Dimmer i.c.m. hallogeen spots ?

Pagina: 1
Acties:
  • 717 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:21
Ik weet dat dit hier wellicht niet thuis hoort, maar op het forum van praxis.nl doen ze al 4 dagen niet reageren op deze post.. wellicht dat jullie me hier even uit de brand kunnen helpen

Ik heb hier een eetkamerlamp die bestaat uit van die kleine halogeen pennentjes ( 3 x 35 watt)

Deze was aangesloten op een gloeidraaddimmer (geloof 60 - 300 watt), terugkomend van een weekend weg werkte de lamp niet meer. Ook niet wanneer deze zonder dimmer word aangezet.

Overigens heeft deze lamp het een week goed gedaan, maar bromde de transformator enorm wanneer deze voor de helft gedimt werd

Mijn vraag is nu eigenlijk, is mijn lamp (transformator) stuk door de dimmer ??

Hieronder wat specs van de transformator van de lamp

Electronic transformer 110VA
Input: 220-240v / 50Hz 0.50A
Output 11.5VAC (Max 110W)

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 147121

Kunnen 2 dingen zijn denk ik:
1. je trafon is stuk, kun je gewoon een nieuwe voor halen bij de Praxis, kan komen door de de dimmer. Denk dat dit de oplossing is.

2. je gebruikt misschien de verkeerde dimmer. Je hebt een elektronische halogeendimmer nodig (zijn duur :|), daar komt denk ik dat zoemende geluid vandaan.

Succes

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 147121 op 07-02-2006 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-05 23:58
Waarschijnlijk wel ja.. Non-Halogeen dimmer op Halogeen trafo is niet goed. Dit heeft met de manier van dimmen te maken. Als je een Non-halogeen dimmer op een 230V Halogeen lamp zet, dan is het geen probleem.

Probeer ergens een nieuwe trafo te krijgen, en een halo-dimmer..

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05 17:04

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Ik heb zo'n stekkerblok met afstandsbediening van de Aldi. Daar zit er eentje bij die kan dimmen en daar stond expliciet bij dat halogeenlampen er ook mee gedimd kunnen worden. Dat setje was iets van 20 a 30 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-05 16:37

Gwannoes

Solderen moet je leren

Inderdaad wel waarschijnlijk dat je trafo is stukgegaan door de dimmer. Door de techniek van het dimmen (faseaansnijding) krijg je veel storing op het lichtnet. Om kort te gaan: deze storing zorgt ervoor dat de trafo veel meer op z'n donder krijgt.
Je kunt speciale halogeen-trafo dimmers kopen. Deze zijn wel geschikt (en ook 2x zo duur!)

[ Voor 5% gewijzigd door Gwannoes op 07-02-2006 12:06 ]

Hmmz, hier komt dus m'n sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-05 23:58
Of een 230V halogeenlamp kopen.. die waren laatst in de aanbieding bij de Gamma. Mijn schoonmoeder heeft er 1 gekocht met 4 halogeen lampjes zonder trafo.. Voor 17euro. Daarbij een standaar dimmertje a 10 euro max

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 60781

Heb zelf hetzelfde probleem

Een simpele halogeen verlichting op een normale stopcontact dimmer (zoiets als op een stekkerdoos) en inderdaad bij het dimmen begint de lamp te brommen.

Op een dag deed de lamp het ook niet meer. Maar let op de transformator is hoogstwaarschijnlijk niet Kapot. Bij mij is het namelijk 2 keer alleen een zekering geweest (2 euro per stuk ofzo) dus kijk eerst of het niet aan de zekering van de lamp ligt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:14

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Voor halogeenlicht met een electronische voeding is een aparte dimmer nodig (duur). Elke bouwmarkt zal je hierover kunnen voorlichten.

Doe je dit niet dan kunnen de problemen zijn:
- Erg hard brommen van de trafo / dimmer
- Knipperen van de lampen
- Erg snel defect raken van de lampen

[ Voor 39% gewijzigd door Bor op 07-02-2006 13:35 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 133585

is een zo'n standaard gloeilampdimmer niet aan te passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02 21:48

Schapie

Bleh...

