[SATA] Vastlopers

Pagina: 1
Acties:
  • 174 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-02 22:11
Hoi,

gisteren heb ik in mijn linux server weer eens een nieuwe schrijf erbij geplaatst (seagate 200GB). Deze zit als derde schrijf aangesloten op mijn promise controllertje (tx4).
Alleen, als er flink wat schrijf activiteit (100GB rsyncen) is gaat het systeem volledig op zijn gat. Op de monitor zie ik ata3 command timeout en de hele zooi doet niks meer en reageert nergens meer op.

Ik heb nou werkelijk geen idee of het een probleem is met mijn hardware (dan hoort het hier eingelijk niet thuis), dat linux mijn hardware niet leuk vind of iets anders.

Ik heb destijds (zie ook [rml][ Silicon Image&Seagate] ontzettend traag[/rml]) al ontzettende problemen gehad met 2 seagate schrijven op de silicon image controller. Door een promise controllertje erbij te zetten en daar de Seagate schrijven aan te hangen ging het weer goed.

Een paar maanden geleden had ik ook al een nieuwe schrijf gekocht, een WD 300GB. Als ik deze aan de promise hing kreeg ik ook het zelfde probleem, het systeem bleeft continue hangen. Toen had ik alleen de WD aan de silicon image gehangen en toen leek het allemaal goed te werken.

Wat ik heb geprobeerd:
• helft van de schrijven aan een 2e voeding, geen effect. De voeding is het probleem niet.
• Volgorde van de schijven veranderen, zoals te verwachten geen nut.
• Bios geflasht naar de nieuwste versie, probleem bleef
• Booten met acpi=off nolapic noapic, vanwege het probleem a7n8x en acpi. Destijds toen ik er nog maar 1 schrijf ik had hangen kreeg ik ook vastlopers, dit was toen wel een oplossing en zo draait die al een hele tijd.

Specs:
• Debian 3.1 Sarge met 2.6.12-1-k7 kernel
• AMD Athlon 1800+
• 512 MB pc2100 ddr RAM
• Asus a7n8x deluxe met Silicon Image Sil 3112A
• Promise TX4 sata controller
• hda: Hitachi 80GB HDS722580VLAT20
• hdb: Seagate 120 GB ST3120026A
• hdc: Seagate 120GB ST3120023A
• sda en sdb: Seagate 7200.7 sata 160GB ST3160023AS
• sdc: Seagate 7200.7 sata 200GB ST3200822AS
• sdd: WD 300GB sata WD3200JD-00K

[ Voor 5% gewijzigd door robbert op 08-02-2006 18:48 ]

• koffiedrinker
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-02 21:05

koffiedrinker

Archlinux werkt dagelijks

Zelf heb ik ook niets soortgelijks gehad met mijn oude pc en drie hdd's. Het probleem zit in de piekspanning over een van de rails in de voeding. Ik weet alleen niet meer of het 5V of 12V rail is.
De piek zorgt voor een spanningsgebrek in de schijven en dan is het over.
Zelfs twee voedingen hoeft dit probleem lang niet altijd op te lossen.

Koffie werkt echt!

• robbert
koffiedrinker schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 19:27:
Zelf heb ik ook niets soortgelijks gehad met mijn oude pc en drie hdd's. Het probleem zit in de piekspanning over een van de rails in de voeding. Ik weet alleen niet meer of het 5V of 12V rail is.
De piek zorgt voor een spanningsgebrek in de schijven en dan is het over.
Zelfs twee voedingen hoeft dit probleem lang niet altijd op te lossen.
Maar dan zou:
Een paar maanden geleden had ik ook al een nieuwe schrijf gekocht, een WD 300GB. Als ik deze aan de promise hing kreeg ik ook het zelfde probleem, het systeem bleeft continue hangen. Toen had ik alleen de WD aan de silicon image gehangen en toen leek het allemaal goed te werken.
nog steeds niet echt te verklaren zijn....
Anyway, ik zal het eens proberen door die schrijf die problemen geeft los aan een andere voeding te hangen.

