[Hitachi 250Gb 8Mb SATA II]Zeer lage transfer rate...

Pagina: 1
Acties:
  • 317 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mmedia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-12-2021
Ik heb een Hitachi 250Gb 8Mb SATA II T7K250 (25DLA380) met een gemiddelde transferrate van ongeveer 11MB/s. Ik heb een Asus A8N-SLI Premium mobo met Nforce4 chipset. Heb hiervoor de chipset drivers geinstalleerd, behalve voor de SATA schijven, omdat ik gelezen had dat deze veel problemen veroorzaakte. Dus heb de standaard XP pro (SP2) drivers.. Zie ik iets over het hoofd?

Afbeeldingslocatie: http://img243.imageshack.us/img243/8816/clipboard017mf.th.gif
Afbeeldingslocatie: http://img255.imageshack.us/img255/2606/clipboard025fu.th.gif

Net SATAII (3 GB/s) ingesteld, zelfde resultaat :(

[ Voor 4% gewijzigd door mmedia op 07-02-2006 23:22 ]

Verwijderd

begin maar es met de sata drivers te instaleren.
De probleem drivers voor nforce 4 zijn de ide drivers en de firewall.
Ik draai zelf al meer als een half jaar probleemloos de ide drivers.
De rest van de nforce drivers heb je echt wel nodig om het zaakje een beetje te laten draaien

Volgens mij heb ik dezelfde hitachi en mijn transfer rates liggen uitstekend voor een sata schijf.

• Chutney
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-02 12:25
Hoe is het geluid van deze type schijf?...bij idle als bij seek?

Geen gekke zoemtonen?.. ik wil deze namelijk aanschaffen tervervanging van mijn WD120BB, die onwijs zoemt.

• mmedia
Verwijderd schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 07:42:
begin maar es met de sata drivers te instaleren.
De probleem drivers voor nforce 4 zijn de ide drivers en de firewall.
Ik draai zelf al meer als een half jaar probleemloos de ide drivers.
De rest van de nforce drivers heb je echt wel nodig om het zaakje een beetje te laten draaien
Je zegt dat de problemen van de nforce4 o.a. de ide drivers zijn. Toch zeg je dat ik deze moet installeren. Zijn de problemen inmiddels uit de wereld geholpen dan?

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-02 18:33

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Kan aan mij liggen, maar in die screenshots staat dat de cpu 100% belast werd? HD test proggies (ik gebruik Atto, Sisoft Sandra, Systool) hebben bij mij nooit 100% nodig om een HD te testen....

Is er niet een ander programma bezig op de achtergrond met defragmenteren (ik noem maar iets)? Check daarvoor je taskmanager wie die 100% cpu trekt.

P.S. Dit heeft trouwens de symptomen als dat de drive cache niet aan staat van die drive. En ja ik zie het vinkje bij "write cache", maar dat wilt nog niks zeggen aangezien het een third-party progje is.

[ Voor 26% gewijzigd door Dukey op 09-02-2006 11:27 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• sjobber
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-05-2024

sjobber

gefrituurde kokkereltomaat

Weet wel zeker dat het je drivers zijn. Had het laatst ook met een SATA hdd, alleen hier ontstond het probleem na enkele maanden. Oude driver verwijderd en hij liep weer als een tierelier. Ik zeg, ff installeren die hap.

Holy sh*t doesn't talk, but communicates by smell©

Verwijderd

mmedia schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 14:38:
[...]

Je zegt dat de problemen van de nforce4 o.a. de ide drivers zijn. Toch zeg je dat ik deze moet installeren. Zijn de problemen inmiddels uit de wereld geholpen dan?
Ik zeg dat er mensen zijn die problemen hebben met de ide driver, maar ik niet.
Dus ik heb em geinstaleerd.
Wat je moet doen is gewoon de hele nforce troep instaleren, in iedergeval zonder de firewall (die is los en daar vraagt ie ook apart om) want dat geeft gegarandeerd problemen (ook bij mij), en je moet zelf beslissen of je de ide driver wilt, maar de sata driver zit gewoon in het nforce pakket en die wil je wel.

De hitachi is bij mij zo stil dat ie verhuist naar m'n nieuwe te bouwen mediacenter pc.

