Alhoewel ik zelf regelmatig pruts met computers en desbetrefende hardware is het gebied van hardeschijven mij nog behoorlijk onbekend, dus zou ik graag dat iemand mij bij het volgende probleem zou kunnen helpen.
Ik heb alweer een tijdje een 2e harde schijf in m'n systeem zitten, maar eigenlijk heb ik daarbij nog nooit op snelheid gecontroleerd. Laatst ging ik een DVD branden en deed ik voor de gein de snelheids meting erbij aanzetten. Toen merkte ik pas de werkelijke transfer-rate van mijn tweede SATA schijf.
Dit ben ik wat gaan uitdiepen en met het handige benchmark tooltje HD-tune kwam de waarheid goed naar boven.
Hieronder de resultaten van m'n tweede én eerste schijf
(kijk naar geselecteerde bovenaan, de 160Gb is eerste schijf, 200Gb is tweede schijf)

Ik weet niet precies wat de verschillende instellingen zijn die ik moet wijzigen om de transfer rate op te krikken (volgens mij is de eerste ook erg langzaam voor SATA, maar de tweede helemaal!!)
Nog even de specs van m'n pc:
Moederbord is ASUS P4P800-E Deluxe
Intel Pentium IV 3.20Ghz
1500 MB Intern geheugen.
DVD Brander & DVD Speler (resp. op IDE kanaal 1 Master & Slave)
2 SATA schijven beide Maxtor (resp. op IDE kanaal 3 Slave & Master, kon niet kiezen, zijn enige SATA aansluitingen op moederbord!)
De eerste is een 6Y160M0 á 160Gb
De tweede is een 6L200M0 á 200Gb
Weet niet of het belangrijk is, maar ik roep het toch maar:
Video kaart ASUS ATI X850XT-PE AGP8x
Monitor Dell Ultrasharp 24" 2405FPW
Ik heb alweer een tijdje een 2e harde schijf in m'n systeem zitten, maar eigenlijk heb ik daarbij nog nooit op snelheid gecontroleerd. Laatst ging ik een DVD branden en deed ik voor de gein de snelheids meting erbij aanzetten. Toen merkte ik pas de werkelijke transfer-rate van mijn tweede SATA schijf.
Dit ben ik wat gaan uitdiepen en met het handige benchmark tooltje HD-tune kwam de waarheid goed naar boven.
Hieronder de resultaten van m'n tweede én eerste schijf
(kijk naar geselecteerde bovenaan, de 160Gb is eerste schijf, 200Gb is tweede schijf)
------- SCHIJF 1 (de goede) -------

------- SCHIJF 2 (de slechte) -------

Ik weet niet precies wat de verschillende instellingen zijn die ik moet wijzigen om de transfer rate op te krikken (volgens mij is de eerste ook erg langzaam voor SATA, maar de tweede helemaal!!)
Nog even de specs van m'n pc:
Moederbord is ASUS P4P800-E Deluxe
Intel Pentium IV 3.20Ghz
1500 MB Intern geheugen.
DVD Brander & DVD Speler (resp. op IDE kanaal 1 Master & Slave)
2 SATA schijven beide Maxtor (resp. op IDE kanaal 3 Slave & Master, kon niet kiezen, zijn enige SATA aansluitingen op moederbord!)
De eerste is een 6Y160M0 á 160Gb
De tweede is een 6L200M0 á 200Gb
Weet niet of het belangrijk is, maar ik roep het toch maar:
Video kaart ASUS ATI X850XT-PE AGP8x
Monitor Dell Ultrasharp 24" 2405FPW
Praat maar....