"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."
Overigens moet je je eerst afvragen of die upgrade wel nut heeft.
Een Intel Pentium4 3.0GHz heeft een FSB van 200MHz (QDR800).
Kan jouw moederbord deze FSB wel leveren ?
ASUS P4B
Nee, dit moederbord kan volgens ASUS max. met een FSB van 100MHz (QDR400) draaien. Die 3GHz Intel Pentium4 gaat max. op 1,5GHz draaien als 'ie überhaupt werkt.
Als dat kan, werkt het dan überhaupt wel met 'Prescott' processoren. (wat jouw vraag praktisch is als je een nieuwe CPU wilt kopen)
Naast dat hebben we het nog niet eens over performance gehad, een 3GHz Intel Pentium4 met SDR-SDRAM is als een slak over een zoutparcours
Nogmaals reeds gefixed, ik zag het ook net [edit]niet
[ Voor 39% gewijzigd door Thandor op 08-02-2006 21:32 ]
Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.
Gewoon hier kijken of je cpu er tussen staat
@Thandor.. hoe kom jij ineens bij een 530J cpu? das socket 775
@Thandor nog een keertje. Ook een 530 cpu gaat niet passen, dat ook socket 775
[ Voor 67% gewijzigd door TERW_DAN op 08-02-2006 21:28 ]
Toen ik van de week op de asus site zat heb ik dit echter niet gevonden...
Het gaat hier idd om een Socket 478.
Het ziet er naar uit dat de Pentium 4 2,8GHz het max is voor mijn bord.
( P4-2.8A GHz (Socket478, 400 FSB, L2 cache:512KB) vanaf BIOS versie 1007 )
Het bord heeft volgens mij dus wel een 400FSB
iig bedankt voor de snele reaktie!
Tot nader orde is alle DDR, tot en met de nieuwste DDR2 gewoon een vorm van SDRAM. De enige non-SDRAM geheugens voor P4 zijn Rambus RDRAM RIMMswant het bord gebruikt nog SDRam ipv DDR
Misschien nuttig stuk advies: moederbord chipset is bij P4 borden erg bepalend voor prestaties. Stel dat je een P4-3.0 hierop werkend kreeg, het zou waarschijnlijk slechter presteren in de meeste apps dan een P4-2.0 op een moederbord met dual-channel DDR geheugen ipv single-channel SDR (een i865PE heeft met dezelfde CPU 4x de geheugenbandbreedte van een i845B chipset
Oslik blyat! Oslik!
je moet dan wel ram+ proc + mobo gaan kopen , enja , dan zit je al snel op 250 euro ... je kan natuurlijk ook eens op de tweedehands markt gaan kijken ...
Out of the box? What box? There is no box.
Verwijderd
En laat ik die nu nog 1 hebben, P4 2.8 met FSB 400. Zeldzaam exemplaar dus en vergis je niet in de "marktwaarde".Thasaidon schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 21:54:
Dank je voor de link Terw_Dan
Toen ik van de week op de asus site zat heb ik dit echter niet gevonden...
Het gaat hier idd om een Socket 478.
Het ziet er naar uit dat de Pentium 4 2,8GHz het max is voor mijn bord.
( P4-2.8A GHz (Socket478, 400 FSB, L2 cache:512KB) vanaf BIOS versie 1007 )
Het bord heeft volgens mij dus wel een 400FSB
iig bedankt voor de snele reaktie!
Ik denk dat je een stuk voordeliger uit zou kunnen zijn met een 2.6/400 maar reken bij deze CPU ook op minimaal zo'n 100 euro aankoop.
Voor wat betreft het geheugen...
Ik ben al een tijdje uit de "hardware markt"
en daarom de term SDRAM (uit het Pentium 3 tijdperk
Voor wat betreft de cpu...
Ik heb eindelijk (na een hele dikke week
in het kort...
"Het maakt niet uit welke snelheid de CPU heeft, mits het dus een socket 478 is
en deze een zgn. "Northwood"-core heeft"
Ik zag idd dat de 2,8 erg "zeldzaam" is, en dus duur!
2,6 vind ik niet echt een vooruitgang en ik heb nog geen 3,0 gezien met de zgn "Northwood"-core.
Wel een 3,2 voor 230,- maar voor alléén de cpu is dat idd een beetje prijzig
Mischien dus toch een optie om dan idd aan een sempron te gaan denken.
[ Voor 14% gewijzigd door Thasaidon op 09-02-2006 19:28 ]
DDR-SDRAM en SDR-SDRAM zijn beide SDRAMThasaidon schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 19:26:
btw... sorry voor de typo in de link, die heb ik nu aangepast.
