Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Welke PIC?

Pagina: 1
Acties:

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik wil een timer bouwen dmv een PIC maar ik weet niet welke. Er zijn vrij veel verschillende. Ik zie wel dat er overal weer andere cijfertjes bij staan maar wat betekend dat precies voor mij?

Wat ik er mee wil:

Hij moet een (het liefst meerdere) pootje(s) een instelbaar (dmv programmeren of schakelaar keuze??) aantal microseconde hoog kunnen maken. Minimaal aantal microseconden is 1. Misschien dat ik met 10 ook nog wel weg kan komen maar 1 heb ik toch het liefst.

Ik heb me natuurlijk al wat verdiept in PICs en zover ik gelezen heb kan een PIC een instructie per kloktik uitvoeren. Betekend dat dat ik genoeg heb aan een 2mhz ofzo PIC of zijn er nog dingen waar ik geen rekening mee hou?

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Verwijderd

Voor zover ik weet in de 16-reeks zit je met een deler van 4, dus als je 4mhz kristal gebruikt heb je een instructietijd van 1µs.
Afhankelijk van wat je nodig hebt zal je ooit een keuze moeten maken, persoonlijk ga ik meestal voor de 16F628, genoeg peripherals, veel online tutorials, enz enz.
Maar mss heb jij aan een 8 pins of de nieuwe 6 pins wel genoeg.

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
als de timing echt belangrijk is, zou ik voor een pic met timer gaan..., maar goed, wie ben ik :D

U vraagt, wij antwoorden.

• LWY
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-07-2022

LWY

= Louie

Misschien een 12F629 of 675? Dan heb je (uit m'n hoofd) 5 pins over voor output en ze hebben een ingebouwde 4MHz oscillator.

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
die 12 serie is 12 bit, ik heb begrepen dat dat klote programmeren is.... niet?

waarom kijk je niet op de Microchip pagina kan je precies kiezen wat je wilt...

[ Voor 52% gewijzigd door MeMoRy op 07-02-2006 17:49 ]

U vraagt, wij antwoorden.

Verwijderd

De 12 serie is 8 bits zelfs, maar programmeren in assembly kan prima, vooral voor een dergelijke relatief simpele toepassing.

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
MeMoRy schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 17:46:
die 12 serie is 12 bit, ik heb begrepen dat dat klote programmeren is.... niet?

waarom kijk je niet op de Microchip pagina kan je precies kiezen wat je wilt...
Op die microchip pagina kan ik kiezen uit allerlij opties waarvan ik op zich wel weet wat ze betekenen maar is het voor mij belangrijk? Hoeveelheid ram, volgens mij heb ik bijna niets nodig dus dat maakt niet uit denk ik? Memory type, doet dat er nog toe? Kan ik stellen dat iedere PIC boven de 4mhz voor mij voldoet?

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

LWY schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 15:41:
Misschien een 12F629 of 675? Dan heb je (uit m'n hoofd) 5 pins over voor output en ze hebben een ingebouwde 4MHz oscillator.
Alleen als de timer erg precies moet zijn (een klok oid) is een ingebouwde oscilator niet echt handig, veel meer afwijking dan een los kristal van een paar cent :)
Pagina: 1