DSC P72 en Ultra II geheugenkaartje, nuttig?

Pagina: 1
Acties:

• The Dutchman
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-01 20:11
Ik heb hier de oude Sony DSC P72 van mijn ouders, ik moet alleen nog een geheugen kaartje halen.

Nu zie ik dat ik een memory stick pro kan kopen, maar ook een memory stick pro - Ultra II

De Ultra II is een stuk sneller.

Mijn vraag is of ik hier enig verschil mee merk bij deze camera, bij het maken van de foto's en/of bij het bekijken van de foto's.

Ik vond in de search vergelijkbare vragen, maar geen antwoorden. :)

edit: hmm titel is verkeerd ingevuld: Had moeten zijn: is een ultra II nuttig voor DSC P72

[ Voor 12% gewijzigd door The Dutchman op 07-02-2006 23:54 ]

----------------------------------------

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Bij het bekijken van de foto's op de fotocamera zelf gaat het wel sneller, dit heb ik zelf tenminste ervaren. Voor de rest is het totaal niet boeiend imo, langzamer geheugen werkt ook prima.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb je topictitel ff gefixed.

Tsja, wat is nuttig. Bij het maken van foto's zul je er verdomd weinig van merken. Theoretisch is dat Ultra kaartje sneller, maar de maximale snelheid is ook afhankelijk van de camera zelf. Bovendien is die hoge snelheid alleen echt nuttig bij snelle bursts, dus 10 foto's in 3 seconden, dan wordt de grootte van het buffer de bottleneck (voor zover een P72 een (groot) buffer heeft) en dan moet je jezelf al afvragen of je dat ooit gaat doen en of je alleen voor die specifieke situatie een Ultra II kaartje wil kopen. Aangezien een P72 volgens DPReview een burstmode heeft van 2 foto's, lijkt me een Ultra II kaartje voor deze doeleinden een beetje overdreven.

Het enige waar je echt dagelijks profijt van hebt is de transfer naar je PC, in ieder geval als je een USB 2.0 of Firewire cardreader hebt. Dat kan echt heel veel schelen en dat is ook de enige reden dat ik destijds een snel kaartje heb gekocht.

Ik zou dus zeggen: als jij een Ultra-II kaartje de moeite waard vindt om bovenstaande redenen _en_ je kunt er een voor een redelijke prijs krijgen, vooral doen. Maar als de meerprijs niet opweegt tegen de lekkere kop koffie die je kunt gaan drinken als je 1GB aan data over aan het pompen bent naar je PC met je niet-Ultra-II kaart, ga dan gewoon voor een goedkoper kaartje :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-01 15:23

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Zo, die reply kun je meteen in de FAQ zetten Grrrrrene. :)

• The Dutchman
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-01 20:11
Dank je Grrrrrene :),

Verschil is iets van 5 euro :), misschien wel nuttig voor een volgende camera ooit :)

Ik herinner me dat als je foto's terugkijkt op de camera, dat je dan eerst een wazig plaatje zit, en dan na een halfje seconde een helderder plaatje, heeft dit te maken met de snelheid van de memory card, of de snelheid van de camera?

[ Voor 3% gewijzigd door The Dutchman op 08-02-2006 13:03 ]

----------------------------------------

Verwijderd

Dat weet je pas als je ze beide hebt geprobeerd ;) Waarschijnlijk is het de camera, maar er bestaat een kleine kans dat dat komt door het kaartje.
Pagina: 1