(Apple) geruchten als nieuws

Pagina: 1
Acties:

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Topicstarter
Hier als al vaker over gepraat, zowel op de FrontPage als hier, zowel door mij als anderen, maar voor een nieuwssite lijkt het me erg belangrijk het onderscheid te houden tussen nieuws en feiten. Zeker bij een onderwerp als Apple, een bedrijf dat traditioneel door geheimzinnigheid en geruchten wordt omgeven. Zo lees ik in nieuws: Mogelijkheid draadloze iPod lijkt stapje dichterbij - Update
Later deze maand, de week na het 3GSM-event, staat er weer een Apple-presentatie gepland. De uitnodiging zou het powerledje van een Airport Express wifi-adapter afbeelden, daarmee de suggestie wekkend dat de gebeurtenis te maken heeft met een of andere vorm van draadloze muziekdistributie.
Die uitnodiging wordt over het algemeen als nep beschouwd, en niet een van de beste nep-Apple-dingen die bestaan. Verder is die uitnodiging de enige bron van een evenement op 22 Februari, dus dat zo'n evenement gepland is is nogal voorbarig. Omdat dit probleem wel vaker voor blijkt te komen vraag ik me af of hier iets tegen gedaan kan worden.

Overigens heb ik hetzelfde al gemeld bij de reacties, maar ik wil er toch graag even extra op wijzen.

Edit: En de topictitel moet natuurlijk 'geruchten als nieuws' zijn...

[ Voor 4% gewijzigd door Hertog op 08-02-2006 17:21 . Reden: |:( ]

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk dat het onderscheid tussen nieuws en geruchten duidelijk moet zijn. Het stuk tekst dat je quote is echter al aardig genuanceerd ("zou", "de suggestie wekkend").

Dat er zelfs aan het bestaan van de uitnodiging zelf getwijfeld wordt was waarschijnlijk niet bekend toen het gepost werd, en ik vind er ook niets van terug in het bronartikel. Zou je aan kunnen geven waarom dat ding volgens jou "over het algemeen als nep" wordt beschouwd? Wie/wat twijfelen daar aan dan?

Verder blijft het nieuwsbericht natuurlijk wel gewoon kloppen, ook al is die uitnodiging nep. Apple is de grootste (en de laatste keer dat ik keek ook zo ongeveer de enige :+) klant van PortalPlayer, en als die gasten dus met WiFi en Bluetooth aan de slag gaan dan zegt dat toch wel iets - het opent in ieder geval mogelijkheden :).

[ Voor 3% gewijzigd door Wouter Tinus op 08-02-2006 17:35 ]

Professioneel Hyves-weigeraar

• Hertog
  • Nu online

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Topicstarter
Wouter Tinus schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 17:35:
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk dat het onderscheid tussen nieuws en geruchten duidelijk moet zijn. Het stuk tekst dat je quote is echter al aardig genuanceerd ("zou", "de suggestie wekkend").
Dat klopt, maar ik was al een stapje verder en twijfel aan het uberhaupt bestaan van dit evenement en de echtheid van de uitnodiging :)
Dat er zelfs aan het bestaan van de uitnodiging zelf getwijfeld wordt was waarschijnlijk niet bekend toen het gepost werd, en ik vind er ook niets van terug in het bronartikel. Zou je aan kunnen geven waarom dat ding volgens jou "over het algemeen als nep" wordt beschouwd? Wie/wat twijfelen daar aan dan?
Verschillende Apple sites zoals TUAW en MacRumors. (zie o.a. http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=178345). Onder andere de andere foto's op dezelfde Flickr, het feit dat er nergens ook maar enige bevestiging te vinden is, dat er gewoon 'Apple Special Event' staat, en dat was het geloof ik wel ;)

Het bronartikel is inderdaad op dezelfde manier geschreven (alleen ken ik geen FA voor The Register ;)) maar daar zeggen ze al wel 'Apple is believed to be hosting...' wat al zwakker is dan 'staat een presentatie gepland'
Verder blijft het nieuwsbericht natuurlijk wel gewoon kloppen, ook al is die uitnodiging nep. Apple is de grootste (en de laatste keer dat ik keek ook zo ongeveer de enige :+) klant van PortalPlayer, en als die gasten dus met WiFi en Bluetooth aan de slag gaan dan zegt dat toch wel iets - het opent in ieder geval mogelijkheden :).
Dat klopt, maar ook de details moeten kloppen natuurlijk :) Het ging me in dit geval ook alleen over dit stukje, en het feit dat dit bij Apple vaker voor komt.

