Toon posts:

Linux partities toevoegen zonder dataverlies

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op dit moment linux debian geinstalleerd op 1 partitie, namelijk /
Dat is een beetje stom natuurlijk maar nu wil ik er 1 bij hebben, namelijk /var, echter dit mag absoluut zonder dataverlies gebeuren.

Er is opzich veel op het internet te vinden, maar aangezien hier veel verschillenden dingen staan die niet helemaal mijn vraagstelling vormen, vraag ik het toch maar hier zodat ik zeker weet dat het goed gaat werken.

Ik heb nu een WD 160Gb ATA schijf met 1 gb /swam. De rest is dus voor /.
Nu wil ik er een derde partitie bij hebben: /var met een groote van 154 Gb:
/: 5Gb
/var: 154Gb
/swap: 1Gb

Welke tools raden jullie mij aan en in welke stappen?

• __xeno__
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:00
partition magic :)

Verwijderd

Topicstarter
[rml][ Linux] / Partitie resizen en overige ruimte naar /var[/rml]

Grappig, precies mijn story, ik ga daar dus verder :)
Deze mag dicht, sorry dat ik dit topic niet eerder zag

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-02 19:30

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

@X-Ploit:

Ik vind dat je een beetje erg snel topics opent? Deze al, deze, een tijdje terug over welke hostname in FreeBSD (zie post history) ?

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Verwijderd

1. backup maken
Daarna kun je gewoon je schijf leegmaken, opnieuw partitioneren, en de backup weer terugzetten, of je kunt in 1 keer met partition magic aan de gang. Wat je doet maakt niet zoveel uit, zolang je maar een veilige backup hebt (eerst die backup testen!)

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

154 GB voor een /var partitie? 3 GB is zowat het redelijke maximum dacht ik, zelfs voor servers. Heb jij een log van 1GB al es bekeken? :P :D
Met Linuxpartities :?
Voor reiserfs en ext3 kan je in principe resizen.

[ Voor 43% gewijzigd door Borromini op 08-02-2006 19:37 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

Topicstarter
Borromini schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 19:35:
154 GB voor een /var partitie? 3 GB is zowat het redelijke maximum dacht ik, zelfs voor servers. Heb jij een log van 1GB al es bekeken? :P :D

[...]

Met Linuxpartities :?
Voor reiserfs en ext3 kan je in principe resizen.
Mijn hele FTP pub staat er op, muziek enzo... vandaar dat ie zo groot moet zijn...

mooier is nog /server ofzo

• webfreakz.nl

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

/server aanmaken moet toch kunnen? alleen weet ik niet zeker of dat kan als partitie, wel als symlink ofzo toch? Maar je kan je FTP pub toch ook ergens anders neerzetten?

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Verwijderd

Topicstarter
webfreakz.nl schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 19:55:
/server aanmaken moet toch kunnen? alleen weet ik niet zeker of dat kan als partitie, wel als symlink ofzo toch? Maar je kan je FTP pub toch ook ergens anders neerzetten?
Hm ja maar het gaat er op dat als mijn FTP vol zit, / nog wel ruimte heb voor logfiles etc...

Ik weet het, stom van me dat ik hier niet eerder aan gedacht hebt :(

EDIT:
Want wat gebeurd als ik opstart met een bootcd en ik resize /ext/hda1(dus gewoon de root /) van 160Gb naar 5Gb? Start de PC gewoon meteen op zonder moeilijk te doen?
Want als dat het geval is kan ik gewoon een tweede partitie aanmaken neem ik aan, die ik gewoon mount via linux? Zolang de PC maar gewoon boot als normaal als ik / verklein...

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2006 20:05 ]

• webfreakz.nl

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Ik snap je probleem echt niet? Wat is nu je grootste partitie? /home/ ? /usr/ ?

/ verkleinen is denk niet slim omdat die toch ook bijvoorbeeld /home/ bevat?

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

webfreakz.nl schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 20:07:
Ik snap je probleem echt niet? Wat is nu je grootste partitie? /home/ ? /usr/ ?

/ verkleinen is denk niet slim omdat die toch ook bijvoorbeeld /home/ bevat?
Als hij een fysiek aparte /... wil is het wel belangrijk dat je / verkleint; anders kan je er geen externe partitie op mounten ;).

