Toon posts:

ext3 partitie tabel kapot?

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gister mijn 20gig hdd overgekopierd naar mijn nieuwe 160gb hdd.

Dit ging goed, en ik kan ook opstarten vanaf de nieuwe hdd.
Echter nu wil ik graat de / partitie vergroten. (die is namelijk dezelfde grootte als hij was op de 20gig schijf)...

Nu wil ik dit doen met PQ Magic 8 maar die geeft code 701 aan. Dit betekend dus een kapotte partitietabel.

Dit heb ik proberen te repareren met de tool van Partition Table Doctor, echter geeft deze aan dat het om een ext2 schijf gaat :S? Dit wil dus ook niet echt lukken

Ik heb nu de command fsck gedaan op de PC, en die geeft al een half uur lang EXT3-fs errors aan. Maar deze blijven steeds hetzelfde, ik heb het gevoel dat hij in een while loop zit ofzo wat dus niet echt opschiet. (Hoe lang duurt dit ongeveer normaal?)

Wat is het snelst om de partities weer gezond te krijgen? Ik wil een herinstallatie van debian graag vermijden, vanwege het vele geconfigureer.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2006 14:01 ]

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-02 21:10

zAo

GPLv2 Fanboy

Kun je niet beter een nieuwe (grotere) partitie op je 160GB disk aanmaken en alle data overhalen?

Ik zou trouwens niet met PQ Magic 8 aan je ext3 partities gaan zitten, gebruik dan liever Gparted/QTparted.

Verwijderd

Topicstarter
zAo schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 14:03:
Kun je niet beter een nieuwe (grotere) partitie op je 160GB disk aanmaken en alle data overhalen?

Ik zou trouwens niet met PQ Magic 8 aan je ext3 partities gaan zitten, gebruik dan liever Gparted/QTparted.
Bedankt voor je tip :)

Hoe lang duurt het normaal dat fsck klaar is met scannen?

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

ext3 is trouwens ext2 + wat journaling zooi, dus dat Partition Magic dat zegt klopt wel :)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Topicstarter
Wat houd dit precies in:
EXT3-fs error (device ide0(3,1)) in start_transaction: Journal has aborted
En dan vooral het gedeelte "Journal has aborted"...

Want het uitvoeren van fsck vind ik nu wel heeel lang duren

• Da Fox
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-01 18:01
Waarom hang je niet beide HDDs in je computer
Start je op met de oude,
fdisk je de nieuwe naar de gewenste partitie(s) grootte(s)
mke2fs -j /dev/nieuwehddpartitie
mount de partitie ergens (mount /dev/nieuwehddpartitie /mnt/nieuwehddpartitie)
en dan cp -R(+goede file permission preserving options) je / /mnt/nieuwehddpartitie

Dat zou ook moeten werken, toch?

"Man fears the darkness, and so he scrapes away at the edges of it with fire." - Rei Ayanami

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het anders opgelost,

gewoon een herinstallatie op mijn 160gb hdd... het draait nu weer als ene zonnetje

bedankt voor jullie inbreng

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:25
Waarom zit je te klooien met Windows tooltjes als je Linux draait :?

Op welke manier had je de harddisk gekopieerd, ook met een dergelijk programma de hele harddisk inclusief partitietabel etc. overgezet zeker? Want dat veroorzaakt waarschijnlijk de problemen.

Je hebt het al anders opgelost, maar een volgende keer: er is onder Linux niets "magisch" zoals een registry en weet ik wat voor crap die ervoor zorgen dat je systeem niet werkt als je gewoon alle bestanden kopieert, iets wat in Windows veel lastiger is en waarschijnlijk de reden dat je gewend bent naar dit soort oplossingen te grijpen (complete partities of harddisks kopieeren).

Als je gewoon alle bestanden kopieert naar een nieuw filesystem op de nieuwe HD, werkt alles prima - zolang ook de rechten+eigenaar maar meegekopieerd worden (maar dat is niet zo lastig).
Pagina: 1