Toon posts:

[MP3] Lame & EAC

Pagina: 1
Acties:
  • 265 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik sta dus voor een hele tijdrovende uitdaging!

Ons jeugdhuis gaat dus overstappen naar MP3's zoals ik ooit al eerder had aangehaald in een ander topic. Alle legale aangekochte CD's zullen dus omgezet worden. Aangezien dit toch al snel oploopt tot een 350-400 CD's zou ik willen vragen aan jullie tweakers welke programma's/combinaties momenteel het geschikst zijn voor deze job.

Ik heb op dit forum al wat topics gelezen en kom tot de conclusie dat het overgrote deel EAC in combinatie met LAME aanraadt. Maar de meeste doorgelezen topics zijn meer dan 2 jaar oud dus ik zou op de moment niet echt weten of dit nog altijd de 'standaard' is of zijn er momenteel nieuwe open source of freeware tooltjes beschikbaar die beter zijn voor de job in kwestie?

Vereisten:
Snel maar betrouwbare ripper
Automatische mapping
Automatische CD herkenning (CDDB)
IDE-tag zo volledig mogelijk invullen
kwaliteits mp3's --> 192kbs ofzo

Alvast supah bedankt!

Greetz,

Rfki

Verwijderd

EAC (nieuwste versie 0.95 beta 3) is inderdaad een hele goede aanrader. Dit programma ript je cd's niet alleen, maar controleert deze ook op fouten. Het is niet bepaald de snelste ripper, tenzij je cd-rom speler C2 fouten kan uitlezen, dan gaat het 3~4x zo snel.

Verder om je muziek om te zetten naar MP3s is duidelijk, hiervoor moet je gewoon LAME gebruiken, dit is gewoon simpelweg de beste encoder. De nieuwste, stabiele versie nu is volgens mij 3.96.1.

EAC kan je downloaden vanaf http://www.exactaudiocopy.de/
LAME is te downloaden vanaf http://mitiok.cjb.net/

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-08 10:09
iTunes werkt ook heel fijn en snel. Je kan hiermee ineens voor een selectie (CD) de tags aanpassen.
Heb je meteen een prima bibliotheek. Misschien dat de kwaliteit ietsje minder is dan met LAME.

Houdoe

• satcp
  • Niet online
Exact Audio Copy is en blijft de standaard wat audio-extractie betreft. Voor het omzetten naar mp3 is LAME natuurlijk ook nog steeds de top. Lees zeker de Exact Audio Copy Snelstart Handleiding door. Aan de hand daarvan kun je EAC en LAME correct configureren voor een zo hoog mogelijke kwaliteit in een tiental minuutjes.

Let wel dat EAC niet de snelste ripper is. Door EAC's geavanceerde leestechniek is het programma beduidend trager dan andere ripprogramma's. Daartegenover staat wel dat EAC kwaliteitsgaranties kan doen die nagenoeg geen enkel ander programma kan maken. EAC maakt brandhout van het merendeel van de andere audio-extractieprogramma's - zowel de gratis als de betalende. En EAC is zelf ook gratis (nou ja, de auteur zou graag een ansicht kaartje van je ontvangen als EAC je bevalt), net zoals LAME. Dus waarom genoegen nemen met iets minders dan het beste?

Directe concurrenten zijn PlexTools en CDex. PlexTools heeft de meest geavanceerde extractie-engine van het moment en is in bepaalde gevallen zelfs in staat om EAC te verslaan. PlexTools is daarnaast ook bijzonder snel. Maar PlexTools is enkel bruikbaar voor eigenaars van recente Plextor drives en de functieomvang komt ook niet in de buurt van EAC.
CDex is een gratis programma dat dankzij de cdparanoia bibliotheken eveneens over foutdetectie en -correctie beschikt. Maar CDex werkt enkel betrouwbaar met loopwerken die geen audiodata-buffering toepassen. Laat nu net het merendeel van de moderne drives dat wel doen... Met een niet-geschikt loopwerk presteert CDex zelfs slechter (qua absoluut aantal gelezen fouten) dan de gemiddelde ripper. Voor een vergelijkende test kun je er ook eens dit bericht op nalezen.

