[Auto] Krakend geluid bij wegrijden!

Pagina: 1
Acties:
  • 15.263 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-spawn
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-07 11:21

the-spawn

.: Dark Storm :.

Topicstarter
[Berlingo 1.9D 1997]
Beste mensen,

Ik loop met een klein probleempje, liever gezegd, rijdt.

Ik heb een Citroen Berlingo 1.9D, bestel uitvoering, uit 1997 met net 100.000km op de teller.
Ik heb vorige week mijn linker (bestuurderskant) homokineet kap vervangen omdat deze ingescheurt was. Dit is volgens mij allemaal goed gegaan, ik heb het gedaan met een vriend die al vaker aan auto's gesleuteld heeft en zelf heb ik ook de nodige kennis. Hebben alle bouten nog een keer nagelopen enzow

Maarnu, sinds dat is gebeurt maakt hij bij het optrekken uit stilstand een hard krakend geluid, het lijkt wel een oplooprem van een caravan, net of er wat blijft hangen.

We hebben de steekas nagekeken op speling, dat zit er niet meer op dan aan de andere kant, klein tikje van blok->wiel->blok.
Ook is het niet de uitlaat die tegen het chassis aan komt, want dat hebben we ook nagekeken.
Ook zitten de motor steunen nog goed vast.

Ik zit zelf te denken aan remmen die misschien blijven hangen(door vuil of iets dergelijks), maar als ik een stuk heb gereden dan is zijn mijn voorwielen niet warm/heet in het hart van de velg, ook de schijf, voor zover ik erbij kon niet echt warm, dan de homokineet die misschien toch kapot is.

het geluid lijkt van rechtsvoor (bijrijderskant) te komen, of van middenuit, moeilijk te bepalen, vanuit buiten ook moeilijk te horen en ik heb het bijvoorbeeld niet als ik over een rotonde rijd, zodat er extra kracht op de buitenste wielen komt.
Verder als ik wegrijdt zonder gas te geven, dus op stationair toerental, dan hoor ik niets :s maar wanneer ik een klein beetje gas geef wel, ook met meer gas, dus echt vlot optrekken dan wordt het erger/harder/langer.

Ik heb zo even geen idee hoe ik wat nu uit kan sluiten? of dat ik iets over het hoofd zie wat het nog meer kan zijn?

-=Alcohol is mijn vijand, maar in de bijbel staat dat je je vijand lief moet hebben=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

rem/handrem nog goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesdop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:54
Wat zegt de garage hiervan ? Meestal kunnen die je het zo zeggen na even gekeken te hebben en dan kan je het eventueel alsnog zelf doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Als een homokineet kapot is merk je dat vooral tijdens bochten, wanneer deze een hoek moet gaan maken (klak-klak-klak). Alleen een kraak tijdens wegrijden hoort daar niet echt bij, dan zou je het tenminste ook moeten horen tijdens afremmen en weer gasgeven

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-spawn

the-spawn

Topicstarter
Remmen doet hij nog goed, handrem doet het ook nog goed, heb achterwielen nog niet van de grond gehad om te kijken of die aanlopen. Maar lijkt me ander geluid te geven (meer achteruit).

Remblokken zijn nog goed.
Als ik ergens rijd en stuur los houdt, koppeling in duw en uit laad rijden, dus gas los, blijft hij mooi echtuit rijden.
Als ik dan fors rem, blijft hij ook mooi rechtuit rijden en wijkt dus NIET af.

-=Alcohol is mijn vijand, maar in de bijbel staat dat je je vijand lief moet hebben=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-spawn

the-spawn

Topicstarter
MadMarky schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 18:36:
Als een homokineet kapot is merk je dat vooral tijdens bochten, wanneer deze een hoek moet gaan maken (klak-klak-klak). Alleen een kraak tijdens wegrijden hoort daar niet echt bij, dan zou je het tenminste ook moeten horen tijdens afremmen en weer gasgeven
K heb vandaag op een parkeerterein me stuur in uiterst links en rechts gezet en toen weg gereden, dat maakt geen verschil, niet harder niet zachter.
Het lijkt idd wel op een soort KLAK KLAK KLAK.