Volgens ASUS kan het moederbord maximaal draaien met een 100MHz FSB (QDR400). Gezien 'Northwood' processoren ook te vinden zijn met een 133MHz FSB (QDR533) en een 200MHz FSB (QDR800) vind ik het onterecht om te zeggen dat elke 'Northwood' zomaar werkt.Voor wat betreft de cpu...
Ik heb eindelijk (na een hele dikke week) antwoord van Asus.
in het kort...
Een 3GHz 'Northwood' mag dan misschien wel werken, de hogere FSB haal je niet met als gevolg dat je op 1500MHz blijft steken.
Wederom het verhaal van hierboven over de FSB. De modellen die wél een 100MHz FSB (QDR400) hebben zijn meestal vrij duur. Naast dat steekt er nog steeds SDR-SDRAM in jouw PC wat in mijn ogen het upgraden compleet nutteloos maakt. Immers is die processor niet jouw bottleneck, het geheugen is jouw bottleneck. Bij een goede upgrade probeert men meestal het zwakke punt aan te pakken.Ik zag idd dat de 2,8 erg "zeldzaam" is, en dus duur!
2,6 vind ik niet echt een vooruitgang en ik heb nog geen 3,0 gezien met de zgn "Northwood"-core.
Een nieuw systeem is zeker aan te raden. Immers is het SDR-SDRAM niet bepaald bevordelijk voor de prestaties van een Intel Pentium4. Van die bottleneck moet je af en dat kan niet zonder een nieuw moederbord. Ofwel, je komt al bijna kijken bij een nieuw systeem.Mischien dus toch een optie om dan idd aan een sempron te gaan denken.
De reactie van dion_b laat ook zien dat SDR-SDRAM niet bepaald geweldig is in jouw systeem
[ Voor 3% gewijzigd door Thandor op 09-02-2006 19:43 ]
(erg goed forum dit
Als ik al jullie reacties lees, lijkt "upgraden" van de cpu dus geen optie...
Dan maar voor het nieuwe spul
Stel dat ik voor de Sempron ga (even in verband met te maken kosten)
Welke moet ik dan hebben?
De "snelste" is volgens mij de "AMD Sempron 64 3400+ 2.0GHz"
maar hoe staat dat in verhouding met de Intel cpu's ?
Ok... een 32bit cpu is niet te vergelijken met een 64bit,
maar het gaat me hier even over het aantal Ghz van de processoren...
(Ja ik ben al heel lang uit de hardware
Stel ik wil of een Pentium 3,0GHz cpu of de AMD "tegenhanger" ervan (qua snelheid dan)
Wat is dan de beste keuze?
[ Voor 19% gewijzigd door Thasaidon op 09-02-2006 19:50 ]
Een 32 bit CPU is niet te vergelijken met een 64 bit cpu? Onzin, alleen al draai je een 64 bit OS is er wat verschil maar dit is niet zo denderend, zeker niet bij de Intel CPU's met x86-64, sterker nog, bij Intel was de 32 bitter vaak nog sneller, bleek uit een review. Met normale Windows draait je AMD 64 gewoon 32 bits, dus dat maakt vrij weinig uit. Aangezien de ondersteuning van 64 bits nog vrij crappy is, kun je atm beter normale Windows draaien.Thasaidon schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 19:47:
Dank je voor je reply
(erg goed forum dit)
Stel dat ik voor de Sempron ga (even in verband met kosten)
Welke moet ik dan hebben?
De "snelste" is volgens mij de "AMD Sempron 64 3400+ 2.0GHz"
maar hoe staat dat in verhouding met de Intel cpu's ?
Ok... een 32bit cpu is niet te vergelijken met een 64bit,
maar het gaat me hier even over het aantal Ghz van de processoren...
(Ja ik ben al heel lang uit de hardware)
Stel ik wil of een Pentium 3,0GHz cpu of de AMD "tegenhanger" ervan (qua snelheid dan)
Wat is dan de beste keuze?
Of je moet voor Linux gaan, ik heb geen ervaring met de 64 bits versie daarvan maar sommigen beschreven het als "een leuk hobby projectje" daaruit concludeer ik dat dat ook nog niet echt super is.
[ Voor 14% gewijzigd door WillemJanJansen op 09-02-2006 19:59 ]
Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.
"point taken"
En linux is voor mijn pc geen optie omdat ik daar vooral games op speel en soms met wat grafisch spul (photoshop e.d.) bezig ben.
