Toon posts:

Rabobank.nl - semantisch

Pagina: 1
Acties:
  • 2.253 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-05 09:54

chem

Reist de wereld rond

Topicstarter
Sinds vandaag heeft rabobank.nl een nieuwe layout; maar ook een nieuwe broncode. Als gebruiker van de rabobank internet bankieren was ik wel nieuwsgierig. De oude HTML zat nogal eens dwars bij niet-IE gebruikers, en ik vroeg me af of ze er rekening mee hadden gehouden.

Tot mijn verrassing is rabobank.nl omgetoverd van een stereotype HTML-brei naar een XHTML valid en semantisch document. Tot schijnbaar in de puntjes verwerkt is alles zoals je dat zou verwachten; juist gebruik van ul's, dl's etc.
Er valt nog steeds wat aan op te merken, zoals het gebruik van document.write (waarschijnlijk ivm Safari-bugs) en de af en toe toch wel erg ranzige classnames ("hidden"), maar het geheel heeft wel een hogere ja-dit-klopt factor dan de introductie van webwereld indertijd; daar deugde een hoop niet (het leek vooral aan echte kennis te schorten).

Ik ben benieuwd of iemand meer weet van de rabobank-nieuwe-stijl. Is dit bewust besloten door de directie, had men usability in het achterhoofd, of had de rabobank gewoon "mazzel" om een partij te vinden die die onder de knie had? Is er een reden waarom het internet bankieren zelf nog met ranzige en onbruikbare HTML en JS gaat?

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Anoniem: 9542

nou, xhtml...
content-type: text/html
maar eerlijk is eerlijk, het is erg netjes allemaal, zelfs hr en fieldset gebruik

[Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 9542 op 08-02-2006 19:47]

• Civil
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-01 22:52
Ik had de nieuwe layout een tijdje terug al bekeken toen ik dat bericht tegenkwam terwijl ik mijn bankzaken aan het regelen was. Dit was echter een image en niet een pagina met allemaal broncode erachter.

Ik mag aannemen dat de vele berichten van de firefox aanhang over het niet werken van het internet bankieren wel de ogen heeft doen openen dat er ook andere doelgroepen zijn als IE gebruikers. Als je vervolgens dat als eis gaat meenemen bij het ontwikkelen van een nieuwe site. Je daarbij mischien ook luisterd naar de opmerkingen over sementiek en dergelijke dan kan ik me voorstellen dat je uiteindelijk toch bij een goede adviserende partij komt die weet hoe het allemaal hoort.
Ik kan me zo voorstellen dat het een beetje zo is gegaan.

Ik ben in ieder geval wel blij dat rabobank luisterd naar deze opmerkingen en er wat mee doet. Immers ook het internetbankieren zelf werkt de laatste tijd perfect samen met firefox.

Daarbij is de rabobank in mijn ogen altijd wel een bank die er een iets frissere en vooruitstrevendere denkwijze op na houdt als andere banken. En daar hoort een correcte site toch ook wel een beetje bij.

Ik zou zo zeggen, een pluim voor de rabobank.

nu nog even kijken of ik alle functies een beetje kan terug vinden.

• SchizoDuckie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22-04 10:48
mm balen, ze hebben het internetbankieren gedeelte helaas (voorlopig?) overgeslagen.
Erg nette frisse layout moet ik zeggen :) Lekker 2006 voelt het nu weer

Stop uploading passwords to Github!

• chem

chem

Reist de wereld rond

Topicstarter
Ik heb het allemaal nog wat nader bekeken. Met lynx surfen is bijna een genot, je zou haast zeggen dat iemand het uitgeprobeerd heeft. Ook heeft de rabobank een stukje over togankelijkheid, wat onder andere verhaalt over het kunnen schalen van de lettergrootte. Helaas zijn zaken zoals margins en paddings weer in px en niet in em, waardoor het geheel toch niet echt 100% schaalt. Ook wordt er altijd een browserfix.css ingeladen die enkel voor IE is, en wellicht via de comment-tag gedaan had kunnen worden.

Dat het niet als XHTML geserveerd wordt is jammer, maar wellicht dat het achterliggende CMS geen 100% correcte output kan garanderen, of niet kan schakelen tussen optie 1 en 2.

Ik kan niet wachten tot ook het https-gedeelte in degelijke HTML komt. Op die manier kunnen ook gebruikers zoals ik, met Safari, van alles gebruik maken.

Wat dingetjes die me opvallen;
  • de CSS is dus niet geheel em-based, wat het schalen toch wat beperkt
  • er wordt gebruik gemaakt van siFR
  • de siFR elementen schalen (uiteraard) niet
  • er is duidelijk rekening gehouden met browsers zonder JS
  • de ... is geen hellip ;)
  • Het menu linksboven op http://www.rabobank.nl/pa...ervicemenu/nieuws/default wordt gegenereerd dmv JS; het lijkt alsof daarvoor extra elementen aan de list voor toegevoegd moesten worden zoals "PDF" en "SWF"; deze geven weer dode linkjes. Vreedm.

