[Exact 3.7 voor DOS] Bestand blijft maar in gebruik.

Pagina: 1
Acties:
  • 1.450 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-05 13:25

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
We hebben een probleem waar zelfs de Exact helpdesk op dit moment niet uitkomt. Er zijn 2 bestanden van Exact in gebruik op een share die zich op de fileserver (Win2k3) bevindt. Dat wil zeggen dat die 2 bestanden niet gedelete of gerenamed kunnen worden. Het gaat om bestanden 'BALANS' en 'BALANS.IX' in de map van onze administratie.

Het probleem heeft zich eerder voorgedaan (met dezelfde bestanden!) en toen hebben we de administratie gekopieerd naar een nieuwe en die in gebruik genomen. Echt een workaround dus.

Het vreemde is nu alleen dat wanneer IEDEREEN uit Exact is, de bestanden in gebruik blijven! Hoe is dit technisch mogelijk vraag ik me af?

Groetjes, FaceDown.

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:48
Toevallig vanmorgen gekeken naar een proggy wat op neowin staat..

http://www.neowin.net/index.php?act=view&id=32242
Staat ook uitleg over hoe en waarom; en een tooltje om de file te unlocken.

Pvouput live

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
He! Perfect tooltje! Werkte prima, de bestanden werden vastgehouden door het system-proces. :) Thanks!

Groetjes, FaceDown.

• JHMvP
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-04 13:40

JHMvP

Veritas logica est

Wij draaien ook (nog) met Exact voor DOS maar dit probleem hebben wij nooit gehad. Ik denk dan ook dat je op zoek moet naar de oorzaak ervan en dan met name op de werkstations. Files=175? Voldoende vrij geheugen in DOS-box? Alle rechten in adm. mappen? TEMP-map goed ingesteld? Regelmatig gereorganiseerd? Etc. etc...

PS. Ik hoop *echt* dat je Exact 7.3 bedoelt en niet 3.7....toch? :+

[ Voor 11% gewijzigd door JHMvP op 08-02-2006 13:24 ]

AS/400, Linux, Novell, Windows, DOS, OS/2...luck has nothing to do with it.
*** Ignorance and nonchalance will lead us happily into slavery of evil ***

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
Haha 7.3 inderdaad. :)

Dit probleem is niet heel ernstig want de meeste functies werken wel gewoon met die bestanden. Ik ben wel benieuwd naar de systeeminstellingen (system.ini, config.nt) die jij gebruikt. We komen wel af en toe het probleem tegen dat een pakbon wordt uitgeprint maar dat de achterliggende processen (van order -> factuur) niet worden uitgevoerd, wellicht door foutieve systeeminstellingen.

De rechten zijn verder goed geregeld. Hoe stel ik die TEMP-map in?

Groetjes, FaceDown.

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-05 11:00
Bel anders effe naar je Exact Software Centre waar je bij aangeloten zit.. Misschien dat die een antwoord hebben.

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

Bart_NL schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 13:27:
Bel anders effe naar je Exact Software Centre waar je bij aangeloten zit.. Misschien dat die een antwoord hebben.
Bellen over Exact voor DOS??? Dat heeft ECHT geen zin hoor... :+ :+ :+

[ Voor 8% gewijzigd door JHMvP op 08-02-2006 13:46 ]

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
Bart_NL schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 13:27:
We hebben de instellingen die zij aangeven al ingevoerd maar toch komen we sporadisch problemen tegen vandaar dat ik benieuwd ben hoe anderen het hebben opgelost.

Groetjes, FaceDown.

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

FaceDown schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 13:27:
Haha 7.3 inderdaad. :)

Dit probleem is niet heel ernstig want de meeste functies werken wel gewoon met die bestanden. Ik ben wel benieuwd naar de systeeminstellingen (system.ini, config.nt) die jij gebruikt. We komen wel af en toe het probleem tegen dat een pakbon wordt uitgeprint maar dat de achterliggende processen (van order -> factuur) niet worden uitgevoerd, wellicht door foutieve systeeminstellingen.