Vergeet ook niet dat de gebruikte dvd/cd-drive ook veel uitmaakt voor de snelheid en het aantal gelezen fouten. Een van de beste drives voor audio-extractie is momenteel de Lite-On SOHD 16P9S. Zijn voorloper, de SOHD 167T daarentegen is dan weer een heel slechte drive wanneer leesfoutenoptreden (heeft dan de neiging om te 'hangen' en compleet verkeerde data te versturen). Om maar eventjes duidelijk te maken dat er nogal wat verschil op kan zitten.

• 2mb
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-08 15:07

2mb

SatCP schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 14:06:Een van de beste drives voor audio-extractie is momenteel de Lite-On SOHD 16P9S.
Dat is interessant. Heb je daar ook een bron van of zijn dat eigen bevindingen?

Mijn muziek op SoundCloud - Speel online rikken - Maak muziek in je browser

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Heb zelf zo'n 2 jaar geleden iets van 300 cd's gedaan met LAME en EAC en dat is mij prima bevallen.

Vooral de online database die EAC aanspreekt is erg handig.

Ben er ongeveer 2 weken mee bezig geweest dat wel :P

[ Voor 4% gewijzigd door PilatuS op 09-02-2006 21:01 ]

• satcp
  • Niet online
2mb schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 20:47:
Dat is interessant. Heb je daar ook een bron van of zijn dat eigen bevindingen?
Dat zijn eigen bevindingen. Maar als je wat rondzoekt op mijn nickname dan zul je wel merken dat ik nogal bedreven ben met digitale audio-extractie en EAC & PlexTools in het bijzonder. Ik heb dan ook al een groot aantal drives uitvoerig getest om de ideale drive te vinden (nou ja, die bestaat niet, maar toch iets in de buurt). Er zijn natuurlijk meerdere uitstekende drives. Ik vermeldde de SOHD 16P9S en 167T eigenlijk eerder om aan te tonen dat twee nagenoeg dezelfde drives zeer verschillend kunnen presteren onder bepaalde omstandigheden. Die ervaring telt overigens enkel voor audio-cd's! Op andere punten is de 16P9S misschien helemaal niet goed. Ondertussen is die drive ook al een tijdje op de markt. Ongetwijfeld zijn er inmiddels weer betere drives uitgekomen, maar ik kan moeilijk elke maand nieuwe hardware kopen :P

Ook op cdrinfo.com is ergens een review waarin de 16P9S aan bod komt. Helaas is de search momenteel down en kan ik de review niet meteen terugvinden. Het was overigens geen review over de Lite-On zelf, maar een vergelijking tussen meerdere drives (vandaar dat de drive ook niet in de reviews index staat). Hoe dan ook, de conclusie was dat de 16P9S een van de beste drives is voor digitale audio-extractie - zeker gezien de prijs.

Mijn hoofdripsysteem (wat een woord) heb ik uitgerust met 2 Lite-On SOHD 16P9S (voor EAC) en een Plextor Premium en Plextor PX-712A voor PlexTools. Met die combinatie heb ik al cd's ingelezen (zonder onverbeterbare fouten) die meer overeenkomsten vertoonden met een schaatspiste dan met een cd :).

Wat dat soort cd's betreft heb ik trouwens ondervonden dat je met een Dremel, een vilten polijstlapje, en bovenal een vaste hand een hele boel krassen aardig weg kunt polijsten. Natuurlijk, eventjes bibberen of te lang polijsten op één plaats en de hele cd is naar de vaantjes. Best oefenen op mislukte cd-r's dus. Ik loop nog met het idee om dit machinaal met een CNC-machine te doen. Met een CNC-machine zou ik veel gelijkmatiger (dus veiliger voor de cd) en indien nuttig met koelwater kunnen polijsten en zo ook diepere krassen wegwerken. Maar wegens tijdsgebrek is het er nog niet van gekomen.