[Voor 24% gewijzigd door chem op 08-02-2006 20:04]

Anoniem: 136983

ziet er goed uit!
Maar ik als Opera liefhebber wordt een beetje achtergesteld, ik kan namelijk dat menuutje dat verschijnt als je op 'InternetBonusSparen' klikt niet gebruiken, het komt niet te voorschijn :O en ik heb een horizontale scrollbar die een heel stuk doorloopt naar rechts met mooi wit :).
Ow, ook rechtsboven in staat 2x zoeken over elkaar gedrukt, maar verder ziet het er goed uit!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:55

alienfruit

the alien you never expected

Erg jammer, dat de menu's rechts boven in een stuk belabberder weergegeven wordt dan de rest van de knoppen. Maar goed, waarom voegen ze onnodig veel nbsp toe aan de linkjes onderaande pagina? Verder printen sommige pagina's niet echt lekker uit... Jammer. Maar dit is positief ziet wat werk aan de horizon verschijnen van ze _/-\o_

[Voor 32% gewijzigd door alienfruit op 08-02-2006 21:29]

• chem

chem

Reist de wereld rond

Topicstarter
alienfruit schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 21:22:
Erg jammer, dat de menu's rechts boven in een stuk belabberder weergegeven wordt dan de rest van de knoppen. Maar goed, waarom voegen ze onnodig veel nbsp toe aan de linkjes onderaande pagina? Verder printen sommige pagina's niet echt lekker uit... Jammer. Maar dit is positief ziet wat werk aan de horizon verschijnen van ze _/-\o_
Ghe, ze snappen trouwens wel accesskeys maar als je die vv op niet-getoond linkjes zet die ook niet werken...

roep maar eens accesskey 8 aan hier: http://www.rabobank.nl/bedrijven/

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:07

André

Analytics dude

Op dit moment doen een aantal links het niet (als je 'default' er achterweg haalt wel), maar verder inderdaad mijn complimenten. Er zijn bitter weinig grote sites die zo goed in elkaar zitten.

Ik weet toevallig O-) dat een andere bank ook bezig is om zijn code op te schonen. Dus misschien gaat dit wat goede signalen afgeven.

• Anoniem: 14124
  • Niet online
De website breekt geheel uit elkaar op 1400x1050 in IE6. De dropdowns hebben overflow, de middenkaders lopen over elkaar. De links rechtsbovenin reageren niet tot nauwelijks, de menu's verdwijnen aan de onderkant. De listitems zijn te laag uitgelijnd tov de tekst. Bij buttons is men niet consistent, de ene keer een submit, de andere keer een nette tekst. Onder beleggen zijn de icons niet uitgelijnd, overall mag er wel naar uitlijning gekeken worden.

Wat ik persoonlijk minder vind is dat de links pas oranje worden als je daadwerkelijk over de tekst gaat, en niet over de afbeelding. De dropdowns sluiten als je er buiten komt, standaard OS gedrag is bij een onblur.

Voor de rest krijg ik een 404's bij prominent aanwezige navigatie buttons, Naar uw bank, Leden en Grote letters. Mocht dit wel online vraag ik me af, of zijn we gewoon te vroeg? Overall krijg ik erg veel 404's her en der.

Voor de rest ziet de markup er gewoon uit als een diamantje (waarom een dl en niet een ul voor de service menu's, het zijn niet echt definities), maar dat is aan ondergeschikt belang dan een werkende frontend. Ik had dit niet in produktie gezet, het is 95% maar het is zo zonde als die 5% het kersje van de taart afstoot.

[Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 14124 op 08-02-2006 22:19]

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:03
de siFR elementen schalen (uiteraard) niet
Deze schalen wel, maar niet 'live'. Iemand met een visuele handicap zal doorgaans op de website komen met een groter ingestelde fontgrootte.
De website breekt geheel uit elkaar op 1400x1050 in IE6. De dropdowns hebben overflow, de middenkaders lopen over elkaar.
Hier nergens last van?

• Niet online
Draai je die resolutie dan?

• alienfruit

alienfruit

Ik vraag me toch of wie nou eigenlijk die Accesskeys gebruikt. Ik heb hetzelf nog nooit gebruikt in iedergeval, en op de website de Rabobank wordt het ook nergens duidelijk gemaakt. Misschien mensen die JAWS gebruiken... Geen idee, iemand misschien?

Hebben jullie ook dat de tekst op de knopjes/links soms echt brak/pixelerig zijn?

• Rhapsody
  • Laatst online: 22:52

Rhapsody

In Metal We Trust

ik heb 1680x1050 en heb nergens last van. Ziet er heel erg netjes uit.

• bakkerl
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:07

bakkerl

Let there be light.

chem schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 19:40:
Ik ben benieuwd of iemand meer weet van de rabobank-nieuwe-stijl. Is dit bewust besloten door de directie, had men usability in het achterhoofd, of had de rabobank gewoon "mazzel" om een partij te vinden die die onder de knie had? Is er een reden waarom het internet bankieren zelf nog met ranzige en onbruikbare HTML en JS gaat?
Bewuste keuze van de rabobank om het strict xhtml te hebben.

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:19

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

bakkerl schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 23:30:
[...]

Bewuste keuze van de rabobank om het strict xhtml te hebben.
Bron?

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Roses are red Violets are blue, Unexpected ‘{‘ on line 32.

Over mij

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

En eventueel onderbouwing? ;)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:39
Idd, vooral het waarom erg achter is intressant :)

Toen ik mijn telebankieren opende baalde ik er al van dat ik 404 kreeg. Toen naar rabobank.nl en alles wat verkeerd uitgelijnd in FF, dus had al vloekend IE erbij gepakt met de gedachte "nieuwe site is helemaal IE only, helemaal erg". Maar na dit topic even een ctrl f5 en in de bron gekeken. Grappig, goede stap voorwaarts. Het feit dat ze voor XHTML hebben gekozen en dat 'we' natuurlijk allemaal onze eigen mening hebben m.b.t. de inhoud en eventuele verbeteringen, doet geen afbraak aan de mooie code :). Vraag me af welk bedrijf het heeft gemaakt voor ze.

