijn (en duurder).

Ik heb echt een hele goeie PC.

Verwijderd

Topicstarter
nog heel ff een vraagje over het geheugen.
wat is het verschil tussen pc 3200 en bijv. pc 4200 is dit de aansluiting die verschillend is of zijn deze sneller? kon er zo vlug nix over vinden.

• RoD
  • Niet online

RoD

brute51 schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 23:14:
[...]

Ik heb juist hele andere ervaringen met Maxtor. Heb onderhand 12 Maxtor schijven, verzameld over een aantal jaar. Tot nu toe 0 uitval. Een aantal van die schijven draaien gewoon 24/7, en het zijn geen Maxline's. Ik heb inderdaad ook gelezen dat Maxtor blijkbaar hoge RMA cijfers heeft. Maar zolang je ze koel genoeg houd is er niks aan de hand. Dat geldt volgens mij voor elke schijf (van elke fabrikant).

Je hebt wel een punt met dat andere schijven waarschijnlijk stiller zijn. Zoals ik al zei, ik koop nooit niks anders dan Maxtor, maar het schijnt dat andere merken stiller zijn (en duurder).
Sja, ik heb toevallig dan slechte ervaringen met Maxtor. :) Maar aangezien Maxtor meer RMA gevallen heeft, en de prijzen van verschillende harde schijf fabrikanten onderling niet veel verschillen zou ik gewoon het eventuele risico niet nemen.
Verwijderd schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 23:20:
nog heel ff een vraagje over het geheugen.
wat is het verschil tussen pc 3200 en bijv. pc 4200 is dit de aansluiting die verschillend is of zijn deze sneller? kon er zo vlug nix over vinden.
PC4200 is sneller dan PC3200. Het is wel aan te raden snel geheugen te nemen, aangezien Intel processors bandbreedte hongerig zijn.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

niekje_15, welkom op GoT zoals je hebt kunnen lezen tijden het registreren is dit niet de manier om een topic te openen.
Lees voortaan ook de CSL policy door om te weten wat we in dit specifieke subforum van je verwachten :)

Kijk in Wat moet ik nemen? Is dit systeem goed? wat er in een boodschappenlijstjestopicstart hoort te staan. Bij gebrek aan eigen inzet gaat deze dicht :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.