ATI of nVidia: 2 beelden op 3 displays; clone+dualhead

Pagina: 1
Acties:
  • 850 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeekoe
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-09 12:16
Wat ik wil is dit:
* Beeld #1 - 1176x784 - VGA
* Beeld #2 - 800x600 - zowel VGA als composiet uit, gekloond.

Hiervoor heb ik tot mijn beschikking een nog uit te zoeken videokaart, een van deze moet het worden van max 50 euro. Ik heb begrepen dat ATI inmiddels verder is met Linux support dan nVidia. ATI support zegt iig dat ze geen support leveren op Linux drivers. Ik heb daarop gezegd dat ik alleen vraag of een bepaalde feature ondersteund wordt door hun kaart, daar wordt niet op gereageerd.
Is dit mogelijk? Wat gebeurt er uberhaupt als je dualview/twinview/dualhead ofzo aanzet met de 3 uitgangen, wat voor beelden komen eruit?
Het doel is om 1 scherm als 'bedienings' scherm te gebruiken, eentje als beamerpresentatiescherm dat dan ook opgenomen/gemixt kan worden via composiet op videotape.

edit:
er moet af en toe ook iets van video op het tweede scherm afgespeeld worden. Met de videokaart die er momenteel als tweede inzit (S3 Trio 64+ of iets soortgelijks ouderwets) gaat dat niet. De (primaire) GeForce2 AGP doet het wel prima zonder schokken.

[ Voor 15% gewijzigd door zeekoe op 08-02-2006 22:41 ]

Weheat Blackbird 8 kW + Itho Daalderop I-WPV 150 l | 2x Jaga Tempo 240x40T20 + kleintjes boven | Rocketstove Tiny III | 7x Solitek + Kostal PIKO 3.6-2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F-Tim
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-09 16:37
Kun je niet beter gewoon een VGA Splitter halen?
De instellingen gewoon als Dual Head zetten, en op de 2de poort hardware matig een Splitter zetten?
Heb je én Dual Head én Clone. (Al moet je bij de 2de poort dan wel nog het VGA omzetten in Composite, maar dat is maar een kleinigheidje)
Zit je in ieder geval ook niet met software te kloten onder linux.

Wanna play?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13-09 07:46
Ik heb begrepen dat ATI inmiddels verder is met Linux support dan nVidia.
Helaas laten de drivers nog wat te wensen over ;(

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-09 23:05

smokalot

titel onder

ik weet niet wie je verteld heeft dat Ati verder is met linux support dan nVidia, maar die zou ik nooit meer geloven.

hoewel het het laatste jaar beter gaat met de Ati drivers, lopen deze kwa snelheid, features en stabiliteit nog steeds achter op nVidia. die gaan al langer redelijk professioneel te werk met linux/FreeBSD drivers.

Maar goed, wellicht dat voor de dingen die jij wilt Ati wel de juiste keuze is hoor.

Ik vind het moeilijk om je hier advies te geven, omdat ik ook niet zoveel ervaring heb met dergelijke setups, maar ik vermoed dat wat jij wilt met elke moderne kaart wel kan. Bij Ati is het standaard zo dat ie kloont, bij nVidia weet ik dat niet zo goed, maar kan ik me niet voorstellen dat het niet zou werken.

Wat wel belangrijk is is of je wilt dat de twee schermen naast elkaar staan ofzo (virtueel dan), met xinerama. Xinerama kan nog wel eens moeilijk doen over bepaalde setups.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

nvidia veroorzaakt vaak stukken minder gezeik (heb ervaring met quadro's en ati gevallen).

En dan bedoel ik stabieler, en minder vage install-problemen (veel op RHEL3+4 gedaan btw).

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-09 21:46

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

ik weet niet zoveel van Ati af in linux maar nVidia Doet het zeer goed. driver werk prima en alles doet het. Meerdere kaarten, PC en tv aan sluiting naast elkaar is ook geen probleem.
daarbij grijg ik (ongeveer) om de 3 weken een nieuwe nvidia driver. Nvidia driver is onder debian (en vele varianten) Zeer makkelijk te instaleren.

Je moet gewoon wat kloten in je Xserver config. Waar velen voorbeelden voor zijn.