[Voor 6% gewijzigd door We Are Borg op 09-02-2006 01:42]

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:46
Anoniem: 14124 schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 22:10:
De website breekt geheel uit elkaar op 1400x1050 in IE6. De dropdowns hebben overflow, de middenkaders lopen over elkaar. De links rechtsbovenin reageren niet tot nauwelijks, de menu's verdwijnen aan de onderkant. De listitems zijn te laag uitgelijnd tov de tekst. Bij buttons is men niet consistent, de ene keer een submit, de andere keer een nette tekst. Onder beleggen zijn de icons niet uitgelijnd, overall mag er wel naar uitlijning gekeken worden.
Ik heb ook 1400*1050 (aspire 1501 toevallig?) e ie 6, geen problemen
Wat ik persoonlijk minder vind is dat de links pas oranje worden als je daadwerkelijk over de tekst gaat, en niet over de afbeelding.
Dit heeft volgens mij te maken met dat ze 2 aparte links gebruiken..
De dropdowns sluiten als je er buiten komt, standaard OS gedrag is bij een onblur.
Ja, klopt.Persoonljk vind ik dit fijner aangezien dit dropdowns zijn waar je even wil kijken wat er in staat, en dan weer verder kijkt op de site. Maar ik denk dat dit voor ouderen lastiger is.
Voor de rest krijg ik een 404's bij prominent aanwezige navigatie buttons, Naar uw bank, Leden en Grote letters. Mocht dit wel online vraag ik me af, of zijn we gewoon te vroeg? Overall krijg ik erg veel 404's her en der.
Niet veel last van.. Maar heb ook nog niet heel veel pagina's geprobeerd
Voor de rest ziet de markup er gewoon uit als een diamantje (waarom een dl en niet een ul voor de service menu's, het zijn niet echt definities), maar dat is aan ondergeschikt belang dan een werkende frontend. Ik had dit niet in produktie gezet, het is 95% maar het is zo zonde als die 5% het kersje van de taart afstoot.
Tja, ik vind het ook altijd moeilijk wanneer je een nieuwe site online moet zetten. Als hij 100% af is, wetende dat de puntjes op de i zetten vaak veel tijd kost, als hij beter is dan de huidige, wetende dat mensen dan gaan klagen over bugs die je zelf nog op je todo lijstje hebt staan.

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• bakkerl

bakkerl

Let there be light.

Bron ben ik zelf. Al heb ik niet aan de vernieuwde site zelf meegewerkt welke nu live staat heeft mijn collegas dat wel. Met oa deze collega heb ik wel meegewerkt aan de rabobank site welke voor media center is gemaakt (publieke gedeelte) (zie nieuwe berichten dat rabobank ook wil laten bankieren via de tv, begin jan 2006 ongeveer).

In beide projecten is/was het een eis dat het strict xhtml is.

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:52
bakkerl schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 07:52:
[...]

In beide projecten is/was het een eis dat het strict xhtml is.
Ik begrijp uit je tekst dat je ons niet mag vertellen waarom deze keuze is gemaakt?

• RobIII
  • Laatst online: 23:19

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

DutchCommando schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 08:29:
[...]

Ik begrijp uit je tekst dat je ons niet mag vertellen waarom deze keuze is gemaakt?
En ik ben wel eens benieuwd welk bedrijf dat dan is.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Roses are red Violets are blue, Unexpected ‘{‘ on line 32.

Over mij

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:11

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Anoniem: 14124 schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 22:10:
De website breekt geheel uit elkaar op 1400x1050 in IE6.
Absoluut geen probleem hier (IE6 op 1400 x 1050. Dat moet aan je eigen settings liggen.

Uit de veelgestelde vragen:
[quote]Ik krijg de Rabobank.nl website niet goed weergegeven op mijn scherm. Wat kan ik doen?
De site werkt het beste met de volgende browsers:

• Internet Explorer 5.5 SP 2 op Windows 98
• Internet Explorer 6.0 SP 1 op Windows 98
• Internet Explorer 6.0 SP 1 op Windows XP
• Safari 1.x op Apple OS X
• Mozilla Firefox 1.x op Linux 2.6
• Mozilla Firefox 1.x op Windows XPHet is dus een bewuste keuze geweest en het klagen over het feit dat de vorige site volgens de Rabobank IE-only was (maar met wat trucjes wel met Firefox te gebruiken) heeft vruchten afgeworpen.
Nu alleen thuis nog internetbankieren aan een onderzoek onderwerpen ;)

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• bakkerl

bakkerl

Let there be light.

RobIII schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 08:33:
[...]En ik ben wel eens benieuwd welk bedrijf dat dan is.
In iedergeval de interne afdelingen bij de Rabobank en LogicaCMG.
Waarschijnlijk dat er ook nog wel mensen van andere bedrijven ingehuurd zijn, maar daar heb ik geen kennis van omdat ik niet direct op dat project gezeten heb.

• chem

chem

Reist de wereld rond

Topicstarter
Ik kan het eigenlijk niet eens zijn met je opmerkingen; ik zie geen verkeerd uitgelijnde elementen, merk geen vertragingen in mouseovers en zie geen content die verdwijnt; heb je screenshots om dit te laten zien / duidelijk maken?

Wel krijg ik ook vaak (vooral gister) 404's op allerlei elementen; blijkbaar is niet het hele serverpark van dezelfde versie voorzien ;)

Anoniem: 88197

Maasluip schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 08:44:
Het is dus een bewuste keuze geweest en het klagen over het feit dat de vorige site volgens de Rabobank IE-only was (maar met wat trucjes wel met Firefox te gebruiken) heeft vruchten afgeworpen.
Ben ik nou gek of deed de oude site het in FF gewoon? Ik kreeg wel een melding dat de site eigenlijk IE-only was, maar verder deed de site het prima :)

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:40

eamelink

Droptikkels

Ook zonder styles ziet het er allemaal prima uit moet ik zeggen :). Het particulieren / zakelijk valt heel netjes onder een 'doelgroep selectie' kopje. Ik denk dat er met een brailleregel prima mee te werken is :)

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

bakkerl schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 09:31:
[...]