De rechten zijn verder goed geregeld. Hoe stel ik die TEMP-map in?
System.ini??? Neeeeeh...het is voor XP-werkstations toch?

In AUTOEXEC.NT:
lh %SystemRoot%\system32\redir
lh %SystemRoot%\system32\dosx

In CONFIG.NT:
dos=high, umb
device=%SystemRoot%\system32\himem.sys
files=175
buffers=40

Op iedere PC maak ik altijd een C:\TEMP aan voor allerlei tijdelijke bestanden en de toewijzing ervan is in te stellen bij START | INSTELLINGEN | CONFIGURATIESCHERM | SYSTEEM | GEAVANCEERD | OMGEVINGSVARIABELEN. Let op dat je de TEMP en TMP zowel instelt voor de gebruiker als voor het systeem.

Hou dit lijstje aan en je Exact voor DOS draait als een droom op nagenoeg IEDER netwerk OS. Binnenkort gaan wij helaas over op Exact Globe en daar ben ik na 17 jaar "Exact voor DOS"-ervaring (waaronder 7 jaar consultancy en laatstelijns-troubleshooting 8)) niet zo héél erg blij mee... :r

BTW, wél pakbonnen printen maar geef faktuurregels krijgen is in mijn ogen WEL een ernstig probleem. Op een bepaald moment krijg je geen salaris meer... :D Ter indicatie; als je in pad AAA (afdrukken facturen, één van de meer geheugeneisende onderdelen) meer dan 210k vrij hebt dan zit je goed (wij hebben 236k 8)).

[ Voor 15% gewijzigd door JHMvP op 08-02-2006 13:50 ]

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-05 11:00
JHMvP schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 13:29:
[...]

Bellen over Exact voor DOS??? Dat heeft ECHT geen zin hoor... :+ :+ :+
Een beetje goed Exact Software Centre ondersteund het nog steeds hoor.

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
Ons werd aangeraden om in system.ini de volgende regel op te nemen:

[386enh]
LocalLoadHigh=1

Die temp-verwijzingen bevinden zich in de gebruikersprofielen standaard. Lijkt me dat dit geen problemen op zal leveren.

Uiteraard levert het 'wel een pakbon, geen factuurregels' wel problemen op maar dit is eenvoudig op te lossen door de pakbon nogmaals uit te draaien. De order blijft namelijk in het systeem staan.

Groetjes, FaceDown.

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

Bart_NL schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 14:54:
[...]Een beetje goed Exact Software Centre ondersteund het nog steeds hoor.
Klopt. Vragen over waar je die en die menu-optie kunt vinden lukt over het algemeen nog wel...maar begin eens voor de grap over de oorzaak van sparsefiles of zo...

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
Wij hebben gelukkig een consultant die er nog veel vanaf weet maar hij geeft zelf al aan dat er bij de helpdesk niet veel kennis van Exact voor DOS meer is. Maar goed we zullen het er nog zeker een jaar mee moeten doen voordat we over gaan op Navision.

Groetjes, FaceDown.

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

FaceDown schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 15:00:
Ons werd aangeraden om in system.ini de volgende regel op te nemen:

[386enh]
LocalLoadHigh=1

Die temp-verwijzingen bevinden zich in de gebruikersprofielen standaard. Lijkt me dat dit geen problemen op zal leveren.

Uiteraard levert het 'wel een pakbon, geen factuurregels' wel problemen op maar dit is eenvoudig op te lossen door de pakbon nogmaals uit te draaien. De order blijft namelijk in het systeem staan.
Hmmm...LocalLoadHigh=1 was leuk voor Windows 95, 98 en ME maar in XP heb ik hem nog nooit gebruikt. I rest dus my case betreffende het kennisniveau van de helpdesk. :) En TEMP-files moet je zoveel mogelijk lokaal op de C:-schijf laten schrijven. Dit scheelt een boel dataverkeer en veel gelazer als je netwerkbelasting af en toe hoog is...

Pagina: 1