[Excel] Vraagje voor de wat gevorderden in excel

Pagina: 1
Acties:
  • 1.365 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Kaheem_Said
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-08 11:41
Ik had even een paar vraagjes over excel, aangezien mijn kennis op dit gebied tegenwoordig echt te kort schiet.

Ik moet een excel documentje maken waarbij een 'bedrijfje' heel simpel zijn boekhouding kan bijhouden. Dit hoeft niet super uitgebreid, maar ik wil het wel een beetje zo krijgen dat het mooi word.

Nu heb ik al een aardig systeempje draaien, maar hierbij zijn er verschillende invulschermen en dat zou ik graag naar een centraal scherm brengen. Iets uitlezen enzo is natuurlijk geen probleem, maar ik vroeg me af of je op een manier het met Excel zover kreeg dat je, wanneer je op het invulscherm (tabblad) de gegevens invoert dat die dan automatisch op een scherm kwamen. Nu ziet het veld waar het in moet komen er als volgt uit.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/kaheemsaid/web/excel.jpg

Nu zou ik graag willen dat er automatisch steeds 1 row lager de dingen toegevoegt word terwijl je maar 1 invulvenstertje gebruikt. Als het even kon met een automatische datum toevoeging. Is dit mogelijk?

Alvast bedankt!

Tweede vraag:
Als er besteld word dan worden er meerdere verschillende prijzen hanteerd, bijvoorbeeld:
50 t/m 100 stuks € 0.55
100 t/m 200 stuks € 0,50
200 t/m 500 stuks € 0,45
500 + € 0,40

Nu vraag ik me echt af hoe ik dit moet doen, met een ALS (IF) formule of iets dergelijks, kun je daar meerdere functies inzetten en zo ja hoe?

Verwijderd

Typisch een probleem dat je beter met een database kunt oplossen. Access dus waarschijnlijk. Als je je database goed opzet is het prima te doen om staffelprijzen te hanteren.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:14

lier

MikroTik nerd

daar is nu het topicreport voor bedacht :/

@Cheateh: Excel en Access hebben dezelfde engine, dit is inderdaad zonder problemen in Excel op te lossen (met een beetje initiatief...)

[ Voor 31% gewijzigd door Lustucru op 08-02-2006 20:40 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

@Cheateh: Excel en Access hebben dezelfde engine,
Dat vraag ik me nu toch echt af.
dit is inderdaad zonder problemen in Excel op te lossen (met een beetje initiatief...)
Alles is wel opte lossen, maar idd is dit een toepassing die ik veel liever in een database zou maken dan in een spreadsheet. Als je aan Excel gebakken bent, kijk dan even (in de help of hier in de search) naar geneste if's e/o de functies kiezen en index.

Om een formulier dynamisch te binden aan de laatste rij zul je met VBA aan de slag moeten, maar het is mij iig niet duidelijk of je (TS) dat in voldoende mate beheerst.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• Gulf_5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-10-2024

Gulf_5

Lucht-v/w-aardig

Als TS een beetje thuis is in VBA, kan hij wellicht de volgende code gebruiken in combinatie met een invulscherm.

Op het invulscherm vul je achter elkaar de Naam, Adres, Woonplaats etc in.
De code kopieert deze data, zoekt de eerste de beste lege cel in kolom A op, en plempt de boel daar neer. In diezelfde rij gooit hij ook de datum van vandaag, (of een andere als je dat wilt, maar dan moet je de code iets aanpassen)

Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Date = Date

Sheets("invulscherm").Select
Range("A1:A5").Copy
Columns("A:A").Select
Selection.Find(What:="", After:=ActiveCell, LookIn:=xlFormulas, LookAt:= _
xlPart, SearchOrder:=xlByRows, Searchdirection:=xlNext, MatchCase:=True).Select
Activecell.value = Date
Activecell.Offset(0,1).Select
Activesheet.Paste

succes !

iets met foto's...

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-06 21:38

Jazzper

BB4E^Guerilla

wat betreft die diverse staffelprijzen:

dat los je op met een opzoekfunctie. Moet ik even nakijken maar dat is horizontaal of verticaal zoeken. Ik denk die laatste. Wil feilloos.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• Kaheem_Said
Verwijderd schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 18:33:
Typisch een probleem dat je beter met een database kunt oplossen. Access dus waarschijnlijk. Als je je database goed opzet is het prima te doen om staffelprijzen te hanteren.
Ben ik helemaal met je eens en helaas moeten we dit voor school in Excel doen. Opdracht is opdracht weinig aan te doen, alvast bedankt voor de hints/tips ik zal zo even zien of het werkt.

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Kaheem_Said schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 09:37:
[...]

Ben ik helemaal met je eens en helaas moeten we dit voor school in Excel doen. Opdracht is opdracht weinig aan te doen, alvast bedankt voor de hints/tips ik zal zo even zien of het werkt.
Zet dat dan meteen in de topicstart :/ Dat scheelt anderen weer de irritatie dat ze met ideeen komen die in dit geval er niet toe doen. Op zich is huiswerk geen probleem, maar we gaan niet jouw schoolwerk doen. Waarschijnlijk staan er zelfs in de behandelde stof e/o opdracht aanwijzingen hoe de school verwacht dat het probleem getackeld wordt en met dioe info had je best er het e.e.a. over kunnen vinden.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• Kaheem_Said
Niesje schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 11:57:
[...]

Zet dat dan meteen in de topicstart :/ Dat scheelt anderen weer de irritatie dat ze met ideeen komen die in dit geval er niet toe doen. Op zich is huiswerk geen probleem, maar we gaan niet jouw schoolwerk doen. Waarschijnlijk staan er zelfs in de behandelde stof e/o opdracht aanwijzingen hoe de school verwacht dat het probleem getackeld wordt en met dioe info had je best er het e.e.a. over kunnen vinden.
Uhh het hoeft niet persé op deze manier en we hebben totaal geen excel ondersteuning, ik doe een econische opleiding en ik wil het documentje even wat mooier maken zodat degenen die straks ermee moeten werken zich een beetje beter kunnen redden ermee. Dat wil ik op deze manier doen.

De opdracht zoals ik deze moet maken heb ik inmiddels gereed en kan per direct ingeleverd worden, maar het werkt op een nogal omslachtige manier, vandaar deze vragen. :)

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

VBA is als je perse Excel wilt gebruiken een oplossing. Maar dat maakt het natuurlijk wel juist omslachtiger, want je moet of een certificaat meeleveren (of een al vertrouwde gebruiken), of de beveiliging omlaag halen en dat laatste wil je niet.

Als je het mooi wilt doen, stap je af van Excel maar dat zal geen optie meer zijn :P

Omweg: een hoop cellen met IF statements die de regel leeg laten als een bepaald veld leeg is. En dan het totaal erg laag zetten maar via Venster splitsen altijd zichtbaar maken.

Zou ik niet doen, ook te bewerkelijk :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1