Waarschijnlijk dat er ook nog wel mensen van andere bedrijven ingehuurd zijn, maar daar heb ik geen kennis van omdat ik niet direct op dat project gezeten heb.
Toch netjes dat er niet alleen voldoende kennis rondloopt, maar dat er ook daadwerkelijk is geroepen om wat semantischer te gaan werken. Overigens hoeft XHTML natuurlijk niet de basis te zijn voor semantiek.

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)

• Yanik
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-05 20:17
Ik vind het er wat professioneler en compacter uitzien, jammer dat het in Opera niet goed werkt.

Ik zie de zoek knop ook 2x op het scherm staan, de tekst bovenop de afbeeldingen zijn niet zichtbaar en de dropdown lijst werkt niet en als je http://www.rabobank.nl/particulieren/ open hebt staan en ook andere sites dan werkt de middenmuis knop niet wanneer je wilt scrollen op alle andere sites.

• Ebayzo
  • Laatst online: 16:03

Ebayzo

Gekke eend

Anoniem: 88197 schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 09:46:
[...]

Ben ik nou gek of deed de oude site het in FF gewoon? Ik kreeg wel een melding dat de site eigenlijk IE-only was, maar verder deed de site het prima :)
Inderdaad...even die melding wegklikken, er werd een cookie gezet en je had voor de rest geen last meer!

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Yanik schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 10:17:
Ik vind het er wat professioneler en compacter uitzien, jammer dat het in Opera niet goed werkt.

Ik zie de zoek knop ook 2x op het scherm staan, de tekst bovenop de afbeeldingen zijn niet zichtbaar en de dropdown lijst werkt niet en als je http://www.rabobank.nl/particulieren/ open hebt staan en ook andere sites dan werkt de middenmuis knop niet wanneer je wilt scrollen op alle andere sites.
Ik pik jou er even uit, maar dit geldt ook voor anderen:

Het lijkt me niet verstandig om elke scheve knop hier neer te zetten. Wil je iets bijdragen aan de site, stuur Rabobank dan een email. ;) Dit topic gaat over de gebruikte technieken en semantiek van de website

• CaptBiele
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021

CaptBiele

No Worries!

we kunnen het inderdaad beter toejuichen dat ze in ieder geval een (geslaagde) poging hebben gedaan.
Er valt altijd wel wat op te zeiken, maar het moet natuurlijk wel praktisch blijven.

Anoniem: 168122

Je kunt natuurlijk altijd mailen met de Rabobank maar zowel het ontwikkel- als beheerteam leest dit forum dus de feedback krijgen we wel door :-)

We zijn erg blij met de positieve reacties, er staan inderdaad nog wat verbeterpunten open die we hopen op te lossen in de veegrelease.

• André

André

Analytics dude

Leuk dat er op deze manier actief gekeken word naar de feedback :)

Kun je misschien iets meer achtergrond informatie geven over de gemaakte keuze van de Rabobank?

Het uitgangspunt van de Rabobank is "betrokken, toonaangevend en dichtbij". Met deze nieuwe site geven we daar nu invulling aan, zowel in technische als functionele zin. De nadruk in het forum ligt heel sterk op de technische aspecten (begrijpelijk natuurlijk) maar ook aan de functionele kant is er veel verbeterd voor de klanten. Heel belangrijk voor ons daarbij is toegankelijkheid voor alle klanten, daar hebben we heel veel aandacht aan besteed. 100% lukt nooit, met name omdat we veel gebruik maken van bestaande pakketten en die zijn niet altijd even makkelijk standaard conform te krijgen :-)
Gebruik maken van de beschikbare open standaarden maakt onderdeel uit van die aandacht voor toegankelijkheid.

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:06

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

chem schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 19:40:

Tot schijnbaar in de puntjes verwerkt is alles zoals je dat zou verwachten; juist gebruik van ul's, dl's etc.
Nu, ik vind het wel een eigenlijk grove 'design-voor-semantiek' overtreding dat ze kiezen voor een 'custom' selectmenuutje, opgebouwd uit een DIV, H3 met direkt een SPAN erin, en dan een UL met daarin weer LI.closed en H4 ....

Dat zal wel een keuze zijn van de vormgevers en de directie, die 'form-elementen' lelijk vinden, maar is eigenlijk wel tegen de semantische aanpak in (en die code vind ik niet echt 'prettig', veel nodeloos nesten van elementen)...
Ik kan vanuit vormgevers-oogpunt die keuze echter wel begrijpen, het select-uitklapmenu past nu beter in de vormgeving van de site. en qua functionaliteit is het weinig minder dan een 'naturlijk selectmenu, het functioneert vrijwel gelijk de normale formulier-elementen (enkel een lichte vertraging, ik neem aan doordat hij wacht op het onload-event)

Ik denk echter dat de keuze voor Semantische en validerende aanpak, en het ondersteunen van een breed aantal browser gewoon een strategische is ...
Sowieso zullen er veel, duurbetaalde consultants aanzitten en die moeten toch 'wat' beweren voor hun geld ... de hele discussie rondom usability is al breed gevoerd en daaruit kunnen die consultants bekende elementen halen ... de directeuren zullen misschien zelf een zoontje hebben die meepost op het GoT-W&G-forum en dan de verhalen van die consultant gelijk komt bevestigen: "ja, je moet alles laten valideren, dat is namelijk 'goed', alle goeroe's op tweakers zeggen dat nl ;) " ... ik heb het idee dat die 'n00b-meningsvorming wel degelijk een belangrijke rol speelt, mensen hebben altijd de neiging elkaar na te spreken en bekende argumenten te herhalen, los ervan of die argumenten altijd even valide zijn

verder is te voorzien dat tussen nu en 2,3 jaar het aandeel aan alternatieve browser stijgt ... sowieso wint apple flink marktaandeel, en FireFox is eveneens in opmars .... verder komt er wel een nieuwe Explorer aan, maar daarvan was tijdens het maken van deze site niet veel bekend, anders dan dat MS zelf ook beweerde in te zetten op het ondersteunen van standaards ... dus kiest men gewoon de veilige weg ...
Deze site zal waarschijnlijk een levensduur van twee jaar moeten hebben en is gericht op de marktontwikkelingen tussen nu en over twee jaar en daarbij hoort inderdaad semantiek en validerende code.