Anoniem: 133585 schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 23:52:
is een zo'n standaard gloeilampdimmer niet aan te passen?
Nee, de algehele opbouw van een conventionele dimmer is dusdanig anders dan die van een elektronische dimmer dat dat niet te doen is.
Wat wel zou kunnen is voor algehele zelfbouw gaan daar kan je hier en daar wel het een en ander over vinden. Ik heb zelf ook nog wel een schema'tje van een dimmer liggen maar ik heb deze nooit getest en weet dan ook niet in hoeverre deze werkt en of deze geschikt is voor halogeen lampen.
Als er intresse is kan ik hem wel even uploaden en testen in een simulator.

No signature found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
8)7

Wij hebben hier thuis nu 3 halogeen lampen hangen gedimt met de goedkoopste dimmer van de praxis.
één lamp met 4 halogeenspots (40 watt)
één lamp met 6 halogeenspots (50 watt)
één lamp met 3 halogeenspots (35 watt)
Dit alleen gedimt met de goedkoopste dimmer (gamma heeft hem nog steeds voor 9,95 )
Ik hoor alleen gezoem als ik met mijn oor vlakbij (± 30 cm houd)
(Hoelang? minstens een jaar hangen de lampen.

Ik houd je niet tegen om de duurtste te kopen maar vond het nog al gek dat sommige die dure aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02 21:48

Schapie

Bleh...

willy1986 schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 00:18:
8)7

Wij hebben hier thuis nu 3 halogeen lampen hangen gedimt met de goedkoopste dimmer van de praxis.
Dit alleen gedimt met de goedkoopste dimmer (gamma heeft hem nog steeds voor 9,95 )

Ik houd je niet tegen om de duurtste te kopen maar vond het nog al gek dat sommige die dure aanraden.
Het hoeft ook niet mis te gaan. Alleen de kans dat het gebeurd is reeel en je kan behoorlijk aan het zoeken zijn voor je zoiets hebt gevonden. Ook dimmen de duurdere dimmers vaak een stuk rustiger als in geen/minder flikkeringen in het licht.

No signature found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitrilvich
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-05 18:14
Er is een groot verschil tussen dimmers voor halogeen lampen met en zonder trafo. De halogeen lampen met trafo (meestal 12V) hebben een speciale dimmer (met ingebouwde trafo?) nodig welke over het algemeen best wel duur is. Andere halogeen lampen (230V) kunnen het af met een standaard dimmer.

Vaak wordt tussen de standaard dimmer (voor 230V) toch nog onderscheid gemaakt tussen dimmers die ook geschikt zijn voor halogeen en niet. Je hebt het dan nog steeds over 230V maar halogeen verlichting vreet tijdens het opstarten een piekstroom waardoor een dimmer tijdens het aanzetten extra op z'n donder krijgt. Bepaalde 230V dimmers zijn daar tegen bestand en geschikt voor 230V halogeen.

Het verschil tussen de 12V en 230V kan je meestal vinden op het lampje.

[ Voor 3% gewijzigd door Mitrilvich op 08-02-2006 01:03 . Reden: het toetsenbord deed niet wat ik wou ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:14

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

willy1986 schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 00:18:
8)7

Het gaat ook niet om het feit dat er halogeen mee zal worden aangestuurd maar om de vraag of je een elecotronisch gestuurde voeding wilt gaan dimmen of niet. Is dat het geval dan voldoet een goedkope normale voeding zeker niet.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:21
Als ik het allemaal goed begrijp is een 12V hallogeen lamp, niet te dimmen met een gloeidraaddimmer.. althans, dit zorgt voor opgeblazen elektronische trafo's ?

