[gentoo]Temps van een Epia M10000 monitoren tijdens install

Pagina: 1
Acties:

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-02 16:38

MrScratch

I am rubber, you are glue

Topicstarter
Ik heb een Epia M10000 moederbord die ik voor een Mythtv frontend wil gaan gebruiken door er Gentoo Linux op te knallen. Nu is dat allemaal redelijk gesneden koek, maar dit keer heb ik een extra horde in de vorm van een Via processor die misschien te warm gaat worden.

Ik heb namelijk de standaard koeling vervangen door een zalman northbridge koelblok. Aan de zijkant naast dit koelblok staat een 8cm 2500rpm fan lucht over dit ding te blazen. Korte tests lijken te werken. Ik kan alleen op geen enkele manier de temps monitoren.

Nu kun je met lmsensors temperaturen monitoren en ik had gehoopt dat de live-cd met lmsensors zou zijn uitgerust, maar dit lijkt niet het geval. Ik kan dus geen temps monitoren tijdens het installeren en ik ben dus bang dat ik de boel overhit en opblaas.

Is er een manier om de temps te kunnen monitoren via de lmsensors software tijdens de install? Of zal de epia zichzelf uitgooien bij te hoge temps?

Look behind you! A three headed monkey!

• The-Hi_End
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-02 08:05
hou gewoon je vingers tegen het koelblok, als je ze er zonder probleem 10 sec kan tegen houden is er geen vuiltje aan de lucht...

Verwijderd

MrScratch schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 23:19:
[...]
Of zal de epia zichzelf uitgooien bij te hoge temps?
Kijk in je BIOS voor de instelling - zo goed als elk modern systeem heeft hier support voor.

• geforce5_guy
  • Niet online
Als je ACPI hebt kan je het ook zien in /proc/acpi/....

Daar staat thermal_zone ofzo in en ook de temperatuur.
Je kan het met cat ofzo tonen.

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:35
De epia borden (iig deze, heb m zelf ook) hebben geen ACPI sensoren aan boord...

+ je hebt een patch voor je kernel nodig om het vt1211 device te kunnen gebruiken

[ Voor 74% gewijzigd door Jelmer op 08-02-2006 00:03 ]

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
The-Hi_End schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 23:22:
hou gewoon je vingers tegen het koelblok, als je ze er zonder probleem 10 sec kan tegen houden is er geen vuiltje aan de lucht...
Is dit serieus? Een cpu kan toch makkelijk 60 graden worden? Dan zal ik mijn klauwen toch gewoon verfikken?
Jelmer schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 23:50:
De epia borden (iig deze, heb m zelf ook) hebben geen ACPI sensoren aan boord...

+ je hebt een patch voor je kernel nodig om het vt1211 device te kunnen gebruiken
Hmmm, dus ik moet eigenlijk een minimale install doen met gepatchte kernel, dan direct lmsensors installen en dan kan ik verder dingen gaan installeren.
Verwijderd schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 23:28:
[...]

Kijk in je BIOS voor de instelling - zo goed als elk modern systeem heeft hier support voor.
Dit heb ik uiteraard gezocht, maar ik kan het niet vinden. Ik kan ook op internet niet vinden of de Epia dit gedrag vertoont.

• The-Hi_End
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-02 08:05
MrScratch schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 08:59:
[...]

Is dit serieus? Een cpu kan toch makkelijk 60 graden worden? Dan zal ik mijn klauwen toch gewoon verfikken?
ja, dit is serieus, tot een graad of 40 is perfect houdbaar, hogere temperaturen heb ik niet graag voor een cpu, dus voor mij is deze methode al voldoende...

• rooiekool
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:21
softwarematig lijkt me een beetje uitgesloten tijdens een installl, dus dat wordt _echt_ monitoren: infraroodmeter oid in de buurt houden en af en toe eens kijken.

Een koortsmeter zal waarschijnlijk niet helemaal goed gaan: die verklaart je proc al heel snel dood :Y)

Met een oventhermometer of een dompelthermometer zal het waarschijnlijk ook niet werken omdat je niet zo'n leuk contactoppervlak kan krijgen. Misschien kan je wel zo'n buitentemperatuurmeter met plaksensor gebruiken. Dan meet je wel aan de verkeerde kant, maar je kan natuurlijk ook met een plakbandje oid het ding 'goed' op de warme delen plakken.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 23:28:
[...]

Dat is alleen bij je proc het geval volgens mij

Verwijderd

MrScratch schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 08:59:
[...]

[...]

Hmmm, dus ik moet eigenlijk een minimale install doen met gepatchte kernel, dan direct lmsensors installen en dan kan ik verder dingen gaan installeren.

[...]

Dit heb ik uiteraard gezocht, maar ik kan het niet vinden. Ik kan ook op internet niet vinden of de Epia dit gedrag vertoont.
Denk dat dit de beste methode is, northbridge (daar gaat het toch om?) mag volgens mij niet zo heet worden dat het echt pijn doet aan je vingers

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:13

BCC

Waarom zet je er niet tijdens de installatie een hele grote ventilator op? Dan kun je daarna lekker gaan monitorren..

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
BCC schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 23:40:
Waarom zet je er niet tijdens de installatie een hele grote ventilator op? Dan kun je daarna lekker gaan monitorren..
Dat is ook eigenlijk wel een beetje het geval al. Een 2500rpm fan van 8cm is een stuk groter dan de originele 4cm fan die erop zit. Als ik de kast open houdt, zou het wel moeten lukken, zat ik te denken. Af en toe even voelen en dan kijken we wel hoe ver we komen.
Verwijderd schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 23:39:
[...]

Denk dat dit de beste methode is, northbridge (daar gaat het toch om?) mag volgens mij niet zo heet worden dat het echt pijn doet aan je vingers
Nee, het gaat echt om de processor. Er zit een northbrigde koelblok op de processor. Een Via Epia heeft namelijk een processor van circa 4cm groot, daar past precies een NB-koelblok op.

Pagina: 1