[Voor 14% gewijzigd door RM-rf op 09-02-2006 12:31]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• djluc
  • Laatst online: 15:45
Zo'n selectbox kan je beter maken middels een originele select welke je met javascript vervangt. Echter is in dit geval een ul ook geen slechte keuze omdat het niet "echt" een selectbox is. Redelijk discutabel dus.

• bakkerl

bakkerl

Let there be light.

Meer info van iemand die zelf meegewerkt heeft:
http://bloggingabout.net/...ive/2006/02/07/10987.aspx

• Sappie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-05 13:08

Sappie

De Parasitaire Capaciteit!

Vind de nieuwe rabobank site ook netjes in elkaar steken. Nette URI's, nette semantische markup, al met al vind ik het een grote verbetering.

Ik ondervind hier wel wat vaagheden met betrekking tot het menuutje rechtsboven in Firefox 1.0.7 op mn linux bak. De oranje kleur verdwijnt vaak niet bij de onmouseout en het knippert af en toe flink als ik met de muis over het bovenste gedeelte hover. Dit kan wellicht ook wat te maken hebben met het brak geinstalleerd zijn van de windows corefonts hier.

edit: verder werkt ook ctrl + t niet meer wanneer ik me op de rabobank site bevind.

Ik heb, in tegenstelling tot Gordijnstok, verder geen problemen ondervonden bij gebruik van de resolutie 1400x1050 icm IE6.

[Voor 10% gewijzigd door Sappie op 09-02-2006 16:21]

Specs | Audioscrobbler

• Niet online
chem schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 09:39:
[...]

Ik kan het eigenlijk niet eens zijn met je opmerkingen; ik zie geen verkeerd uitgelijnde elementen, merk geen vertragingen in mouseovers en zie geen content die verdwijnt; heb je screenshots om dit te laten zien / duidelijk maken?

Wel krijg ik ook vaak (vooral gister) 404's op allerlei elementen; blijkbaar is niet het hele serverpark van dezelfde versie voorzien ;)
Ik zal vanavond wel eventjes screens plaatsen, .. :)

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:36

crisp

Devver

Pixelated

Idd netjes, hoewel de keuze voor XHTML natuurlijk discutabel is - zeker gezien het feit dat de site met een XHTML mime-type niet goed zal werken door de document.write's en dingen als getElementsByTagName('A') (let op de hoofdletter) ;) Gevalletje appendix C over het hoofd gezien?

Intentionally left blank

• Niet online
En script zonder cdata :P Maargoed, dat zijn miereneuk dingen :)

Anoniem: 9542

met cdata krijg je ook een javascript error als je 'm niet wegcomment als je serveert als text/html

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Anoniem: 14124 schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 15:31:
En script zonder cdata :P Maargoed, dat zijn miereneuk dingen :)
Dat hoeft alleen maar voor inline scripts, en feitelijk ook alleen dan wanneer het script speciale karakters bevat zoals <, > en & ;)
Volgens mij gaat dit gewoon goed in echt XHTML:
HTML:
1

disclaimer: not tested though

[Voor 26% gewijzigd door crisp op 09-02-2006 15:40]

Intentionally left blank

• Essence
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09-2011
crisp schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 15:37:
[...]

Dat hoeft alleen maar voor inline scripts, en feitelijk ook alleen dan wanneer het script speciale karakters bevat zoals <, > en & ;)
Volgens mij gaat dit gewoon goed in echt XHTML:
HTML:
1
<script type="text/javascript">if(typeof sIFR == "function"){startsifrnavigation();};</script>

disclaimer: not tested though
Gebruiken ze sIFR, mmm pretty advanced ...

Anoniem: 168204

bakkerl schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 09:31:
[...]
Ik weet toevallig dat het nieuwe design is ontworpen (en uiteraard op bruikbaarheid getest) door Rabobank's interne bruikbaarheidskenniscentrum.

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Essence schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 17:08:
[...]

Gebruiken ze sIFR, mmm pretty advanced ...
advanced copy/paste werk ja :P

Intentionally left blank

• Essence
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09-2011
crisp schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 17:12:
[...]

Flauw, maar toch ... je ziet het niet vaak, wel op blogs enzo.

• Niet online
Zoals beloofd, de eerste is imo echt een probleem. De rest zijn puur zaken die niet helemaal lekker verticaal zijn uitgelijnd, .. de een noemt het miereneuken, de ander noemt het oog voor detail. :+

http://www.mschopman.demon.nl/rabobank/r5.gif
http://www.mschopman.demon.nl/rabobank/r1.gif
http://www.mschopman.demon.nl/rabobank/r2.gif
http://www.mschopman.demon.nl/rabobank/r3.gif
http://www.mschopman.demon.nl/rabobank/r4.gif

• Niet online
Dat hoeft ook niet, want je hebt hier gelijk. Als je geen speciale characters gebruikt dan is het gewoon valid xml :)

• orf
Er zijn maar heel erg weinig websites die goed uit blijven lijnen bij een vergrootte font-grootte.

• Niet online
orf schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 21:48:
Er zijn maar heel erg weinig websites die goed uit blijven lijnen bij een vergrootte font-grootte.
Ik heb dit alleen bij de rabobank site. Heb zelf is gekeken of het wijzigen van de dpi nog van invloed was, 120 naar 96 maar ook dat maakte niets uit. De text size in de browser staat ook gewoon op medium.

Anoniem: 168236

crisp schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 17:12:
[...]

