Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wandspiegel+verlichting met neon

Pagina: 1
Acties:

• ScytheNL
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-06 15:57

ScytheNL

Mooiste deal ooit.

Topicstarter
Hoi,

Iets wat ik waarschijnlijk van plan ben is om een spiegel met daarachter neonverlichting op te gaan hangen...
Nou is het de bedoeling om de neon aan en uit te kunnen schakelen met een simpele drukknop zoals je veelal ziet op gewone wandlampen maar wat heb ik ervoor nodig om de neonlamp aan te sluiten op het lichtnet?

Moet er een convertor tussen komen om de stroom van het lichtnet over te zetten naar 12 volt (wat ik denk van wel) en zo ja wat voor een en hoe sluit ik dit aan op het snoer van de schakelaar..

ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben geweest met wat ik van plan ben..zo niet vraag maar wat er speciefiek vermeld moet worden..

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-11 12:30
Wel een beetje informatie zou toch leuk zijn. Wat voor neon-lamp heb je precies. Je zegt iets over 12V; komt die uit een computer of bedoeld voor een auto, zoja, ben je zeker dat die op 12V werkt?

Verder: Welke componenten heb je precies in je setje (misschien merk en type erbij), heb je ontstoorders, armaturen etc.

Als het een zelfbouwpakketje is op 12V dan zal waarschijnlijk een kleine 12V voeding/adapter goed zijn om het ding te voeden.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• ScytheNL

ScytheNL

Mooiste deal ooit.

Topicstarter
Het gaat idd om zo'n setje die je of in de auto of computer plaatst (volgens mij zijn deze hetzelfde qua princiepe alleen is de aansluiting bij een computersetje een molex die er dan vanaf moet)
Ik heb het spul nog niet in huis maar ik denk dat het een sunbeam kitje van 2*30 cm wordt (of van een vergelijkbaar merk)
Verder heb ik de ballen verstand van electronica wat dat betreft dus ontstoorders ed. ... ik zou niet weten of ik die nodig heb ;)

een voorbeeld van wat ik ongeveer wil gebruiken : http://www.basicneon.nl/?p=productdetail&id=10

Als een kleine 12V voeding/adapter voldoende is kan ik dus bijv. een telefoon adapter slopen (het plugje voor de telefoon eraf knippen) en daar een drukknop tussen zetten

[ Voor 15% gewijzigd door ScytheNL op 09-02-2006 09:22 ]

• oshiro
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-11 14:06

oshiro

Chill, dude.

Deathscythehell schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 09:17:Als een kleine 12V voeding/adapter voldoende is kan ik dus bijv. een telefoon adapter slopen (het plugje voor de telefoon eraf knippen) en daar een drukknop tussen zetten
Klopt :) Let er wel op dat je adapter het amperage wel aan kan, maar CCFL's gebruiken over het algemeen zo weinig dat dat geen probleem zou moeten zijn.

Schema wordt simpel:
code:
1
2
3
4
5
6
7
_________                     _______________
|       |-----plus------------|             |
|adapter|                     |ccfl inverter|
|_______|-----min----/--------|_____________|

/ = schakelaar, kan ook op de plus dus

“Life is tough, but it's tougher when you're stupid.” - John Wayne | Last.fm

• ScytheNL

ScytheNL

Mooiste deal ooit.

Topicstarter
mooi zo dan is dat makkelijk op te lossen
vriendelijk dank voor de geboden hulp.. :)

Verwijderd

oshiro schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 10:51:
Klopt :) Let er wel op dat je adapter het amperage wel aan kan, maar CCFL's gebruiken over het algemeen zo weinig dat dat geen probleem zou moeten zijn.
Gebruik CCFL: 3 watt :+
Dus dat is idd niet erg veel.

• ScytheNL

ScytheNL

Mooiste deal ooit.

Topicstarter
het maximale wat door een telefoon adapter geleverd kan worden is 7 mA en het verbruik van een 2 ccfl kit is voor zover ik heb kunnen vinden is 3 mA dus dat lijkt mij ruim voldoende...ben er al mee bezig en heb de draden al aan elkaar zitten met schakelaar ertussen nu alleen ff uitproberen op een oude ccfl die ik nog heb liggen...moet alleen nog ff kijken welke draad van de inverter nou de plus is...gaat een zwarte en een witte draad naartoe of maakt dat dan niet zoveel uit?
ik neem aan dat de zwarte draad de plus is anders (staat niks op het omhulsen van de draadjes...)

• Nick Name
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:32

Nick Name

SinFest!

3mA??? Ja, misschien voor de ccfl buisjes ansich, maar je inverter wil wel wat meer hebben. Als we uitgaan van de 3 Watt van KingOfDos (klinkt plausibel), dan kom je dus uit op
P = V * I
-> I = P/V
-> I = 3 W / 12 V = 0,25 A ofwel 250 mA

Maar meten is weten. Pak een multimeter en hang de ccfl kit even aan je computer en meet even om hoeveel Ampere het nu echt gaat.

[ Voor 23% gewijzigd door Nick Name op 13-02-2006 09:53 ]

http://www.sinfest.net | Q: Does it ever get windy in Australia? I have never seen it rain on TV, so how do the plants grow? (UK) A: We import all plants fully grown and then just sit around watching them die

• ScytheNL

ScytheNL

Mooiste deal ooit.

Topicstarter
Hmmm lijkt mij inderdaad dan wel even verstandig om te kijken...moet ik alleen even weten waar ik de multimeter dan moet plaatsen want zoals ik al eerder zei heb ik de ballen verstand van electronica.. :D
op de twee draadjes voor de inverter?of de uitgaande draadjes naar de buisjes zelf?
moet ik dan de + en - even ontkoppelen van de inverter zelf en op de pinnetjes meten?

heb even snel een tekeningetje gemaakt van de opstelling:

Afbeeldingslocatie: http://img208.imageshack.us/img208/5840/opstelling2fa.jpg

hmm google wees mij meteen naar GoT ;)
[rml][ EL] De waarheid over verbruik CCFL's[/rml]

houdt dit dan dus in dat ik de ccfl maar beter niet aan een adapter kan hangen?

Edit:
na even op de adapter te hebben gekeken voor de zekerheid zie ik staan:

input: 100_240 VAC
50/60Hz 130 mA
output: 5.0 V ---> is dus te weinig om het aan te kunnen sluiten?
_..0.7 A ----> moet dan dus 700 mA zijn?

mA zou ik dan dus genoeg moeten hebben maar nou zie ik dus staan dat output 5V is.... |:(

Edit 2:

Het is opgelost..zal even vertellen hoe zodat mensen die ook zoiets nodig hebben het hier een beetje kunnen vinden eventueel..

Ik ben net wezen winkelen en kwam bij de automat oftewel tegenwoordig de ACRshop (auto tuning winkel) waar ze een setje ccfl's hadden met een adapter voor de sigarettenaansteker...daarnaast hadden ze ook een stekker voor op het lichtnet waar je de plug voor de sigaretten aansteker in kon stoppen..klaar :) alles werkt alhoewel de lichtopbrengst me een beetje tegenvalt maar aangezien ze toch in een gesloten behuizing komen zal dat wel goed komen..dank voor alle geboden hulp _/-\o_

[ Voor 76% gewijzigd door ScytheNL op 13-02-2006 13:36 ]

Pagina: 1