Toon posts:

clients connecten met 2000 server in ander subnet ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben bezig met een nieuw netwerk aan het leggen.
Ik ben eerst aan het uit doctoren wat het beste is.

Ik heb bijgevoegd een plaatje hoe alles komt te staan.

de workstations in het netwerk 192.168.3.0 zijn wireless.
Deze moeten natuurlijk op internet komen maar wat nog belangrijker is dat deze verbinding moeten maken met de 2000server. Hier staan namelijk een aantal server proggies met databases op die iedere client nodig heeft.

vraag:
De ip addressen die de wireless workstations krijgen worden door de wireless router bepaald(dhcp).
Maar hoe geef ik op dat hij ook moet communiceren met de 2000server(192.168.1.100) ???
Ik weet dat je normaal de dns moet instellen maar werkt dat ook zo in een ander subnet ??
En hoe zit het met de dns wat hij krijgt van de wireless router ??

alvast bedankt voor een reactie..
Tbay83

Afbeeldingslocatie: http://timsmeets.nl/netwerk.jpg

Verwijderd

Is dat extra subnet achter de wireless router nodig??
Vaak heeft zo'n router ook nog LAN poort(en). als je daar inprikt ipv wan poort, gebruik je 1 subnet zonder NAT

Verwijderd

Topicstarter
hmm ja ok.
Maar kan ik dan ook gewoon bij de wireless router het ip adress 192.168.3.1 veranderen naar het ip address 192.168.1.50. Of komt dat in conflict met de firewall ?

En hoe zit het met de 2000server(192.168.1.100) en zijn DNS.?

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:51
Dit is gewoon standaard netwerken / routen.

je hebt 2 optie's.

optie 1.
De routers configureren zodat ze elkaar kunnen vinden. de wireless router moet weten dan het 192.168.1.0/24 netwerk op z'n 192.168.1.2 interface zit, en alle ander netwerken moettie doorsturen naar 192.168.1.1.
En de pix moet weten dat het netwerk 192.168.3.1 achter de wireless router zit.
maar dat ga ik hier niet helemaal voorkauwen, lijkt me niet nodig, vrij basic allemaal

optie 2. waar stel je die wireless router niet zo in dat hij alleen AP is :?
Dan krijgen de wireless clients gewoon een IP adres van de 2000 DHCP server, en hebben alle clients 192.168.1.1 als GW ingesteld.

Het kan zijn dat je bovenstaande om security niet wil.
Verwijderd schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 15:03:
hmm ja ok.
Maar kan ik dan ook gewoon bij de wireless router het ip adress 192.168.3.1 veranderen naar het ip address 192.168.1.50. Of komt dat in conflict met de firewall ?
Binnen 1 netwerk (192.168.1.0/24 valt niets te routeren.
Dus je sluit dan gewoon de hele WAN kan niet aan, alleen de LAN kant
Dan moet je hem als AP instellen, en dan kun je hem wel IP adres 192.168.1.50 geven.
En hoe zit het met de 2000server(192.168.1.100) en zijn DNS.?
de 2000 server zal de pix als GW hebben, daarom moet de pix weten waar het 192.168.3.0/24 ligt.

[ Voor 36% gewijzigd door Grolsch op 08-02-2006 15:15 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 14:51:
vraag:
De ip addressen die de wireless workstations krijgen worden door de wireless router bepaald(dhcp).
Maar hoe geef ik op dat hij ook moet communiceren met de 2000server(192.168.1.100) ???
Ik weet dat je normaal de dns moet instellen maar werkt dat ook zo in een ander subnet ??
En hoe zit het met de dns wat hij krijgt van de wireless router ??
[afbeelding]
Dns/wins is juist uitgevonden om te communiceren met computers in een ander subnet. Anders hadden we nu 1 groot netbui netwerk gehad :). Dus zorg dat de dns die uitgedeeld wordt naar de wireless comps, de dns van de win2k server is.

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
Volgens mij idd het simpelste om de wireless router als access point te gebruiken.

Je kunt wellicht authenticatie inschakelen zoals Radius (Radius optie zit standaard in Win2K server) voor je wireless clients.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Verwijderd

Topicstarter
Oke bedankt.

ik ga idd dan maar de router als AP instellen.
Is toch het makkelijkste.

Dan hoeft verder alleen de pix geconfigureerd te worden.
Het is me nu wel een stuk duidelijker.

Verwijderd

Let even op dat je de PIX niet als default gateway kunt gebruiken. Het is nl. geen router, en ondersteunt het ICMP Redirect commando niet! Je zult dus op de server een aparte route op moeten geven via Route Add.
Anders gezegd: Een PIX kan verkeer wat via de inside interface binnenkomt niet weer via de inside interface naar buiten werken. "It is not a bug, it is a feature!"

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2006 20:26 ]

Pagina: 1