Misschien heeft degene die de sifr techniek heeft geimplementeeerd bij de Rabo wel meegedacht op het sifr forum http://forum.textdrive.com/viewforum.php?id=20..en was het niet zomaar even copy paste.. ;)

[Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 168236 op 09-02-2006 22:14]

• Niet online
Volgens hebben er nog nooit zoveel mensen uit het professionele circuit mbt web development zich op een enkele dag geregistreerd :+ O-) Maar welkom hoor

[Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 14124 op 09-02-2006 22:21]

• Niet online
Ik gaf al aan dat ik mijn tekstgrootte op medium had staan, en dat dit geen probleem moest vormen. Maar zelfs nog, Rabobank heeft een prominent menu item, "Grote letters" waarin ze adviseren over het aanpassen van je fontsize. Nu heb ik dit even getest, en dit zijn de resultaten van die settings.

Smallest, smaller, medium, larger en largest:

Smallest
http://www.mschopman.demon.nl/rabobank/rsmallest.gif

Smaller
http://www.mschopman.demon.nl/rabobank/rsmaller.gif

Medium
http://www.mschopman.demon.nl/rabobank/r5.gif

Larger
http://www.mschopman.demon.nl/rabobank/rlarger.gif

Largest
http://www.mschopman.demon.nl/rabobank/rlargest.gif

• orf
Bij je eerste screenshot staat je fontgrootte zoals deze zou moeten staan.
De Flash objecten schalen niet live mee (ik val in herhaling). Bij een page refresh zullen de Flash objecten naar de goede grootte geschaald zijn.

Bezoekers met een visuele handicap zullen doorgaans al met een aangepaste font-grootte op de website komen en dit niet per pagina aanpassen.

• Niet online
Dat klopt, zodra ik refresh is de font size in de Flash objects ook gewijzigd. Het is alleen de vraag wat een gebruiker er aan heeft als de helft van zijn tekst verdwijnt omdat deze buiten het canvas van de movie valt :)

Wellicht dat Rabobank, de uitleg voor "Grote letters" kan bijwerken zodat men wordt verteld dat je moet refreshen. Dan voorkom je zowiezo een hoop support calls.

Als bezoeker bij voorbaat al surfen met een aangepaste font-grootte dan heeft die "Grote letters" navigatie ook niet veel nut :P

Maar wat ik toch bijzonder vreemd vind is die complete layout van de home die gewoon bij mij echt compleet breekt. Het is nu niet bepaald een significant marktaandeel resolutie, maar het is vreemd dat het niet schaalt. :)

De overflow in de select box zou op zich eenvoudig met een text-overflow te maskeren zijn, Opera 9 ondersteund het nu ook met de eigen o-text-overflow property 8)

• orf
Maar wat ik toch bijzonder vreemd vind is die complete layout van de home die gewoon bij mij echt compleet breekt. Het is nu niet bepaald een significant marktaandeel resolutie, maar het is vreemd dat het niet schaalt.
Zelfs op een flink hogere resolutie (> 2500px) valt de lay-out niet uit elkaar bij mij. Het lijkt er echt op dat je browser de tekst te groot weergeeft.

Edit: Die overflow had inderdaad mooier gekunt, je blijft echter met een background-image zitten die niet mee veranderd. (ding kan ook in Flash natuurlijk op een non-intrusive manier)

Misschien kan er op een bepaalde interval de grootte van een tekst element gechecked worden. Als die aangepast is, dan heeft de gebruiker de font-grootte aangepast. Daarop kun je de Flash titels opnieuw initialiseren. Wellicht wat te zwaar voor de bezoeker though.

[Voor 40% gewijzigd door orf op 09-02-2006 22:57]

• Niet online
Ik heb nog even wat verder getest. Het is irritant als je niet weet waar het gedrag vandaan komt.

FF1.5 = 100% perfect, de teksten, de uitlijning, dit is wat je verwacht.

Van Opera wist ik niet of het een requirement was voor de ontwikkeling/oplevering, maar ik heb het toch even bekeken.

Opera 8.51 = Sifr gaat niet lekker bij de zoektekst in de bovenhoek. De service menu's gaan wel goed. De tekst net zo lomp groot als IE 8)7
Opera 9 = Kleine renderverschillen. Footer is lager, bepaalde titels groter. Maar de browser is nog geen final.

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-10-2021

sjaakaq

It might get loud

Semi-offtopic: daarom ben ik verliefd op de zoom functie van Opera. Die vergroot niet alleen de letters (IE, Firefox) maar echt alles :)

leoaq.fm // Jeune Loop

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Ik vraag me eigenlijk af waarom er ueberhaupt van Flash en Sifr gebruik gemaakt is; voor zover ik kan zien had dat prima met gewoon HTML en CSS gedaan kunnen worden - desnoods nog met images. Het eerste usability puntje openbaarde zich al net: shift-click op 'Wat is er veranderd' opent toch in hetzelfde venster...

Intentionally left blank

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-10-2021

sjaakaq

It might get loud

Ik heb ook altijd een hekel aan dat soort dingen, omdat het nét iets langzamer rendert en de pagina dus niet meteen "compleet is". Verder vind ik het font nou ook weer niet zo spannend dat het een dergelijke methode zou verantwoorden...neem dan gewoon een Gill Sans ofzo.

leoaq.fm // Jeune Loop

• Niet online
Het enige verschil tussen sites die fout gaan en site die goed gaan is het gebruik van em. Niets mis met em, maar wel met de browser die er bugs in ziet.

Wellicht dat dit iets oplost? Ik zag een enkele body in de css, zonder declaratie. Wellicht dat een initiele declaratie helpt :)

http://www.gunlaug.no/contents/wd_additions_13.html

Van Opera volg ik het niet, ik kan me haast niet voorstellen dat daar iets met em fout zou gaan, maar je weet het nooit. :)

[Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 14124 op 09-02-2006 23:28]

• Niet online
crisp schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 23:22:
Ik vraag me eigenlijk af waarom er ueberhaupt van Flash en Sifr gebruik gemaakt is; voor zover ik kan zien had dat prima met gewoon HTML en CSS gedaan kunnen worden - desnoods nog met images. Het eerste usability puntje openbaarde zich al net: shift-click op 'Wat is er veranderd' opent toch in hetzelfde venster...
Ik snap het op zich wel. Antialiased teksten geven net dat ietsje meer. Mits subtiel gebruikt is het effect echt groot.

