Toon posts:

[A7N8X-XE] Doet alles behalve een OS draaien

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Om een lang verhaal kort te maken.

Ik heb een nieuw Asus A7N8X-XE SocketA moederbord, met een Athlon 2600+ Barton en 2x512MB TwinMOS en een nVidia Vanta VGA kaartje (ding moet als server dienen).

Nu doet dit setje alles, geeft beeld, kan netjes het BIOS in, het bord bewaart ook de BIOS settings, enz. Maar (jaja, hij komt), zodra je iets boot (Booten van Xp CD, Linux live CD, en ja zelfs een Win98 bootflop) bevriest de pc. Bij de Xp CD knippert de cursor nog wel, maar bij de Linux live Cd (Ubuntu) beweegt er niks meer (je ziet alleen het ubuntu logo). De win98 bootflop geeft een groen blokje met een O erin knipperend.

Nu heb ik er al ander geheugen in gehad (uit m'n eigen werkende pc dus dat kan het niet zijn). Andere VGA kaart had ook geen zin. Het moederbord en de CPU blijven dus over. Nu is het moederbord nieuw... Dus zou je de CPU verdenken. Ik hier zo gauw geen SocketA CPU liggen maar ik kan vanavond even naar mijn werk rijden en daar even wat proberen.

Mijn vraag nu, hoe kan het dat ik in het BIOS kan e.d. maar zodra ik iets boot dat de pc bevriest? Als de CPU kapot is doet de pc toch helemaal niks meer? In mijn jarenlange cariere als n3rd heb ik zoiets in ieder geval nog nooit meegemaakt :) . Iemand een idee?

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-05 16:18
ik heb dat al wel meegemaakt , en veel ,dat zijn meestal budgetbordjes, soms ook met een hoogkwaltiteitsbord , of processor, dus een van de twee is kapot , maar nog niet helemaal , misschien komt dat nog wel , misschien ook niet , maar soit , ik heb meegemaakt dat dit kwam doordat de northbridge kapot was , omdat de bios corrupt was , en omdat er een stukje van de core van de CPU was , allemaal bij verschillende systemen

Out of the box? What box? There is no box.

Verwijderd

Topicstarter
Vanavond op m'n werk, was die bak al terug naar de klant |:( . Geen CPU om te testen dus.

Ik zal daar dus op moeten wachten. Ondertussen nog meer ervaringen?

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-05 20:07

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

ik heb hetzelfde bordje en pcies hetzelfde probleem
probeer eens ander geheugen ? , daar lag het bij mij iig aan

en daarbij Twinmos staat niet op de QVL lijst voor dit bordje, grote kans dat het daar dus aan ligt, nadat ik QVL mem erin propte draait ie als een zonnetje

A7n8x-XE QVL List
Afbeeldingslocatie: http://verkeersschoolrijo.nl/qvl.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door CrankyGamerOG op 08-02-2006 00:03 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• Kwak
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-07-2025
Ik heb ook een keer iets dergelijks gehad, BIOS en dergelijke was allemaal zichtbaar tijdens het booten. Tijdens de install van WinXP liep ie steeds vast. Wat bleek, de CPU was fors overclocked. Toen ik de FSB naar beneden schroefde was het probleem over en deed ie het normaal. Dus misschien moet je daar even naar kijken. Barton 2600 draait op 333 en als je FSB op 200 staat zou het kunnen dat er iets misgaat.

Specs

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

dkwakkel schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 00:04:
Ik heb ook een keer iets dergelijks gehad, BIOS en dergelijke was allemaal zichtbaar tijdens het booten. Tijdens de install van WinXP liep ie steeds vast. Wat bleek, de CPU was fors overclocked. Toen ik de FSB naar beneden schroefde was het probleem over en deed ie het normaal. Dus misschien moet je daar even naar kijken. Barton 2600 draait op 333 en als je FSB op 200 staat zou het kunnen dat er iets misgaat.
nah dat lijkt me echt sterk, ik zie zat bartons op 200 lopen, ik gok toch echt op het QVL geheugen, wat heel herkenbaar is voor mensen die een mamaplank hebben uit de "a7n8x" serie

maja probeer het toch maar you never know :X

[ Voor 5% gewijzigd door CrankyGamerOG op 08-02-2006 00:07 ]

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ach je kan natuurlijk gewoon even de pc zo ver mogelijk terugclocken om ook dat in iedergeval uit te sluiten. Het lijkt mij ook onwaarschijnlijk, maar je weet maar nooit.

