Toon posts:

[SERVER] DL360 G2 boot on power / Bios ?

Pagina: 1
Acties:
  • 538 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik vroeg mij sinds enkele dagen en ook wel eens eerder af hoe je in de BIOS van een Compaq server komt. Volgens mij staat deze op een HD weggeschreven ipv een BIOSrom. Ik wil graag dat deze machine opstart zodra ik power op de connector zet, ipv dat alleen de lampjes gaan branden en je vrolijk denkt dat het ding aan het booten is |:(

Ik heb al wat google werk gedaan en ook eerder hierop gezocht. De één zegt F10 tijdens het booten, echter is dit voor de raidcontroller, de ander zegt weer ALT+F2 tijdens het booten, de volgende weer CTRL+F1 tijdens het booten, maar niets werkt helaas.

Ineens bedacht ik me dat het wel eens zou kunnen zijn dat je da met de SmartStartCD op kunt lossen. Dit heb ik nog niet geprobeerd omdat ik net een fijne installatie op deze machine heb staan :*)

Kan iemand me een duidelijk beeld geven misschien hoe ik uberhaubt in de BIOS van het ding kom ? Wellicht is de Boot On Power optie wel niet aanwezig, maar dan heb ik toch nog de BIOS gevonden :)

Ik bezit de machine al geruime tijd, maar weet dit helaas niet, echt een geweldige machine voor Linux testen :D

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Al zou ik zo even niet een antwoord op je vraag kunnen geven, maar echt zoveel nut heeft een BIOS niet in Linux sinds die eigelijk vrijwel alles van de BIOS negeert en zelf alles doet. Zo kun je bv een 200GB HDD in een 386 stoppen en nog laten werken (om even een voorbeeld te noemen).

Als de HDD niet al te groot is en je netwerkfunctionaliteit hebt kan je proberen om er een image van te maken en dan even spelen met die SmartStartCD? :)

C:\>_

Verwijderd

Topicstarter
Vinnie schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 17:28:
Al zou ik zo even niet een antwoord op je vraag kunnen geven, maar echt zoveel nut heeft een BIOS niet in Linux sinds die eigelijk vrijwel alles van de BIOS negeert en zelf alles doet. Zo kun je bv een 200GB HDD in een 386 stoppen en nog laten werken (om even een voorbeeld te noemen).

Als de HDD niet al te groot is en je netwerkfunctionaliteit hebt kan je proberen om er een image van te maken en dan even spelen met die SmartStartCD? :)
Het is inderdaad erg handig dat Linux de BIOS eigenlijk voor wat hij is, echter vind ik het wel handig om te weten waar die BIOS nou zit :)

Ik zal die SmartStart eens proberen, ik moet alleen even wat bedenken omdat mijn 2 HD's in Raid1 staan en nog Hardwarematig ook 8)7 (I O+ SoftRaid namelijk)

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Kun je niet op de Compaq sites de specificaties van je server opvragen? Daar zou alle informatie te vinden moeten zijn.
En ik snap niet hoe je SoftwareRAID boven HardwareRAID zet. Performance van HardwareRAID is al een stuk beter dan Software/FirmwareRAID.

C:\>_

Verwijderd

Topicstarter
Vinnie schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 17:40:
Kun je niet op de Compaq sites de specificaties van je server opvragen? Daar zou alle informatie te vinden moeten zijn.
En ik snap niet hoe je SoftwareRAID boven HardwareRAID zet. Performance van HardwareRAID is al een stuk beter dan Software/FirmwareRAID.
Die specs heb ik ooit eens gevonden, had ze toen niet nodig en ze zijn lastig te vinden, poor documentation als je het mij vraagt.

HWraid is gewoon niet sneller dan SWraid, sterker SWraid kan zelfs sneller zijn dan HWraid, maar die discussie is al vaker gevoerd.

Wat ik in mijn Linux werkstation doe is: Ik wil een upgrade, trek de HD's eruit of clone ze en zet ze in het nieuwe systeem en Linux draait lekker verder. Crasht er wat dan ben ik sneller weer aan de gang dan dat ik vanaf HWraid moet recoveren.

HWraid kan gewoon erg tricky zijn. Maarja, iedereen heeft zo zijn voorkeur.

Verwijderd

Topicstarter
Dit blijkt allemaal niet makkelijk te zijn. een BIOS bij een compaq server noemt men een RBSU die je met het indrukken van F9 bij de post zou moeten kunnen accessen. Ik kom er helaas niet in op deze manier maar ik kwam wel een zeer klein topic tegen bij de forums van HP dat een proliant server schijnt te onthouden wat zijn laatste situatie is geweest op het gebied van powermanagement. Sluit je het systeem af met "shutdown -h now" en je trekt de stekker eruit zal hij uiteraard niet meer aan gaan (soort powerfailure-idee). Wanneer je de stekker eruit trekt wanneer het systeem draait zal het systeem zodra er weer spanning op het lichtnet komt uiteindelijk vanzelf weer aan gaan en booten.

