Notebook HDD vervangen door CF kaart

Pagina: 1
Acties:
  • 191 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-09 12:08

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Ik heb thuis nog een oude IBM PS/2 Notebook, een L40SX:

Afbeeldingslocatie: http://user.chollian.net/~surewolf/pics/TPbook/part2/L40SX.JPG

Dit is een notebook met een 386SX CPU @ 20 MHz, 6 MB RAM en een HDD van 85 MB. Het BIOS heeft ongetwijfeld last van de 528 MB (504 MiB) limiet.

Nu had ik graag een wat meer diskruimte gehad, maar notebook HDD's van pakweg 500 MB zijn uitgestorven. Nu had ik het idee om een IDE adaptor te kopen voor Compact Flash kaarten (verkrijgbaar bij www.myelectronics.nl) en er dan een Compact Flash kaart van 512 MB in te stoppen.

Ik wil graag naast MS-DOS/Win 3.1 weer Concurrent DOS 386 draaien. Dat gaat nu niet omdat ik de HDD capaciteit heb opgeschroefd met Doublespace. Daar kan CDOS niets mee, net als met software die de BIOS limiet van 528 MB omzeilt. Bovendien is de vraag of de notebook met een HDD boven de BIOS limiet opstart.

• Hebben mensen hier ervaringen met het gebruik van een CF kaart als HDD?
• Hoe ziet het uit met de levensduur van CF bij deze toepassing?
• De huidige HDD heeft een datatransfer rate van 11 Mbps met een average seek time van 16 ms. IIRC is zelfs een standaard CF kaart sneller. Ik heb nog een normale Sandisk van 512 MB liggen.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Men zegt dat een stuk flashgeheugen ongeveer een miljoen writecycles aan kan (readcycles zijn onbelangrijk).
Ik weet niet hoe hard zoiets gaat, maar er bestaan wel toepassingen van flash als HDD.
Zal dus wel niet zo hard lopen dat je flash abnormaal hard slijt ofzo...

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is net alsof je een skelet weer leven in wilt blazen....

volgens mij moet je hier niet aan beginnen ;) je kan misschien beter een pentium laptopje op de kop tikken voor 50Eu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 13:45:
Dit is net alsof je een skelet weer leven in wilt blazen....
:D
volgens mij moet je hier niet aan beginnen ;) je kan misschien beter een pentium laptopje op de kop tikken voor 50Eu.
Daar heb ik ook al aan gedacht, maar op een of andere manier is het wel kicken om zo een oude doos nog aan de praat te houden!

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

@pocketpc2003: dude waar is je tweakers spirit!
dit is retro man! :)
heb zelf nogsteeds een 286 notebook van Compaq liggen :P (naja, notebook... koffer met een schermpje en tobo :P )

[ Voor 6% gewijzigd door McKaamos op 07-02-2006 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

offtopic: mja als er een NIC inzit , kun je dan niet met NFS wat simpels doen?

[ Voor 7% gewijzigd door Boudewijn op 07-02-2006 13:49 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Boudewijn schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 13:49:
offtopic: mja als er een NIC inzit , kun je dan niet met NFS wat simpels doen?
weinig kans dat dat er op zit, en als het ding PCMCIA heeft is het hoogstwaarschijnlijk 16bit en geen 32bit en om daar nog een kaartje voor te regelen lijkt me niet zo makkelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Helaas, geen NIC om board. En wat nog erger is: geen ISA of PCI, maar MCA slot aan de achterkant. Krijg daar maar nog eens een NIC voor.

edit:
PCMCIA kent dit ding al helemaal niet, om nog maar van USB te zwijgen.

[ Voor 23% gewijzigd door EXX op 07-02-2006 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-09 01:24

NBK

Weercam-Avatar

McKaamos schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 13:44:
Men zegt dat een stuk flashgeheugen ongeveer een miljoen writecycles aan kan (readcycles zijn onbelangrijk).
Ik weet niet hoe hard zoiets gaat, maar er bestaan wel toepassingen van flash als HDD.
Zal dus wel niet zo hard lopen dat je flash abnormaal hard slijt ofzo...
DOS houd een stuk minder gegevens bij in logfiles dan bijv XP. Dus die miljoen write cycles zul je waarschijnlijk niet halen.
Volgens mij moet dit gewoon werken. Grootste probleem waarom in gewone PC's geen CF gebruikt word is de doorvoer snelheid. Dat is ongeveer 4 tot 10 MB/s. Veel te weinig voor een modern OS maar die oude laptop HDD heeft waarschijnlijk een nog lagere doorvoer dus waarschijnlijk gaat die laptop er zelfs flink sneller van worden.

edit:
Enige probleem zal misschien zijn om een IDE<>CF converter te vinden die in een 2,5" bay past...

Ow,
Vaak staat bij oude laptops de bios informatie op de HDD. Deze zul je dus over moeten zien te kopiëren..

[ Voor 37% gewijzigd door NBK op 07-02-2006 14:00 ]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Dat klopt. De huidige HDD heeft géén DMA, maar 32 KB cache en een transferspeed van 11Mbps. Dat is dus ongeveer 1.3 MB/s schat ik. Dan wordt CF sneller. Een ander pluspunt: de accu zal langer meegaan en het ding wordt volledig geluidloos.

edit:
myelectronics verkoopt een adaptor die precies de afmeting heeft van een 2.5" HDD. Zelfs de montage gaatjes zijn aanwezig. Ook heeft deze adaptor de benodigde 44 polige IDE aansluiting die veel door laptops wordt gebruikt.

Bij deze laptop staat de BIOS info niet op de HDD.

[ Voor 41% gewijzigd door EXX op 07-02-2006 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
De HDD is inmiddels vervangen door een standaard Sandisk CF kaart van 512 MB. Een klein verslag over hoe je een skelet nieuw leven in blaast ;) .

Screenshots voor de ombouw:

Afbeeldingslocatie: http://img49.imageshack.us/img49/2002/l40sx016dg.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img523.imageshack.us/img523/55/l40sx027wd.jpg

Notebook uit elkaar geschroefd. Dat ging vrij gemakkelijk; de ontwerpers bij IBM hebben blijkbaar ook aan service gedacht.

Afbeeldingslocatie: http://img523.imageshack.us/img523/9202/l40sx039uh.jpg

Een plaatje van de orginele HDD met daaronder de vervangende CF kaart in de adaptor, al ingebouwd in de HDD bracket.

Afbeeldingslocatie: http://img523.imageshack.us/img523/7085/l40sx043tg.jpg

Notebook ff snel getest. De notebook herkende de HDD niet. Na een draadbrugje op de adaptor gezet te hebben (om zo master/slave setting op master te zetten) bleek dit verholpen.

Daarna notebook weer in elkaar, de nieuwe "HDD" formatteren en de software weer terugzetten vanaf een andere PC met interlnk/intersvr.

Resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://img238.imageshack.us/img238/3472/l40sx050ex.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img523.imageshack.us/img523/8625/l40sx063sg.jpg

Norton SI geeft aan dat de CF kaart trager is dan de oude HDD, maar dat blijkt in de praktijk niet. Het booten gaat iig een stuk sneller.

[ Voor 4% gewijzigd door EXX op 28-02-2006 10:38 ]

Pagina: 1