Nieuwe server, is dit wat?

Pagina: 1
Acties:
  • 48 views sinds 30-01-2008

• Pingelmonster
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Volgende maand wil ik een nieuwe server gaan bouwen. Een aantal onderdelen zoals processor en behuizing heb ik al, een aantal onderdelen ga ik nieuw kopen.
De server moet gaan draaien als fileserver, mailserver, vpnserver en webserver, dchub-server.

Dit wilde ik gaan bouwen:
Intel Pentium 4, 2.4Ghz (533Mhz FSB, 1Mb cache)
Asus P4S800D-X met een SiS 655 chipset
2x 512MB TwinMOS PC3200
Coolermaster Stacker behuizing (voor het bijplaatsen van de harde schijven binnenkort)
Intel PRO 1000GT Gblan netwerkinterface
300W Aopen voeding (evt dual als er meer schijven bijkomen)
Internetverbinding: 10/10Mbit glas
(opmerkingen welkom)

Op de wat langere termijn ga ik de harde schijven vervangen voor een aantal 250GBof 300GB Sata-schijven. Om te beginnen heb ik 1x 40GB en 1x 80GB. Hierop kan ik nu nog makkelijk mijn huidige muziekcollectie kwijt.

Op dit moment heb ik 2 servers draaien, een met linux (gateway/vpnserver/kleine fileserver) en een met Windows Server 2003 (dchub-server). Het makkelijkste zou zijn om dit samen te voegen tot 1 server die snel is en veel capaciteit heeft. Én af en toe mee kan naar LAN's

Nu zit ik al 3 dagen te twijfelen over het operating system. Nu gebruik ik Samba om de muziek te "serveren", maar dit gaat echt enorm traag (zowel LAN als VPN). Daar was Windows toendertijd veel sneller in! Sommige software zoals de DC++(-hub) software kan niet op Linux draaien.
Wat raden jullie mij aan?

mijn 2e vraag is of het verstandiger is om hem als router in te zetten (ivm vpn) of m achter een router te hangen...

[ Voor 5% gewijzigd door Pingelmonster op 07-02-2006 11:23 ]

• Pingelmonster
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Zie vorige post...

[ Voor 84% gewijzigd door Pingelmonster op 07-02-2006 11:24 ]

Verwijderd

niet echt prof dus, want dan zou ik nooit een kloon aanraden, en (nog) geen sata schijven, maar gewoon scsi.

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-08-2025

Luppie

www.msxinfo.net

Denk dat dit topic meer CS&L dan PNS is. Als je wel denkt dat dit PNS zou moeten zijn dan is deze config zeer onder de maat en zou ik eerder voor een DL380 of soortgelijk gaan met snelle SCSI schijven of indien je meer schijven wil i.p.v. een stacker kast een Disc Enclosure via een externe SCSI adapter aansluiten (niet de on-board dus)

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

Verwijderd

Mja, dit heeft inderdaad niets met PNS te maken. Daarnaast stel je nogal wat vragen; je wilt je hardware config laten 'keuren' en het hebben over welk Operating System. Wat je het beste kunt doen is voor jezelf nagaan welke hardware je wilt en dat zo doen en vervolgens gaan kijken naar welk OS je gaat draaien. Daarvoor is in Non-Windows Operating Systems bijvoorbeeld een topic te vinden met 'Welke distro moet ik kiezen' en zo zijn er nog wel meer voorbeelden.

En qua VPN is het nogal lastig; dat moet je ook zelf gaan uitzoeken in jouw situatie. Wij weten niet wat voor gebruik er wordt gemaakt en wat voor hardware je verder hebt, etc.

Dit topic is gesloten.