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-02 16:38

MrScratch

I am rubber, you are glue

Ik heb ook diverse problemen gehad met Seagate SATA schijf en een Silicon Image controller, met precies dezelfde gevolgen als bij jou. SIL + Seagate mixen gaat fout onder linux. De schijf draait nu al tijden probleemloos onder een SIS controller.

De crux zit er in, als ik het me goed herinner dat volgens de SATA standaard blokjes data geen veelvoud van 512bytes (of kilobytes of whatever) hoeft te zijn, maar dat de Silicon Image daar wel van uitgaat. De seagate schijven echter houden zich niet aan deze impliciete standaard.

Hoe het kan weet ik niet, maar onder windows is dit geen probleem maar onder linux wel. In de kernel zitten met betrekking tot Seagate ook allerlei dingen die de schijven als BAD(tm) markeren met gecripplede performance tot gevolg, maar dan vallen ze dus niet uit.

[ Voor 12% gewijzigd door MrScratch op 08-02-2006 23:32 ]

Look behind you! A three headed monkey!

• robbert
MrScratch schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 23:31:
Ik heb ook diverse problemen gehad met Seagate SATA schijf en een Silicon Image controller, met precies dezelfde gevolgen als bij jou. SIL + Seagate mixen gaat fout onder linux. De schijf draait nu al tijden probleemloos onder een SIS controller.

De crux zit er in, als ik het me goed herinner dat volgens de SATA standaard blokjes data geen veelvoud van 512bytes (of kilobytes of whatever) hoeft te zijn, maar dat de Silicon Image daar wel van uitgaat. De seagate schijven echter houden zich niet aan deze impliciete standaard.

Hoe het kan weet ik niet, maar onder windows is dit geen probleem maar onder linux wel. In de kernel zitten met betrekking tot Seagate ook allerlei dingen die de schijven als BAD(tm) markeren met gecripplede performance tot gevolg, maar dan vallen ze dus niet uit.
Om die reden had ik dus een Promise controllertje gekocht. Met alleen de 2 160GB Seagate schrijven ging dit goed. Maar met de 300GB WD of de 200GB Seagate erbij gaat het weer mis. Bij redelijk wat activiteit gaat dan het hele systeem op zijn gat met de volgende melding:
code:
1
ata3 command timeout

De performance is ook wel redelijk (in vergelijking met de pata schrijven en tot zo verre hdparm iets zegt):
code:
1
2
3
4
5
6
robbert@server:~$ sudo hdparm -tT /dev/sda
/dev/sda:
 Timing cached reads:   1268 MB in  2.00 seconds = 632.52 MB/sec
HDIO_DRIVE_CMD(null) (wait for flush complete) failed: Inappropriate ioctl for device
 Timing buffered disk reads:  182 MB in  3.01 seconds =  60.49 MB/sec
HDIO_DRIVE_CMD(null) (wait for flush complete) failed: Inappropriate ioctl for device

Iemand trouwens een idee waar "HDIO_DRIVE_CMD(null) (wait for flush complete) failed: Inappropriate ioctl for device" opslaat. Dit doet die alleen bij de SATA schrijven en niet bij de PATA schrijven.

[ Voor 10% gewijzigd door robbert op 09-02-2006 00:58 ]

• robbert
Het is echt het top punt van wazig....
Ik heb net 70GB wat op die schijf (200GB Seagate) stond gekopieerd naar die schrijf zelf en dat ging goed.
Nu ben ik 100GB van een schrijf die niet aan die promise controller hangt (de WD aan de SI) naar die 200GB Seagate aan het kopieeren en dat gaat weer goed....