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Zover ik weet zijn er geen problemen met de SATA driver en nforce4. Wel veel problemen met de IDE drivers.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:57
Mensen SATA is net zo goed als PATA IDE. Dus jullie spreken jezelf nogal tegen:
http://en.wikipedia.org/wiki/SATA
Verder zou het zonder die driver prima moeten werken, aangezien die immers de problemen veroorzaakt. Indien mogelijk, test de schijf eens in een ander systeem. Je kunt uiteraard de drivers proberen, maar ik kan me haast niet voorstellen dat het daarmee is opgelost. Maar goed, trial and error he ;).

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-02 18:33

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

The__Virus schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 10:12:
Verder zou het zonder die driver prima moeten werken, aangezien die immers de problemen veroorzaakt. Indien mogelijk, test de schijf eens in een ander systeem. Je kunt uiteraard de drivers proberen, maar ik kan me haast niet voorstellen dat het daarmee is opgelost. Maar goed, trial and error he ;).
Ik heb het topic nog eens gelezen maar ik kan geen opmerking vinden die zegt dat Sata hd's minder zijn ofzo :/ . Verder zou ik idd wel de hd eens proberen in een ander systeem. Ik meen dat er een patch is uitgebracht voor dit specifieke probleem: nieuws: Maxtor repareert SATA-problemen met nForce4-chipsets

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

The__Virus schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 10:12:
Waar lees jij in dat artikel dat PATA net zo goed / snel is als SATA of SATAII?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Ik denk dat je The Virus verkeerd begrijpt.
Wat hij volgens mij wil zeggen is dat SATA, net als PATA, een vorm van IDE is.
Of hij daar gelijk in heeft durf ik heel eerlijk niet te zeggen.

Ontopic:
@ TS: Installeer gewoon de nieuwste NForce drivers eens, sla de IDE-SW drivers, en de firewall over, en kijk of het is verholpen. Shit is het nu toch al, dus veel erger kan het niet worden, toch?!?

• mmedia
BredeP schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 13:42:

Ontopic:
@ TS: Installeer gewoon de nieuwste NForce drivers eens, sla de IDE-SW drivers, en de firewall over, en kijk of het is verholpen. Shit is het nu toch al, dus veel erger kan het niet worden, toch?!?
Ik heb geinstalleerd inclusief IDE-SW en zonder firewall, volgens mij geen problemen. Welke problemen zijn er eigenlijk puur aan de IDE driver gerelateerd, kan ik wellicht even testen of ik ze ook heb.

• The__Virus
BredeP schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 13:42:

Ontopic:
Bedoelde ik inderdaad. Nu ik het net teruglas, kon ik het beter iets anders formuleren inderdaad :). Maar het is een feit dat het enorm veel door elkaar wordt gehaald. IDE betekent Integrated Drive Electronics, het houdt dus alles wat een opslagmedium is zo'n beetje in. In dat artikel op wikipedia staat ook dit nog 'ATA, also known as IDE', dus P-ATA is net zo goed IDE als S-ATA. Maar meestal wordt IDE gekoppeld aan PATA, kom je ontzettend veel tegen, terwijl dat eigenlijk niet klopt. En dat maakt de boel juist ingewikkelder, want nu weet je niet wat iemand nou precies bedoelt :).

Ontopic:
Veel gehoorde problemen zijn: niet meer opstarten, random reboots bij schrijfacties (bij mij gebeurde het zelfs toen ik een cd laadde, verder nooit problemen gehad) en bestandscorruptie, maar een trage disk is geen bekend probleem. Maar is het probleem nu dan opgelost?

