Toon posts:

3.5mm jack aansluiten

Pagina: 1
Acties:
  • 1.023 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Bij het vervangen van een 3.5mm jack aan een kabel krijg ik (buiten de logische ruis wegens de slechte verbindingen) vreemd stereogeluid: zet ik mn balans naar L of R, dan krijg ik 'zuiver' geluid door allebei de boxen, maar als ik de balans gewoon in het midden zet, valt de stem uit de muziek bijna volledig weg.

De aansluitingen heb ik als volgt gemaakt: rood en wit aan L en R, en dan de ground van beide kanalen verbonden met de ground (buitenkant). En ja, ik weet dat het voorlopig nog niet echt zuivere aansluitingen zijn, maar het fenomeen is zo overduidelijk aanwezig dat het niet zal verdwijnen door alles mooi vast te solderen. Ook maken de kabels onderling geen contact ofzo.

Ik heb verder alle mogelijke combinaties geprobeerd (ookal is deze normaal gezien de enige juiste), met enkel slechtere resultaten. Iemand enig idee wat er misgaat?

Afbeeldingslocatie: http://pic.knalsite.fastmail.fm/jack.JPG

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:57

kraats

Ik rol

Als je ground nu slecht contact maakt, dan kun je inderdaad een raar stereobeeld hebben, zoals je nu hebt. Ik zou 'm toch eens vastsolderen. Je hebt het toch zo weer los als het niet klopt.

edit: ff 'uitleg'.. als je de massa laat zweven (niet aansluit), dan hoor je alleen de verschillen tussen het linker- en rechterkanaal. Alleen de leuke echootjes enzo dus. Mono-effecten zoals de stem zullen niet te horen zijn, omdat ze zich in het opheffen doordat het linkerkanaal negatief in serie staat met het rechterkanaal... Stel het maar eens voor als twee kleine wisselspanningsbronnen...

[ Voor 53% gewijzigd door kraats op 07-02-2006 21:21 ]

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Als de stem wegvalt heb je een fase verschil. Links en rechts staan dan in tegenfase, waardoor gelijkwaardige geluidsgolven elkaar opheffen (anti-geluid). Lijkt er op alsof het toch op de een of andere manier verkeerd is aangesloten. Kan je checken of de massa echt bij bijde kanalen aanwezig is?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Past die plug uberhaupt wel in een koptelefoonaansluiting? Zo te zien past ie maar half en dan is het niet vreemd dat de stereo niet klopt :+

[ Voor 3% gewijzigd door Palomar op 07-02-2006 21:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Als je ground nu slecht contact maakt, dan kun je inderdaad een raar stereobeeld hebben, zoals je nu hebt. Ik zou 'm toch eens vastsolderen. Je hebt het toch zo weer los als het niet klopt.
Mja, probleem is dat ik momenteel geen soldeerbout in de buurt heb. Maar de ground maakt toch echt wel goed contact, denk niet dat het dat is.
Als de stem wegvalt heb je een fase verschil. Links en rechts staan dan in tegenfase, waardoor gelijkwaardige geluidsgolven elkaar opheffen (anti-geluid). Lijkt er op alsof het toch op de een of andere manier verkeerd is aangesloten. Kan je checken of de massa echt bij bijde kanalen aanwezig is?
Ah, klinkt logisch idd. Maar hoe check ik dat dan? En enig idee waarom er geluid uit beide luidsprekers komt ook al staat de balans volledig links of rechts? Mss ook te maken met die aarding?
Past die plug uberhaupt wel in een koptelefoonaansluiting? Zo te zien past ie maar half en dan is het niet vreemd dat de stereo niet klopt :+
Waaraan zie jij dat die maar half zou passen in een koptelefoonaansluiting? En hoe ga je mn zuiver geluid verklaren als ik met de balans speel?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2006 21:29 ]

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Probeer het eerst eens met 1 kanaal. Zorg ervoor dat je dit goed krijgt qua balans. Als je links neemt, zou je alleen op L of midden wat moeten horen. Met de balans op R zou je niks moeten horen. Omgekeerd bij rechts natuurlijk.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

Topicstarter
Vaag, R kanaal met R massa geeft ok geluid, L kanaal met L massa geeft bijna niets, en L kanaal met R massa is in orde. R kanaal met L massa geeft ook bijna niets. Lijkt dat mn R L massa niet meer zo fris is of wijst dit op iets anders?

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Ik neem aan dat je je L-massa bedoelt?
Ontopic gezien kan ik je verder niet helpen, ben echt een leek op dit gebied.
Kun je niet gewoon de massa van zowel L als R op de R-massa aansluiten (aangezien deze in beide gevallen goed geluid produceerde) of zeg ik nu echt wat doms?

Verwijderd

Topicstarter
Idd, je hebt gelijk, L-massa, heb het aangepast. De massa's zijn gemeenschappelijk, ofwel snap ik er zelf geen bal van. Dit leek me een werkje van 10min, maar om één of andere reden krijg ik er geen geluid uit. Dus ofwel zijn mn kabels gaar, ofwel snap ik er geen reet van :P

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Probeer het eens zoals al gezegd door de ground en de fase om te draaien. Het is mogelijk dat de stem mono geluid is over L en R, en dus in tegenfase elkaar uitdooft. Draai een van de 2 boxen om (het snoer dan :p ) en kijk dan nog eens

Verwijderd

Topicstarter
Je bedoelt dus 1 grond en 1 fase samen op de ground en dan een grond links en een fase rechts bv? Dan heb ik monogeluid, maw beide boxen geven geluid, maar als ik mijn balans wissel, verdwijnt het geluid. Ervan uitgaand dat de apart geïsoleerde draad de fase is en de daarlangs liggende draad de fase grond is.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

Verwijderd schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 22:01:
Idd, je hebt gelijk, L-massa, heb het aangepast. De massa's zijn gemeenschappelijk, ofwel snap ik er zelf geen bal van. Dit leek me een werkje van 10min, maar om één of andere reden krijg ik er geen geluid uit. Dus ofwel zijn mn kabels gaar, ofwel snap ik er geen reet van :P
mmm vaag want normaal is de massa gemeenschappelijk :) dus zou je eigenlijk aan 1x genoeg hebben. okz beter om zet beide goed te hebben ivm kabel ruis etc. Wat zit er aan de andere kant van de kabel ? tulp stekkertjes toevallig ?

Verwijderd

Topicstarter
Luidsprekers, en niet echt duidelijk wat er daar vanbinnen gebeurt :)
Pagina: 1