Toon posts:

P3 met wlan kaart als access point?

Pagina: 1
Acties:
  • 490 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik had een vraagje. Ik heb een P3 staan hier, die fungeert als netwerkservertje met een ethernetaansluiting enzo. Nu heb ik sinds kort een laptop erbij en vroeg mij af of ik, als ik in deze P3 een PCI of USB WLan adapter installeer en deze dan bridge met de ethernetverbinding of ik dan de p3 ook als accespoint kan laten werken. Ik bedoel dus dat ik via de netwerkbrug tussen de ethernetverbinding en de Wlan adapter een draadloos internetsignaal kan versturen via de Wlan adapter en dus de laptop van internet kan voorzien. Google levert niet echt duidelijke resultaten op, of ik kan gewoon niet zoeken natuurlijk >:)

Bedankt voor jullie hulp alvast,

Jan

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 17:39

swampy

Coconut + Swallow = ?

Tuurlijk, dat moet niet zo moeilijk zijn... zo lang je het allemaal maar goed instelt! En het kan gelijk een firewall/acces control bak zijn!

There is no place like ::1

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Je kan een ad-hoc verbinding tussen de laptop en de P3 instellen maar mijn persoonlijke ervaring is dat het bereik en de stabiliteit veel te zwak zijn. En het instellen gaat ook niet altijd even vlot.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik ga wel s wat proberen, bedankt!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:17

ST10©DE

Dus.............

Als je linux draait op je server, zoek dan eens op "hostap". Het werkt niet met alle wlan chipsets, maar als je een prism2 hebt, moet het zeker lukken. Ik zelf heb een e-tech pci wlan kaart als AP geconfigureerd op mijn debian server (dual PPro 200MHz), gaat als een tiet. En dan is het echt een AP, geen adhoc verbindinkje he!

Voor zover ik weet is het niet mogelijk om een AP onder Windows te creeren van een wlan kaart. Wel is dan nog een adhoc verbinding mogelijk. (uitzondering is een bepaald asus mobo, met een asus wlan kaart in een speciaal slot....)

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-11 15:50

M14

Paulusje schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 00:36:
Als je linux draait op je server, zoek dan eens op "hostap". Het werkt niet met alle wlan chipsets, maar als je een prism2 hebt, moet het zeker lukken. Ik zelf heb een e-tech pci wlan kaart als AP geconfigureerd op mijn debian server (dual PPro 200MHz), gaat als een tiet. En dan is het echt een AP, geen adhoc verbindinkje he!

Voor zover ik weet is het niet mogelijk om een AP onder Windows te creeren van een wlan kaart. Wel is dan nog een adhoc verbinding mogelijk. (uitzondering is een bepaald asus mobo, met een asus wlan kaart in een speciaal slot....)
Is het hier ook mee mogelijk om het ding als bridge in te zetten (of met windows natuurlijk). Dit vraag ik, omdat ik hier een accespoint heb staan in mijn netwerk en het netwerk van mijn buurman via wireless hier bij wil trekken, zonder daar routers of wat dan ook neer te zetten.

Hier nog ff een tekening voor de situatie duidelijk te maken:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
chello
   |
Server
   |
HP Procurve 2524 -- Meer servers
   |         |
   |   Cisco Aironet 1200 -- -- Laptop
   |                      -- -- pc met wlancard en nic --------- switch buurman
   |
HP Procurve 4000M
| | | |
Clients

De pc met de wlancard en nic moet hier domweg data door sturen wat voor de andere kant bedoelt is en andersom natuurlijk :).

[ Voor 4% gewijzigd door M14 op 09-02-2006 01:08 ]

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

Ik begrijp je tekening niet helemaal. Maar als je linux op de server draait is iptables je vriend. Daar moet je mee kunnen bridgen volgens mij. (ik gebruik het alleen om te routeren...)

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-11 15:50

M14

heb em nog ff aangepast. Hopelijk zo wat duidelijker. Korte omschrijving, op 1 server komt chello binnen. De server hangt met wat andere servers en de cisco ap aan de procurve 2524. Aan de 4000M hangen de clients. De Procurve 4000m hangt ook aan de Procurve 2524.

Het is de bedoeling dat het netwerk van mijn buurman, wat bestaat uit een switch met 3 pc's, via wireless verbinding maakt met de Cisco access point. Dit wil ik realiseren met een pc als bridge. Wat zijn hier de mogelijkheden voor? Ik heb het eea geprobeerd met wat programma's onder win2k en de 'bridge' functie onder winxp.

Ik heb al eerder wel eens het eea met linux geprobeerd, maar omdat ik niet echt wist waar ik moest beginnen, liep ik daar mee vast. Dat neemt niet weg dat ik het nog een keer wil / ga proberen.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

Het plaatje is me nu wat duidelijker. Het is dus zeker mogelijk onder linux indien de wlan kaart ondersteund wordt. Zoek eens op "iptables bridge" mbv Google. Werkt het ook niet onder windows met internetsharing? Dan krijg je waarschijnlijk wel twee verschillende subnetten...?

edit:
nog een tip : Linux Wireless Access Point HOWTO

[ Voor 20% gewijzigd door ST10©DE op 09-02-2006 17:14 ]

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:31

Yucko

One clown to rule them all !

Wellicht dat je zoiets zoekt als PublicIP

Eigenlijk voor het maken van een Public WiFi punt, maar als je gewoon niemand laat registreren werkt het net zo goed voor privaat gebruik.

edit:
Ow, het is niet echt wat je zoekt. Maar wellicht het onderstaande wel:

2hotspot

:)

[ Voor 56% gewijzigd door Yucko op 10-02-2006 11:03 ]

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Pagina: 1