2 scsi mirror schijven probleem

Pagina: 1
Acties:

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-02 07:39

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
Heb al de search gebruikt maar kon niets bruikbaars vinden.

Even voor de duidelijkheid :

Het gaat hier om een kleine server met Windows 2003.
Hierin staat 2 schijven geinstalleerd, beide scsi schijven, waarvan 1 schijf in mirror stand. (dwz dat alle content op 1 schijf, ook op de mirror schijf staat)

Nu was ik voor de klant enkele zaken aan het aanpassen op de server, waarbij ik er een extra schijf in moest zetten vanwege een opslag tekort (dit heb ik nog niet gedaan)

Ik kijk momenteel in de disk management en kom tot de stomme verbazing dat Disk 0 netjes online is, maar dat Disk 1 een Online (errors) fout aangeeft. Aangezien ik dit dus serieus nog nooit tegen gekomen ben, ben ik eens gaan zoeken en kwam op dit :

Disk 1 geeft de volgende fouten : Redundancy failed (System) en Redundancy failed (page file).

Het vreemde echter is, is dat als deze schijf zo'n fout zou geven, dan neem ik aan dat de server niet meer werkt? of zit ik nu ergens verkeerd met mijn gedachtes....

Is Disk 1 nu overleden, of heb ik gewoon ergens een instelling fout (ik zou zo snel echt niet weten welke dit zou moeten zijn, aangezien het een mirror schijf is en dat dus het enige is wat hierop ingesteld is....)

Wabbawabbawabbawabba

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
het probleem is zojuist leuker geworden... ik heb beide schijven hersteld, en Disk 1 probeert te synchen met Disk 0, dit gaat goed tot een kleine 18% en daarna valt de schijf net zo hard weer uit.....

Ik denk dat het probleem opgelost gaat worden door de defecte schijf te vervangen.......

Wabbawabbawabbawabba

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Gaat het hier om OS-based softwareRAID? Dus je hebt een mirror aangemaakt via de schijfbeheer?
Het vreemde echter is, is dat als deze schijf zo'n fout zou geven, dan neem ik aan dat de server niet meer werkt? of zit ik nu ergens verkeerd met mijn gedachtes....
Dat is juist de hele bedoeling van RAID :P Dat je nog bij je data kunt en dat de PC -in principe- gewoon kunt verdergaan met de taken. Eigenlijk was het wel zo netjes van de software geweest als je hierover een waarschuwingmelding voor je proppen kreeg, maar dat terzijde.
Is Disk 1 nu overleden, of heb ik gewoon ergens een instelling fout (ik zou zo snel echt niet weten welke dit zou moeten zijn, aangezien het een mirror schijf is en dat dus het enige is wat hierop ingesteld is....)
OM FAQ / Beleid » Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot? :)

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
BalusC schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 12:08:
Gaat het hier om OS-based softwareRAID? Dus je hebt een mirror aangemaakt via de schijfbeheer?
[...]
Dat is juist de hele bedoeling van RAID :P Dat je nog bij je data kunt en dat de PC -in principe- gewoon kunt verdergaan met de taken. Eigenlijk was het wel zo netjes van de software geweest als je hierover een waarschuwingmelding voor je proppen kreeg, maar dat terzijde.
[...]
OM FAQ / Beleid » Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot? :)
Het gaat hier idd om een OS-based software Raid, en de mirror is idd aangemaakt via schijfbeheer (wat betreft het 2e wat je verteld, ik krijg nu de melding bij beide schijven ;) )

ik ga even het topic doorlopen

Wabbawabbawabbawabba

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
topic doorgelopen, geen van de opties geeft problemen...

om nog even het probleem te omschrijven :

2 SCSI HDD's 39gb mirrored
1 schijf (Disk 1) gast online fout melding, heractiveerd
gaf hierna nogmaals een redundancy error, nogmaals geheractiveerd.
Hierna ging de schijf syncen, wat hoort, na enkele procenten beide schijven op Failed redundancy error.

Het enige wat ik nog even moet proberen is een reboot, maar dat durf ik eerlijk gezegd niet echt aan omdat nu beide schijven die error geven...

Wabbawabbawabbawabba

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Je hebt natuurlijk backups he, want raid is geen backup?

Wat voor merk schijf is het?

specs

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
gladiool schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 13:40:
Je hebt natuurlijk backups he, want raid is geen backup?

Wat voor merk schijf is het?
uiteraard heb ik backup

Schijf is IBM Ultrastart 10.000rpm 68p 6mb cache (deze worden niet meer geleverd) dan zou ik moeten kijken naar een Hitachi 10.000rpm 8mb cache 68p, aangezien de schijf namelijk stuk is :)

nu draait het systeem niet op mirror, wat best kilo utrecht tango is....

Wabbawabbawabbawabba

• maratropa
  • Niet online
Heeft hitachi uberhaupt nog wel 36gb 10k schijven?

Anders kun je gewoon een ander merk nemen, dat moet geen problemen geven.

specs

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:47
groter kan ook..

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
heb een seagate besteld bij alternate, komen hem als het goed is vandaag nog brengen, en anders morgenochtend...systeem loopt nu weer stabiel :) dus daar ben ik al een stuk blijer om, koffiepot is voor de 6e keer leeg vandaag en de seagate is 76gb :)

Wabbawabbawabbawabba

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:47
als ooit die andere stuk gaat zet je er ook een 73+ disk erin.. extend je de partitie (of maak je er een 2de bij) en je hebt meer ruimte.

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
DukeBox schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 15:04:
als ooit die andere stuk gaat zet je er ook een 73+ disk erin.. extend je de partitie (of maak je er een 2de bij) en je hebt meer ruimte.
dat is uiteindelijk de bedoeling hiervan :) ben al blij genoeg dat het een mirror schijf is zodat ik dan niet alle software opnieuw hoef te gaan installeren :P

maar eerst deze nieuwe schijf er in en daarna over een tijdje gaan kijken naar een eventueel andere scsi schijf :)

Wabbawabbawabbawabba

• maratropa
  • Niet online
Je kan zowiezo met software raid de overige ruimte al gebruiken, door hem gewoon op te delen in 2 volumes. 2 maal 36gb een raid 1 volume, en de overige 36 als simpel volume.

specs

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
gladiool schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 15:26:
Je kan zowiezo met software raid de overige ruimte al gebruiken, door hem gewoon op te delen in 2 volumes. 2 maal 36gb een raid 1 volume, en de overige 36 als simpel volume.
;)

Wabbawabbawabbawabba

Pagina: 1