• Kwak
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-07-2025
Misschien was het ook niet de FSB van cpu die het probleem gaf, maar kon het geheugen het niet aan. Verder had ik alle geheugenbankjes vol, er zat 1.25 gieg intern in.

Specs

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

@Kwakkel
dus 2x 512 en 1 x 256 ? waarom doe je dat dan in hemelsnaam als ik vragen mag :?

Als je die 2 x 512 alleen erin doet in dual channel mode is je pc sneller :X

die 256 wat je er nu bij propt helpt niet echt imho

@TS
maja aangezien je mamaplankje je twinmosjes niet slikt (grote kans iig) heb je nu niks, ik zou proberen toch mem uit de qvl list te bemachtigen

[ Voor 29% gewijzigd door CrankyGamerOG op 08-02-2006 17:16 ]

Verwijderd

CrankyGamerOG schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 00:05:
[...]

nah dat lijkt me echt sterk, ik zie zat bartons op 200 lopen, ik gok toch echt op het QVL geheugen, wat heel herkenbaar is voor mensen die een mamaplank hebben uit de "a7n8x" serie

maja probeer het toch maar you never know :X
ligt ook aan de multiplier he.. dat zat bartons een fsb van 200 trekken wil niet zeggen dat élke barton dat doet omdat sommige bartons een hogere multiplier hebben.. daar zit je dan met je 15 × 200 (=3000Mhz) :P denk niet dat er een barton is die dát gaat trekken :P

ik weet niet welke versie van de 2600+ barton de ts heeft, maar als het dus het model met 133Mhz fsb is weet je iig zeker dat een fsb van 200 veel en veel te hoog is

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2006 09:30 ]

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

juist jah. daar heb je idd gelijk in
maar zoals ik al zei heb ik pcies hetzelfde bordje
met pcies hetzelfde probleem gehad (ook met de cursor en dan niks meer)

dus vandaar dat ik het toch op het mem gooi

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-05 14:30

Archimond

Lopende Helpdesk

Zet eens de FSB van je CPU op 166mhz in de BIOS en van je geheugen niet op SPD of auto, maar manuel op 166mhz.

Zo loopt alles 1:1, sneller en stabieler. Als het dan nog niet werkt is het je geheugen + moederbord is erg picky met geheugen, vooral twinmos draait er niet goed op.

Mijn neefje heeft precies dezelfde onderdelen, maar kan max 180FSB /180mhz memory draaien. Hoger = niet werkende geluid en lan, op 200mhz memory/166mhz CPU = Windows bootscherm blijft vastzitten en pc reboot.

[ Voor 28% gewijzigd door Archimond op 08-02-2006 20:38 ]

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:04
Asus + TwinMOS staat erom bekend een ramp combinatie te zijn. Zie ook de FAQ.

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

jah en dat is nou al 4 of 5 keer voorbij gekomen en we hebben nu nog steeds niks gehoord van de TS

@TS

heb je nou al wat geprobeerd ? geef eens een update

Verwijderd

Topicstarter
Een bericht van de TS, sorry voor de vertraging :)

Ik heb inderdaad ander geheugen geprobeerd maar dat was Buffalo. Ik ga nu een andere CPU ophalen (anderhalf uur rijden :Y) ) en dat proberen, dan hou ik jullie op de hoogte!

Verwijderd

Topicstarter
CPU opgehaald, erin geduwt, en de bak is nu Server 2003 aan het installeren... _/-\o_

Aangezien het gezeik wat ik ermee gehad heb de laatste tijd wil ik niet te vroeg juichen, maar het ziet er naar uit dat het toch de CPU was. De bak draait nu met 2x512MB TwinMOS.

Erg vreemd probleem, nog nooit meegemaakt zoiets. Ik hou jullie op de hoogte of ie stabiel draait.
Pagina: 1