Toon posts:

Lelijke en vaak onleesbare fonts in firefox

Pagina: 1
Acties:
  • 522 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik draai al enige tijd debian-sid en sinds ik mijn font collectie heb uitgebreid zijn veel sites onder firefox bijna niet meer le lezen door erg storende fonts.

het probleem is dat ik niet weet welke fonts dit tot stand hebben gebracht en ik doordat ik ook met webdesign bezig ben ook liever geen fonts ga verwijderen (tenzij echt noodzakelijk)

Nu weet ik dat je in firefoxook custom fonts kan plaatsen, zodat alleen je eigen fonts gebruikt worden en niet degene die in de site zijn opgenomen. Deze optie werk wel, maar het nadeel is dat de fonts dan zeer wazig overkomen en dat doet gewoon pijn aan mijn ogen na een tijdje.

Een paar voorbeeldjes met wat ik bedoel.

Afbeeldingslocatie: http://img59.imageshack.us/img59/618/screenshotk0wx.png

en

Afbeeldingslocatie: http://img84.imageshack.us/img84/7457/screenshot1k3fo.png

Herkent iemand dit probleem en heeft ook een oplossing waarbij ik al mijn fonts gewoon kan behouden?

• Upsal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-08-2024
Re-install Firefox eens als je dat nog niet gedaan hebt, of probeer eens de nieuwste versie.

• jurp5
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-01 20:52
Dit lijkt mij eerder op een verkeerd standaard font.

• terabyte
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-07-2025

terabyte

kan denken als een computer

Zie hier een typische 'WOS/MCSE' oplossing!

Ik zou eerder kijken naar de profiel instellingen. Hebben andere users op hetzelfde systeem ook last van dit probleem? (Maak desnoods een compleet nieuwe test-user voor zulke zaken) Zoniet, dan moet je je profiel (lees: je homedirectory) eens nader inspecteren.

Probeer dingen zoals fc-cache -fv verplaats (backup) je .mozilla of .firefox directory en zie wat er gebeurt als je Firefox start.

Verwijderd

Topicstarter
Upsal schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 18:42:
Re-install Firefox eens als je dat nog niet gedaan hebt, of probeer eens de nieuwste versie.
Verwijderen van de .mozilla/firefox folder helpt niet als hat een profiel fout is lijkt me dat dat zou moeten helpen :(

Wrom een herinstall? this geen windows :P
jurp5 schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 19:20:
Dit lijkt mij eerder op een verkeerd standaard font.
Dat dacht ik ook, maar hoe los ik dat op?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2006 19:39 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

terabyte schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 19:36:
[...]

Zie hier een typische 'WOS/MCSE' oplossing!
quit ranting.
Dit is geen profile issue maar Firefox die antialiased truetype fonts verwacht en niet krijgt.
Ik zou dan eens kijken naar MS corefonts (of iets dergelijks), er is een package waar de meeste webfonts inzitten voor gebruik onder Linux.
http://corefonts.sourceforge.net/

Weliswaar niet free, maar mierenneuken kan altijd nog.

[ Voor 5% gewijzigd door alt-92 op 08-02-2006 00:24 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-11-2025

RSpliet

*blink*

Bewerken->Voorkeuren, Naar 'Inhoud', en daar de default font instellen. Eventueel kan je de fonts ook die-hard instellen in about:config.

Schaadt het niet, dan baat het niet

Verwijderd

Topicstarter
BackSlash32 schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 00:22:
[...]

quit ranting.
Dit is geen profile issue maar Firefox die antialiased truetype fonts verwacht en niet krijgt.
Ik zou dan eens kijken naar MS corefonts (of iets dergelijks), er is een package waar de meeste webfonts inzitten voor gebruik onder Linux.
http://corefonts.sourceforge.net/

Weliswaar niet free, maar mierenneuken kan altijd nog.
msttcorefonts heb ik geinstalleerd staan is overigen met uitzondering van Tahloma (heet die zo? ) geheel gratis, maar dat terzijde.
Seven of Nine schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 00:25:
Bewerken->Voorkeuren, Naar 'Inhoud', en daar de default font instellen. Eventueel kan je de fonts ook die-hard instellen in about:config.
In mijn geval dus "edit -> preferences -> content" dit is dus de optie waar ik eerder naar verwees. De default font staat ingesteld op Times, maar als ik hem naar serif (of sans serif) zet maakt dat geen verschil.

Via de advanced optie kan ik aangeven dat ik alleen de door mij toegewezen fonts will laten gebruiken, maar dan krijg ik koppijn (blurry) fonts voor mijn neus wat niet echt lekker werkt.

Tis een rot probleem ik weet het en de oplossing is jammer genoeg niet echt simpel lijkt me, daar geen een van de geopperde potentiele oplossingen werkt of werkbaar is. (dit is geen kritiek overigens).