>.< >.< >.< >.<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-09-2024
Ikzelf had zowel een radeon 7500(ja, ik weet het, is oud, maar had wel goede handleiding) als nu een geforce 6200, beide werkend in multi-monitor-setup.
voor die radeon was het goed gedefinieerd: 3 monitoren kon, 2 met apart beeld, en de tv-out als kloon van de primaire poort.
voor nvidia kan ik niks over 3 aangesloten monitoren vinden,maar moet ook wel werken.
beide kaarten klonen standaard over alle aangesloten apparaten als er niks anders tegen ze gezegd wordt. als je een dual-monitor setup voor 2 monitoren maakt, en je sluit er nog een tv op aan, dan kloont hij dus ook zonder verdere configuratie het beeld op de primaire poort(althans, op die ati, bij nvidia weet ik het niet zeker)

hoe dan ook, om te configureren:
sluit beeld #2 aan op de juiste,primaire, poort, zodat dat beeld gekloond wordt, en niet dat van beeld #1.
wil je 3d-support? zo ja dan de closed-source drivers installeren en TwinView(bij nvidia), of mergedXinerama(bij ati,althans zo heette het in de open-source-drivers) configureren. doet het zelfde, heeft alleen een andere naam: zet op beide schermen een deel van de inhoud uit dezelfde framebuffer.
dit heeft alleen 1 nadeel: framebuffers zijn altijd rechthoekig, en als beide schermen een andere resolutie hebben, is er dus feitelijk op degene met de lagere resolutie ingezoomd op een deel eruit.
de andere optie, waarbij beide monitoren wel behoorlijk een andere resolutie kunnen hebben, maar geen 3d(drivers ondersteunen het niet), is Xinerama: configureer in de xorg.conf voor elk scherm een aparte screen, inclusief videokaart(dus 2 device-secties, met daarin de optie "screen X" om aan te geven welke uitgang hij moet gebruiken). dit doen de opensource-drivers net zo goed.

hier is wel genoeg over te vinden verder.

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeekoe
Bedankt voor de antwoorden, hier kan ik meer mee dan met ATi support :)
ik weet niet wie je verteld heeft dat Ati verder is met linux support dan nVidia, maar die zou ik nooit meer geloven.
Het was vooral dat ik dit had gelezen, in combinatie met dat ik niet wist dat ATi drivers voor Linux maakte. Toen ik erachter kwam dat ze dat wel deden heb ik daar min of meer de conclusie uit getrokken dat ze al verder waren... niet geheel terecht.
voor die radeon was het goed gedefinieerd: 3 monitoren kon, 2 met apart beeld, en de tv-out als kloon van de primaire poort.
Kijk, dat wou ik weten.
Xinerama zal wel geen optie zijn, door de verschillende resoluties. Maar da's niet zo erg. 3D en andere fancy dingen heb ik niet nodig.
Ik zit dan denk ik wel met het probleem dat het scherm met S-Video out ook het standaard console scherm is zeker? Da's wat lastiger.
(Al moet je bij de 2de poort dan wel nog het VGA omzetten in Composite, maar dat is maar een kleinigheidje)
Ow? Interessant. Leek me dat dat een Groot Probleem zou worden. * zeekoe ff googlen...
edit:
Voor minder dan 50 euro tweedehands kan ik geen VGA->composiet of s-video converter vinden. Aangezien een nieuwe videokaart goedkoper is...

[ Voor 8% gewijzigd door zeekoe op 12-02-2006 15:35 ]

Weheat Blackbird 8 kW + Itho Daalderop I-WPV 150 l | 2x Jaga Tempo 240x40T20 + kleintjes boven | Rocketstove Tiny III | 7x Solitek + Kostal PIKO 3.6-2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F-Tim
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-09 16:37
zeekoe schreef op zondag 12 februari 2006 @ 15:22:
[...]

Ow? Interessant. Leek me dat dat een Groot Probleem zou worden. * zeekoe ff googlen...
edit:
Voor minder dan 50 euro tweedehands kan ik geen VGA->composiet of s-video converter vinden. Aangezien een nieuwe videokaart goedkoper is...
Google... VGA To RGB Scart... [url=http://www.idiots.org.uk/vga_rgb_scart/]ik doe een gok[url] ;)

Aangezien een VGA pinout een standaard moet hanteren werkt deze manier op zowel ATI als NVidia Kaarten. Je zult alleen even moeten solderen.

Wanna play?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeekoe
Zoiets had ik idd ook al gevonden voor S-Video en composiet geloof ik. Nadeel is dat ook je gewone VGA-out dan op 50 Hz moet werken en ik denk niet dat die beamer dat leuk vindt. Het blijft iig wel een handige optie voor het geval de S-Video out van de kaart echt niet handig te gebruiken is.

Pagina: 1