[ Voor 13% gewijzigd door The__Virus op 11-02-2006 09:40 ]

Verwijderd

de nforce ide problemen doen zich met name voor als bijv een cdrom drive die je wel ziet in de bios maar verdwijnt in windows, dat kan gebeuren bij het opstarten, maar het gebeurd ook wel dat je een cd fikt, en dan nog een wilt doen en dan is je cdrom verdwenen..
Verder heb ik verhalen gezien van bsods maar zelf nog nooit meegemaakt

• mmedia
The__Virus schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 09:37:
[...]
Ontopic:
Veel gehoorde problemen zijn: niet meer opstarten, random reboots bij schrijfacties (bij mij gebeurde het zelfs toen ik een cd laadde, verder nooit problemen gehad) en bestandscorruptie, maar een trage disk is geen bekend probleem. Maar is het probleem nu dan opgelost?
Ik heb zonder de Nforce4 IDE drivers dus een ontzettend trage transferrate (12MB/s)van mijn HD. Als ik de Nforce4 IDE drivers installeer dan heb ik een transfer rate van gemiddeld 65MB/s). Wat ik dus niet zo goed begrijp: als jullie die Nforce4 IDE drivers niet hebben geinstalleerd, hoe haal je dan normale transfer rates met de normale windows IDE drivers...

Rare problemen met cdrom heb ik nog niet meegemaakt... Corrupte bestanden, gebeurt dit bij het kopieren van cdrom naar HD schijf en/of in andere gevallen?

NB Ik zou dus liever de windows drivers gebruiken, maar met behoudt van prestaties

[ Voor 5% gewijzigd door mmedia op 12-02-2006 10:33 ]

• The__Virus
Tja probeer het dan nog eens. Installeer Windows nog eens opnieuw, want ik kan me niet voorstellen dat het met de standaard drivers niet werkt, dat zou niet mogen. Dan lijkt het toch alsof er iets mis is met de computer, maar dan wordt het weer lastig te zeggen wat. Ik heb namelijk de 160GB variant en die werkt ook liever met de standaard drivers :P.

• mmedia
The__Virus schreef op zondag 12 februari 2006 @ 10:36:
Tja probeer het dan nog eens. Installeer Windows nog eens opnieuw, want ik kan me niet voorstellen dat het met de standaard drivers niet werkt, dat zou niet mogen. Dan lijkt het toch alsof er iets mis is met de computer, maar dan wordt het weer lastig te zeggen wat. Ik heb namelijk de 160GB variant en die werkt ook liever met de standaard drivers :P.
Welke snelheden haal jij dan met HDtune?

• The__Virus
HD Tune: HDT722516DLA380 Benchmark

Transfer Rate Minimum : 24.2 MB/sec
Transfer Rate Maximum : 62.0 MB/sec
Transfer Rate Average : 49.1 MB/sec
Access Time : 12.6 ms
Burst Rate : 193.7 MB/sec
CPU Usage : 2.5%

SATA300 ingeschakeld. Let wel dat ik de 160GB variant heb, die is iets trager. Maar op dit moment haal je dus een nette score. Post eens jouw complete score van je schijf (dus test draaien en bovenin op copy to clipboard klikken en dat hier plakken ;))? Het kan ook een meetfout zijn namelijk, het programma bevat nog al wat bugs. Die minimum transferrate klopt BTW eigenlijk niet, die moet iets hoger zijn (zie hieronder), want hij had even in het begin een dipje.

edit: nog even getest met de IDE SW drivers geïnstalleerd (dus had nu NCQ) maar dat maakte geen enkel verschil:
HD Tune: HDT722516DLA380 Benchmark

Transfer Rate Minimum : 29.1 MB/sec
Transfer Rate Maximum : 62.0 MB/sec
Transfer Rate Average : 48.9 MB/sec
Access Time : 12.6 ms
Burst Rate : 198.5 MB/sec
CPU Usage : 3.1%

[ Voor 32% gewijzigd door The__Virus op 12-02-2006 12:19 ]

• mmedia
Heb de ide drivers via device manager teruggedraaid.
Nu krijg ik opeens deze scores met de normale windows drivers:
HD Tune: HDT722525DLA380 Benchmark

Transfer Rate Minimum : 31.1 MB/sec
Transfer Rate Maximum : 64.5 MB/sec
Transfer Rate Average : 52.8 MB/sec
Access Time : 13.3 ms
Burst Rate : 119.7 MB/sec
CPU Usage : 2.9%
Begrijp niet waarom het nu wel goed is.

• The__Virus
Nou probleem opgelost lijkt het :). Waarschijnlijk is er een instelling achtergebleven of veranderd, waardoor het nu wel goed werkt. Tis wel vreemd :P.
Pagina: 1