Ben al wel achter een font type die me dit probleem geeft nl helvetica, maar dit is niet de enige. Ik ga dus even opzoek welk font pakket helvetica installeerd en verwijder deze even om te zien of dat wat uitmaakt.

edit:

resultaat

het bleek dus dat er een font pakket was geinstalleerd die ik niet zelf heb aangeklikt door vlc, omdat het daar een dep van is. het font pakket betreft ttf-freefont en in deze zit een helvitica font die blijkbaar voor dit effect zorgt.

Aangezien ik de fonts die in dat pakket zitten al via een ander pakket heb geinstalleerd kon ik deze gewoon verwijderen en is het probleem inweze opgelost.

bedankt voor de hulp allemaal :)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2006 00:54 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

free != gratis, maar ook dat terzijde ;)
Tis een rot probleem ik weet het en de oplossing is jammer genoeg niet echt simpel lijkt me, daar geen een van de geopperde potentiele oplossingen werkt of werkbaar is. (dit is geen kritiek overigens).
Dan zou ik toch eens proberen met een testuser, controleer daarmee de werking van je fonts.
Ook in je DE trouwens..

Hebben andere apps geen problemen met dezelfde fonts?

[edit]
ja zeg, zo snel werkt m'n onscreen keyboard ook weer niet :P

[ Voor 13% gewijzigd door alt-92 op 08-02-2006 01:01 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Dit is een bekend probleem. Aangezien ik nu even niet op mijn Linux-bakkie internet kan ik het niet testen voor je, maar het was een heel gedoe om het goed te krijgen, en sommige zaken als chaboxen werken bijvoorbeeld ook niet...javascript en die fonts gaan niet lekker samen, halve fonts in je typebalkje of helemaal niets te zien.

Hotmail ging bij mij altijd wel goed dacht ik, ook wel eens halve lettertypen gehad, het ligt niet aan je Linux, puur aan je je FF.

Verwijderd

Topicstarter
BackSlash32 schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 00:53:
free != gratis, maar ook dat terzijde ;)
Ahh free as in freemind niet als in free beer oke snap em ;)
Dan zou ik toch eens proberen met een testuser, controleer daarmee de werking van je fonts.
Ook in je DE trouwens..
stomme vraag misschien, maar wat is DE??
Hebben andere apps geen problemen met dezelfde fonts?
niet dat me is opgevallen in elk geval.
ja zeg, zo snel werkt m'n onscreen keyboard ook weer niet :P
8)7 sry zal het niet meer doen ;)

• jschot
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-07-2025
Verwijderd schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 02:04:
stomme vraag misschien, maar wat is DE??
DE staat voor Desktop Environment: Voorbeelden zijn KDE, XFCE en (in jouw geval zo te zien) Gnome.

• psyBSD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

jschot schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 12:35:
[...]

DE staat voor Desktop Environment: Voorbeelden zijn KDE, XFCE en (in jouw geval zo te zien) Gnome.
Inderdaad,

Een Desktop Environment verzorgt de volledige desktop beleving, in tegenstelling tot een window manager (zoals KWM, XFWM of Metacity) die alleen het window-management regelen en dus een onderdeel zijn van de DE. Met een DE kun je ook je systeem configureren, screensavers instellen, user-management doen etc.

[ Voor 3% gewijzigd door psyBSD op 08-02-2006 12:50 ]

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:53

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Het betreffende font is waarschijnlijk de Impact (eventueel ookde Swiss), een redelijk standaard font dat bv in alle windows-distributies zit ...
ik vermoed dat er een default stylesheet is wat een aantal default fonts definieert voor Firefox, bekende 'standaard fonts' ... waar kennelijk de Impact nogal hoog staat ...
Mogelijk ziet Firefox de Impact als enige als behorend tot een generieke 'sans-serif font-family' (generieke font-familiy zijn bepaalde lettertypes die bepaalde groepskenmerken delen, bv sans-serif, of juist serif, monospace of fantasy)

het gaat niet om het overrullen van op websites gedefinieerde CSS-stylesheets (immers voor elementen waar een font gedefinieerd is, wordt deze wel correct afgebeeld), maar enkel om de webpagina's waarvoor geen font vastgelegd is, en de browser dus uit de eigen standaard instellingen een font kiest...

In firefox kun je de standaard fonts kiezen in de Voorkeuren/preferences, onder algemeen, kun je 'standaard lettertypes kiezen ... hiermee leg je eigenlijk de generieke font-family vast ...
kies daar bv bij sans-serif liever een Arial of Tahoma font.

Afbeeldingslocatie: http://judi.kw.nl/img/got/firefox_fonts.png

als er wel degelijk een ander font gekozen is bij 'Sans-serif'.. kan het zijn dat juist dit font beschadigd is, en moet je het vervangen door een werkende variant.

[ Voor 10% gewijzigd door RM-rf op 08-02-2006 13:44 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Pagina: 1