Toon posts:

[Exch 2003/2000] Nieuwe mailboxen werken niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Eerst even de situatieschets:

Windows 2000 DC met Exchange 2000 ("oude" mailserver - Mainbox)
Windows 2003 met Exchange 2003 ("nieuwe" mailserver - Mailbox)
- Beiden staan praktisch naast elkaar en hangen beiden in hetzelfde domain
- Twee SMTP Connectors -> Voor iedere server 1

Het probleem is alsvolgt. Van alle gebruikers die ik nu aanmaak werken de mailboxes niet. De verzender krijgt niet direct foutmeldingen, maar er komt na een dag een delay en nog een paar dagen later een faillure report.

Ze kunnen wel aanloggen, maar niets ontvangen of versturen. Het probleem doet zich alleen voor als ik van Mailbox -> Mainbox wil versturen of vice versa. De message tracking geeft aan (i.c. Mailbox -> mainbox):
  • 9:51SMTP Store driver: message submitted from store
  • 9:51SMTP: Message submitted to advanced queuing
  • 9:51SMTP: Started message submission to advance queue
  • 9:51SMTP: Message submitted to categorizer
  • 9:51SMTP: Message categorized and queued for Routing
  • 9:51SMTP: Message Routed and queued for remote delivery
  • 10:51 SMTP: Started Outbound trasnfer of message
  • 11:01 Message transferred to mainbox.x.nl (x.nl) through SMTP
(en dan herhalen de laatste twee regels zich nog een x aantal keer met een periode ertussen)

Wat misschien ook nog een waardevol stukje informatie is, is dat ook de public folders met geen mogelijkheid te syncen zijn, ondanks de vele howto's die op het net staan.

Wat kan ik nog meer doen om dit probleem op te lossen?

Verwijderd

Hangen die beide in dezelfde RG? Zo ja, wat doe je dan met SMTP connectoren ertussen? Hoe heb je je recipient policies ingesteld?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 17:52:
Hangen die beide in dezelfde RG? Zo ja, wat doe je dan met SMTP connectoren ertussen?
Heb beide servers nu in 1 connector gemikt (als dat is waar je op doelde)
Hoe heb je je recipient policies ingesteld?
Twee stuks:
Default policy (lowest) met een aantal extra domeinen die wij ook binnenkrijgen en smtp en X400
en dan een policy met de naam van ons domain (Highest)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2006 20:04 ]

Verwijderd

Heb beide servers nu in 1 connector gemikt (als dat is waar je op doelde)
Ik bedoelde Routing Group. Ik begrijp niet helemaal hoe je ze in 1 connector mikt :)

Verwijderd

Topicstarter
Voor jouw opmerking:

Routing Groups
-- DOMAIN
---- Connectors
------ SMTP Connector Mailbox
------ SMTP Connector Mainbox
------ Calendar Connector

Nu:
Routing Groups
-- DOMAIN
---- Connectors
------ SMTP Connector Mailbox + Mainbox
------ Calendar Connector

Bij 1 connector kan je een aantal "Local Bridgeheads" neerzetten. Ik heb nu beiden servers in die SMTP connector gemikt.

Nieuw probleem waardoor ik het oude probleem niet meer kan testen:
Ik heb gisteren een testmailbox aangemaakt om te kunnen testen of de mail nu wel van Mail naar Mainbox gestuurd gaat worden. Echter (in eerste instantie weet ik het aan updates vanuit AD die niet helemaal doorgingen) er is nu nog geen mailbox op Mainbox aangemaakt. Zou het misschien ook nog iets te maken kunnen hebben met licenties? Kan ik dat nagaan of er misschien te weinig licenties zijn?

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2006 10:35 . Reden: (spaties naar meer -'s ) ]

Verwijderd

als jij beide servers in 1 routing group hebt gezet hoef je helemaal geen connector aan te maken, die servers babbelen dan rustig over RPC met elkaar. Weghalen dus die connector :)
Verder, wordt een nieuwe user wel door de RUS gestampt met een email adres? Heb je exbpa al eens gedraait op beide servers?

Verwijderd

Topicstarter
- exbpa staat nu in de startblokken
- RUS: Hoe kan ik checken dat hij erdoorheen gaat? Ik heb wel een mailbox aan laten maken (vind ik tenminste :) )

Bij deze een plaatje van de servers en RG's: Kan ik in deze situatie de SMTP connector weghalen? En wat is dan het nut van een SMTP connector?

Afbeeldingslocatie: http://www.crossingchannels.com/userimages/exchange.jpg

[Exbpa update]:

Health:
2x Replica of Offline Address Book version 2 not found
1x Exchange Installable File System drive is enabled

De laatste vind ik alleen eng om op te volgen, aangezien hij er problemen van de Exchange 2000 server maakt en die heeft dat ding juist nodig (m.i.)

Connectivity:
1x MSExchangeIS performance monitor object is not available (op de mainbox). Moet ik dit opvolgen?

Baseline: Niet gedraaid, kan ik daar nog wat uit halen?

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2006 12:29 . Reden: EXBpa klaar ]

Verwijderd

Die laatste kan je rustig weghalen hoor, kijk maar in
http://support.microsoft....aspx?scid=kb;EN-US;305145
Because of these issues, Microsoft recommends that you remove the drive M mapping to the IFS, unless you are using the IFS for specific reasons.
SMTP connector gebruik je meestal om mail naar buiten te sturen :)

Ik zie alleen niet welke members er in die RG zitten :)
Verder kan je zien of de rus z'n werk doet als de mailbox de juiste attributen heeft (zie http://support.microsoft....aspx?scid=kb;EN-US;296479
voor een lijstje met alle attributen). Even met ldp een user bekijken dus :)

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2006 13:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 13:31:
Die laatste kan je rustig weghalen hoor, kijk maar in
Ga ik onthouden om voor te leggen om uit te voeren. Lijkt mij voor mijn probleem niet urgent
SMTP connector gebruik je meestal om mail naar buiten te sturen :)
En aangezien dat wel mogelijk moet zijn, dan moet ik hem toch gewoon laten staan?
Ik zie alleen niet welke members er in die RG zitten :)
Mailbox = master
Mainbox = member
Verder kan je zien of de rus z'n werk doet als de mailbox de juiste attributen heeft (zie http://support.microsoft....aspx?scid=kb;EN-US;296479
voor een lijstje met alle attributen). Even met ldp een user bekijken dus :)
alle required dingen hebben een waarde, ik zag wel dat bij mailbox rights alleen self staat en niet de rest

Update:
- Een move van die mailbox van mainbox naar mailbox leverde wel een set rechten op
- de move van de mailbox terug naar mainbox een error dat het de information store niet kan openen

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2006 14:11 . Reden: update over move ]

Verwijderd

En aangezien dat wel mogelijk moet zijn, dan moet ik hem toch gewoon laten staan?
Maar niet tussen beide servers, maar gewoon met een address space * en afhankelijk van je provider forwarden naar de smarthost van je provider of DNS gebruiken.

Als je aanlogt op die mailbox of een mailtje er naar toe stuurt, zie je dan de mailbox wel?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2006 14:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Waar moet ik dan iets weghalen?
maar gewoon met een address space * en afhankelijk van je provider forwarden naar de smarthost van je provider of DNS gebruiken.
Bij de probs van de SMPT Connector staat:
- General: "Use DNS to route te each address space on this connector" aan en de twee servers onder local bridgehead
- Adressspace en SMTP, *, 1 regel voor de entire org. en geen "allow messages to be relayed to these domains"
- Content Restrictions: Alles aan behalve allowed size
- Delivery optiosn: "Specify when messages are sent through this connector" met always run
- Advanced: Send HELO uit en ook geen ETRN/TURN
- Connected Routing groups is leeg
- Delivery restrictions is ook leeg,alles mag

Waar zou ik wat moeten aanpassen?

Verwijderd

Topicstarter
Als je aanlogt op die mailbox of een mailtje er naar toe stuurt, zie je dan de mailbox wel?
Ik kan erop aanloggen (via OWA) als hij in mailbox zit
move lukte net wel (denk dat AD nog niet helemaal bijgekomen was van de move).
echter als ik dan probeer aan te loggen (mailbox staat dus op mainbox) is het "Page cannot be displayed"

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 14:17:
Bij de props van de SMPT Connector staat:
- General: "Use DNS to route te each address space on this connector" aan en de twee servers onder local bridgehead...
En je weet zeker dat beide servers externe DNS namen kunnen resolven en internet toegang hebben over port 25?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
Brahiewahiewa schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 14:55:
[...]
En je weet zeker dat beide servers externe DNS namen kunnen resolven en internet toegang hebben over port 25?
Ja

Verwijderd

Topicstarter
Dus als ik het goed begrijp is het alsvolgt:
mailtje (van intern) "wordt aangeboden" aan exchange, die kijkt in de routinggroups naar de policies die daar staan. Als hij er dan achter komt dat hij via SMTP moet versturen geeft hij het mailtje door aan de SMTP connector. De SMTP connector gaat dan kijken of hij hem wil gaan versturen (bv op basis van grootte ). Indien ok, dan kijkt hij in de local bridgeheads naar welke SMTP Server hij hem moet doorgeven. Die SMTP Server gaat vervolgens het "echte" werk doen en is de verbinding tusssen bv onze exchange en de andere mailserver om e.e.a. af te stemmen en door te geven.

Conclussie: Ik heb weinig aan twee SMPT connectors binnen 1 routing group. Helemaal niet als ze dezelfde settings hebben met alleen een andere local bridge. Het maakt voor mijn situatie ook niet uit of ik 1 of 2 servers in de local bridgehead heb staan, aangezien er niet aan load balancing gedaan hoeft te worden.

Nu komt dus eigenlijk de vraag, waar ligt dan wel het probleem? Aangezien het om interne mail gaat, gaat dat dan wel via de SMTP Connector? Of wordt dat niet via dat "X400-spul" verstuurd?

[extra info]
Nog een stuk extra info over de mailserver. De mailtjes staan in de SMTP-queue op retry. Ze staan in de queue van de ontvangende server. Het domain-e-mail adres wat er staat is trouwens ook niet in meer in ons bezit en wijst ook niet naar ons. Wel weet AD nog alles van het oude (internet)domein en de servers worden gewoon ook onder het oude domein geregistreerd daarin

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2006 19:40 . Reden: extra info ]

Pagina: 1