Linux draai ik al als router en op me laptop, dus das wel even genoeg
Maar als ik dus de "AMD tegenhanger" zou willen van een Intel Pentium 4 3,0GHz,
welke zou dat dat zijn?
[ Voor 8% gewijzigd door Thasaidon op 09-02-2006 19:59 ]
De reden voor mijn "upgrade" is dat mijn favoriete spel reeks "Rainbow Six" komt met een niewe game "Lockdown" en daar is minimaal een Pentium 4 2,4GHz voor nodig.
Als je nog een AGP videokaartje wilt gebruiken, kun je mooi het ASRock Dual Sata2 moederbordje nemen. Deze heeft AGP én PCI-E, ook is dit bordje goedkoop.
Hehe, iets sneller typen
[ Voor 32% gewijzigd door WillemJanJansen op 09-02-2006 20:15 ]
Nét te laat
[ Voor 7% gewijzigd door Thandor op 09-02-2006 20:13 ]
Nederlands is makkelijker als je denkt
is dit wat?
AMD Athlon64 3000+ (1.8 GHz) (Retail, OPGA, "Venice", boxed) Socket 939
Asus A8V (Retail, sound, Gb-LAN) (VIA K8T800PRO-chipset)
Kingston DIMM 1 GB (Retail, KVR400X64C3AK2/1G, Dual Channel Kit)
Het bord heeft nog een 8x AGP, maar ik vind het zonde om mijn Asus ATI Radeon 9600SE nu al de deur uit te doen.
[ Voor 3% gewijzigd door Thasaidon op 09-02-2006 20:35 ]
Zoals ik al zei, je kunt beter voor het ASRock DualSata 2 moederbord gaan, deze heeft zowel AGP als PCI-E dus daar past je 9600SE in maar als je wilt upgraden kun je gelijk een PCI-E kaart kopen, snelle kaarten voor AGP zijn over het algemeen duurder en de topmodellen komen niet meer uit voor AGP. Dit is een prima bordje. Zoals ik hierboven al vermeldde is het nog eens een goedkoop bord ook.Thasaidon schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 20:29:
ok...
is dit wat?
Asus A8V (Retail, sound, Gb-LAN) (VIA K8T800PRO-chipset)
Het bord heeft nog een 8x AGP, maar ik vind het zonde om mijn Asus ATI Radeon 9600SE nu al de deur uit te doen.
[ Voor 6% gewijzigd door WillemJanJansen op 09-02-2006 20:51 ]
ASrock S939 939DUALSATA2, Skt 939
Dan kom ik rond de 300,- (ff snel gezocht)
maar dat zal vast niet het goedkoopst zijn...
iig bedankt voor al jullie input
Prijs klopt wel zo'n beetje.. Ik kom op 140 (CPU) + 59 (Mobo) =200 + Kingston geheugen, dit kon ik niet vinden onder de 160,- dus volgens mij zit je wel goed. Meestal is 1 GB NORMAAL DDR400 geheugen rond de 90 euro.Thasaidon schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 20:59:
ok, ik denk dat dit het dan gaat worden...
ASrock S939 939DUALSATA2, Skt 939
Dan kom ik rond de 300,- (ff snel gezocht)
maar dat zal vast niet het goedkoopst zijn...
iig bedankt voor al jullie input
[ Voor 8% gewijzigd door WillemJanJansen op 09-02-2006 21:11 ]
Verwijderd
Ik denk dat de "upgrade" naar een 2.6 vanaf een 1.8 behoorlijk zal zijn. Zeker in verhouding met de rest van je hardware. De 2.6 heeft 512Kb cache en dat is 100% meer dan je 1.8. En dan hebben we het nog niet over het verschil in rekenkracht wat ook redelijk te noemen is. Aangezien je een ATI 9600SE hebt zal je, ongeacht de aanschaf van bijv. AMD64 hardware, niet echt veel in 3D power opschieten. Je video-kaart is namelijk, voor nieuwere games, ook aan een upgrade toe.Thasaidon schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 19:26:
btw... sorry voor de typo in de link, die heb ik nu aangepast.
Voor wat betreft de cpu...
Ik heb eindelijk (na een hele dikke week) antwoord van Asus.
in het kort...
Ik zag idd dat de 2,8 erg "zeldzaam" is, en dus duur!
Mischien dus toch een optie om dan idd aan een sempron te gaan denken.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2006 21:43 ]
Normaal DDR-SDRAM, inderdaad. DDR2-SDRAM gaat niet werkenWillemJanJansen schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 21:10:
[...]
