Snellere pc: bootpartitie op einde harde schijf zetten?

Pagina: 1
Acties:

• Paulus1
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-11-2025
Misschien hebben andere tweakers ook iets aan deze informatie.
Zover ik weet leest een leeskop van binnen uit naar buiten.
Ik weet ook dat de datatransfers van binnen naar buiten toe ook anders worden.
Omdat aan de buitenkant met een hogere snelheid data ingelezen kunnen worden zou je kunnen zeggen dat als je een boot partitie aan de buitenkant van de HD zet je veel sneller zou kunnen booten.
Windows zou volgens mij dan ook sneller moeten werken.
Ik weet niet of het loont en of het zo is.
Maar stel je neemt een 80 gieg schijf waarvan je 20 gieg aan de buitenkant formateert voor het OS, dan is de omtrek van dat gedeelte ca 2x groter dan die van de binnenste 20 gieg die tegen de draaias aan liggen.
Omdat de snelheid van de schijf hetzelfde blijft zou je dus 2x zoveel data moeten kunnen overbrengen met die snelheid tov van de binnenste 20 gieg.
Dit is natuurlijk allemaal theorie maar ik vroeg mij af of iemand ooit een bootpartitie aan de buitenkant gemaakt heeft en wat anderen (=deskundigen) daarvan denken.
Als het werkt heb ik een behoorlijk sneller systeem zonder dat ik een Raptor hoef te kopen.

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Een hdd werkt in tegenstelling tot een cd van buiten naar binnen (of ik moet wel heel erg abuis zijn) , dus je hebt wellicht nu al je OS op de buitenste tracks. ;)

{signature}

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Bij mijn weten varieert het per leverancier of data van binnen naar buiten of vice versa wordt weggeschreven. Bij sommige merken werkt jouw truc dus maar bij andere merken werkt het juist contraproductief.

Bovendien meen ik me te herinneren dat een bootpartitie op het eerste X aantal cylinders van een schijf moeten komen. Of bestaat die beperking tegenwoordig niet meer?

• AES
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 05-11-2025

AES

Uit de FAQ haal ik het volgende:
........de eerste partities bevinden zich op de buitenste rand van de schijf en doordat de omtrek hier groter is hoeft de leeskop minder vaak te bewegen. Deze partities zijn dan ook sneller dan de latere partities.

member of Lucky Angel: Stampede Chicken FORUM

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:59

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Alle schijven werken van buiten naar binnen. Feit. Dus je C: partitie die je als eerste aanmaakt zal altijd aan de buitenkant van de schijf staan. Met tools zoals Partition Magic e.d is het natuurlijk wel mogelijk om deze partities naar andere plaatsen op de schijf te verhuizen. Maar als je het gewoon normaal in richt zal je C: partitie aan de buitenkant liggen en dus het snelste zijn.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

Dus stel:

ik heb een 200 gig hardeshijf.

Ik maak 3 Partities.

Partitie 1 > C:// 5 GB (alleen voor windows)
Partitie 2 > D:// 25 GB (Programmas ed.)
Partitie 3 > E:// 170 GB (Downloads, Mp3, Games ed.)

Dit is dus sneller als:

C:// 200 GB ( incl alles )

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 18:11:
Dus stel:

Ik maak 3 Partities.

Dit is dus sneller als:

Dat is sneller voor windows en trager voor de rest

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:21
Verwijderd schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 18:11:
Dus stel:

Ik maak 3 Partities.

Dit is dus sneller als:

Partities gebruiken is sowieso altijd aan te raden. Ten eerste heb je dan (iets) minder last van fragmentatie, omdat dat per partitie gaat. En ten tweede is het ook veiliger, want wanneer je moet formatteren (door bijvoorbeeld een virus) hoef je meestal alleen de Windows partitie te formatteren en ben je dus niet gelijk 200GB aan data kwijt.

The devil is in the details.

Verwijderd

Ik ga dus opgraden naar een 200 gig, doe ik denk ik wel partities, en die snelheids winst is volgens mij niet noemenswaardig hoog, maar kwa veiligheid zeker wel lekker.

• Paulus1
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-11-2025
Ik wist niet dat de harde schijf van buiten naar binnen leest.
Bij cd's heb ik al vaker gelezen dat het van binnen naar buiten ging.
Toch goed te weten nu dat ik onder de optimale omstandigheden boot.
Misschien dat 2 goedkope 80 gieg schijven in raid kunnen competeren met een Raptor, maar dat is een ander verhaal.
Pagina: 1