[ Voor 3% gewijzigd door robbert op 09-02-2006 15:49 ]

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
robbertkrebbers schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 00:51:
code:
1
2
3
4
5
6
robbert@server:~$ sudo hdparm -tT /dev/sda
/dev/sda:
 Timing cached reads:   1268 MB in  2.00 seconds = 632.52 MB/sec
 Timing buffered disk reads:  182 MB in  3.01 seconds =  60.49 MB/sec

Iemand trouwens een idee waar "HDIO_DRIVE_CMD(null) (wait for flush complete) failed: Inappropriate ioctl for device" opslaat. Dit doet die alleen bij de SATA schrijven en niet bij de PATA schrijven.
http://lists.centos.org/p...005-September/011246.html

hdparm is only for IDE devices:

DESCRIPTION
hdparm provides a command line interface to various hard disk ioctls
supported by the stock Linux ATA/IDE device driver subsystem.

Ik krijg die melding ook op mijn sata disks ;)

[ Voor 4% gewijzigd door MrBarBarian op 09-02-2006 15:57 ]

iRacing Profiel

• robbert
Op een andere pc met ook een sata schijf doet die het wel weer gewoon, zonder die melding. Maar dan weet ik dat ik me daar niet druk over hoef te maken.

• robbert
Ik heb nu het idee dat het probleem zich alleen voordoet als ik 2 schijven op de promise controller tegelijkertijd iets laat doen en als er meer dan 2 schijven aanhangen. Want:
• Data die op een schijf die aan die controller hangt naar zichzelf kopieeren gaat goed.
• Data van een schrijf die aan een andere controller hangt naar een schijf aan die promise controller kopieren gaat verkeerd bij meer dan 2 schijven.
• Dit gebeurt bij verschillende merken schijven.
Wat zou dit beteken; de controller is kapot, de controller en linux gaat niet samen of iets anders vaags?

[ Voor 43% gewijzigd door robbert op 10-02-2006 20:49 ]

• mpol
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-01 18:45

mpol

root@localhost

Wat voor Promise controller is het precies? Doet hij Raid, of ook gewoon ATA? Ik heb slechte ervaringen met Promise en een (in mijn geval) onboard controller. Hij bleek alleen Raid te ondersteunen. Dit stond ook in de documentatie, maar ik negeerde het gewoon, omdat ik dat niet kon geloven.
Mijn oude topic daarover:
SATA (scsi) en dma (ivm crashes)
Ik zou het net zo goed waanzin vinden als dit ook voor een losse controller zou gelden, maar je weet maar nooit. Ik blijf voortaan ver weg van Soltek (mobo), Promise en zogenaamde raid-controllers (gewoon ata is meer dan genoeg, en geeft zekerheid dat het werkt).

https://timelord.nl

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
ik heb sowieso slechte ervaring met promise en linux (net als sillicon overigens).. daarom heb ik een highpoint controller en die doet het perfect..

Ik geloof trouwens dat je raid1 wil draaien (je noemt resyncen in je startpost).. ik hoop dat je begrijpt dat het erg verstandig is om beide disken op een aparte controller te zetten (zowel qua performance als qua veligheid)

iRacing Profiel

• robbert
Het is een Promise S150 TX4 sata controller. Het ding doet geen raid, het zijn gewoon losse schrijven. Eén schijf is een backup schijf, maar dit gebeurt dmv een scriptje die wat met rsync (ik gebruikte rsyncen als werkwoordsvorm ;) ) doet (welke om de zoveel tijd door mij handmatig wordt uitgevoerd).

Iemand wat tips welke sata controller wel werkt onder linux en aan de volgende eisen voldoet:
• liefst 8 poorten en < 200 euro, of 4 poorten en < 100 euro
• fatsoenlijk werkt met zowel seagate als western digital schijven
• pci (pci express of pci-x past niet in het beestje)

[ Voor 33% gewijzigd door robbert op 11-02-2006 00:48 ]

• robbert
Iemand ervaringen met Linux en deze controller: http://www.supermicro.com...es/addon/AoC-SAT2-MV8.cfm

