Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Auto onder invloed duwen

Pagina: 1
Acties:
  • 677 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Nobby
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11 23:46
Gisteravond na de voetbal ben ik blijven hangen in de kantine met de gebruikelijke biertjes en gaan slapen bij een elftalgenoot die vlakbij woont. Ik was echter met de auto en dus vroegen we ons af of het nu wel of niet strafbaar zou zijn wanneer we de auto naar zijn huis zouden duwen.

Volgens mij ben ik geen bestuurder wanneer de auto niet aan staat, aangezien ik dit niet zeker wist heb ik hem maar laten staan.

Weet iemand hier iets meer over?

From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.

Verwijderd

Ja, je bent wel strafbaar, zelfs als je hem in je eentje onder invloed van de openbare we je oprit op duwt (is ooit een arrest over gewezen door de HR).
En ja, dat is inderdaad tamelijk mierenneukerig. :/

Verwijderd

als je met een paard aan je hand loopt ben je ook bestuurder, het zou zomaar kunnen dat dat ook gewoon geldt als je een auto duwt.

• -SimJoc-
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Je bent op dat moment strafbaar, ik zal even de wegenverkeersweet '94 er bij pakken.

Bestuurder van een motorrijtuig:
Degene die het motorrijtuig bestuurt of degene die, overeenkomstig de bij algemene maatregel van bestuur gestelde voorwaarde, wordt geacht het motorrijtuig onder zijn onmiddellijk toezicht te doen besturen;

• Steffie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-11 18:19

Steffie

Opaque

Uit deze regel is dan natuurlijk ook voortgekomen dat je verplicht bent om een rijbewijs A te hebben om een motor over de openbare weg te mogen duwen. Vond dat wel de meest dwaze regel die je bij de theorie moest leren.

[ Voor 3% gewijzigd door Steffie op 07-02-2006 13:48 ]

With the sun and the moon on either side of his helmet, a new star is born in the name of Valentino Rossi

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Steffie schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 13:47:
Uit deze regel is dan natuurlijk ook voortgekomen dat je verplicht bent om een rijbewijs A te hebben om een motor over de openbare weg te mogen duwen. Vond dat wel de meest dwaze regel die je bij de theorie moest leren.
offtopic:
Nooit geleerd :o

Verder heb ik ook liever niet dat een dronken bestuurder een auto tegen mn tuinhekje aanrijdt, ook al is de auto slechts geduwt :)

• Pimmeh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:59
[HK]
- Meneer, kunt u me even helpen, mijn auto wil niet starten. Kunt u even duwen?
+ Nee sorry, ik heb geen rijbewijs.
[/HK]

Wat is de Nederlandse wet soms toch achterlijk soms... :|

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Cmdr Chakotay schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 14:32:
[HK]
[/HK]

Naja, het duwen zal ongetwijfeld mogen, maar ook bij duwen moet er iemand achter het stuur zitten ;) En diegene is dan bestuurder. En zit er niemand achter het stuur, dan is de duwer uiteraard verantwoordelijk.

Dus je mag prima iemand aanduwen als diegene op de bestuurdersstoel zit ;)

Overigens is aanduwen tegenwoordig met kathalysatoren een slecht idee ;)

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Heb net ook moeten duwen :/

Je kan toch beter dronken zijn, dan word je minder bewust van je vermoeidheid :P

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:44

weebl

YARR!

Cmdr Chakotay schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 14:32:
[HK]
[/HK]

Dan ben je niet de bestuurder, maar het alternatief van de motor :+ B)

Denk niet dat daar regels voor zijn enzo...

Dus voor een Flintstones-auto heb je geen rijbewijs nodig :Y) :)
Pagina: 1