• 2mb
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-08 15:07

2mb

SatCP schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 22:25:
[...]
Dat zijn eigen bevindingen. Maar als je wat rondzoekt op mijn nickname dan zul je wel merken dat ik nogal bedreven ben met digitale audio-extractie en EAC & PlexTools in het bijzonder.
Daarom vroeg ik het ook even hier, ik wist wel dat er een antwoord zou komen ;)
Ook op cdrinfo.com is ergens een review waarin de 16P9S aan bod komt. Helaas is de search momenteel down en kan ik de review niet meteen terugvinden. Het was overigens geen review over de Lite-On zelf, maar een vergelijking tussen meerdere drives (vandaar dat de drive ook niet in de reviews index staat). Hoe dan ook, de conclusie was dat de 16P9S een van de beste drives is voor digitale audio-extractie - zeker gezien de prijs.
Deze? (Google Cache) LiteON vs LG

Erg bedankt in ieder geval, ik denk dat ik maar eens deze drive ga testen :)

Mijn muziek op SoundCloud - Speel online rikken - Maak muziek in je browser

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:26
Interessant topic.

Ben zelf al jaren bezig al onze nieuwe cds te rippen voor drive-in gebruik met cdex... maar nu ik dit lees toch maar eens overstappen op EAC.

Heb wel die Liteon 16p9s drive... bij toeval...

Was wel van plan om toch eens te kijken naar een andere manier van rippen, momenteel gebeurt dat op 192kbps cbr met lame codec.

Ik weet alleen niet wat voor drive-in gebruik de best gebruikte bitrate zou zijn, het moet wel mp3 zijn aangezien de software die wij gebruiken... ik weet ook niet of die software goed overweg kan met vbr en of vbr wel een betere kwaliteit oplevert dan cbr.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:15

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

KeRsTmAnNeKe schreef op zaterdag 18 februari 2006 @ 16:53:
Interessant topic.

Ben zelf al jaren bezig al onze nieuwe cds te rippen voor drive-in gebruik met cdex... maar nu ik dit lees toch maar eens overstappen op EAC.

Heb wel die Liteon 16p9s drive... bij toeval...

Was wel van plan om toch eens te kijken naar een andere manier van rippen, momenteel gebeurt dat op 192kbps cbr met lame codec.

Ik weet alleen niet wat voor drive-in gebruik de best gebruikte bitrate zou zijn, het moet wel mp3 zijn aangezien de software die wij gebruiken... ik weet ook niet of die software goed overweg kan met vbr en of vbr wel een betere kwaliteit oplevert dan cbr.
VBR geeft gewoon een betere kwaliteit/grootte verhouding. hij gebruikt een hogere bitrate als dat nodig is, maar voor stukken van een liedje waar minder bitrate nodig is gebruikt hij ook minder. Waar CBR gewoon altijd dezelfde rate gebruikt die in sommige stukken de weinig kan zijn, en in andere stukken overkill.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• KeRsTmAnNeKe
Zover wist ik het ook.

Ik weet alleen niet wat overall mooiste kwaliteit oplevert, cbr of vbr...

tis ook niet voor thuisgebruik (nouja.. beetje) maar vooral voor disco, als er 100en mensen staan te springen op de muziek :p

zal eerst eens uitzoeken of die software wel goed met vbr overweg kan, mocht dat een betere manier zijn.

[edit]
zowel pcdj als bpm studio kunnen met vbr overweg... ik weet alleen niet of alle mogelijkheden van de programmas dan nogw erken, weet wel dat bpm studio een .scn bestand aan moet maken voor cue posities in een vbr mp3...

[ Voor 26% gewijzigd door KeRsTmAnNeKe op 18-02-2006 17:39 ]

• KeRsTmAnNeKe
satcp z'n korte handleiding over eac gelezen en nu druk bezig met kijken hoe groot en hoe goed de mp3s geworden zijn... en of de software der ook mee wil werken...
bestanden lijken niet zo enorm veel groter te worden hopen dat kwaliteit er wel op vooruit gaat, gaat tenslotte om gebruik op feesten waar veel mensen en veel dB's zijn :p
Pagina: 1