Toon posts:

legaal/illegaal site gegevens rippen

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal even een korte inleiding doen over het probleem wat ik heb.

Ik werk voor een bedrijf dat zoek machines heeft waar informatie over producten te vinden is.
Nu kwam er vandaag iemand langs die een aanbod voor ons had.

Hij kon ons copy leveren van bijvoorbeeld de database van de goudengids.
Nu dacht ik bij mezelf das gewoon gegevens van site af halen.
Echter volgens mij is de database van de goudengids wel erg groot.

Dit willen wij dus bij ons niet hebben. Enkele maatregelen zijn hiervoor al getroffen.

De vraag is of dit legaal is en zo niet wil ik ook weten wat ik er tegen kan doen. (juridisch gezien dan)

Ik hoop dat ik het goed heb omschreven anders kan ik het hier en daar nog wel verder toelichten.

PS: ik weet niet of dit bericht onder juiste groep staat ander moet die verhuisd worden.

Verwijderd

Die iemand die langskomt, als die van een betrouwbaar bedrijf is kan je aannemen dat de gegevens legaal verkregen zijn, anders zouden ze zoiets niet snel verkopen, maar als het zomaar door iemand 'zwart' word aangeboden zal er wel iets niet pluis zijn

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 15:41:
Die iemand die langskomt, als die van een betrouwbaar bedrijf is kan je aannemen dat de gegevens legaal verkregen zijn, anders zouden ze zoiets niet snel verkopen, maar als het zomaar door iemand 'zwart' word aangeboden zal er wel iets niet pluis zijn
Het is wel van een bedrijf enkelt we betalen er maar 1500,- euro voor en dat is spot goedkoop.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:44

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
De gegevens zijn gewoon op de site beschikbaar.
Dus ze er af halen is niet strafbaar.
Maar als je ze zelf gaat gebruiken als gouden gids, of bijvoorbeeld als aanvulling in jullie zoekmachine vrees ik dat het zonder toestemming van de Gouden Gids illegaal is.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Verwijderd

Gonadan schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 15:45:
Maar als je ze zelf gaat gebruiken als gouden gids, of bijvoorbeeld als aanvulling in jullie zoekmachine vrees ik dat het zonder toestemming van de Gouden Gids illegaal is.
Wat jij zegt lijkt me erg logisch, het hangt er echt vanaf waar de gegevens voor gebruikt gaan worden lijkt me.

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-04 16:23

André

Analytics dude

Het verspreiden van die informatie is zeker illegaal aangezien die toestemming alleen gegeven is aan de Gouden Gids. Ik zou achterhalen wie die aanbieding aan jullie doet en dat doorspelen aan de Gouden Gids.

Verwijderd

Topicstarter
Gonadan schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 15:45:
Maar hoe weet de goudengids dat wij de gegevens van hun hebben.
Dit kunnen ze bijna niet bewijzen.

Verwijderd

Topicstarter
André schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 15:48:
Het verspreiden van die informatie is zeker illegaal aangezien die toestemming alleen gegeven is aan de Gouden Gids. Ik zou achterhalen wie die aanbieding aan jullie doet en dat doorspelen aan de Gouden Gids.
Das niet helemaal waar de gouden gids heeft geen toestemming voor het uitgegeven van de gegevens. Elke wille keurig bedrijf mag zo'n soort gelijke site hebben. Alleen gouden gids
is slim en maakt daar afspraken over. Zodat bedrijven niet in hun vaar water komen.

• usgaap
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:56
Deze case doet me denken aan die van de telefoongids online.

6 of 7 jaar geleden spande KPN een rechtzaak tegen de webmaster van een website aan die het mogelijk maakte om gratis op nummer te zoeken, in plaats van op naam en plaats.

De webmaster had de complete database (als ik het goed heb) in zijn bezit en gebruikte die voor zijn website. Uiteindelijk had de webmaster niets fout gedaan maar oordeelde de rechter dat wanneer hij er geld voor zou vragen of ongevraagd extra content (bv plaatjes met copyright KPN) zou overnemen hij wel fout zat.

Helaas is het een lange tijd geleden en ben ik niet 100% zeker van bovenstaand verhaal, ben nu druk aan het Googlen.

Er is in mijn ogen niets mis met het overnemen van gratis info maar wanneer je er óf geld voor gaat vragen óf een copyright schendt, tsja.... Ik denk dus dat die man niet helemaal sjofel bezig is en de tip van André opvolgen kan geen kwaad, je bent toch niet van plan zaken met hem te doen.

Verwijderd

Ondanks de website van de Goudengids openbaar is betekend nog niet dat je het mag overnemen. Over databases geldt in principe het databankenrecht. Het compleet overnemen en aanbieden zoals diegene dat doet mag alleen als hij rechthebbende is of toestemming heeft van de rechthebbende. In dit geval is de rechthebbende de goudengids.

Het zelf overnemen is ook niet in alle gevallen legaal. Het is afhankelijk van de hoeveelheid, methode, doeleinden en nog wat criteria.
Pagina: 1