• Kaaswagen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:38
*net alles gelezen

Ik vraag me af of hier dan ook mensen/developers van de Rabobanken lurken/vrolijk meeposten. Anders misschien een mailtje? Er staat namelijk best wat nuttig commentaar in zo te zien :D

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

• alienfruit

alienfruit

Als je de tekst in de normale standaard instellingen bekijkt vind ik dat de knopjes wel bijzonder slecht leesbaar zijn. Gewoon normale html is stuk beter leesbaar dan deze plaatjes en/of flash. Misschien nog een puntje van aandacht?

• André

André

Analytics dude

Kaaswagen schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 23:31:
*net alles gelezen

Ik vraag me af of hier dan ook mensen/developers van de Rabobanken lurken/vrolijk meeposten. Anders misschien een mailtje? Er staat namelijk best wat nuttig commentaar in zo te zien :D
Als je alles echt gelezen had, had je ook gelezen dat dat het geval al is ;)

• Niet online
orf schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 22:53:
Misschien kan er op een bepaalde interval de grootte van een tekst element gechecked worden. Als die aangepast is, dan heeft de gebruiker de font-grootte aangepast. Daarop kun je de Flash titels opnieuw initialiseren. Wellicht wat te zwaar voor de bezoeker though.
Waarom zou dat te zwaar zijn, is een relatief lichte operatie die je op de achtergrond kunt uitvoeren.

Even quick n dirty:

<script type="text/javascript">
function testSifr(){
this.width;
this.init();
}
testSifr.prototype.init = function(){
this.el = document.createElement('span')
this.el.appendChild(document.createTextNode('test');
this.el.style.display = 'none';
document.body.appendChild(this.el);
this.width = this.getWidth();
}
testSifr.prototype.run = function(){
var self = this;
window.setInterval(function(self.testWidth()),500);
}
testSifr.prototype.testWidth = function(){
if(this.width != this.getWidth()){
this.onFontsizeChange();
}
}
testSifr.prototype.getWidth = function(){
return parseInt(this.el.offsetWidth);
}
testSifr.prototype.onFontsizeChange = function(){
// ververs flash objecten
}

</script>

[Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 14124 op 10-02-2006 09:30]

• André

André

Analytics dude

Ik vind het wel allemaal een beetje overdone om dat soort oplossingen te gaan verzinnen voor wat pixelverschuivingen van sommig items.

• IschaGast
  • Laatst online: 13-01 20:02
Het is in ieder geval allemaal een stap in de goede richting.
Vind het bij de rabobank site alleen jammer dat ze voor het menu en footerknoppen plaatjes hebben gebruikt. Ze zien er namelijk niet zo scherp uit en schalen niet mee. Verder heeft het denk ik niet echt een meerwaarde.

Maar designers meestal webtekst niet mooi dus soms ontkom je er soms niet aan en dat zal in dit geval ook wel zo zijn geweest.

www.capgemini.nl is overigens ook een erg nette site. Een tijd geleden was capgemini.com al door douglas bowman (www.stopdesign.com) geredesigned en nu is dus ook de nl versie veranderd. Bij deze site is alleen het menu met plaatjes de rest is allemaal gewoon tekst.

• Niet online
André schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 09:47:
Ik vind het wel allemaal een beetje overdone om dat soort oplossingen te gaan verzinnen voor wat pixelverschuivingen van sommig items.
Het zijn geen pixelverschuivingen, het is basis functionaliteit en een van de speerpunten van de nieuwe site als je het prominent in je service menu's plaatst. De hele site is gebouwd rondom een accessability stroming, en als dan de wijziging van fonts niet wordt doorgevoerd op flash objects dan is dat denk ik niet een gewenste situatie. Een simpel script zonder bijzondere neveneffecten lijkt me dan geen enkel probleem om het gewenste resultaat te bereiken :)

Anoniem: 21163

Anoniem: 14124 schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 22:20:
Volgens hebben er nog nooit zoveel mensen uit het professionele circuit mbt web development zich op een enkele dag geregistreerd :+ O-) Maar welkom hoor
ik heb ook meegewerkt aan de ontwikkeling van de nieuwe Rabobank.nl, echter ben ik al 5-6 jaar lid van GoT :) , ik ben mede-ontwerper van het technisch ontwerp van het content management stuk.

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Anoniem: 21163 schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 11:03:
[...]

ik heb ook meegewerkt aan de ontwikkeling van de nieuwe Rabobank.nl, echter ben ik al 5-6 jaar lid van GoT :) , ik ben mede-ontwerper van het technisch ontwerp van het content management stuk.
[/14 inbreuk]
Heb ik het goed begrepen dat het een custom CMS is geschreven in .Net, of zijn er slechts een aantal .Net modules gebruikt?

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• Johnny
  • Laatst online: 22:46

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Maasluip schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 08:44:
[...]

[...]
Het is dus een bewuste keuze geweest en het klagen over het feit dat de vorige site volgens de Rabobank IE-only was (maar met wat trucjes wel met Firefox te gebruiken) heeft vruchten afgeworpen.
Alleen jammer dat Apple OS X niet bestaat :X Het is Mac OS X en niks anders. En waarom staat daar Firefox er ook niet bij, het is precies dezelfde browser als onder Windows en Linux?

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Anoniem: 21163

P_de_B schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 11:05:
[...]