Prijs klopt wel zo'n beetje.. Ik kom op 140 (CPU) + 59 (Mobo) =200 + Kingston geheugen, dit kon ik niet vinden onder de 160,- dus volgens mij zit je wel goed. Meestal is 1 GB NORMAAL DDR400 geheugen rond de 90 euro.
En DDR2-SDRAM is niet persé nodig/denderend beter.
De CPU is niet het grootste bottleneck. Dat is het geheugen. Als je een dergelijk bottleneck laat zitten heeft een andere upgrade weinig zinVerwijderd schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 21:41:
[...]
Ik denk dat de "upgrade" naar een 2.6 vanaf een 1.8 behoorlijk zal zijn. Zeker in verhouding met de rest van je hardware.
De upgrade zal dus behoorlijk klein zijn.
Zeker gezien de prijs die je betaald, zo'n upgrade zal wel iets sneller zijn maar het kost relatief gezien enorm veel geld. Dan kun je beter meteen een grotere stap nemen
De Intel Pentium4 1.8GHz is in de smaken 'Northwood' en 'Willamette' verkrijgbaar.De 2.6 heeft 512Kb cache en dat is 100% meer dan je 1.8.
Gezien Thasaiden vermeld een P4 1,8GHz te hebben (en geen P4 1,8GHz 'A') zouden we er vanuit mogen gaan dat het een 'Willamette' is. Toch doe ik dat niet omdat lang niet iedereen er bij stil staat dat daar een verschil in zit
De videokaart zal inderdaad achterblijven wanneer men wil gamen. Daarom werd er ook geadviseerd om een ASrock S939 939DUALSATA2 moederbord te kopen zodat er later ook nog een PCIe kaart op kanEn dan hebben we het nog niet over het verschil in rekenkracht wat ook redelijk te noemen is. Aangezien je een ATI 9600 hebt zal je, ongeacht de aanschaf van bijv. AMD64 hardware, niet echt veel in 3D power opschieten.
[ Voor 8% gewijzigd door Thandor op 09-02-2006 21:58 ]
het is een "Northwood" chipset.Thandor schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 21:52:
De Intel Pentium4 1.8GHz is in de smaken 'Northwood' en 'Willamette' verkrijgbaar.
Gezien Thasaiden vermeld een P4 1,8GHz te hebben (en geen P4 1,8GHz 'A') zouden we er vanuit mogen gaan dat het een 'Willamette' is. Toch doe ik dat niet omdat lang niet iedereen er bij stil staat dat daar een verschil in zit
(Zie mijn eerdere post met reply van Asus)
Dus dan is het een P4 1,8GHz 'A' ,
maar dat zegt me niet zoveel... Dus wat is hier het verschil ?
Klopt, en daarom ga ik ook voor dat bord ;-)De videokaart zal inderdaad achterblijven wanneer men wil gamen. Daarom werd er ook geadviseerd om een ASrock S939 939DUALSATA2 moederbord te kopen zodat er later ook nog een PCIe kaart op kan
[ Voor 7% gewijzigd door Thasaidon op 10-02-2006 09:09 ]
De 'Willamette', waar de eerste Intel Pentium4 op gebaseerd is, is gefabriceerd met een 180nm aluminium technologie. Een 'Willamette' heeft slechts 256KB L2. De 'Northwood' versie van de Intel Pentium4 heeft het dubbele, namelijk 512KB L2
Naast het vergroten van de cache is de 'Northwood' gebakken met 130nm koper technologie. Zodoende schaalt deze processor beter op en zal de processor koeler blijven op gelijke klokfrequentie. Naast een 'die-shrink' en het vergroten van het L2 cache
De 'Willamette' is op zowel socket 423 als 478 beschikbaar. De hoogst geclockte chip doet z'n werk op 2GHz. De 'Northwood' is enkel voor socket 478 beschikbaar. De hoogst geclockte 'Northwood' doet z'n werk op 3,4GHz. Uiteraard zijn er in de loop van de tijd meer features bij gekomen zoals een hoger geclockte FSB en HyperThreading
In de praktijk is het grootste verschil dus :
• Lager energie verbruik. ('Willamette' 2GHz zo'n 70W, 'Northwood' waarschijnlijk rond de 50W)
• De 'Northwood' is sneller dan de 'Willamette'. De 'Northwood' kan niet alleen met een hogere klokfrequentie werken, de 'Northwood' is op gelijke klok ook sneller.