Dus / resizen naar 5 à 10 GB, swap behouden, evt. /var 3 GB max, en dan /server aanmaken met de overblijvende ruimte.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

Topicstarter
Borromini schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 20:13:
[...]

Als hij een fysiek aparte /... wil is het wel belangrijk dat je / verkleint; anders kan je er geen externe partitie op mounten ;).

Dus / resizen naar 5 à 10 GB, swap behouden, evt. /var 3 GB max, en dan /server aanmaken met de overblijvende ruimte.
Juist zo wil ik het :D

Maar bovenstaande van mij:
Want wat gebeurd als ik opstart met een bootcd en ik resize /ext/hda1(dus gewoon de root /) van 160Gb naar 5Gb? Start de PC gewoon meteen op zonder moeilijk te doen?
Want als dat het geval is kan ik gewoon een tweede partitie aanmaken neem ik aan, die ik gewoon mount via linux? Zolang de PC maar gewoon boot als normaal als ik / verklein...
Gaat dat lukken zonder gezeur?

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

In principe wel. Alleen nog es een file system check uitvoeren na het resizen, voor het rebooten :).

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-02 16:28

zomertje

Barisax knorretje

/var is normaal voor snel veranderende bestanden als logfiles. Vaak wordt deze apart gehouden omdat er nog wel eens wat kan rommelen en snel groeien. Zo kun je voorkomen dat de rest stuque gaat als /var volloopt. Ik maak zelf altijd een grotere /home of gewoon een /data :)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Verwijderd

Topicstarter
Oke mooi :)

Ik was inmiddels al aan de slag, ik heb de knoppix live cd geleeched en heb nu qtparted open staan.
Echter kan ik /dev/hda1 niet resizen... (deze optie is zeg maar grijs, dus niet van toepassing) ik kan alleen maar formatteren en verwijderen.
Nu dacht ik dat dit kwam omdat deze partitie gemount is omdat bij d. Dus ik probeerde deze te unmounten met:
- umount /dev/hda1 en;
- umount /UNIONFS/dev/hda1 (zo staat deze in qtparted)
maar bij beide zegt hij umount: /dev/hda1/ is not mounted (according to mtab)
Bij eigenschappen van de disk waar /swap en / opstaan staat bij status: busy

De swap partitie kan ik wel resizen, dat is het rare :S

Wie helpt me uit de brand?

EDIT: Probleem gevonden, qtparted kan geen ext3 partities resizen

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2006 21:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
En het is gelukt :D

Wat ik gedaan heb voor de geintresseerden:
1. Ga naar Partition Magic 8 (via bootdisk)
2. Resize / naar de gewenste grootte
3. Er zal nu ruimte vrijkomen, dat kan je dus vullen met een partitie
4. Mijn instellen van de partitie zijn: Primair, EXT3
5. Laat Partition magic nu zijn werk doen
6. Reboot je PC, je zal zien dat de partitie verkleind is
7. Om nu de nieuwe partitie toegankelijk te maken moet je deze mouten
Open hier voor /etc/fstab en add een lijn met de mount gegevens
Mijn lijn: "/dev/hda3 /server ext3 defaults 0 0"
Pas /dev/hda3 aan naar jouw nieuwe partitie, pas /server aan naar je mountpoint en verander ext3 naar jouw filesystem type. De rest is denk ik niet belangrijk
8. Reboot je PC en open je mountpoint, dan zou het moeten werken

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Persoonlijk vind ik het wel een zwaktebod om het met PM te doen. Parted kan dit prima (zolang het begin van de partitie maar op zijn plek blijft). Ik heb het zelf ook wel eens gedaan. Als je geen parted commando's wilt kloppen zijn er genoeg GUI voor libparted waarmee het ook kan.

Verwijderd

Topicstarter
Sir Isaac schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 10:40:
Persoonlijk vind ik het wel een zwaktebod om het met PM te doen. Parted kan dit prima (zolang het begin van de partitie maar op zijn plek blijft). Ik heb het zelf ook wel eens gedaan. Als je geen parted commando's wilt kloppen zijn er genoeg GUI voor libparted waarmee het ook kan.
Met parted had het me ook wel gelukt, probleem alleen was dat ik niet zo snel een bootcd met parted kon vinden, en aangezien dit ook werkt, plus sneller en makkelijker is... waarom niet :)
Pagina: 1