[/14 inbreuk]
Heb ik het goed begrepen dat het een custom CMS is geschreven in .Net, of zijn er slechts een aantal .Net modules gebruikt?
we maken veel gebruik van bestaande pakketten, ook voor het CMS, in opdracht van de architecten en directie hebben we het lekker abstract gehouden :9
Je kan nergens in de code zien welk pakket er gebruikt wordt voor content management.

.Net wordt voornamelijk gebruikt voor de advies modules en zoek functionaliteit.

Anoniem: 168544

Bron vanuit de Rabobank: De Rabobank heeft een actief browserbeleid waarbij gebruik van webstandaarden, zoals XHTML strict, voor zowel interne als externe sites het uitgangspunt is.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

orf schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 22:54:
[...]

Deze schalen wel, maar niet 'live'. Iemand met een visuele handicap zal doorgaans op de website komen met een groter ingestelde fontgrootte.
Iemand met een visuele handicap zal doorgaans een programma gebruiken dat alles voorleest/vergroot.

* Erasmo spreekt uit ervaring

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Het CMS is zo te zien niet XML-based gezien het feit dat bijvoorbeeld ampersands in de content niet encoded worden (bijvoorbeeld op http://www.rabobank.nl/pa...ind/rabo_kind_en_toekomst ), wat m.i. toch een voorwaarde is als je XHTML wilt gebruiken.
Helaas waart de urban legend dat XHTML een voorwaarde is voor semantiek nog veel rond en hebben mensen niet door dat ze uiteindelijk enkel invalid HTML serveren...

Intentionally left blank

• Niet online
Ik zie persoonlijk ook geen enkel voordeel aan XML based als uitgangspunt voor een CMS. Het is een technology driven uitgangspunt, terwijl het formaat bedoeld is voor uniforme uitwisseling van datastromen.

Voor informatie opslag is er al jaren een enorm goed middel op de markt, namelijk databases. Als je transformaties wilt doen kun je alsnog XML uitpoepen, hetzij via een webservice hetzij als statisch bestand. :)

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Anoniem: 14124 schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 09:28:
Ik zie persoonlijk ook geen enkel voordeel aan XML based als uitgangspunt voor een CMS. Het is een technology driven uitgangspunt, terwijl het formaat bedoeld is voor uniforme uitwisseling van datastromen.

Voor informatie opslag is er al jaren een enorm goed middel op de markt, namelijk databases. Als je transformaties wilt doen kun je alsnog XML uitpoepen, hetzij via een webservice hetzij als statisch bestand. :)
Met XML-based bedoel ik het niet in die zin dat de content als XML opgeslagen dient te worden, maar dat het CMS in staat dient te zijn wellformedness van je content te garanderen ;)

Intentionally left blank

• chem

chem

Reist de wereld rond

Topicstarter
Toevallig heeft de HTM (haagse trammaatschappij) vandaag ook haar nieuwe sote gelanceerd; helaas hebben ze het daar aanmerkelijk minder begrepen dan bij bv. de rabobank; een voorbeeld: http://www.htm.net/smartsite.dws?id=7505

XHTML zie ik trouwens meer als een mogelijkheid om te interopereren met andere systemen die XML kunnen parsen; denk bv. aan een tool die bv de insert_message form van React kan parsen zodat hij in bv. een andere interface de juiste velden getoond kunnen worden.

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Hebben ze daar weleens van een externe JS file gehoord? :X En 260 errors in de HTML waarvan het merendeel eenvoudig te fixen is (kwootjes, tags in uppercase, incorrecte nesting, etc.).

[Voor 67% gewijzigd door AtleX op 14-02-2006 10:05]

12x360Wp = 4320 Wp @ Growatt 4200TL-XL. Zuid met helling 13° op plat dak.

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

chem schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 09:56:
Toevallig heeft de HTM (haagse trammaatschappij) vandaag ook haar nieuwe sote gelanceerd; helaas hebben ze het daar aanmerkelijk minder begrepen dan bij bv. de rabobank; een voorbeeld: http://www.htm.net/smartsite.dws?id=7505
oeh, uppercase tags in XHTML :/
XHTML zie ik trouwens meer als een mogelijkheid om te interopereren met andere systemen die XML kunnen parsen; denk bv. aan een tool die bv de insert_message form van React kan parsen zodat hij in bv. een andere interface de juiste velden getoond kunnen worden.
Daar is het ook voor bedoelt :) Echter gooi je dat voordeel linea recta weer weg op het moment dat je wellformedness niet kan garanderen (React kan dat overigens ook niet).
Overigens is dat argument ook niet echt sterk aangezien je natuurlijk ook een SGML-parser kan gebruiken.

[Voor 7% gewijzigd door crisp op 14-02-2006 10:05]

Intentionally left blank

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Anoniem: 168544 schreef op maandag 13 februari 2006 @ 22:48:
Bron vanuit de Rabobank: De Rabobank heeft een actief browserbeleid waarbij gebruik van webstandaarden, zoals XHTML strict, voor zowel interne als externe sites het uitgangspunt is.
Registreren en dan zo'n oneliner hier neerplempen heeft niet zoveel zin. Liever iets beter onderbouwen of gewoon wegblijven. :)

Johnny schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 11:15:
[...]
Alleen jammer dat Apple OS X niet bestaat :X Het is Mac OS X en niks anders.
Dit is inmiddels gewijzigd.
En waarom staat daar Firefox er ook niet bij, het is precies dezelfde browser als onder Windows en Linux?
Omdat er niet specifiek getest is voor deze combinatie.

Vriendelijke groet,
postme

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Algemene gedragsregels (Netiquette) #reageren
Wij tweakers doen elkaar permanent de groeten. Het is dus niet nodig om steeds ruimteverspillende "greetz $user" of iets dergelijks onder je posts te plakken. Als je persé zoiets wilt kun je daar je signature voor gebruiken
;)

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee