Tweedehands Clio kopen - Advies

Pagina: 1
Acties:
  • 1.322 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

Topicstarter
(overleden)
Binnenkort is mijn auto, een Renault R5 van 13 jaar oud met 120.000km op de teller, aanvervanging toe. Ik had mijn garagist dan ook gevraagd om even uit te kijken en een seintje te geven mocht hij een tweedehands autootje van 6à 7k euro hebben. Bij voorkeur een Clio. Alle tijd van de wereld, geen haast.

Nu zag ik toevallig net een Clio te koop staan:

Bouwjaar 2003
1400 cc
18.900km

Automatische airco, Boordcomputer, Airbags, Alarminstallatie, Alu velgen, Radio-cd-speler, Elektrische spiegels, Getinte ruiten, Sportzetels, Sportstuur

7950 euro.

Iets meer dan ik voorzien had in m'n budget, maar ik vind het het wel waard, rekening houdend met alle opties en de kilometerstand. Nu ga ik die wagen waarschijnlijk vanavond bezichtigen en een testritje maken, maar ik ben een absolute autoleek.

Waar ik op wil letten:
- Baanvastheid (stuur loslaten, niet te veel trillingen...)
- Remmen
- Schokdempers

Maar gezien de voordelige prijs vrees ik een beetje voor addertjes onder het gras. Daarom, heeft iemand nog tips waar ik ook naar moet kijken?

Tot slot nog even het verhaal waarom de auto verkocht wordt (volgens de garagist): Meisje had auto gekregen van ouders, is getrouwd en heeft een kindje. Nu gebruikt dat gezin slechts één wagen (de gezinswagen van haar echtgenoot) en dus verkopen ze deze. Klinkt op zich plausibel.

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gangbare prijs voor deze auto is toch wel 10k. Helemaal met deze km-stand. Ik zou iig oppassen. Als het te mooi is om waar te zijn, .......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-09 13:32
Heb je meer gegevens over het type? Renaults hebben verschillende uitvoeringen. Authentique (schraal), Dynamique (sportief), Privilege (chique) en Initale (full options)

Zelf heb ik een Clio uit 2004 gehad als leaseauto. Geweldig ding. Ging als de brandweer en heeft geen klap verkeerd gegeven. Was een Initiale 1.5 dCi 100pk. Topmodel diesel dus. :P
Doet wel zeer op de belastingaangifte trouwens :X

Ik heb zelf 1x een uitgevallen regensensor/ruitenwisser gehad. Maar opnieuw starten en hij deed het weer. Voor de rest nada in 75k km in 16 maanden.

Alle clio's hebben een beetje Franse Uiensoep versnellingsbak. Gaat een beetje gevoelloes en je moet goed roeren. (Behalve de versie die ik had, die had de bak van de nieuwe Megane, veeeel strakker)

Verder opletten op de geëikte dingen: Carroserrienaden evenwijdig enz enz. In principe zijn de voorschermen van kunststof. Dus daar hoort ie niet te kunnen roesten. Ik kan wel zeggen dat het 1 van de fijnste auto's is die ik heb gehad.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-09 09:10

Wok

Dakloos...

Prijs is inderdaad scherp voor die Clio... Weet je toevallig welk van welke bouwmaand de Clio is, want in november 2003 is er een lichte facelift doorgevoerd, wat meespeelt in de occassionwaarde. Desalniettemin blijft het een scherpe prijs.

Specifieke aandachtspunten voor een Clio... Het is een Renault, dus de electronica kan weerbarstig zijn. Gezien de leeftijd en de zeer lage km-stand, zou ik sowieso zien dat je de onderhoudshistorie boven water krijgt. Is er zo weinig gereden omdat de vorige eigenaar de auto zo weinig nodig heeft gehad, of heeft het ding door storingen vaak en lang stilgestaan?

Wat je ook zeker moet beoordelen bij de proefrit is het zitcomfort/zitpositie. De stoelen zijn wat onderbemeten voor langere mensen (>1,80m) en het stuurwiel staat vlakker dan je van een personenauto zou verwachten (meer bestelbus positie). Even aanvoelen of je tevreden bent met de zithouding dus. Sommige mensen zullen hier geen problemen mee hebben, maar anderen (waaronder ik) ervaren dit als onprettig.

Als je toch bij de auto bent, trek de olievuldop even los en inspecteer de onderkant. Zit daar een mayonaiseachtige aanslag, dan betekent dit dat er alleen korte afstanden mee zijn gereden (de olie komt dan niet op temperatuur, en die 'mayonaise' is dan vocht uit de olie wat zich heeft afgezet). Dit hoeft niet meteen te duiden op ernstige problemen, maar dit kan wel duiden op een 'lui' motorblok... Je zult de auto dan opnieuw in moeten rijden.

Schokdempers zullen hoogstwaarschijnlijk nog wel in orde zijn of de vorige eigenaar moet regelmatig uitstapjes buiten de gebaande wegen moeten hebben gemaakt :P Remmen zijn wel een punt van aandacht. Grote kans dat de remmerij nooit echt warm geworden is en dat veelvuldig met de voet op de rem is gereden (stadsverkeer). Remschijven kunnen wellicht kromgetrokken zijn (trillingen in het stuur, met name bij remmen).

In ieder geval zeker stellen dat de auto een grote beurt krijgt bij aflevering als je hem koopt :)

Ow ja... controleer ook de banden. Gezien de lage km-stand staat de auto zeer waarschijnlijk nog op zijn eerste set banden. Banden hebben echter niet het eeuwige leven en ook stilstand is niet goed voor de banden (uitdroging). Controleer de wangen van de banden dan ook op haarscheurtjes. Over het algemeen is het niet aan te raden om veel langer dan vier/vijf jaar met een set banden te doen.

[ Voor 10% gewijzigd door Wok op 07-02-2006 23:39 ]

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoeri
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

Topicstarter
(overleden)
Thx, hier kan ik wat mee.

Ik rij zelf al een paar jaar renault en al onze auto's hier in het gezin zijn renault, dus op zich ken ik de versnellingsbak en zo wel. Het gaat overigens om een Clio Billabong Edition (beperkte serie) uit juni of juli 2003. Gisteren ben ik niet meer bij de garage geraakt, het wordt dus vanavond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 14:33

Impry

Rallymedia.nl

Heb niet echt veel toe te voegen, moet alleen zeggen dat het een prima wagen is. Hier thuis hebben we ook een Clio uit (januari) 2003, inmiddels 36000km op de teller. Een 1.2 16V en die loopt echt goed.
- Bij hogere bochtensnelheden wel best veel last van onderstuur, maar even gas los en hij pakt weer voldoende grip.
- Zitplaatsen achterin zijn niet superruim (vooral hoofdruimte is wat krap) maar is nog wel te doen.
- Versnellingsbak is naar mijn mening niet echt opvallend lastig ofzo, alleen z'n vijf wil hij nog wel eens moeilijk in gaan.

Tot zover mijn ervaringen met de Clio :)

[ Voor 5% gewijzigd door Impry op 08-02-2006 13:40 ]

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoeri
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

Topicstarter
(overleden)
Even een kopie uit het Ganz Geile Aankoop-topic
GGGGGGGGGGA (Ganz Ganz Ganz Ganz Ganz Ganz Ganz Ganz Ganz Geile Aankoop, wat mij betreft)

Clio
Clio Billabong 1.4 16V
Gekocht op 8-2-2006
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/e13b1cb6dbb9deceda671f6cbfdd450e/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/0eb71acc768725d3f41716c1b0c2da36/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/3c4c0d331bb7ec571714a49bd77421a8/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/86b813dcf728ec6c5399ae0603d450ee/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/dd3b50ad7c1cd54dedb7f21eb071964a/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/aca2a1afe5ee96e68dce7322be95b0f9/thumb.jpg
  • Metaalkleur
  • Sidebags
  • Airbags
  • Volautomatische airconditiong
  • Alarminstallatie
  • Alu velgen
  • Radio-cd-speler
  • Centrale vergrendeling
  • Elektrische ruiten & spiegels
  • Getinte ruiten
  • Sportstuur
  • Sportzetels
Bouwjaar: juni 2003
18.900km op de teller
Het enige mankement was een schram op de rechterachterkant en lichtjes beschadigde velg. In ruil daarvoor doet hij nog een gratis groot onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 14:33

Impry

Rallymedia.nl

Mooie wagen hoor, zeker voor die prijs!
Apart om hem zo in vijfdeurs-editie te zien terwijl hier hier in driedeurs staat :P
Je zult hier echt veel rijplezier mee hebben!

Stuur is trouwens wel een standaard stuur, i.p.v. een sportstuur, maar houdt wel fijn vast.

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoeri
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

Topicstarter
(overleden)
Impry schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 20:32:
Je zult hier echt veel rijplezier mee hebben!
I really hope so :+
Stuur is trouwens wel een standaard stuur, i.p.v. een sportstuur, maar houdt wel fijn vast.
Dacht ik ook, maar iemand vertelde me dat het niet het standaardstuur zou zijn, maar ook niet het gewone 'sportstuur' van renault. Dus eigenlijk gewoon een aangepast stuur van de Billabong-editie :? In elk geval boeit dat me niet zo, al de rest is interessanter dan dat stuurtje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Clio's zijn degelijk autos
weinig mis mee
eigelijk weinig mankementen mee die ik zo op kan noemen
dus veel plezier ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

De vroege Clio 1.6 hebben last van moeilijk oplosbare motorstoringen.
De 1.4 was met airco (optie) duurder dan de vergelijkbaar uitgeruste 1.6 (standaard airco).

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3p0x
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-09 15:45
Verwijderd schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 21:01:
Clio's zijn degelijk autos
weinig mis mee
eigelijk weinig mankementen mee die ik zo op kan noemen
dus veel plezier ermee!
Tja het ligt eraan hoe je dat bekijkt he :P . Persoonlijk vind ik de stoelen en de wegligging bagger van renault in het algemeen (ik hou niet zo van dat zachte spul). En achterin een senic wil ik ook niet lang zitten (die irritante "kuipstoeltjes" zitten niet erg fijn vind ik..)

Ps. mijn mening is wel voor een groot deel gebasseert op een senic en niet op een clio maar dat terzijde (en op een peogoet 206 wat uit hetzelfde land komt en vergelijkbaar is..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rejgun
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:30

Rejgun

Leven is Bier drinken

feli met je nieuwe auto

nog kunnen achterhalen waarom de prijs relatief laag was? geen schadeverleden?

Audi: Vorsprung durch Technik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoeri
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

Topicstarter
(overleden)
Rejgun schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 19:18:
feli met je nieuwe auto

nog kunnen achterhalen waarom de prijs relatief laag was? geen schadeverleden?
Geen schadeverleden. De originele eigenaars hebben zich gewoon laten bedotten :P

Zij hebben hem voor een spotprijsje aan de dealer verkocht, en die dealer heeft vervolgens besloten om niet zoveel procent extra winst te maken, maar te stunten en zijn gewone winstmarge te berekenen waardoor hij een relatief lage prijs kon rekenen en toch nog een leuke winst maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rejgun

Rejgun

Leven is Bier drinken

Niet zo mooi voor de vorige eigenaar, maar zeker wel zo mooi voor jou :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Ik weet niet of die Clio nu gebruik maakt van een directe onsteking maar dat is toch wel een probleem bij Renault. De bobijnen van Sagem zijn niet goed en worden met de container vervangen.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 16:35

LopeZ

Too much is never enough

Wat veel mensen volgens mij vergeten:
Woonplaats Zonnebeke (België)
Zou de, voor ons nederlanders, de lage prijs verklaren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rejgun

Rejgun

Leven is Bier drinken

Ow, dit verklaart inderdaad een hele hoop. Voor ons een lage prijs, maar voor Belgie niks bijzonders inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Chevy454 schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 20:30:
Ik weet niet of die Clio nu gebruik maakt van een directe onsteking maar dat is toch wel een probleem bij Renault. De bobijnen van Sagem zijn niet goed en worden met de container vervangen.
de oude types van voor 2003 wel ja
de nieuwe types zijn verbeterd volgens Sagem/Renault dus het is maar net welke erin zitten
ook zijn er vele goede oude bobines. heel vaak zit het probleem doordat de motoren van deze autos worden afgespoten voor showroom gebruikt etc waardor er vocht bij komt en het dus stuk kan gaan.
en ja in deze clio zitten ze ook als het een 1.4 16v is

• Magicw00b
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-08 13:43
Verwijderd schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 23:21:
[...]

de oude types van voor 2003 wel ja
de nieuwe types zijn verbeterd volgens Sagem/Renault dus het is maar net welke erin zitten
ook zijn er vele goede oude bobines. heel vaak zit het probleem doordat de motoren van deze autos worden afgespoten voor showroom gebruikt etc waardor er vocht bij komt en het dus stuk kan gaan.
en ja in deze clio zitten ze ook als het een 1.4 16v is
Bij onze Renault Scenic (2001) zijn in de afgelopen jaren all 3x alle 4 de bobines vervangen, respectievelijk ik 2002, 2003 en 2006. Dit terwijl mijn ouders nog geen 17.000KM op jaarbasis rijden, de bobines blijven een zwak punt van Renault.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-08 15:54

sjaakaq

It might get loud

Sunder schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 21:59:
[...]
Alle clio's hebben een beetje Franse Uiensoep versnellingsbak.
[...]
OMG :D

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thefirstikke
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Met het onderstel van de Clio is echt weinig mis, vind het persoonlijk zelfs een van de betere (beste) in zijn klasse. Heb ervaring met Clio II Phase 1 1.9dci en 1.416v, Phase II 1.2 en 2.0. Speels onderstel met Frans comfort zonder zweverig en gevoelloos te worden.

Zoals met alles, het is maar net waar je voorkeur naar uit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blacksnak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-07-2024
Even gechecked hier (hebben thuis Renault-garage ;) ) en verkoopprijs is normaal. Rekening houdend met schade zou prijs zelfs nog iets scherper kunnen!

Als je me even het chassisnummer bezorgt kan ik zelfs het verleden even besnuffelen ;-)

[ Voor 2% gewijzigd door Blacksnak op 17-02-2006 09:41 . Reden: Auto. airco niet meegerekend ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 23:21:
Heel vaak zit het probleem doordat de motoren van deze autos worden afgespoten voor showroom gebruikt etc waardor er vocht bij komt en het dus stuk kan gaan.
Vocht is inderdaad het probleem bij die dingen. Die komen langs de warmteafvoergaten naar binnen.
Maar dat hoeft niet alleen door het afspuiten komen. Kan ook gewoon komen door de hoge vochtigheidsgraad van de lucht in de winter.

[ Voor 16% gewijzigd door Chevy454 op 17-02-2006 10:58 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daarom roesten Clio's in nederland weg als een pakje boter in een magnetron en zijn de Clio's uit het zuiden van Frankrijk nog stuk beter staat, zelfs met hun weggedrag daar, dan de nederlandse modelen ;)

Nee verder moet je echt opleten op roest. Check: Kofferbak open doen en dan bij de electronica doorvoer buizen kijken (beetje optillen) of het roest daar. Verder kijk onder de auto zelf vooral in de achterste wielkasten op roest bij de veerpoten. En idd... Franse auto's zijn niet electronische wonders... duitsers ook niet maar de fransen staan er erg bekent om. Verder moet je kijken of je clio netjes start. De 1.2 en 1.4 hebben soms wat gezeik met starten in de kou. Hou daar rekening mee. Ik heb zelf een Clio RS 172pk gehad en moet je zeggen een hele fijne auto ondanks de kleine probleempjes die elke maand wel opkomen doemen (maar ligt ook beetje aan mij uitvoering). Ik kan je aanraden deze post ook op Clio forums te plaatsen die mensen weten een hoop van en helpen je graag op weg.
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blacksnak
  • Laatst online: 07-07-2024
Verwijderd schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 18:56:
Nee verder moet je echt opleten op roest. Check: Kofferbak open doen en dan bij de electronica doorvoer buizen kijken (beetje optillen) of het roest daar. Verder kijk onder de auto zelf vooral in de achterste wielkasten op roest bij de veerpoten.
Het roestverhaal bij Renault is al jaren van de baan hoor! Der zit niet voor niets een roestgarantie op van 12 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom denk je dat ze die roest garantie geven :P ... nee maar serieus Clio 2 phase 1 en 2 de nog wel de onderdanen aan het anti-roest programma van renault waar ze mee in 1997 zijn begonnen. Verder roesten auto's harder in nederland dan in frankrijk. Ze hebben hier namelijk volgens mij nog nooit van pekel gehoord in de winter :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 22:39

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb zelf CLIO gereden.. een 1.2 versie ( kaal ). Deze heb ik gekregen toen er 8km op de teller stond. Heb er totaal 3 jaar in gereden ( 120.000km ).

Deze problemen heb ik gehad.

1) kapotte wiellagers achter ( na 30.000km )
2) relaisschakeling naar brandstofpomp kapot ( 90.000km ).

En voor de rest helemaal niets nada. Top auto verder.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Pagina: 1