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitrilvich
knights16 schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 12:25:
Als ik het allemaal goed begrijp is een 12V hallogeen lamp, niet te dimmen met een gloeidraaddimmer.. althans, dit zorgt voor opgeblazen elektronische trafo's ?
Yep
Je trafo krijgt dan geen mooie sinus meer, maar eentje die aangesneden is. Hij vind dat niet leuk en begint boos te brommen :X
Dit is trouwens ook de reden dat je geen TL-lamp (simpel) kan dimmen, de start-spoel lijkt erg op een trafo en die vindt de aangesneden sinus ook niet leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 28-02 15:38
Volgens mij is een aangesneden sinus helemaal niet erg voor de trafo. Een motor kan het ook sturen met een pwm en dat is ok een behoordlijk aangesneden sinus... (blokgolf eigenlijk, DC zelfs ;) )
Dat zoemen is vervelend, maar niet schadelijk.

Volgens mij komt het omdat er nog genoeg dimmers alleen met ohmse lasten werken: een trafo is een spoel is een inductieve last. (waar dit fout gaat weet ik even niet, maar is vast een overvoltage geweest).

Ik zou voor een pwm of fase-aansnij (chopper) dimmer gaan... best nog een die tussen de dimmer en de lampen geplaatst wordt.

Hier is een vervangende trafo trouwens bij Conrad, niet goedkoop: misschien beter uit een oude lamp slopen...

[ Voor 3% gewijzigd door MeMoRy op 08-02-2006 14:40 ]

U vraagt, wij antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

boppert schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 12:03:
Ik heb zo'n stekkerblok met afstandsbediening van de Aldi. Daar zit er eentje bij die kan dimmen en daar stond expliciet bij dat halogeenlampen er ook mee gedimd kunnen worden. Dat setje was iets van 20 a 30 euro.
Dat klopt. Het moeten dan alleen wel 230V Halogeen-lampen (zonder transformator) zijn.

Voor gloeilampen en 230V Halogeenlampen kun je de normale dimmers gebruiken. Zodra je te maken hebt met transformatoren dan moet je dus een speciale (dure) dimmer gebruiken om te voorkomen dat je je transformator sloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-05 16:29
MeMoRy schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 14:39:
Volgens mij is een aangesneden sinus helemaal niet erg voor de trafo. Een motor kan het ook sturen met een pwm en dat is ok een behoordlijk aangesneden sinus... (blokgolf eigenlijk, DC zelfs ;) )
Dat zoemen is vervelend, maar niet schadelijk.
Dat ben ik met je eens, bij een gewone trafo. Veel halogeenlampen worden tegenwoordig geleverd met een geschakelde voeding (zal wel goedkoper zijn). Deze zijn dus niet te dimmen met een faseaansnijdingsdimmer. Waarschijnlijk is dat hier de combinatie die er de brui aan geeft.

Op praxis.nl:
Globaal zijn er 3 typen dimmers;

1. Een ‘normale’ dimmer voor alle armaturen met gloeilampen (230 Volt
2. Een 12 Volt halogeen dimmer voor een halogeen armatuur met een gewikkelde trafo
3. Een 12 Volt halogeen dimmer voor een halogeen armatuur met een elektronische trafo

TL-verlichting, spaarlampen en kooldraadlampen kunnen helaas niet gedimd worden.

[ Voor 55% gewijzigd door Pino op 08-02-2006 14:55 ]

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soul__assasin
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05:48

Soul__assasin

de Belbelg

imho kan een smoorspoel tussen de fase draad ook wel helpen als het wattage klopt

www.weefab.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitrilvich
Hhmm, ik wist niet dat iets met een trafo (effectief) gedimt kon worden. Weer wat erbij geleerd ;). Het idee wat ik erbij had was dat een spoel behoorlijke wat stroom vergt wannneer er plotseling (aangesneden sinus) spanning op komt te i.p.v. geleidelijk (normale sinus), en dit kan behoorlijk zwaar zijn voor zowel dimmer als trafo, blijkbaar valt dit wel mee.

Mitrilvich ziet perspectieven voor z'n nieuwe huis ;)
Pagina: 1