Toon posts:

Epox 8K5a2+ geen post-codes, geen beeps: dood?

Pagina: 1
Acties:
  • 176 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Na een rottige dag oorzaken zoeken en vooral elimineren zou ik erg gebaat zijn bij een bevestiging van mijn conclusie: een dood mobo.
Liever, een aai over m'n bol en een wijze opmerking over hoe ik iets simpels over het hoofd heb gezien, maar mijn hoop is eigenlijk gevlogen.

Symptomen:

Vanochtend bij aanzetten: aan/uit knop doet niets, de boel is alleen aan/uit te zetten door de werkschakelaar van de voeding. Die moest ik dus vanochtend uitzetten en toen weer aan: en start.
"Aanzetten" is een beperkte term hier, want alle fans en schijven gaan draaien, maar verder gebeurt er he-le-maal niets.

De debug LEDs blijven blanco en ook komt er geen beep.

Geprobeerd: voeding vervangen, bios reset dmv jumper, videokaart vervangen, geheugen eruit/vervangen, alle kaarten eruit, alle schijven eruit, allemaal geen verschil. Aansluitingen van power/reset knopjes omgedraaid, vervangen. Nagemeten of het bord overal stroomvoorziening heeft: ja.
Bord in een andere computer gezet: zelfde. En weer: zodra de stroom erop gaat, slaat alles aan: waarom!?

Opvallend is ook dat het bord niet gaat beepen als ik hem aanzet zonder geheugen erin. Dat zou volgens de search functie van GoT wel moeten, zelfs als de cpu kapot zou zijn.

Niet gedaan: processor vervangen. Heb namelijk toch geen alternatieve.

Is het einde oefening? En waarom o waarom slaat alles onmiddellijk aan, heeft dat iets te maken met een Soft-Off functie die op hol is, ondanks de bios-reset?

|:(

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Ik ben bang dat ik je gelijk moet gaan geven, en moet concluderen dat je mainboard defect is.
Wat je nog zou kunnen checken (visueel) is of er toevallig condensatoren geploft zijn, dan kun je je conclusie echt keihard maken. Aangezien je D-Leds ook geen response geven, lijkt het me, helaas voor jou, een duidelijke zaak.

Verwijderd

Topicstarter
BredeP schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 21:51:
Wat je nog zou kunnen checken (visueel) is of er toevallig condensatoren geploft zijn,
Was ik nog vergeten te melden: bord ziet er perfect uit.

Nog iets vergeten: de reden waarom ik zelf nog hoopte dat het de aan/uit schakelaar was; de laatste twee dagen reageerde de computer sowieso slecht op de aan/uit knop.
Of, ik moest het twee of drie keer proberen, of, de boel sloeg met een seconde of wat vertraging pas aan.

Dat deed mij ook denken aan condensator-problemen, maar visueel ziet het er dus (helaas) goed uit.

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-05 13:04
mischien stom idee hoor maar al eens gekeken of je pc-speaker het wel goed?? anders hoor je namenlijk niet je foutmelding, maar als je alles al hebt vervangen etc is het idd tijd voor vervanging(helaas)

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Verwijderd

Topicstarter
Michaelg schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 10:45:mischien stom idee hoor maar al eens gekeken of je pc-speaker het wel goed?? )
Juist een goed idee, het zijn altijd zulke stomme dingen die je over het hoofd ziet. Ik had het bord echter al aangesloten aan twee verschillende kasten, dus dat zal het niet zijn.

Het enige wat ik dus niet weet, is wat een eventueel kapotte cpu zou kunnen aanrichten mbt al dan niet opstarten, maar eigenlijk zie ik dat niet zomaar kapot gaan.

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-05 20:07

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

nou nee hoor, ik had dus hetzelfde met een mobootje hier (ik repareer ook nogal wat pc's voor mensen)
die had pcies hetzelfde ging alleen aan als ik de voeding aan zetten (na um uit te zetten) en ging alleen uit dmv power knop 5 sec in te houden, ook geen beepjes niks, heb ik me suf naar gezocht, bleek het AGP slot kapot te zijn gegaan

(mobootje draait weer voor mezelf met een pci kaartje als server)

dus je mobo hoeft niet per definitie dood te zijn, kan goed zijn dat er 1 gedeelte kapot is zoals bij mij dus de AGP

heb je de videokaart bijv eens in een ander systeem getest ?
heb je het mem getest met memtest86 ?

etc etc

[ Voor 23% gewijzigd door CrankyGamerOG op 08-02-2006 16:51 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels heb ik met heel veel geluk een exact zelfde bordje op de kop weten te tikken, en tadaa! Nieuwste bios geflasht, alles er in geprikt zoals het altijd zat, en de boel loopt weer soepeltjes.

Nog steeds geen daadwerkelijke diagnose wat er nu mis is met het bord, maar ik vermoed dat de voeding het mobo heeft gesloopt, op de éen of andere manier.

Het was een keurige Chieftec 360W voeding, maar op dit moment trekt hij nog maar slechts een klein peeceetje, zodra het wat zwaarder wordt geeft hij geen teken van leven meer.

De (nieuwe) boel draait dus inmiddels met een nette Cooler Master 430W voeding.

Iedereen bedankt voor de tips, en als ik er nog achter kom wat het was, zet ik het in deze thread neer om nakomers eventueel te kunnen helpen.

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-05 20:07

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

als je dan ook ergens ff een pci vidkaartje leent :X weet je dan zeker dat ie helemaal kapot is
voor hetzelfde geld is het alleen de AGP port ;)
en dan kan je het mamaplankje nog goed gebruiken voor een server oid

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Pagina: 1