Toon posts:

[Linux] / Partitie resizen en overige ruimte naar /var

Pagina: 1
Acties:
  • 140 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil proberen een herinstallatie van een Linux systeem te voorkomen. Vraag me niet hoe, maar ik heb perongeluk / erg groot gemaakt met alles erin (zal wel een hersenspinsel geweest zijn 8)7) en verder alleen een aparte partitie voor SWAP /boot /usr die allemaal wel goed zijn.

Omdat er afgeraden wordt quota op de / te zetten wilde ik dus van de 10GB die / nu is er 1GB van maken en /var dan 9GB.

Al zoekende hier komen er wat vragen naar boven, het lijkt me namelijk in bepaalde opzichten mogelijk, maar in ander opzichten onmogelijk.

OK, kunt een aparte partitie aanmaken voor /var en deze mounten, daar begint het al mee (fout te gaan), ik heb geen ruimte over.

Ik zou natuurlijk ook / kunnen resizen naar 1GB en dan de overige ruimte gaan gebruiken voor /var

Ik vraag me alleen te sterkste af of dit wel een werkbare situatie is. Ik mis wat bevestiging van de partitie-resizetools op ext3 gebied. Ik kan eerst de journaling van de ext3 afhalen zodat deze ext2 wordt en hierna resizen, maar dan nog de vraag... erg tricky zoals vaak gezegd werd.

Tevens vraag ik me af of ik welkan resizen in het "niets" zodat er niemandsland overblijft en daar weer /var van te maken. dan moet /var gekopieerd worden waarbij ik welde rechten moet behouden.

Ik denk dat een reinstall makkelijker is, maarja.... de uitdaging wil ook wat toch ?

• Raku
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09-2022

Raku

Mental Aid

Misschien dat ik je verhaal verkeerd begrepen heb hoor maar ik zou het zo aanpakken:
• Belangrijke files backup ;)
• Partitie die als / is gemount resizen (tot hoever dit kan en hoever je zelf wil uiteraard)
• Partitie aanmaken en tijdelijk mounten op /var2 oid
• Bestanden overpompen , fstab aanpassen en reboot

Ik heb zelf ook iets in die orde gedaan , kan me alleen niet exact meer herinneren wat. Geen last gehad met ext3 filesystem toen weet ik vrijwel zeker. Gebruikte tool is parted.

Nogmaals , misschien heb ik je verkeerd begrepen hoor :)

Oh , en mocht het toevallig zo zijn (kan ik enigzins uit je verhaal opmaken maar weet het niet zeker) dat je / helemaal ramvol zit zul je wat creatiever moeten zijn kwa schuiven met bestanden e.d. Je kunt het iig proberen als je geen belangrijke bestanden kunt verliezen :)

[ Voor 20% gewijzigd door Raku op 08-02-2006 00:09 ]

Raku

Verwijderd

Topicstarter
Nou Simmie, je snapt mijn verhaal helemaal ! FIjn dat ik hier niet volledig alleen ben, alleen hoe te doen met de rechten die nu op bestanden van toepassing zijn, was daar geen optie voor mee te geven tijdens het kopieren ? Ik zal een 'man cp' doen.

• Raku

Raku

Mental Aid

code:
1
2
3
4
 -p                           same as --preserve=mode,ownership,timestamps
      --preserve[=ATTR_LIST]   preserve the specified attributes (default:
                                 mode,ownership,timestamps), if possible
                                 additional attributes: links, all

Die moet je denk ik hebben :P (wel even vooraf met een file testen zodat je de syntax goed hebt :P )

Voor de rest weet ik niet wat voor haken en ogen hieraan zitten maar dit lijkt mij zo ongeveer de enige manier om dit juist te doen , of ik moet iets helemaal over het hoofd zien :)

[ Voor 19% gewijzigd door Raku op 08-02-2006 00:16 ]

Raku

Verwijderd

Topicstarter
wow, dat is snel, ik was ondertussen nog aan het replyen. Ik ga het even proberen !

Owja, mijn / heb ik ruimte zat dus dat gaat lukken !

Ik moet iets bedenken dat je dit via SSH kunt doen, kun je op je stoel blijven zitten :9

• Raku

Raku

Mental Aid

Verwijderd schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 00:19:
wow, dat is snel, ik was ondertussen nog aan het replyen. Ik ga het even proberen !

Owja, mijn / heb ik ruimte zat dus dat gaat lukken !

Ik moet iets bedenken dat je dit via SSH kunt doen, kun je op je stoel blijven zitten :9
Zolang je je nieuwe /var goed in je fstab zet en de oude verwijderd kan er (afaik) weinig misgaan , alhoewel ik niet weet hoe linux met het moven van de oude /var zou omgaan (ik zou iig de oude dir even renamen , dan kun je met knoppix altijd de boel nog fixen)

Ik heb trouwens het gevoel dat het ook veel makkelijker kan maar ik kan er even niet opkomen 8)7

Ah , wat ik waarschijnlijk over het hoofd zag is dat parted waarschijnlijk / niet kan resizen omdat hij niet als rw gemount is tijdens het resizen. Waarmee het veel makkelijker kan is LVM waarmee je nieteens hoeft te rebooten :P

[ Voor 22% gewijzigd door Raku op 08-02-2006 00:31 ]

Raku

Verwijderd

Topicstarter
Simmie schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 00:21:
[...]

Ik heb trouwens het gevoel dat het ook veel makkelijker kan maar ik kan er even niet opkomen 8)7
Dan zitten we beide met hetzelfde gevoel, ik kon hier wel wat manier vinden voor andere partitie gebruik maar dan liep ik vast op de / Tenzij het ding uit gaat en geboot gaat worden van CD, daar zit je toch wel aan.

Ik denk dat jouw manier helemaal zo gek niet is hoor!

Verwijderd

Ik heb hetzelfde gedaan als jij nu wilt:
Verwijderd in "Linux partities toevoegen zonder dataver..."

Wat ik gedaan heb:
1. Ga naar Partition Magic 8 (via bootdisk)
2. Resize / naar de gewenste grootte
3. Er zal nu ruimte vrijkomen, dat kan je dus vullen met een partitie
4. Mijn instellen van de partitie zijn: Primair, EXT3
5. Laat Partition magic nu zijn werk doen
6. Reboot je PC, je zal zien dat de partitie verkleind is
7. Om nu de nieuwe partitie toegankelijk te maken moet je deze mouten
Open hier voor /etc/fstab en add een lijn met de mount gegevens
Mijn lijn: "/dev/hda3 /server ext3 defaults 0 0"
Pas /dev/hda3 aan naar jouw nieuwe partitie, pas /server aan naar je mountpoint en verander ext3 naar jouw filesystem type. De rest is denk ik niet belangrijk
8. Reboot je PC en open je mountpoint, dan zou het moeten werken

Ik hoop dat dit ook voor jouw werkt, je kan me mailen als je vragen over dit stukje heb
Pagina: 1