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

robbertkrebbers schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 20:45:
Ik heb nu het idee dat het probleem zich alleen voordoet als ik 2 schijven op de promise controller tegelijkertijd iets laat doen en als er meer dan 2 schijven aanhangen. Want:
• Data die op een schijf die aan die controller hangt naar zichzelf kopieeren gaat goed.
• Data van een schrijf die aan een andere controller hangt naar een schijf aan die promise controller kopieren gaat verkeerd bij meer dan 2 schijven.
• Dit gebeurt bij verschillende merken schijven.
Wat zou dit beteken; de controller is kapot, de controller en linux gaat niet samen of iets anders vaags?
Fucking hell. Ik heb precies dit probleem ook gezien! Ik kreeg het destijds niet voor elkaar Mandriva te installeren op een MD raid0 set van twee SATA schijven (merk van schijven en controller die ik toen gebruikte is me ontschoten).
De installatie op een enkele schijf lukte wel. Toen ik eenmaal wist dat het probleem optrad bij het benaderen van beide schijven kon ik de crash razendsnel triggeren en analyseren. In een latere poging lukte het me de installatie uit te voeren op de RAID 0 set door de installer starten met de ACPI opties die jij hier noemt. Mijn conclusies waren hetzelfde: het benaderen van beide schijven gooit het systeem binnen een minuut in een crash. Ik heb mijn toemalige baas aanbevolen de combinatie van die schijven, de betreffende controller en die versie van Mandriva niet te gebruiken in productie. (Overigens werkte het dus stabiel met die ACPI opties).

Verder. Ik heb ook de sil3112a en je raadt het al, ook die ST3120026A (twee stuks). Ik haal ze voor elke kernel re-compile uit de blacklist. Dit durfde ik de allereerste keer zonder twijfel te doen omdat ik nooit data corruptie heb gehad vóór het moment dat die blacklist handler geïntroduceerd werd.

Probeer een nieuwere kernel (ik beloof je alvast dat er niet veel in die driver veranderd is de laatste maanden, maar wie weet zijn er andere delen mede verantwoordelijk voor de problemen).

offtopic:
Oja, als je SATA led het niet doet, dan heb ik een leuke kernel patch voor je.

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• robbert
Die ACPI opties waaren uberhaupt al nodig bij dit moederbord, met maar een schijfje aan de onboard PATA controller hangt die ook al.
Verder. Ik heb ook de sil3112a en je raadt het al, ook die ST3120026A (twee stuks). Ik haal ze voor elke kernel re-compile uit de blacklist. Dit durfde ik de allereerste keer zonder twijfel te doen omdat ik nooit data corruptie heb gehad vóór het moment dat die blacklist handler geïntroduceerd werd.
Dit had ik dus eerst, die sil met die 2 seagates (zie mijn vorige topic). Bij mij kwam het niet vooruit qua snelheid en ik kreeg telkens data corruptie. Uit de blacklist halen zou die snelheidsproblemen wel oplossen maar die datacorruptie volgens mij niet. Daarom had ik maar die Promise controller gekocht (vooral vanwege het feit dat er zo weinig keus was...).

Dit ging goed, tot het moment dat er meer dan 2 schijven aanhangen.....

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

robbertkrebbers schreef op zondag 12 februari 2006 @ 17:59:

Die ACPI opties waaren uberhaupt al nodig bij dit moederbord, met maar een schijfje aan de onboard PATA controller hangt die ook al.
Toch niet helemaal hetzelfde probleem dus.
Dit had ik dus eerst, die sil met die 2 seagates (zie mijn vorige topic). Bij mij kwam het niet vooruit qua snelheid en ik kreeg telkens data corruptie. Uit de blacklist halen zou die snelheidsproblemen wel oplossen maar die datacorruptie volgens mij niet. Daarom had ik maar die Promise controller gekocht (vooral vanwege het feit dat er zo weinig keus was...).
Die blacklist is er zeker niet voor niets. Bij mij kan ik het flikken het model eruit te pleuren. Dit scheelt enorm in snelheid.
Dit ging goed, tot het moment dat er meer dan 2 schijven aanhangen.....
Tja. Als je het probleem niet zelf kunt oplossen zou je idd een andere controller kunnen kopen. Veel succes nog i.i.g.

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

Pagina: 1