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• Cookie
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07-2025
Hertog schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 17:20:
Hier als al vaker over gepraat, zowel op de FrontPage als hier, zowel door mij als anderen, maar voor een nieuwssite lijkt het me erg belangrijk het onderscheid te houden tussen nieuws en feiten. Zeker bij een onderwerp als Apple, een bedrijf dat traditioneel door geheimzinnigheid en geruchten wordt omgeven. Zo lees ik in nieuws: Mogelijkheid draadloze iPod lijkt stapje dichterbij - Update

[...]

Die uitnodiging wordt over het algemeen als nep beschouwd, en niet een van de beste nep-Apple-dingen die bestaan. Verder is die uitnodiging de enige bron van een evenement op 22 Februari, dus dat zo'n evenement gepland is is nogal voorbarig. Omdat dit probleem wel vaker voor blijkt te komen vraag ik me af of hier iets tegen gedaan kan worden.

Overigens heb ik hetzelfde al gemeld bij de reacties, maar ik wil er toch graag even extra op wijzen.

Edit: En de topictitel moet natuurlijk 'geruchten als nieuws' zijn...
Je hebt gelijk dat die uitnodiging waarschijnlijk een neppert zal (blijken) zijn, ondanks dat Apple bijna maandelijks events op zijn programma heeft staan. Ik zal me daarom voornemen in het vervolg Apple-geruchten ook te checken bij andere (Mac)rumorsites, om evidente hoaxs eruit te vissen, al maakt dit dat geruchten nog steeds geruchten blijven :) . Het aangekaarte nieuwsbericht - dat duidelijk aangeeft een vermoeden van The Register te behandelen - draait niet zozeer rond die zogenaamde launch zelf, maar over de mogelijkheid dat een er iPod uitkomt met bluetooth en/of wifi, omdat de audio-chipbakker die techniek aan gaat bieden; en dat laatste is geen gerucht.

Never trust a computer you can't throw out a window [Steve Wozniak]

• Hertog
  • Nu online

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Topicstarter
testcase schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 17:53:
[...]
Je hebt gelijk dat die uitnodiging waarschijnlijk een neppert zal (blijken) zijn, ondanks dat Apple bijna maandelijks events op zijn programma heeft staan. Ik zal me daarom voornemen in het vervolg Apple-geruchten ook te checken bij andere (Mac)rumorsites, om evidente hoaxs eruit te vissen, al maakt dit dat geruchten nog steeds geruchten blijven :) .
Dat vind ik een erg goed voornemen. Meer vraag ik ook niet :)
Het aangekaarte nieuwsbericht - dat duidelijk aangeeft een vermoeden van The Register te behandelen - draait niet zozeer rond die zogenaamde launch zelf, maar over de mogelijkheid dat een er iPod uitkomt met bluetooth en/of wifi, omdat de audio-chipbakker die techniek aan gaat bieden; en dat laatste is geen gerucht.
Het was ook niet dat nieuwsitem waar ik het over had, alleen dat ene stukje, en andere vergelijkbare voorvallen. Maar ik heb er vertrouwen in dat dit met meer checken minder voor zal komen :)

• Cookie
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07-2025
Ik heb het nieuwsbericht van een korte update voorzien.

Never trust a computer you can't throw out a window [Steve Wozniak]

• Hertog
  • Nu online

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Topicstarter
testcase schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 18:00:
Ik heb het nieuwsbericht van een korte update voorzien.
Bedankt. Zaak gesloten wat mij betreft. :) Met nog steeds de foute topictitel..;)

Pagina: 1