Langs een garage ben ik nog niet geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 146043

Trekt hij naar een kant tijdens stevig remmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDevil
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-06 20:02

TMDevil

Blaat

Als ik het zo eens lees dan ga ik voor de homokineet. Waardoor was die hoes kapot ? en heb je dr wel weer nieuw vet bij gedaan of alleen de hoes vervangen ?

[onderbouwing]
Zodra je kracht op je homokineet zet hoor je hem. Hoe meer kracht, des te meer geluid :)

n54 power!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:15

SmartDoDo

Woeptiedoe

-> TFV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-spawn

the-spawn

Topicstarter
Hoes vervangen, was ingescheurd voor 1,5cm en hebben hem vervangen want keuring komt er aan.
Hebben hem vervangen en hebben alles weer goed ingevet met het vet dat was meegeleverd.

Me pa zat net even langs me, klinkt als iets wat droog loopt.
Als ik achteruit weg rijdt , heb ik nergens last van, en dan rijd ik best fors achteruit :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 146043

Het gaat een verstandig idee worden om terug te gaan naar de dealer of je te wenden tot de ANWB. Die weten veel meer dan wij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

TMDevil schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 18:41:
Als ik het zo eens lees dan ga ik voor de homokineet. Waardoor was die hoes kapot ? en heb je dr wel weer nieuw vet bij gedaan of alleen de hoes vervangen ?

[onderbouwing]
Zodra je kracht op je homokineet zet hoor je hem. Hoe meer kracht, des te meer geluid :)
Inderdaad. Als het goed is kan je kijken of de homokineet het is. Je hebt het blijkbaar bij het sturen en dan bij maximale uitslag. Zodra je het geluid hoort moet je gelijk de koppeling intrappen. Dan is de aandrijving weg en als het indedaad de homokineet is ook het geluid.
Hoor je het nog steeds dan is het de homokineet. Je had inderdaad ook het vet moeten aanvullen. Doordat je rubber kapot was is het vet weg kunnen lopen en is het nu niet vet genoeg meer waardoor je het hoort.
Als het niet je homokineet is zou je eens naar de stuurbegrenzers kunnen kijken of anderes naar de rubbers van je veren (veerschotelrubbers).

offtopic:
dit is eigenlijk gebaseerd op volvo's maar lijkt me op veel auto's van toepassing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-spawn

the-spawn

Topicstarter
DopdeDouwer schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 15:35:
[...]

Inderdaad. Als het goed is kan je kijken of de homokineet het is. Je hebt het blijkbaar bij het sturen en dan bij maximale uitslag. Zodra je het geluid hoort moet je gelijk de koppeling intrappen. Dan is de aandrijving weg en als het indedaad de homokineet is ook het geluid.
Hoor je het nog steeds dan is het de homokineet. Je had inderdaad ook het vet moeten aanvullen. Doordat je rubber kapot was is het vet weg kunnen lopen en is het nu niet vet genoeg meer waardoor je het hoort.
Als het niet je homokineet is zou je eens naar de stuurbegrenzers kunnen kijken of anderes naar de rubbers van je veren (veerschotelrubbers).

offtopic:
dit is eigenlijk gebaseerd op volvo's maar lijkt me op veel auto's van toepassing
Ik heb het NIET bij sturen, of maximale stuuruitslag, alleen als ik met maximale stuuruitslag WEG rijdt, maarja dat doet hij rechtdoor ook.
Ik heb het dus ALLEEN met wegrijden met gas, dus meer kracht op de wielen.
Op stationair of in zijn2 kan ik ZONDER geluid weg rijden.

Ik heb bij het vervangen van de hoes zeker wel alles goed dik met vet ingesmeerd.

Bij achteruit wegrijden heb ik er geen last van, dan rijd ik niet langzaam achteruit weg.

Hoe zou ik kunnen kijken als het me stabilisatorstangen of iets zouden zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

the-spawn schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 16:56:
[...]

Ik heb het NIET bij sturen, of maximale stuuruitslag, alleen als ik met maximale stuuruitslag WEG rijdt, maarja dat doet hij rechtdoor ook.
Ik heb het dus ALLEEN met wegrijden met gas, dus meer kracht op de wielen.
Op stationair of in zijn2 kan ik ZONDER geluid weg rijden.

