[opleiding] Overstappen naar Fotovakschool Boxtel

Pagina: 1
Acties:
  • 1.704 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Momenteel zit ik op het Koning Willem 1 College in Den Bosch. Daar doe ik fotonica. Die opleiding is niet echt wat ik ervan verwacht had. Ik ben toen gaan rondkijken op het internet voor andere scholen en toen kwam ik op de site van de Fotovakschool in boxtel. Alles wat ze daar bieden lijkt mij echt helemaal wat ik zoek.

Zijn er toevallig mensen die op die school zitten of gezeten hebben en mij kunnen vertellen wat zij ervan vinden/vonden? Wat ik ervan verwacht:

-Veel vrijheid
-Zelf bepalen welke dag in de week je les wil hebben
-Studio is 6 dagen en 5 avonden in de week open
-Je leert puur fotografie (alles wat daarbij komt kijken)
-Geen groepswerk (dus geen projecten in een groepje maken)

Kan iemand mij vertellen of dit ook zo is?

Ik zie ook te staan dat de basis 3 maanden duurt, alleen ik heb al een basis vanuit mijn huidige school dus zou ik die over kunnen slaan?

Is dit een goede opleiding, dus niet zo'n cursus achtig iets?

[ Voor 13% gewijzigd door darkdesign op 08-02-2006 10:50 ]

• darkdesign
  • Niet online
Iemand die hiet iets over weet?

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:44
Blijkbaar weinig ik zou ze eens bellen.

• darkdesign
  • Niet online
stormfly schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 10:36:
Blijkbaar weinig ik zou ze eens bellen.
Dat heb ik al gedaan, maar ik zoek reacties en meningen van mensen die erop zitten of gezeten hebben.

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
de fotovakschool geeft opleidingen in twee niveau's; mbo en hbo. de mbo opleiding is een goede vakopleiding, zeker niet cursus-achtig of zoiets, maar de toekomstperspectieven voor een vakfotograaf zijn niet zo groot. ook is het zo dat op de vakopleiding redelijk veel hobbyisten zitten die geen ambitie hebben om beroepsfotograaf te worden, dat kan demotiverend werken.

de hbo opleiding is een opleiding tot 'fotografisch vormgever'. het niveau van deze opleiding is wat hoger, maar met name breder. je toekomstperspectieven bij deze opleiding zijn aanmerkelijk groter.

een vergelijkbare opleiding wordt geboden door de fotoacademie in amsterdam (en per september ook in groningen en rotterdam). ook bij deze opleiding zijn je toekomstperspectieven aanmerkelijk groter dan wanneer je de vakopleiding aan de fotovakschool gaat doen.

indien je leeftijd, vooropleiding en/of kunde het toelaten en je wilt met fotografie je brood verdienen, dan zou ik zeker kiezen voor de opleidingen op hbo niveau en bij voorkeur die aan de fotoacademie.

een andere optie zijn de verschillende kunstacademiën die een fotografie opleiding bieden. ook hier worden goede opleidingen gegeven, maar wel met een heel andere insteek. een voordeel van deze opleidingen is dat het collegegeld een stuk lager is en - indien je daar nog recht op hebt - je ook studiefinanciering krijgt.

succes met kiezen.

• Dude86
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-12 22:31
Ik zit er zelf misschien ook over na te denken om de fotovakschool te gaan volgen, alleen dan die in Amsterdam.

Vraag me alleen af of dit wel een goede keus is aangezien volgens mij op de fotovakschool meer aandacht aan techniek wordt besteed en minder aan het artistieke gedeelte in vergelijking met bijv. kunstacademies zoals de KABK.
En om een goede fotograaf te worden lijkt me het artistieke gedeelte (leren kijken etc) zeer belangrijk.

Maargoed, dit is slechts wat mijn gevoel er over zegt en wat ik van sommige mensen heb gehoord, misschien kijken andere hier anders tegenaan?

• lateef
het grootste verschil in fotografie opleidingen zit tussen de opleidingen op MBO niveau en de opleidingen op HBO niveau.

MBO opleidingen - zoals bijvoorbeeld de topicstarter aan een ROC doet - zijn veel meer op techniek gericht, ook de 'MBO' opleiding op de fotovakschool, de techniek lijkt het doel te zijn van de opleiding.

Bij de HBO opleidingen is de techniek slechts een middel. Grote verschil tussen de FotoAcademie en Fotografisch Vormgeven aan de fotovakschool enerzijds en fotografie aan een kunstacademie anderzijds is dat je bij de eerste wordt opgeleid als fotograaf en bij de tweede als kunstenaar. Bij de academiën telt het creatief proces zwaarder dan het resultaat, terwijl bij de particuliere opleidingen het resultaat het belangrijkste is (en iig bij de FotoAcademie wordt getoest aan de praktijk).

Verwijderd

Kan iemand een aantal kunstacademie's in brabant aanbevelen? Ken er niet veel en van degene die ik ken weet ik neit of het toevallig iets is ofzow?

Alvast bednakt

• lateef
st. joost in breda is een leuke en redelijk goede academie en ze hebben daar een fotografie afdeling, voornamelijk documentair...

• darkdesign
  • Niet online
lateef schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 11:49:
st. joost in breda is een leuke en redelijk goede academie en ze hebben daar een fotografie afdeling, voornamelijk documentair...
Maar is het niet zo dat je daar HAVO voor nodig hebt?

• lateef
darkdesign schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 12:21:Maar is het niet zo dat je daar HAVO voor nodig hebt?
ja, maar als je nog jong bent, hebt je voor alle fatsoenlijke fotografie opleidingen met een beetje toekomst perspectief minimaal HAVO nodig. ook aan de fotovakschool of de fotoacademie...

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Anders zoek je het gewoon even op?
Ik heb alleen een MAVO-diploma, is dat voldoende?
Als je 21 jaar of ouder bent en niet minimaal een HAVO- of MBO-diploma hebt, kun je via een extra 21+ test toch aangenomen worden, als je door de reguliere selctie heen bent gekomen.
Bron: http://www.stjoost.nl/overige_informatie/faq/index_faq.htm

• darkdesign
  • Niet online
Ik ben 18 jaar oud dus dat zal er helaas niet inzitten.
Pagina: 1