Mijn probleem is hierbij opgelost, jammer alleen van die BIOS, maar daar zal ik HP eens over bellen als ze iets los willen laten.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

De BIOS van Proliant DL360's staat niet op de hdd hoor. D'r staan wel extra spulletjes op, inderdaad. Maar als het goed is krijg je vlak na (!) de raid-controller een prompt om op (ik meen) F10 te drukken om in de RBSU te komen.

Tenminste, zo gaat 't bij alle Compaq en HP ProLiants die ik onder handen heb gehad-- toegegeven de vroegste DL360 was een G3, niet G2.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg dus F8 voor de raidcontroller en F10 (op het 'nieuwe' scherm) om partities te managen.

Ik snap daar dus niets van inderdaad. Heb jij enig idee ?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

't is F9 zo bezie ik net. Prompt ziet er op een DL360G4 ongeveer zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.cyberhq.nl/~marco/prompt.png

Dit zie je na de RAID controller. Bij mij zit er ook nog een 'press ctrl-S for HP boot agent' ofzo tussen. Daarna wordt 't scherm leeggeveegd en zie je dit. De RBSU moet er ongeveeer zo uitzien:

Afbeeldingslocatie: http://www.cyberhq.nl/~marco/rbsu.png

(bedacht me dat ik er nog een in canada heb hangen die ook nog z'n auto-boot na powerfailure ingesteld moet hebben...)

[ Voor 14% gewijzigd door CyBeR op 08-02-2006 00:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Klopt, G4 is anders, die hebben dus 100% zeker die RBSU. Een G2 vraag ik me af of die dat heeft.

Wat jij post is het nieuwe scherm na de Processors en de controller waar je F8 kon drukken ? ik kan volgens namelijk F8 of CTRL-S doen, maarja moet ik even bekijken.

De F10 die jij hebt is dus bij mij Paritiemanager voor de raidcontroller (hoewel F8 dat ook is :?).

Ik zou de bios eens op kunnen daten van P21 naar P26, hoewel daar alleen maar nieuwigheden voor Server 2003 + USB in zaten.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 00:28:
Klopt, G4 is anders, die hebben dus 100% zeker die RBSU. Een G2 vraag ik me af of die dat heeft.
Zoals ik al zei is de oudste waar ik mee werk een DL360G3, die heeft 't ook.
Wat jij post is het nieuwe scherm na de Processors en de controller waar je F8 kon drukken ? ik kan volgens namelijk F8 of CTRL-S doen, maarja moet ik even bekijken.

De F10 die jij hebt is dus bij mij Paritiemanager voor de raidcontroller (hoewel F8 dat ook is :?).
Na de RAID controller komt dat ctrl-S ding voor HP Ethernet Boot Agent, daarna een screen clear en die drie regels. Daarna begint de bootloader (Lilo) z'n ding te doen.
Ik zou de bios eens op kunnen daten van P21 naar P26, hoewel daar alleen maar nieuwigheden voor Server 2003 + USB in zaten.
Denk niet dat 't helpt, maar kan vast geen kwaad.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal HP maar eens bellen met mijn serienummer, ik kom er echt niet uit gewoon ! Bedankt in ieder geval voor je plaatjes, wordt wel wat duidelijk in het topic.

Ik zal mijn bevindingen vandaag of morgen nog eens posten !

• mabarto
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-02-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 17:23:
Ik vroeg mij sinds enkele dagen en ook wel eens eerder af hoe je in de BIOS van een Compaq server komt. Volgens mij staat deze op een HD weggeschreven ipv een BIOSrom.
Dit is bij de G1 het geval. Hiervoor heb je smartstart CD 5.x nodig (rode Compaq hoesje en label)
Ineens bedacht ik me dat het wel eens zou kunnen zijn dat je da met de SmartStartCD op kunt lossen. Dit heb ik nog niet geprobeerd omdat ik net een fijne installatie op deze machine heb staan :*)

Kan iemand me een duidelijk beeld geven misschien hoe ik uberhaubt in de BIOS van het ding kom ? Wellicht is de Boot On Power optie wel niet aanwezig, maar dan heb ik toch nog de BIOS gevonden :)

Ik bezit de machine al geruime tijd, maar weet dit helaas niet, echt een geweldige machine voor Linux testen :D
De powerbutton blijft oranje als ie 'uit' staat. Netwerklampjes branden wel e.d. maar de powerbutton is oranje.
RBSU kun je inderdaad ook via je Smart Start CD bereiken en hiervoor hoef je geen install te doen. Booten vanaf de CD en je kunt zo RBSU opstarten.

Verwijderd

Topicstarter
mabarto schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 00:42:
[...]

Dit is bij de G1 het geval. Hiervoor heb je smartstart CD 5.x nodig (rode Compaq hoesje en label)
Mh, ik heb die CD wel, maar het is een G2. Ik durf het bijna niet te zeggen, maar.... volgens mij moet het bij die van mij ook zo
[...]

De powerbutton blijft oranje als ie 'uit' staat. Netwerklampjes branden wel e.d. maar de powerbutton is oranje.
RBSU kun je inderdaad ook via je Smart Start CD bereiken en hiervoor hoef je geen install te doen. Booten vanaf de CD en je kunt zo RBSU opstarten.
Aha, OK, toch de Smartstart nodig en niet op HD :)

Opgelost lijkt me... nu die CD er morgen eens in >:)
Pagina: 1