Ik heb bij het vervangen van de hoes zeker wel alles goed dik met vet ingesmeerd.

Bij achteruit wegrijden heb ik er geen last van, dan rijd ik niet langzaam achteruit weg.

Hoe zou ik kunnen kijken als het me stabilisatorstangen of iets zouden zijn?
En als je achteruit rijdt en dan remt hoor je het dan ook? Zoals je het nu zegt (eerder niet gezien) kan t misschien ook je rubbers van je draagarm zijn. Als die een beetje verslijten komt er speling in of kan je metaal op metaal horen (ik weet niet of het zo klinkt). Als je je auto opkrikt of op een stoep rijd kan even aan je stabilisatorstangen voelen of het daar door komt.

Verder weet ik t niet, anders toch even langs een garage rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-spawn

the-spawn

Topicstarter
DopdeDouwer schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 17:44:
[...]

En als je achteruit rijdt en dan remt hoor je het dan ook? Zoals je het nu zegt (eerder niet gezien) kan t misschien ook je rubbers van je draagarm zijn. Als die een beetje verslijten komt er speling in of kan je metaal op metaal horen (ik weet niet of het zo klinkt). Als je je auto opkrikt of op een stoep rijd kan even aan je stabilisatorstangen voelen of het daar door komt.

Verder weet ik t niet, anders toch even langs een garage rijden.
het klinkt echt als metaal over metaal dat kraakt/schaaft.
ik zal die rubbers en stangen eens proberen

**edit
Ben net even een parkeerplaats op gereden, Daar ben ik even rondjes gaan draaien door me stuur uiterst links en rechts te zetten en dan rondjes te gaan rijden, hard en zacht.
Ik hoor het geluid dant alleen wanneer ik optrek uit stilstand om te gaan rijden :/

[ Voor 17% gewijzigd door the-spawn op 08-02-2006 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:10

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

the-spawn schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 18:09:
[...]

het klinkt echt als metaal over metaal dat kraakt/schaaft.
ik zal die rubbers en stangen eens proberen

**edit
Ben net even een parkeerplaats op gereden, Daar ben ik even rondjes gaan draaien door me stuur uiterst links en rechts te zetten en dan rondjes te gaan rijden, hard en zacht.
Ik hoor het geluid dant alleen wanneer ik optrek uit stilstand om te gaan rijden :/
Is je probleem inmiddels opgelost?
En zo ja, hoe? Kreeg vanmiddag namelijk dezelfde situatie voorgeschoteld :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-spawn

the-spawn

Topicstarter
Het is inderdaad opgelost :)

het bleek mijn uitlaat te zijn.
Er bleek een collega achteruit op een laag paaltje te zijn gereden en daarom was de uitlaat naar voren gereden, de knik in de uitlaat vanuit het spruitstuk was dus steiler geworden.

Hierdoor kwam de uitlaat op het moment van gas geven (motor kantelt dan naar achter) op het subframe en maakte een hels kabaal in de auto. Erbuiten was niets te horen.
Die heb ik warm gestookt en wat vlakker gebogen.
Daarna weer gemonteerd en probleem is opgelost.

Ik hoop dat je hier wat mee kan. suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:09

paQ

Resonerende uitlaten kunnen de vreemdste geluiden veroorzaken ja

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 99022

Aan de topictitel kon ik het al zien dat t je uitlaat was, vaak is het een geknapt rubber waardoor de uitlaat tegen de achteras, of bij sommige auto's, de stuurkolom komt en het kraken veroorzaakt. Had ik zelf ook bij mn Golf II GTI 16v

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:35
Hee die ga ik even onthouden.. Ik heb namelijk ook "geluidjes" bij het wegrijden. Ff de rubbers etc controleren komend weekend.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 99022

Kan vanalles zijn, voel je het in t stuur sig69? Kan ook motorsteun zijn e.d. omschrijf eens wat je hoort/voelt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:10

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Ik heb het doorgegeven!

Laatst zijn toevallig de rubbers van de ophanging van de uitlaat vervangen en sindsdien is het erger geworden. Kwestie van ff de ophanging bekijken dus, denk ik! :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Pagina: 1